صفحه اصلی / عمومی / قوانین بازی گلف

قوانین بازی گلف

ad banner

انجمن گلف ایالات متحده آمریکا (The United States Golf Association) و R&A Rules Limited متولی تعیین قوانین بازی گلف است. آخرین نسخه آیین‌نامه که این دو موسسه با همکاری هم ارائه دادند مربوط به ژانویه ۲۰۱۶ است.

بخش اول : تجهیزات

چوب گلف: داشتن بیشتر از ۱۴ عدد چوب گلف  مجاز نیست.

توپ گلف: تغییر توپ هنگام رقابت روی یک سوراخ بدون هماهنگی با حریف مجاز نیست. پیشنهاد می‌شود هر بازیکن توپ مخصوص خود را همراه داشته باشد و روی آن یک علامت بزند.

سوراخ: قطر سوراخ ۱۰۸ میلیمتر بوده و حداقل ۱۰۰ میلیمتر عمق دارد.

       بیشتر بخوانید: قوانین بازی اسنوکر

       بیشتر بخوانید: قوانین بازی اسکی

بخش دوم : اصطلاحات و قوانین بازی گلف

دستیار (Caddie) شخصی است طبق قوانین بازی کیف چوب‌ها را حمل و مدیریت می‌کند. اگر این شخص خطایی انجام دهد، بازیکن مشمول جریمه می‌شود. داشتن یک دستیار الزامی است.

مسئول امتیاز (Marker) این شخص مسئول ثبت امتیازها است. در پایان هر دور باید کارت مربوطه را امضا کند و به حریف تحویل دهد.

زمین بازی (Teeing Ground) توپ  را روی گوه زیر توپ (tee) یا کمی عقبتر از آن قرار دهید. شما می‌تواند به اندازه طول دو چوب بازی پشت گوه‌ی زیر توپ بایستید. اگر بر حسب تصادف توپ قبل از ضربه از روی گوه بیافتد می‌توانید بدون جریمه آن را جایگزین کنید.

یافتن توپ در محدوه خطر(Hazard)  معمولاً دو نوع آب ( مانند دریاچه، گودال و …) در زمین بازی وجود دارد و بعضی از آن‌ها با علامت قرمز و بعضی با علامت زرد مشخص شده است.

میله پرچم: یک نشان عمودی با یک جسم متصل به آن است که در مرکز سوراخ قرار داده می‌شود تا محل آن را مشخص کند. مقطع آن باید دایره‌ای شکل باشد.

چاله شنی (Bunker) یک سطح شنی در زمین وجود دارد که ممکن است توپ شما در آن ناحیه بیافتد. باید توجه داشته باشید در هنگامی که توپ شما در داخل این ناحیه افتاد، باید در هنگام ضربه از بلند شدن شن و گرد و خاک جلوگیری کنید.

 

بخش سوم: نحوه بازی و قوانین بازی گلف

بازی مسابقه (Match Play)

در بازی گلف، توپ باید در اثر ضربه‌ای که به آن وارد می‌شود وارد سوراخ شود. برای هر سوراخ یک رقابت جدا وجود دارد. اگر توپ وارد سوراخ شود یک  امتیاز به دست می‌آید، اگر وارد نشود، حریف یک امتیاز می‌گیرد و اگر هردو بازیکن توپ را وارد سوراخ کنند، بازی مساوی می‌شود. یعنی در واقع به هر سوراخ امتیازی تعلق می‌گیرد.

شما زمانی برنده هستید که برای مثال سه امتیاز جلو باشید و فقط دو سوراخ باقی مانده باشد.

بازی ضربه (Stroke Play)

در بازی ضربه، شرکت‌کننده با کمترین مجموع امتیاز در تعداد دورهای مشخص، برنده است. باید توپ را در هر صورت وارد سوراخ کنید تا بتوانید به سوراخ بعدی بروید. تعداد سوراخ‌ها معمولاً بین ۹ تا ۱۸ سوراخ است.

نکاتی در خصوص بازی:

  •  شما باید توپ را دقیقاً در هرجایی که افتاده است بازی کنید. اجازه ندارید آن را به جای بهتری حرکت دهید مگر آنکه جسم مصنوعی (مانند بطری) نزدیک آن قرار داشته باشد.
  •  در منطقه خطر اجازه ندارید شن، زمین یا آب را با چوب گلف خود لمس کنید.
  •  باید به آرامی و با لبه چوب گلف به آن ضربه بزنید. اجازه ندارید به توپی که در حال حرکت است ضربه بزنید.
  •  اگر با توپی که به شما تعلق ندارد بازی کنید، آن سوراخ را می‌بازید مگر آنکه آن توپ در منطقه خطر بوده باشد در این صورت اجازه دارید با توپ جایگزین بازی کنید.
  •  در زمان‌هایی که قبل از ضربه می‌خواهید آن را برداشته و تمیز کنید، بهتر است با یک سکه جای توپ خود را علامت بزنید.
  •  اگر هر قسمت از توپ شما ناحیه سبز را لمس کند جز ناحیه سبز به حساب می‌آید.
  •  اگر توپ خود را پیدا نکنید، ۵ دقیقه به شما فرصت داده می‌شود تا آن را بیابید. اگر بعد از ۵ دقیقه آن را پیدا نکنید مشمول جریمه خواهید شد.

پار مربوط به هر سوراخ (Par) متوسط تعداد ضرباتی است که باید زده شود تا توپ وارد سوراخ شود. نوع ضربه شخص بر اساس معیار پار سنجیده می‌شود. اگر کسی بتواند با یک ضربه توپ را وارد سوراخ کند، معمولاً پار مربوط به آن سوراخ عدد ۳ است.

پیش بینی مسابقات آزاد گلف کانادا

 

bomb 5
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

درباره تیم محتوای بتکارت

آواتار تیم محتوای بتکارت

این مطالب را نیز ببینید!

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام + فهرست تمام کانال ها

تلگرام یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی است. که در کشورهای مختلف طرفداران زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *