صفحه اصلی / عمومی / قوانین بازی فوتبال

قوانین بازی فوتبال

ad banner

 

معروف‌ترین و محبوب‌ترین ورزش دنیا فوتبال است که همه‌ساله مخاطبین زیادی را به خود جذب می‌کند. قوانین بازی فوتبال توسط The International Football Association Board که به اختصار IFAB گفته می‌شود، تعیین می‌گردد. آخرین نسخه قوانین آن برای سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ ارائه شده است و معمولاً هر سال به‌روز رسانی می‌شود.

بخش اول : تجهیزات

زمین بازی: چمن زمین بازی باید به صورت کامل طبیعی بوده و یا اگر قوانین مسابقات اجازه می‌دهد به صورت کاملاً مصنوعی ‌باشد اما رنگ زمین چمن مصنوعی نیز باید حتماً سبز باشد.

ابعاد زمین: خطوط طولی باید از خطوط دروازه طولانی‌تر باشد. طول خطوط طولی حداقل ۹۰ متر و حداکثر ۱۲۰ متر است. طول خطوط دروازه حداقل ۴۵ متر و حداکثر ۹۰ متر است. در مسابقات بین‌المللی حداقل طول خطوط طولی ۱۰۰ متر و حداکثر ۱۱۰ متر بوده و حداقل طول خطوط دروازه ۶۴ متر و حداکثر ۷۵ متر است.

علامتگذاریهای زمین: زمین مسابقه باید به شکل مستطیل بوده با خطوط ممتد علامت‌گذاری شود. خطوط هر محوطه جز همان محوطه محسوب می‌شوند. به دو خط ممتد ضلع بلندتر خطوط طولی و خطوط ممتد عرضی اطراف زمین را خطوط دروازه می‌گویند. زمین بازی با یک خط که وسط خطوط طولی را بهم متصل کرده‌است، به دو قسمت مساوی تقسیم می‌شود. شعاع دایره مرکزی زمین ۹/۱۵ متر است و در مرکز خط متصل‌کننده وسط دو خط طولی قرار گرفته است. عرض تمام خطوط علامت‌گذاری یکسان بوده و نباید از ۱۲ سانتی‌متر (۵ اینچ) بیشتر شود. شعاع دایره مشخص کننده کرنر ۱ متر است.

محوطه دروازه: به فاصله ۵/۵ متر از تیرک‌های دروازه فضای مستطیلی شکلی تعیین شده است.

محوطه جریمه: به فاصله ۱۶/۵ متر از تیرک‌های دروازه فضایی تعریف شده است که به آن محوطه جریمه می‌گویند. یک نقطه پنالتی در فاصله ۱۱ متری از دروازه وسط دو خط محوطه جریمه وجود دارد و یک دایره با شعاع ۹/۱۵ از نقطه پنالتی به سمت بیرون محوطه جریمه ترسیم شده است.

دروازهها: دروازه باید در وسط هر خط دروازه قرار گیرد. فاصله بین دو تیرک عمودی دروازه ۷/۳۲ متر و فاصله بین تیرک افقی تا زمین ۲/۴۴ متر است.

توپ: باید کروی شکل بوده و محیط آن بین ۶۸ تا ۷۰ سانتی‌متر باشد. وزن آن ۴۵۰ گرم و فشار هوای داخل توپ بین ۰/۶ تا ۱/۱ اتمسفر باشد و حتما باید دارای یکی از نشان‌های مربوط به فیفا باشد.

آفساید: بازیکن در موقعیت آفساید است اگر :

  •  هر قسمت از سر، بدن و یا پاهایش در نیمه حریف باشد.
  •  هر قسمت از سر، بدن و یا پاهایش نسبت به بازیکن یکی مانده به آخر حریف به دروازه حریف نزدیکتر باشد.
  • بازیکن در موقعیت آفساید نیست اگر دست یا بازوانش نزدیکتر باشد و یا با بازیکن یکی مانده به آخر و یا دو بازیکن حریف هم‌سطح باشد. اگر ضربه مستقیم از کرنر، ضربه دروازه یا پرتاب اوت برسد، آفساید محسوب نمی‌شود.

      بیشتر بخوانید: قوانین بازی بسکتبال

      بیشتر بخوانید: قوانین بازی فوتسال

بخش دوم : اصطلاحات و قوانین بازی فوتبال

تعداد بازیکنان: بازی بین دو تیم انجام می‌شود و تعداد بازیکنان حداکثر ۱۱ بازیکن است که یکی از آن‌ها باید دروازه‌بان باشد. اگر یکی از تیم‌ها کمتر از ۷ بازیکن داشته باشد، بازی شروع نمی‌شود یا ادامه پیدا نمی‌کند.

تعداد تعویض: تعداد تعویض‌ها را کمیته برگزار کننده مسابقه تعیین می‌کند اما حداکثر می‌تواند تا ۵ تعویض انجام شود.

ایمنی: بازیکنان نباید تجهیزات یا البسه خطرناک همراه داشته باشند. زیورآلات به طور کلی و به هرشکل ممنوع است.

مدت زمان بازی: دو نیمه ۴۵ دقیقه که با توافق تیم‌ها و داور می‌تواند کاهش پیدا کند. زمان استراحت بین دو تیم ۱۵ دقیقه می‌شود. مدت زمان استراحت بین دو وقت اضافه نباید از یک دقیقه بیشتر طول بکشد.

بخش سوم: نحوه بازی و قوانین بازی فوتبال

بازی با یک ضربه رو به جلو توسط یک تیم که با قرعه‌کشی تعیین می‌شود، آغاز می‌شود. دراپ بال زمانی استفاده می‌شود که داور بازی را به دلایل پیش‌بینی نشده متوقف کرده باشد.

توپ زمانی خارج بازی است که به طور کامل از خط دروازه یا خط طولی چه از زمین چه از هوا عبور کند یا بازی توسط داور متوقف شده باشد. توپ در سایر موارد زمانی که به داور، تیرک دروازه، میله‌ و پرچم کرنر برخورد کند، داخل بازی محسوب می‌شود.

یک گل زمانی به ثمر می‌رسد که تمام توپ از بالای خط دروازه بین دو تیرک عمودی و زیر تیرک افقی عبور کند و قبل از آن هیچ خطایی توسط تیم زننده گل اتفاق نیفتاده باشد. تیمی که بیشتر گل زده باشد به عنوان برنده مسابقه است. اگر هیچ یک از تیم‌ها گلی به ثمر نرساند و یا به تعداد مساوی گل زده باشند، نتیجه بازی مساوی خواهد بود. اگر حتماً نیاز باشد که برنده‌ای اعلام شود، می‌تواند ترکیبی از موارد زیر برنده بازی را مشخص کند:

  • قانون گل طلایی
  •  دو نیمه اضافه هر کدام حداکثر ۱۵ دقیقه
  •  ضربات از نقطه پنالتی

کمک داور ویدئویی فقط در موارد گل یا عدم گل، پنالتی یا عدم پنالتی، کارت قرمز مستقیم، اشتباه در تشخیص بازیکنی که کارت زرد و اخراج دریافت کرده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیش بینی مسابقات لیگ برتر انگلیس

bomb 5
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

درباره تیم محتوای بتکارت

آواتار تیم محتوای بتکارت

این مطالب را نیز ببینید!

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام + فهرست تمام کانال ها

تلگرام یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی است. که در کشورهای مختلف طرفداران زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *