صفحه اصلی / عمومی / لیورپول و چلسی؛ نبردها و تاکتیک های کلیدی سوپر جام اروپا

لیورپول و چلسی؛ نبردها و تاکتیک های کلیدی سوپر جام اروپا

ad banner

سوپر جام اروپا تمام انگلیسی بین لیورپول و چلسی روز چهارشنبه در استانبول برگزار می شود.

جدال لیورپول و چلسی در سوپر جام اروپا

این اولین باری است که در سوپر جام اروپا دو تیم از لیگ برتر مقابل هم قرار می گیرند و حالا لیگ برتر انگلستان پس از سری آ و لالیگا سومین لیگ معتبر اروپایی است که به چنین رکوردی دست یافته است؛ پیش تر یک بار در سال ۱۹۹۰ دو تیم از سری آ و در مجموع پنج بار دو تیم از اسپانیا در سوپر جام اروپا به مصاف هم رفتند که بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ سوپر جام اروپا تماما اسپانیایی برگزار شد. حالا فوتبال انگلیس این دستاورد بزرگ را کسب کرده و برای اولین بار پس از سال ۲۰۰۵ که لیورپول با شکست زسکا مسکو به قهرمانی در سوپر جام رسید، تیمی از انگلیس این جام را بالای سر خواهد برد. بین دو قهرمانی سوپر جام اتلتیکو مادرید در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۸ به عنوان قهرمانِ لیگ اروپا، برای پنج سال متوالی این تیم های برنده لیگ قهرمانان اروپا بودند که در سوپر جام به قهرمانی می رسیدند و روی کاغذ کار برای تیم برنده لیگ اروپا همواره اندکی دشوارتر بوده است. باید دید که آیا لیورپول با تیم قدرتمندی که دارد سوپر جام را می برد یا چلسی خودش را در زمین ثابت می کند و با شوکه کردن همگان جام را به خانه می برد. به همین بهانه در این مقاله به سه نکته کلیدی که نقشی تعیین کننده در این نبرد تاریخی بازی می کنند، می پردازیم.

۱. چه کسی در کناره ها برنده می شود؟

سوپر جام اروپا

بزرگترین نگرانی چلسی، قطعا بابت خط حمله قدرتمند لیورپول و دو وینگر فوق العاده آن ها محمد صلاح و سادیو مانه است. چیزی که این قدرت لیورپول را ترسناک تر می سازد، تغذیه شدن این دو وینگر توسط دو مدافع کناری تیم یعنی ترنت الکساندر آرنولد و اندرو رابرتسون است. بی شک جناحین لیورپول، قدرتمندترین بخش تهاجمی آن ها را شامل می شود که سیستم گلزنی تیم هم بر همین اساس طراحی شده است؛ به طوری که وینگر های تیم از کنار به سمت دروازه پیش رو حرکت می کنند و یا دفاع های کناری، توپ را به روی دروازه حریف سانتر می کنند. در برابر نوریچ هم تمامی گل های لیورپول از جناحین طراحی شد و به این ترتیب قناری ها از پا در آمدند. گرچه چلسی جمعه شب از قدرت بالای لیورپول آگاه شد، اما آن ها عصر یکشنبه در اولدترافورد به اندازه گل هایی که نوریچ در آنفیلد دریافت کرد، از منچستریونایتد گل خوردند. شکست از شیاطین سرخ مشکلات بزرگ چلسی در کناره ها را بیشتر نمایان کرد. سه گل از چهار گل دریافتی چلسی در این دیدار از کناره ها طرح ریزی شد؛ دو گل با پاس از جناحین و حرکت به سمت دروازه آن ها زده شد (گل دوم مارکوس رشفورد و پاس گل پل پوگبا به دنیل جیمز روی گل چهارم) و مارسیال هم با سانتر پریرا گل دوم یونایتد را به ثمر رساند. منچستریونایتد قدرت بسیار بالایی در ضدحمله ها داشت و به این ترتیب چلسی را شکست داد اما خط حمله لیورپول قطعا قدرت بیشتری از یونایتد دارد و اگر چلسی از اشتباهاتش درس نگرفته باشد به سرنوشت بدی در دیدار سوپر جام دچار می شود. فرانک لمپارد ناچار به اصلاح مشکلات بزرگی در تیم است که به سادگی رفع نمی شوند اما قطعا تمام سختی ها در این بازی برای آبی ها نیست.

۲. آدرین

فصل گذشته با حضور الیسون و ویرجیل فن دایک، لیورپول به تیمی شکست ناپذیر تبدیل شده بود. آن ها در طول فصل تنها شش بار تن به شکست دادند و فقط یک بار بیش از دو گل دریافت کردند (آن هم در دیدار خارج از خانه برابر بارسلونا در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا). با حضور توامان این دروازه بان برزیلی و مدافع هلندی، دفاع لیورپول سازمان یافته و نیرومند بوده است. حالا الیسون مصدوم است و آدرین جای او را در چارچوب دروازه قرمزها می گیرد. فصل گذشته لیورپول تنها در دور سوم جام حذفی مقابل ولورهمپتون بدون الیسون حاضر شد که در نهایت با نتیجه ۲-۱ از ولوز شکست خورد. گرچه در آن بازی فن دایک هم در زمین حضور نداشت و لیورپول با تیم دومش بازی می کرد، اما آدرین اسپانیایی قطعا در سطح الیسون نیست. از زمان حضور آدرین در لیگ برتر در فصل ۱۷-۲۰۱۶، او ۳۶ بازی در لیگ انجام داده در حالی که الیسون در یک سال حضورش در انگلیس ۳۹ بار در لیگ حاضر شده است. گلر اسپانیایی ۱۲۴ سیو کرده در صورتی که الیسون ۷۸ سیو به ثبت رسانده و این آمار با توجه به خط دفاعی قدرتمند لیورپول طبیعی است. در عوض الیسون ۷۷.۵۵ درصد سیو داشته و از آدرین که ۶۸.۹۳ درصد توپ ها را سیو کرده بسیار بهتر عمل کرده است. این گلر برزیلی تقریبا دو برابر آدرین که ۱۲ بار کلین شیت کرده، موفق شده ۲۱ بار دروازه اش را بسته نگه دارد. بنابراین چلسی برای گلزنی شانسی دارد؛ هرچند که باید ابتدا دیوار دفاعی بتنی لیورپول را رد کنند. آن ها برای گل زدن در وهله اول باید پرس بی رحمانه خط حمله لیورپول را بشکنند، سپس مانند کاری که نوریچ کرد، برای پشت سر گذاشتن هافبک های آن ها کار سختی در پیش ندارند و پس از آن اگر بتوانند به نحوی توپ را از فن دایک رد کنند و به سمت دروازه لیورپول شوتی بزنند، شاید به گل برسند. اگر بازی لیورپول برابر نوریچ را از زمان حضور آدرین حساب کنیم، نتیجه آن ۱-۱ است. آن ها با بازیکنانی ضعیف به گل رسیدند و چلسی با میسن مونت، پدرو، اولیویه ژیرو و رس بارکلی کار راحت تری برای انجام این کار در پیش دارد.

آدرین

۳. کلوپ و لمپارد

نبرد نهایی مشخصا بین مربیان دو تیم است، جایی که آن ها تصمیم می گیرند چگونه برابر رقیبشان حاضر شوند. لیورپول به شیوه همیشگی اش مسابقه می دهد؛ کلوپ از هافبک هایش عملکردی پرفشار و پرتحرک برای پرس چلسی می خواهد و مدافعان هم جلوی حمله آن ها را می گیرند و در پایان مدافعان کناری و وینگرها از جناحین روی دروازه حریف موقعیت سازی می کنند. اما چگونه لمپارد با این برنامه مقابله خواهد کرد؟ برخلاف لیورپول، سبک مربیگری لمپارد ناشناخته است و او تاکنون از سیستم های بسیاری استفاده کرده است. از این رو مهم ترین تدبیر او جلوگیری از موقعیت سازی حریف از جناحین می باشد. همکاری بین مدافعان کناری چلسی و ارسال توپ به میانه ها، برای مراقبت از جناحین درست به نظر می رسد. با این حال امرسون و مارکوس آلونسو در سمت چپ توانایی چنین کاری ندارند و حضور آن ها به سود لیورپول خواهد بود. از این رو استفاده از سزار آزپلی کوئتا و یا داویده زاپاکوستا در سمت راست می تواند مرحمی برای تیم لمپارد باشد. انگولو کانته، رس بارکلی و میسن مونت سه مرد میانی چلسی خواهند بود. کانته به مدافعان کمک می کند و این اجازه را به مونت و بارکلی می دهد که در حمله کمک حال اولیویه ژیرو باشند. یکی از اهداف مهم چلسی در این بازی اولیویه ژیرو است؛ او روی زمین و هوا می تواند برای لیورپول خطرساز باشد و از این رو کلوپ احتمالا از نبی کیتا استفاده می کند یا بار دیگر از سیستم پرفشارش در فصل ۱۸-۲۰۱۷ بهره می گیرد. تاکتیک های این دو مربی در دیدار سوپر جام برای تعیین قهرمان بسیار مهم خواهد بود.

 

پیش بینی بازی های ورزشی در بتکارت

bomb 5
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

درباره تیم محتوای بتکارت

آواتار تیم محتوای بتکارت

این مطالب را نیز ببینید!

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام + فهرست تمام کانال ها

تلگرام یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی است. که در کشورهای مختلف طرفداران زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *