صفحه اصلی / عمومی / زندگینامه کوبی برایانت ؛ افعی سیاهی که وداعی تلخ، با دنیای ورزش داشت

زندگینامه کوبی برایانت ؛ افعی سیاهی که وداعی تلخ، با دنیای ورزش داشت

ad banner

کوبی برایانت در ۲۳ آگوست ۱۹۷۸ در فیلادلفیا پنسیلوانیا، ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. برایانت که نام او برگرفته از یک استیک ژاپنی است، پسر بازیکن سابق NBA، جو جلی‌بین برایانت است. کوبی در یک خانواده کاملا ورزشی رشد کرد و فرزند سوم جو برایانت می‌باشد. در این مطلب با زندگینامه کوبی برایانت آشنا خواهید شد.

زندگینامه کوبی برایانت ؛ وفادارترین بازیکن تاریخ تیم لس آنجلس لیکرز

کوبی همراه پدرش از سه سالگی ورزش بسکتبال را شروع کرد و زمانی که او ۶ ساله بود، در سال ۱۹۸۴، پس از پایان کار خود درNBA، پدر برایانت خانواده را به ایتالیا برد، جایی که در لیگ ایتالیا بازی کرد. کوبی در این سفر اجباری به زندگی جدید در ایتالیا کاملا عادت کرده و زبان ایتالیایی را به خوبی فرا گرفته بود.کوبی از دوران کودکی تیم محبوبش را انتخاب کرده بود و همیشه آرزوی بازی کردن در لس آنجلس لیکرز را داشت.
برایانت در کنار دو خواهر بزرگتر ورزشکار، یعنی شایا و شریت، در ایتالیا در حال زندگی بود و یک بازیکن مشتاق هم در بسکتبال و هم در فوتبال بود.آنها بعد از بازنشستگی جو برایانت از بسکتبال در سال ۱۹۹۱ به زاگادهشان برگشتند. همچنین بین، میان ‌نام او برگرفته از لقب پدرش «جلی‌بین» است.

زندگینامه کوبی برایانت
درخشش کوبی برایانت در تیم دبیرستان لوِر مِریان، در فیلادلفیا، باعث شناخته شدن وی در آمریکا شد. مربی تیم سال دوم او پدرش، جو برایانت بود. کوبی در کمپ آدیداس در کنار هم تیمی آینده خود یعنی لمار اودم بازی کرد و برنده جایزه بهترین بازیکن کمپ در سال ۱۹۹۵ شد. هنگامی که خانواده در سال ۱۹۹۱ به فیلادلفیا بازگشتند، برایانت به تیم بسکتبال دبیرستان لو مورین پیوست و چهار سال پیاپی آن را به مسابقات کشوری رساند. معدل کوبی برای راهیابی به بهترین دانشگاه‌های آمریکا مناسب بود ولی او تصمیم گرفت که به لیگ حرفه‌ای ان بی ای بپیوندد.

آغاز دوران حرفه‌ای ورزشی کوبی برایانت
سال ۱۹۹۶

کوبی برایانت در این سال به تیم شارلوت هورنتز پیوست ولی بلافاصله مربی وقت تیم لس آنجلس لیکرز، جری وست او را در عوض مدافع قدرتمند خود یعنی ولید دیواچ به تیم لس آنجلس لیکرز آورد.

۱۹۹۶- ۱۹۹۹

کوبی در اوایل سال اول چندان به بازی گرفته نشد اما با گذشت زمان، او به تیم اول لس آنجلس لیکرز راه یافت و به عنوان جوان‌ترین بازیکن ان بی ای معرفی شد. بد نیست بدانید بعدها هم تیمی او اندرو باینُم این رکورد را شکست.کوبی در سال ۱۹۹۷ با پیروزی در مسابقاتSlam Dunk ، طرفداران زیادی پیدا کرد. او با از دست دادن موقعیت‌های حساس در بازی‌های مهم، فصل را با ناکامی به پایان رساند ولی هم تیمی وقت کوبی، شکیل اونیل از او حمایت کرد؛ شکیل در این باره می‌گوید: کوبی تنها کسی بود که جرأت پرتاب توپ را در شرایط حساس داشت.
فصل دوم برای کوبی بهتر آغاز شد. او در این فصل بیشتر به کار گرفته شد و با بازی‌های درخشانش، به تیم ستارگان راه پیدا کرد. بدین ترتیب نام کوبی به عنوان جوان‌ترین بازیکن تیم ستارگان در تاریخ ان بی ای به ثبت رسید.

e352c50cfaa05747245461194881d5b7
کوبی برایانت در فصل سوم در همه بازی‌های تیم لس آنجلس لیکرز حاضر بود. دست اندر کاران این تیم که از بازی وی بسیار راضی بودند، با کوبی قراردادی به ارزش ۷۰ میلیون دلار برای شش سال به امضا رساندند. نحوه بازی کوبی اعجاب برانگیز بود چون به بازی بزرگانی چون مایکل جردن و مجیک جانسون شباهت زیادی داشت. کوبی به همراه تیم لس آنجلس لیکرز به نیمه نهایی مسابقات ان بی ای راه یافت ولی این تیم در مصاف با تیم سن انتونیو سپرز مغلوب شد.

سال‌های قهرمانی ۲۰۰۲-۱۹۹۹

با به روی کار آمدن سرمربی جدید، فیل جکسن، تیم لس آنجلس لیکرز متحول شد. کوبی برایانت و شکیل اونیل زوج غیرقابل مهاری را تشکیل داده بودند و همین باعث قهرمانی تیم لس آنجلس لیکرز در سه سال پیاپی یعنی سال‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ شد.
کوبی فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ را با مصدومیت آغاز کرد. او در یکی از بازی‌های پیش فصل (آمادگی)، مقابل تیم واشنگتن ویزاردز، از ناحیه سر دچار مصدومیت شد و به همین دلیل، شش ماه از میادین دور بود اما با بازگشت او تیم لس آنجلس لیکرز به ۶۷ برد دست بافت و رکورد جدیدی در تاریخ لیگ ان بی ای ثبت کرد. در این فصل، شکیل اونیل بهترین بازیکن ان بی ای شناخته شد.
کوبی برایانت در بازی دوم فینال سال ۲۰۰۰، از ناحیه مچ پا مصدوم شد و تا بازی چهارم تیم لس آنجلس لیکرز را همراهی نکرد ولی بازگشت طوفانی او منجر به قهرمانی تیم لس آنجلس لیکرز شد. این اولین قهرمانی این تیم بعد از دوازده سال به شمار می‌آمد.
کوبی در فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ بهتر از فصل پیش بازی کرد. تیم لس آنجلس لیکرز به راحتی به بازی‌های حذفی (Playoffs) راه یافت و برای دومین سال پیاپی قهرمان ان بی ای شد. به گفته شکیل اونیل، کوبی بهترین بازیکن آن فصل ان بی ای بود.

030e324b7768a5df643755b327057bd2 2
تیم لس آنجلس لیکرز در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ باز هم به فینال مسابقات ان بی ای راه یافت و با درخشش کوبی برایانت، برای سومین بار پیاپی قهرمان شد. کوبی در مجموع ۸۰ بازی برای این تیم انجام داد و با وارد سبد کردن توپ‌ها درشرایط فوق العاده حساس، بازیکن Clutch (یعنی بازیکنی که در شرایط حساس، بتواند توپ‌های سرنوشت ساز را وارد سبد کند) لقب گرفت.
کوبی بین برایانت بسکتبالیست آمریکایی، در پست شوتینگ گارد که تا سال ۲۰۱۶ برای تیم لس آنجلس لیکرز بازی می‌کرد.

  • او تمام ۲۰ سال دوران بازی‌ خود را در تیم لس آنجلس لیکرز در اتحادیه ملی بسکتبال (ان‌بی‌ای) گذراند.
  • کوبی برایانت قهرمانی ۵ دوره رقابت‌های ان بی ای را کارنامه دارد.
  • برایانت در ۱۳ آوریل سال ۲۰۱۶ از دنیای حرفه‌ای بسکتبال خداحافظی کرد. او در آخرین بازی خود با یوتا جاز ۶۰ امتیاز آورد.
  • او با کسب ۳۳۶۴۳ امتیاز پس از کریم عبدالجبار با ۳۸۳۸۷ امتیاز و کارل مالون ۳۶۹۲۸ امتیاز؛ نفر سوم بیشترین امتیازآوران تاریخ ان‌بی‌ای است.
  • در نظر سنجی سال ۲۰۰۹ که به وسیله دو شبکه ورزشی معروف ایالات متحده تی ان تی و اسپورتینگ نیوز انجام گرفت، وی توانست بالاتر از پنج رقیب دیگر خود و با آمار ۵۴٪ از کل نظرات، عنوان بهترین بازیکن دهه اخیر بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ را از آن خود کند
  • او در سال ۲۰۱۰ به عنوان بازیکن اول از لحاظ کسب امتیاز در تاریخ باشگاه لیکرز معرفی شد.
  • لبران جیمز همیشه برایانت را ستوده و از او به عنوان الگوی خود در دوران دبیرستان نام برده‌ است.
  • او یکی از پرافتخارترین بازیکنان تاریخ ان‌بی‌ای به‌شمار می‌آید و همواره یکی از ارکان مهم تیم ستارگان آل استار بوده‌است.

c84ec4b4b3953884793238b65db53ec1

  • کوبی برایانت دو سال پیش به خاطر فیلم کوتاه “بستکبال عزیز” جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه را دریافت کرد.
  • کوبی برایانت و همسرش ونسا، چهار دختر به نام های جیانا، ناتالیا، بیانکا و کاپری دارند.
  • در فصل ۲۰۰۷–۲۰۰۶، پیراهن کوبی برایانت پرفروش‌ترین پیراهن در رشتهٔ بسکتبال شناخته شد.
  • کوبی برایانت در ۲۵ فوریه ۲۰۰۷ دچار مصدومیت شدیدی در ناحیه انگشت کوچک دست راست شد. به گفته پزشکان، استخوان انگشت او ترک خورده و رباط انگشتش، پاره شده بود اما کوبی در خواست کرد که عمل جراحی انگشتش تا پایان فصل به تعویق بیفتد.
  • او به همراه شکیل اونیل، با تیم لیکرز به ۳ قهرمانی، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ دست یافت.
  • کوبی برایانت در فصل ۰۸–۲۰۰۷ به عنوان بهترین بازیکن ان‌بی‌ای انتخاب شد و جایزه باارزش‌ترین بازیکن ان‌بی‌ای را از آن خود کرد و در همان سال، تیم لس آنجلس را به فینال این رقابت‌ها رساند و همچنین با تیم بسکتبال ایالات متحده آمریکا، قهرمان المپیک شد.
  • بعد از جدا شدن شکیل اونیل از تیم لیکرز (فصل ۰۴–۲۰۰۳)، کوبی پایه اصلی تیم لیکرز به حساب می‌آمد و موفق شد که در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ تیم لیکرز را به مقام قهرمانی برساند.
  • کوبی در سال ۲۰۰۶، در مقابل تیم تورنتو رپتورز، با ۸۱ امتیاز، بعد از ویلت چمبرلین، بیشترین امتیاز در یک بازی را به دست آورد که رکورد تازه‌ای در تاریخ ان بی ای به حساب می‌آید.

زندگی شخصی و ازدواج کوبی برایانت

کوبی برایانت ونسا لین را اولین بار در سال ۱۹۹۹، هنگامی که ۲۱ سال داشت ملاقات کرد. در آن زمان ونسا، ۱۷ سال داشت، آن‌ها در سال ۲۰۰۰ نامزد کردند. ونسا هنوز در دبیرستان تحصیل می‌کرد و برای اینکه زیر ذره‌بین رسانه‌های گروهی نباشد، تحصیل در دبیرستان را رها کرد و در خانه تحصیلش را ادامه داد. کوبی و ونسا در سال ۲۰۰۱ ازدواج کردند. پدر و مادر کوبی، دو خواهر کوبی و وکیلش در مراسم ازدواج او شرکت نداشتند، دلایل پدر و مادر کوبی برای شرکت نکردن در مراسم ازدواج او، پایین بودن سن او و ونسا برای ازدواج و نیز آفریقایی – آمریکایی نبودن همسر او بود.

7bde3287f5319960c4bbfcf809909baf
کوبی به مدت دو سال ارتباط خود را با پدر و مادرش قطع کرد تا بعد از آن همه چیز به حالت عادی بازگشت. او به حدی به همسرش علاقه داشت تا حاضر شد در آن زمان پدر و مادر خود را کنار بگذارد و با ونسا ازدواج کند. اولین دختر کوبی و ونسا، ناتالیا دایامینت برایانت، در ژانویه ۲۰۰۳ به دنیا آمد. به دنیا آمدن او، بهانه‌ای برای آشتی کردن کوبی و پدر و مادرش شد. جیانا، دختر دوم کوبی و ونسا در می۲۰۰۶ به دنیا آمد. بیانکا دختر سوم آن‌ها در دسامبر ۲۰۱۶ متولد شد و کاپری دیگر دختر آن دو در ژوئن ۲۰۱۹ به دنیا آمد.

اتهام تجاوز جنسی

در تابستان ۲۰۰۳، پلیس کلرادو، کوبی برایانت را به دلیل تجاوز به کتلین فیبر ۱۹ ساله بازداشت کرد.کتلین که از کارکنان هتل محل اقامت کوبی برایانت در کلرادو بود، ادعا کرد که کوبی، شب قبل از جراحی زانویش به او تجاوز کرده‌است. کوبی برایانت رابطه جنسی با کتلین را پذیرفت اما اتهام تجاوز جنسی را رد کرد. این اتهام شهرت کوبی برایانت را تخریب کرد. قرار دادهای او با مک دونالدز و نوتلا فسخ شد و فروش پیراهن بسکتبال او به شدت کاهش یافت. چهره او برای مدتی به حدی در بین عموم خراب شد که همه رسانه‌ها از او انتقادات شدیدی می‌کردند و هیچکس باور نمی‌کرد که او به کتلین تجاوز نکرده است. زندگی شخصی او نیز تا مدتی تحت الشعاع این اتفاق قرار گرفت و محبوبیت او در بین مردم کم شد.
با این همه، در سپتامبر ۲۰۰۴، به دلیل حاضر نشدن شاکی کتلین فیبر در دادگاه، پرونده بسته شد. کوبی از کتلین عذرخواهی کرد و اعلام داشت که با اینکه من هنوز معتقدم که رابطه من و کتلین توافقی بوده ‌است اما قبول دارم که او این اتفاق را طور دیگری دیده و همچنان می‌بیند. کتلین پرونده دیگری علیه برایانت تشکیل داد و این بار هر دو به توافقاتی رسیدند که هیچ‌گاه بر عموم اعلام نشد و پرونده تجاوز جنسی او در همین جا پایان یافت.

71050eed600dc189e36c132c19f97a8f
درگذشت کوبی برایانت

کوبی برایانت که با هلی کوپتر شخصی خود و همراه دخترش و یک بازیکن از آکادمی بومبا و خانواده وی، در حال سفر برای تماشای یک مسابقه بسکتبال بودند، بر اثر سانحه هوایی و در اثر سقوط هلی کوپتر جان خود را از دست دادند. در مجموع پلیس لس آنجلس تعداد کشته شدگان این حادثه را نه نفر اعلام کرده است. سازمان فدرال مدیریت هوانوردی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد هلیکوپتر آسیب دیده از نوع سیکورسکی اس ۷۶ بوده است. این هلی کوپتر در کالابازاس کالیفرنیا سقوط کرد. کالابازاس کالیفرنیا ۲۳ هزار نفر جمعیت دارد و در ۴۸ کیلومتری لس آنجلس واقع است. بعد از سقوط نیروی امدادی سریعا به محل اعزام شدند و آتشنشانان بقایای هلی‌کوپتر را که آتش گرفته بود خاموش کردند اما مرگ ستاره سابق لس آنجلس لیکرز تایید شد. کوبی ۴۱ سال داشت و دخترش ۱۳ ساله بود.
دیگر خانواده‌ای که همراه برایانت بودند یک بازیکن از آکادمی بامبا و خانواده وی بودند که آنها نیز جان خود را از دست دادند. جان آلتوبلی (سرمربی بیسبال)، کری آلتوبلی (همسر جان)، آلیسا آلتوبلی (دختر ۱۳ ساله جان)، کریستیانا موزر (مربی بسکتبال)، پیتون چستر (دوست جیانا)، سارا چستر (مادر پیتون) و خلبان دیگر جان باختگان بودند.
جیانا، دختر این ستاره سابق لس‌آنجلس لیکرز هم که پدرش را برای تماشای یک مسابقه بسکتبال به نام آکادمی بامبا همراهی می‌کرد در این حادثه جان باخت. جیانا، دومین دختر کوبی و ونسا برایانت بود. در هلی‌کوپتر، ونسا، همسر ستاره سابق بسکتبال NBA حضور نداشت. پس از اعلام درگذشت بازیکن پیشین لس آنجلس لیکرز شایعه حضور خانواده‌اش در هلی کوپتر پخش شد اما برخی از رسانه‌ها آن را رد کردند تا این که گزارش شد یکی از دختران برایانت در این حادثه جانش را از دست داده است.

76dc3fa2c9d79d3cabeada5c6991dc8c
بعد از اعلام خبر این واقعه تلخ، افراد مختلف در سراسر جهان در شوک بزرگی فرو رفتند و همه ورزشکاران، تیم‌ها، بازیگران، خواننده‌ها و حتی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا نیز به این خبر تلخ واکنش نشان دادند و بدین ترتیب پرونده این بازیکن پرآوازه بسکتبال از دنیای ورزش بسته شد.

پیش بینی بازی های ورزشی در بتکارت

bomb 5
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

درباره تیم محتوای بتکارت

آواتار تیم محتوای بتکارت

این مطالب را نیز ببینید!

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام + فهرست تمام کانال ها

تلگرام یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی است. که در کشورهای مختلف طرفداران زیادی …

یک کامنت

  1. آواتار مارال

    بنده خدا الکی الکی کشته شد 😔

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *