صفحه اصلی / عمومی / زندگینامه خاویر زانتی ؛ تراکتور باشگاه اینتر ایتالیا

زندگینامه خاویر زانتی ؛ تراکتور باشگاه اینتر ایتالیا

ad banner

یکی از اسطوره‌های محبوب اینتری‌ها خاویر زانتی آرژانتینی است. در این مطلب با زندگینامه خاویر زانتی آشنا خواهیم شد.

زندگینامه خاویر زانتی ؛ زندگی کارگری و علاقه به فوتبال از دوران کودکی

خاویر آدلمار زانتی در ۱۰ آگوست ۱۹۷۳ در بوئنوس آیرس آرژانتین متولد شد. او در خانواده‌ای از قشر کارگر و در منطقه بندری داک سود بزرگ شد. پدرش رودلفو در کارخانه آجرپزی کار می‌کرد و مادرش ویولتا بونازولا یک نظافتچی بود. او فوتبال را از زمین‌های خاکی در حومه شهر شروع کرد. هنگامی که او نوجوان بود تلاش کرد تا به آکادمی جوانان باشگاه اتلتیکو ایندیپندینته ملحق شود اما در نهایت به دلیل عدم داشتن آمادگی بدنی، نتوانست موفق شود. با این حال، او نا امید نشد و تمرکز خود را بر روی تحصیل و مدرسه گذاشت. در همین حین به عنوان دستیار پدر خود به سنگ تراشی پرداخت و همچنین کارهای دیگری مانند تحویل شیر و کمک به فروشگاه‌های مواد غذایی را نیز انجام می داد تا بعد از تلاش‌های فراوان موفق شد به عرصه فوتبال بپیوندد.

پیوستن به تیم تالرس آر.ای، سال ۱۹۹۲

بعد از اینکه با حضور وی در تیم ایندیپندینته موافقت حاصل نشد، زانتی با تیم تالرس قرارداد امضاء کرد و به یکی از تیم‌های لیگ دسته دو پیوست. او در یک فصل، ۳۳ بازی برای این تیم انجام داد و یک گل به‌ثمر رساند. سپس در سال ۱۹۹۳، به تیم بنفیلد در لیگ دسته یک آرژانتین ملحق شد.

زندگینامه خاویر زانتی
پیوستن به تیم بنفیلد، سال‌های ۱۹۹۳- ۱۹۹۵

خاویر زانتی ۲۰ ساله، اولین بار در ۱۲ سپتامبر ۱۹۹۳ برای تیم بنفیلد به میدان رفت و مقابل ریور پلاته قرار گرفت. او اولین گل خود را برای این تیم در مصاف با اولد بویز به‌ثمر رساند و نتیجه این دیدار ۱-۱ شد. عملکردهای برجسته او برای بنفیلد، سبب شد تا از سوی طرفداران ال تالادرو محبوبیت زیادی کسب کند و باعث شد او به تیم ملی دعوت شود. تیم‌های بزرگ لیگ دسته یک، ریور پلیت و بوکا جونیورز برای عقد قرارداد با وی ابراز علاقه کردند اما زانتی تصمیم گرفت یک سال دیگر در این باشگاه بماند. در سال ۱۹۹۵، به همراه سباستین رامبرت آرژانتینی، به اینتر میلان ایتالیا پیوست و به اولین خرید ماسیمو موراتی، مالک اینتر مبدل شد.

پیوستن به تیم اینتر، سال‌های ۱۹۹۵- ۲۰۰۹

زانتی در تاریخ ۲۷ آگوست ۱۹۹۵ برابر ویچنزا در شهر میلان، اولین بازی خود را برای اینتر انجام داد. او در پیروزی ۳-۰ برابر تیم لاتزیو در فینال رقابت‌های لیگ اروپا در سال ۱۹۹۸، گل دوم اینتر را به‌ثمر رساند. اینترمیلان پس از باخت فصل قبل، توانست قهرمانی این فصل را از آن خود کند. بعد از مصدومیت کاپیتان رونالدوی برزیلی، زانتی دو سال بازوبند کاپیتانی را به جای وی در اختیار داشت تا این‌که در سال ۲۰۰۱، به طور رسمی این عنوان به وی تعلق گرفت. در آگوست ۲۰۰۳، زانتی قراردادی را تا سال ۲۰۰۷ با این باشگاه امضاء کرد.

تغییر پست و جابه‌جایی به سمت خط میانی

در آغاز فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۷ و پس از پیوستن مایکون به این تیم، زانتی از سمت راست به خط میانی منتقل شد. در ۵ نوامبر ۲۰۰۶ و در یک بازی خانگی مقابل آسکولی یک گل به‌ثمر رساند. در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۶، زانتی ۵۰۰مین بازی حرفه‌ای خود را برای اینتر برابر بایرن مونیخ انجام داد و در ۲۲ نوامبر ۲۰۰۶، در ۱۰۰مین مسابقات اروپایی، در برابر اسپورتینگ کلوب پرتغال ظاهر شد.

6877f0617e3548cd161b3341c4bdbaf2
در بازی سوپر جام ایتالیا در سال ۲۰۰۸ قهرمان سری‌آ، تیم اینتربه مصاف قهرمان جام حذفی، تیم رم رفت و این دیدار ۲-۲ مساوی شد و به ضربات پنالتی کشیده شد. تیم اینتر ۶-۵ رم را شکست داد و آخرین پنالتی توسط خاویار زانتی درون دروازه جای گرفت. بدین ترتیب تیم اینتر سومین قهرمانی سوپر جام ایتالیا را به همراه زانتی از آن خود کرد. در ۲۴ سپتامبر ۲۰۰۸، او ۶۰۰مین بازی خود برای اینتر را با پیروزی ۱-۰ مقابل لچه جشن گرفت. اگرچه که زانتی بیشتر در پست دفاعی توپ می‌زد، اما در نیمه اول فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۹ بیشتر در خط میانی بازی می‌کرد. چند هفته آخر اکتبر ۲۰۰۸، مربی اینتر خوزه مورینیو با مصدومیت‌های دو هافبک کلیدی استبان کامبیاسو و سوللی مونتاری مواجه شد. بنابراین خط میانی این تیم به مشکل برخورد. مورینیو، زانتی را در دیدارهای برابر جنوا و فیورنتینا به خط میانی منتقل نمود. او در کنار مایكون، لوسیو، والتر ساموئل و كریستین چیو در چهار بازی برگشت، در میانه میدان بازی كرد.

سال‌های ۲۰۰۹- ۲۰۱۴

آغاز فصل ۲۰۰۹-۲۰۱۰ برای زانتی و اینتر، با شکست تیم میلان با نتیجه ۴-۰ در دربی دلا مادونینا برابر آ.ث.میلان شروع شد. در بازی مقابل جنوا در ۱۷ اکتبر ، زانتی با یک ضدحمله و پس از جا گذاشتن یک بازیکن، به گل دوم اینتر دست یافت. اینتر اولین تیم فصل شد که با اختلاف پنج گل به پیروزی رسید. در ۲۴ اکتبر، او به رکورد جیاچینتو فاکنتی با ۴۷۶ حضور در سری‌آ دست یافت. زانتی با حضور در دیدار برابر کاتانیا، و شکست این تیم با نتیجه ۲-۱ این رکورد را ثبت کرد. او همچنین در حال حاضر سابقه ۱۶۲ حضور متوالی رکورد باشگاهی را در اختیار دارد.
در ۲۲ می ۲۰۱۰ و در آخرین بازی لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۰، تیم اینتر در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو به مصاف بایرن مونیخ رفت و ۲-۰ بایرن مونیخ را شکست داد و جام قهرمانی را بالای سر برد. این ۷۰۰مین حضور زانتی برای اینتر بود و او را به اولین كاپیتان یك باشگاه ایتالیایی تبدیل کرد که توانسته است به قهرمانی اسكودتو، جام حذفی ایتالیا و لیگ قهرمانان اروپا دست یابد.

7a3f4263cb1fa585e052b8c2495efe82
در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۰ و در سن ۳۷ سالگی، زانتی به عنوان مسن ترین بازیکن لیگ قهرمانان اروپا شناخته شد. او در دقایق ابتدایی بازی توانست یک گل برابر تیم تاتنهام به‌ثمر برساند و این بازی در پایان با نتیجه ۴-۳ به اتمام رسید. این دومین و آخرین گلی بود که وی در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا به‌ثمر رساند. اولین گل او در دسامبر ۱۹۹۸ در دیدار مقابل تیم اتریشی استارم گراز وارد دروازه شد و این تیم ۲-۰ مغلوب اینتر میلان شد.
۱۹ ژانویه ۲۰۱۱، زانتی با ۵۲۰ بار حضور در سری‌آ ایتالیا، رکورد بازیکن افسانه‌ای تیم اینتر جوزپه برگومی را شکست.
۱۱ می ۲۰۱۱، او به‌عنوان یک بازیکن فوتبال حرفه‌ای، ۱۰۰۰مین بازی خود را برای تیم اینتر مقابل تیم رم به اجرا گذاشت. این دیدار در دور برگشت بازی‌های جام حذفی ایتالیا و در مرحله نیمه نهایی برگزار شد.
در ۱۰ مارچ ۲۰۱۳، زانتی ۶۰۰مین بازی خود را در سری‌آ مقابل بولونیا انجام داد ولی با شکست ۱-۰ مواجه شد. در ۲۱ آپریل ۲۰۱۴، زانتی به همراه اینتر به مصاف تیم پارما رفت و ۱۱۰۰مین بازی رسمی خود را به معرض نمایش گذاشت. این بازی ۱-۰ به سود اینتر میلان پایان یافت.
۲۹ آپریل ۲۰۱۴، اریک توهیر رئیس باشگاه اینتر در طی بیانیه‌ای اعلام کرد که زانتی در پایان فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۴ بازنشست خواهد شد و به سمت مدیریت این باشگاه در خواهد آمد. آخرین بازی زانتی در اینتر مقابل لاتزیو در تاریخ ۱۰ می ۲۰۱۴، برگزار شد و در این دیدار تیم اینتر موفق شد ۴-۱ لاتزیو را شکست دهد. زانتی در این دیدار در دقیقه ۵۲ به جای جاناتان موریرا به میدان آمد. در ۱۸ می او در آخرین بازی فصل مقابل ورونا بازی کرد و اینتر با ۲-۱ این تیم را شکست داد. بعد از این بازی زانتی اعلام بازنشستگی کرد.

خاویار زانتی ۱۹ فصل و با ۸۵۸ حضور در تمامی رقابت‌ها، در حال حاضر به عنوان قدیمی ترین بازیکن تیم اینتر شناخته می شود. او اولین بازیکنی است که توانسته رکورد جوزپه برگومی (۷۵۸) را بشکند.

f0d7d82f88da663bbc7f4628bedfa4e5
در طی حضورش در این باشگاه، وی به همراه تیم اینتر موفق به کسب ۱۶ عنوان شد که ۱۵ مورد از آنها با کاپیتانی او حاصل شد: قهرمانی لیگ اروپا در سال ۱۹۹۸، ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ جام حذفی ایتالیا، ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰، سوپر جام ایتالیا ۲۰۰۵ –۰۶ ، ۲۰۰۶–۰۷ ، ۲۰۰۷–۰۸ ، ۲۰۰۸–۰۹ و ۲۰۰۹–۱۰ اسکودتو و لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۰۹-۲۰۱۰.
او در طول دوران بازی خود در این تیم، تنها دو بار از زمین اخراج شد. یک‌بار در ۱۷ فوریه ۱۹۹۹ و در رقابت‌های جام حذفی ایتالیا مقابل تیم پارما، و بار دیگر در مقابل تیم اودینزه در مسابقات سری‌آ، در ۳ دسامبر ۲۰۱۱.

عرصه ملی

در ۱۶ نوامبر ۱۹۹۴ زانتی با تیم ملی آرژانتین به مربی‌گری دانیل پاسارلا، به مصاف تیم ملی شیلی رفت. تیم ملی آرژانتین به همراه زانتی در رقابت‌های المپیک تابستانی ۱۹۹۶ در آتلانتا، ایالات متحده شرکت نمود و توانست مدال نقره این رقابت‌ها را کسب کند. در فینال این مسابقات، آرژانتین در برابر تیم نیجریه به میدان رفت و نیجریه با نتیجه ۳-۲ تیم آرژانتین را شکست داد.

جام جهانی ۱۹۹۸

در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، آرژانتین در گروه H با کشورهای کرواسی، جامائیکا و ژاپن همگروه بود. در بازی اول خود در مقابل ژاپن این تیم را ۱-۰ شکست داد. در بازی دوم به مصاف جامائیکا رفت و ۵-۰ بر این تیم غلبه کرد. در بازی سوم نیز مقابل کرواسی ۱-۰ پیروز میدان شد و در صدر جدول قرار گرفت. در مرحله یک هشتم، آرژانتین به مصاف انگلیس رفت و در وقت قانونی این مسابقه با نتیجه ۲-۲ مساوی شد. در این دیدار زانتی با ضربه آزاد سباستین ورون توانست یک گل به‌ثمر برساند. آرژانتین در ضربات پنالتی توانست ۴-۳ تیم انگلیس را شکست دهد و به مرحله یک چهارم نهایی برسد. در این مرحله آرژانتین در برابر تیم هلند قرار گرفت و هلند این تیم را ۲-۱ شکست داد.

9a0a073be2ecc58d705624e77be2909c
جام جهانی ۲۰۰۲

زانتی به همراه تیم ملی آرژانتین با مربی‌گری مارسلو بیسلا، در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۰۲ نیز حضور پیدا کرد. آرژانتین با کشورهای سوئد، انگلیس و نیجریه در گروه F قرار گرفت. آرژانتین در بازی نخست خود در این گروه به مصاف نیجریه رفت و ۱-۰ این تیم را شکست داد. در بازی دوم خود به مصاف انگیس رفت و ۱-۰ از این تیم شکست خورد و در بازی سوم مقابل سوئد ۱-۱ مساوی کرد. آرژانتین با این نتایج از ادامه مسابقات باز ماند.
در ۲۶ جون ۲۰۰۵، تیم ملی آرژانتین به همراه خاویار زانتی، در مرحله نیمه نهایی جام کنفدراسیون‌ها حضور پیدا کرد و در برابر تیم مکزیک قرار گرفت. این بازی با نتیجه ۱-۱ در وقت قانونی به پایان رسید و در ضربات پنالتی ۵-۶ آرژانتین پیروز میدان شد. در فینال این رقابت‌ها آرژانتین به مصاف برزیل رفت ولی ۴-۱ از این تیم شکست خورد.
علیرغم این‌که وی در دوره‌های مقدماتی جام جهانی در تیم ملی آرژانتین حضور پیدا کرد، ولی با تصمیم جنجالی مربی این تیم، خوزه پکرمن در لیست بازیکنان راه یافته به جام جهانی ۲۰۰۶ قرار نگرفت. در عوض، لیونل اسکالونی جایگزین شد. این حرکت باعث تعجب بسیاری از هواداران و رسانه‌ها شد.
در ۷ فوریه ۲۰۰۷، مربی جدید تیم ملی آرژانتین آلفیو باسیله، از او خواست که در یک بازی دوستانه مقابل تیم ملی فرانسه به میدان برود. او در این بازی به زیبایی درخشید و در به‌ثمر رساندن تک گل این دیدار به خاویار ساویولا کمک کرد.

کوپا آمریکا ۲۰۰۷

در همان سال، زانتی به عنوان کاپیتان دوم تیم ملی آرژانتین انتخاب شد و در رقابت‌های کوپا آمریکا ۲۰۰۷ به میدان رفت. در مرحله یک چهارم نهایی، تیم ملی آرژانتین به همراه زانتی مقابل پرو بازی کرد و این تیم را ۴-۰ شکست داد. در نیمه نهایی به مصاف مکزیک رفت و ۳-۰ بر این تیم غلبه کرد و در فینال برابر برزیل به میدان رفت ولی ۳-۰ از برزیل شکست و نایب قهرمان شد. او پیش از این نیز در سال‌های ۱۹۹۵، ۱۹۹۹ و ۲۰۰۴ با این عنوان در تیم ملی آرژانتین حضور پیدا کرد و در دو دوره پیاپی به فینال این رقابت‌ها یافت. پس از بازنشستگی روبرتو آیالا، بازوبند کاپیتانی به طور رسمی به زانتی سپرده شد.

8851b0be49c3a2ce821b7a90793db181
سرمربی‌گری دیگو مارادونا، جام جهانی ۲۰۱۰ و خداحافظی از بازی‌های ملی

دیگو مارادونا مربی جدید این تیم، همواره زانتی را به عنوان بازیکن ثابت در ترکیب تیم قرار می‌داد. البته خاویر ماسکرانو در پست دفاع، به درخواست مارادونا کاپیتانی این تیم را بر عهده گرفته بود. علیرغم کسب قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، زانتی و استبان کامبیاسو، هم تیمی او در اینتر میلان، برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۰ در ترکیب آرژانتین قرار نگرفتند. این اقدام به شدت مورد انتقاد کارشناسان فوتبال در آمریکای جنوبی و اروپا قرار گرفت. در عوض، آریل گارسه ۳۰ ساله، که در طی ۵ سال گذشته فقط دو بار به تیم ملی فراخوانده شده بود، به این تیم دعوت شد، اما در نهایت در هیچ کدام از بازی‌های جام جهانی یک دقیقه هم بازی نکردند. جوناس گوتیرز، که فصل قبل در نیوکاسل یونایتد در دومین دور مسابقات لیگ برتر فوتبال انگلیس بازی کرده بود، به جای زانتی به میدان آمد.
در ۲۰ آگوست ۲۰۱۰، سرخیو باتیستا، مربی تیم ملی آرژانتین، از زانتی خواست تا در بازی دوستانه مقابل تیم ملی اسپانیا به میدان برود. این بازی در۷ سپتامبر ۲۰۱۰ در استادیوم ریور پلیت برگزار شد. در این روز وی و گابریل باتیستوتا، از طرف فدراسیون فوتبال آرژانتین بخاطر بازی حرفه‌ایشان، مورد تشویق بیش از ۴۸۰۰۰ تماشاگر به صورت ایستاده قرار گرفتند. او در اکتبر ۲۰۱۰ دوباره در یک بازی دوستانه مقابل تیم ژاپن در سیتاما به میدان رفت اما به دلیل مصدومیت در آخرین لحظه از زمین بازی بیرون آمد. زانتی بازیکن تیم ملی آرژانتین در تمام رقابت‌های کوپا آمریکا سال ۲۰۱۱ که در وطنش برگزار شد، حضور پیدا کرد. این تیم در مرحله یک چهارم نهایی توسط اروگوئه از دور مسابقات حذف شد. او بعد از این رقابت‌ها کفش‌های خود را آویخت.

6d928a1d8a037a828dc8c51cb497d072
زندگی شخصی و ازدواج

در ۲۳ دسامبر ۱۹۹۹ با دوست دختر قدیمی‌اش پائولا دلا فیونته ازدواج کرد. زمانی که این دو با یکدیگر آشنا شدند خاویار ۱۹ سال و پائولا ۱۴ سال سن داشتند. این دو در نزدیکی دریاچه کومو زندگی می‌کنند و مالک رستورانی به نام ال گائوچو در منطقه توریستی شهر میلان هستند. پائولا به عنوان یک عکاس مشغول به کار است. آنها یک دختر به نام سول دارند که در ۱۱ جون ۲۰۰۵ به دنیا آمد و دو پسر به نام‌های ایگناچیو و توماس که در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ متولد شده اند. مادرش بونازولا، درست یک ساعت بعد از قهرمانی اینترمیلان در رقابت‌های جام حذفی ۲۰۱۱، بر اثر سکته قلبی درگذشت.
زانتی یک کاتولیک متعصب است. او به همراه دوست صمیمی‌اش وسلی اشنایدر در تمام مراسم مذهبی شرکت می‌کند. برادر بزرگتر او سرجیو نیز فوتبالیست بود و در پست دفاع بازی می‌کرد. خاویار زانتی هیچ نسبت فامیلی با کریستیانو زانتی بازیکن تیم اینتر ندارد. این دو به مدت ۵ سال در کنار هم در این بازی می‌کردند. در سال ۲۰۰۷، خاویار زانتی به همراه یک خواننده ایتالیایی به نام مینا، یک آهنگ اسپانیایی به نام پاروله پاروله از آلبوم توداویا منتشر کردند.

c7a481b6c04e34e3773661fdfcc6a1ed 2
امور خیریه
بنیاد پوپی

زانتی از سوی فیفا به‌عنوان سفیر برای یک سازمان توسعه بین‌المللی غیرانتفاعی و غیر دولتی در آرژانتین انتخاب شده و حمایت خود را از گروه آزادی‌خواهان زاپاتیستا مکزیکی اعلام کرده است.
بنیاد پوپی، یک سازمان غیرانتفاعی آرژانتینی است که به کودکان فقیر و محروم کمک می‌کند. فعالیت این بنیاد به طور عمده در بوئنوس آیرس و شهرهایی که اکثر مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند به چشم می‌خورد. در سال ۲۰۰۱ و زمانی که آرژانتین با بحران اقتصادی روبرو شد، خاویار زانتی و همسرش پائولا با هدف ایجاد کار و با الگوی حمایت یکپارچه از حقوق کودکان و نوجوانان این بنیاد را تاسیس نمودند.

bomb 5
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

درباره تیم محتوای بتکارت

آواتار تیم محتوای بتکارت

این مطالب را نیز ببینید!

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام + فهرست تمام کانال ها

تلگرام یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی است. که در کشورهای مختلف طرفداران زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *