صفحه اصلی / عمومی / نگاهی به موزه افتخارات و پنج جام اول رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا

نگاهی به موزه افتخارات و پنج جام اول رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا

ad banner

برخی افراد معتقد هستند که قهرمانی‌هایی که رئال مادرید در اوایل تاسیس رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا به‌دست آورده، ارزش کمتری نسبت به جام‌های کنونی دارد. در این مطلب به بررسی ارزش جام‌های کهکشانی‌ها در پنج دوره ابتدایی و هم‌چنین نگاهی به موزه افتخارات این باشگاه خواهیم داشت.

پیش بینی بازی های ورزشی در بتکارت

رئال مادرید و افتخاراتی به قدمت تاریخ!

تیم فوتبال رئال مادرید همانند سایر تیم‌های بزرگ اروپایی کارنامه درخشانی را در طول تاریخ رقم زده که هواداران این تیم از آن زمان تاکنون به این کارنامه افتخار می‌کنند و دوست ندارند که به‌خاطر دشمنی برخی هواداران تیم‌های دیگر این افتخارات بزرگ زیر سوال برود. زیر سوال بردن دوران طلایی یک باشگاه به علت رنگی نبودن تلویزیون‌های آن دوران یک گناه بزرگ است. گناهی نه در حق تیم‌ها بلکه در حق تاریخ پرآوازه فوتبال که این روزهای زیبا را به خود دیده است.

رئال مادرید
رئال مادرید نیز به واسطه جام‌هایی که در قرن بیستم به‌دست آورده است، پرافتخارترین تیم دنیا می‌باشدو فدراسیون جهانی فوتبال یا به اختصار فیفا هم به این تیم لقب بهترین تیم قرن بیستم را داده است. اما هواداران تیم‌های رقیب کهکشانی‌ها به‌خصوص بارسلونا پنج قهرمانی اول این تیم در لیگ قهرمانان اروپا را زیرسوال می‌برند؛ چرا که اعتقاد دارند در آن دوره بیشتر تیم‌های شرکت کننده و مسابقات در سطح پایینی برگزار می‌شده و هم‌چنین فوتبال در آن زمان راحت تر بوده، به‌نظر می‌رسد استدلال‌هایی که گفته می‌شود منطق در آن دخیل نیست. چرا که بهترین جوابی که می‌توان به این دسته از افراد داد این است که اگر قهرمانی در آن زمان راحت بود، تیم مورد علاقه شما چرا قهرمان نشده است؟!
در ابتدا باید این نکته را در نظر داشت که هر تیم بزرگی یک نسل طلایی دارد؛ مانند بارسلونا در دوران گواردیولا، منچستر یونایتد سال ۱۹۹۹، آژاکس آمستردام سال ۱۹۹۴ و آث میلان ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۳ و همین رئال مادرید که سه سال پیاپی به فینال لیگ قهرمانان اروپا با شرایط کنونی تیم‌ها و قدرت آن‌ها راه یافت و مقام قهرمانی را به خود اختصاص داد. می‌توان گفت نسل طلایی اول رئالی‌ها هم همان تیم دهه ۶۰ بود. موزه افتخارات سفیدپوشان، سومین موزه پر بازدید شهر مادرید به حساب می‌آید. موزه برنابئو در سال ۲۰۱۵ بیش از یک میلیون بیننده داشته و پشت سر موزه‌هایی نظیر ملکه سوفیا، ال پراده و گوگنهایم قرار گرفته است. این موزه ششمین موزه پربیننده اسپانیا محسوب می‌شود که در ادامه به آن بیشتر خواهیم پرداخت. در شروع به دهه ۶۰ خواهیم رفت تا قهرمانی‌های رئال مادرید را در آن زمان بررسی نماییم.

رئال مادرید
در ابتدا به تیم‌های شرکت کننده در نیمه نهایی ۵ سال اول جام باشگاه های اروپا یا لیگ قهرمانان کنونی نگاهی می‌اندازیم :

  • فينال سال ۱۹۵۵/۵۶
    تيم‌های حاضر در نيمه نهايی: رئال مادريد – رايمز – آث ميلان – هيبرنيان
    نتیجه نهایی منجر به قهرمانی: رئال مادريد اسپانيا ۴-۳ رايمز فرانسه
  • فينال ۱۹۵۶/۵۷
    تيم‌های حاضر در نيمه نهايی: رئال مادريد – فيورنتينا – ستاره سرخ بلگراد يوگسلاوي – منچستريونايتد
    نتیجه نهایی منجر به قهرمانی: رئال مادريد اسپانيا ۲-۰ فيورنتينا ايتاليا
  • فينال ۱۹۵۷/۵۸
    تيم‌های حاضر در نيمه نهايي: رئال مادريد اسپانيا – آث ميلان ايتاليا – واشاش مجارستان – منچستريونايتد
    نتیجه نهایی منجر به قهرمانی: رئال مادريد اسپانيا ۳-۲ آث ميلان ايتاليا
  • فينال ۱۹۵۸/۵۹
    تيم‌های حاضر در نيمه نهايي: رئال مادريد – رايمز فرانسه – يانگ بويز سوييس – اتلتيكومادريد اسپانيا
    نتیجه نهایی منجر به قهرمانی: رئال مادريد اسپانيا ۲-۰ رايمز فرانسه
  • فينال۱۹۵۹/۶۰
    تيم‌های حاضر در نيمه نهایی: رئال مادريد – آينتراخت فرانكفورت آلمان – بارسلونا – رنجرز اسكاتلند
    نتیجه نهایی منجر به قهرمانی: رئال مادريد اسپانيا ۷- ۳ آينتراخت فرانكفورت آلمان

2 3
اين آمار پنج سال ابتدایی برگزاری رقابت‌های اروپايی است و نكته جالب دیگر نیز این است که در ۱۳ دوره ابتدايی این جام، رئال مادريد ۵ قهرمانی و ۳ نايب قهرمانی به دست می‌آورد. اما مسئله اين است كه آن سال‌ها تيم‌های بزرگ زيادی وجود داشتند كه مي‌توانستند كه به موفقيت برسند و جام‌هایی را که رئال برد، از آن خود کنند. آث ميلان و منچستر دو بار تا نيمه نهايی رفتند و اين به‌معنای قدرت اين تيم‌ها در آن سال‌ها بوده است. حضور رايمز از فرانسه در فينال رقابت‌ها نشان از قدرتشان بوده و نبايد فقط دنبال چند تيم اسم و رسم دار باشیم یا بر مبنای درخشش فعلی آن‌ها دیگر تیم‌ها را قضاوت کنیم. این موضوع نه برای رئالی‌ها بلکه برای تمام تیم‌های موجود در جهان صدق می‌کند و به نظر زیر سوال بردن افتخارات باشگاه کار چندان درستی به حساب نمی‌آید چرا که هر زمانی شرایط خاص خودش را دارا بوده است. مثالی دیگر می‌توان از این قضیه ذکر کرد. منچسترسیتی که همین حالا به‌عنوان یک تیم قدرتمند در اروپا به شمار می‌آید و قهرمان لیگ برتر انگلیس را هرساله یدک می‌کشد حدود ۱۲ سال پیش در دسته دوم انگلیس به سر می‌برد و هیچ‌کس نام و آوازه این تیم را به این صورت نشنیده بود. آیا می‌توان چند سال بعد قهرمانی‌های آن‌ها را زیر سوال برد؟! در دهه ابتدايی برگزاری اين تورنومنت، تيم‌های سرشناسی مثل اينتر، سلتيک، بنفيكا از قدرت‌های اروپايي بودند و اگر مبنا اين باشد كه رئال در بازه‌ای اين عناوين را كسب كرده كه هيچ تيم قدرتمندي در اروپا وجود نداشته است، اين نكته قابل ذكر است كه تيم‌هايی كه اکنون به همراه هوادارانشان ادعای قدرت دارند چيزي جز يک مد زودگذر نيستند.
نکته کلیدی و مهم در خصوص آن زمان بداتید که هنوز هم خیلی‌ها نمی‌دانند که در آن سال‌ها همیشه قهرمان هر لیگ وارد این مسابقات شده است . بنابراین رئال در این مسابقات همیشه با قوی‌ترین تیم‌های اروپایی از هر کشور بازی کرده و در نهایت جام را بالای سر برده است.

66
جالب است که منتقدان این جام‌ها عنوان می‌کنند که چهار تیم در آن رقابت‌ها حضور داشتند؛ اما در اصل با شرکت ۱۶ تیم از کشورهای اتریش، مجارستان، پرتغال، سوئد، بلژیک، ایتالیا، سوئیس، دانمارک، هلند، اسکاتلند، آلمان، فرانسه، لهستان، اسپانیا و یوگسلاوی به رقابت با هم می‌پرداختند.
بررسي كارشناسان فوتبال دنيا نشان می‌دهد که فوتبال در آن دوران آنقدرها هم ساده نبود. به‌عنوان‌ مثال جالب است بدانید که یکی از سختی‌های فوتبال در آن زمان هم این بود که قانون تعویض بازیکن وجود نداشت و همه بازیکنان باید تا دقیقه ۹۰ بازی می‌کردند. نشریه فور فور تو، مادرید دهه ۶۰ را سومین تیم برتر باشگاهی تاریخ فوتبال می‌داند. آژاكس دهه ۷۰ اول و ميلان دهه ۸۰ نیز دوم بوده است. حتی شبكه BBC، بعد از جويا شدن نظرات كارشناسان بسيار، تصميم گرفت كه تیم دهه ۶۰ رئال متشکل از خنتو، پوشكاش و دی استفانو را به عنوان بهترين تيم تاريخ انتخاب کند. اين شبكه ماهواره‌اي بين المللی، كارشناسان بسياری را برای بحث كردن در مورد اين كه کدام تيم بهترين تيم تاریخ است گرد هم آورد. مايک اينگام (خبرنگار مشهور) گابريله ماركوتی (خبرنگار ايتاليايی) جيمی آرمفيلد و تيم ويكری روی اين قضيه بحث‌های بسياری انجام دادند.
اول بحث روی سه تيم بود، رئال مادريد ۱۹۶۰، ليورپول دهه ۸۰ و آژاكس دهه های ۷۰ و ۹۰، ميلان اواخر ۸۰ و اوايل ۹۰، بارسلونا دهه ۹۰ و سال‌های اخير تيمهای مورد بحث بودند . در نهايت سه گزينه يعنی ليورپول ۱۹۸۴ ، ميلان ۱۹۸۹ و رئال مادريد ۱۹۶۰ به عنوان بهترين ها انتخاب شدند و پس از آن همه به توافق رسيدند كه رئال مادريدي كه پنجمين قهرماني اروپاي خود را برد، بهترین تيم تاريخ بوده است .یکی از مهم‌ترین ملاک این کارشناسان برای بهترین تیم تاریخ میزان جام‌های برده آن تیم است این را هم باید در نظر گرفت که اگر قرار باشد جام‌های آن زمان زیرسوال برده شود، فقط جام های رئال مادرید زیرسوال نمی‌رود، تمام قهرمانان جام جهانی از سال ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۲ را نیز بدین ترتیب می‌توان زیرسوال برد: آلمان ، ایتالیا ، برزیل و اروگوئه هر کدام در این برهه دو بار قهرمان جهان شده‌اند و مردم آن کشور هم به داشتن آن جام‌ها افتخار می‌کنند.

3 3
نتیجه می‌گیریم هیچ‌گاه نمی‌توان تاریخ را تحریف کرد یا منکر آن شد. پس به عنوان یک هوادار فوتبال و خارج از تعصب کورکورانه رنگی باید به بزرگان فوتبال و تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته برای برپا کردن کاخ باشکوه نام‌های باشگاهشان کرده‌اند، نهایت احترام را بگذاریم و این قضیه فقط در مورد رئال مادرید صدق نمی‌کند. باید در همه ادوار تاریخ به هر تیمی در دوران خود با توجه به آن شرایط ارزش قائل بود.
حال همان‌طور که گفته شد نگاهی به موزه افتخارات رئال مادرید بیاندازیم. مادرید که پایتخت و به نوعی مهم‌ترین شهر اسپانیا است، یک نمونه کامل برای هر گردشگری با هر سلیقه‌ای است که وقت خود را در آن بگذراند و اگر علاقه‌مند به فوتبال نیز باشد به موزه افتخارات کهکشانی‌ها نیز سری بزند زیرا باشگاه رئال مادرید اسپانیا یکی از بزرگ‌ترین تیم‌های اسپانیا و اروپا است و طرفداران بسیاری در سطح جهان دارد.
در خصوص افتخارات این باشگاه بدانید:
در مجموع، رئال مادرید یکی از پرافتخارترین تیم‌های دنیا و با ۱۳ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در رده اول پرافتخارترین تیم‌های اروپا قرار دارد. رئال هم‌چنین با کسب ۳۳ جام، پرافتخارترین تیم لالیگا محسوب می‌شود. در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۰ نیز باشگاه از طرف فیفا، به عنوان موفق‌ترین تیم قرن بیستم انتخاب شد. آن‌ها هم‌چنین نشان لیاقت و شایستگی را از فیفا دریافت کرده‌اند. به علاوه، آن‌ها برای بازی در لیگ قهرمانان اروپا، لباس‌های ویژه‌ای می‌پوشند که مخصوص تیم‌هایی است که دارای بیش از ۵ عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها هستند. از قهرمانی‌های مهم این تیم در تاریخ این باشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۳۳بار قهرمانی در لالیگا در سال‌های: ۱۹۳۱–۳۲، ۱۹۳۲–۳۳، ۱۹۵۳–۵۴، ۱۹۵۴–۵۵، ۱۹۵۶–۵۷، ۱۹۵۷–۵۸، ۱۹۶۰–۶۱، ۱۹۶۱–۶۲، ۱۹۶۲–۶۳، ۱۹۶۳–۶۴، ۱۹۶۴–۶۵، ۱۹۶۶–۶۷، ۱۹۶۷–۶۸، ۱۹۶۸–۶۹، ۱۹۷۱–۷۲، ۱۹۷۴–۷۵، ۱۹۷۵–۷۶، ۱۹۷۷–۷۸، ۱۹۷۸–۷۹، ۱۹۷۹–۸۰، ۱۹۸۵–۸۶، ۱۹۸۶–۸۷، ۱۹۸۷–۸۸، ۱۹۸۸–۸۹، ۱۹۸۹–۹۰، ۱۹۹۴–۹۵، ۱۹۹۶–۹۷، ۲۰۰۰–۰۱، ۲۰۰۲–۰۳، ۲۰۰۶–۰۷، ۲۰۰۷–۰۸، ۲۰۱۱–۱۲، ۲۰۱۶–۱۷
  • ۱۹بار نائب قهرمانی لالیگا در سال‌های: ۱۹۲۸–۲۹، ۱۹۳۳–۳۴، ۱۹۳۴–۳۵، ۱۹۳۵–۳۶، ۱۹۴۱–۴۲، ۱۹۴۴–۴۵، ۱۹۵۸–۵۹، ۱۹۵۹–۶۰، ۱۹۶۵–۶۶، ۱۹۸۰–۸۱، ۱۹۸۲–۸۳، ۱۹۸۳–۸۴، ۱۹۹۱–۹۲، ۱۹۹۲–۹۳، ۱۹۹۸–۹۹، ۲۰۰۴–۰۵، ۲۰۰۵–۰۶، ۲۰۰۸–۰۹، ۲۰۰۹–۱۰
  • ۱۹بار قهرمانی در جام حذفی اسپانیا در سال‌های: ۱۹۰۵، ۱۹۰۶، ۱۹۰۷، ۱۹۰۸، ۱۹۱۷، ۱۹۳۴، ۱۹۳۶، ۱۹۴۶، ۱۹۴۷، ۱۹۶۲، ۱۹۷۰، ۱۹۷۴، ۱۹۷۵، ۱۹۷۹–۸۰، ۱۹۸۱–۸۲، ۱۹۸۸–۸۹، ۱۹۹۲–۹۳، ۲۰۱۰–۱۱، ۲۰۱۳–۱۴
    ۱۹بار نائب قهرمانی در جام حذفی در سال‌های: ۱۹۰۳، ۱۹۱۶، ۱۹۱۸، ۱۹۲۴، ۱۹۲۹، ۱۹۳۰، ۱۹۳۳، ۱۹۴۰، ۱۹۴۳، ۱۹۵۸، ۱۹۶۰، ۱۹۶۱، ۱۹۶۸، ۱۹۷۸–۷۹، ۱۹۸۲–۸۳، ۱۹۸۹–۹۰، ۱۹۹۱–۹۲، ۲۰۰۱–۰۲، ۲۰۰۳–۰۴
  • ۱۰بار قهرمانی در سوپرجام اسپانیا در سال‌های: ۱۹۸۸، ۱۹۸۹، ۱۹۹۰، ۱۹۹۳، ۱۹۹۷، ۲۰۰۱، ۲۰۰۳، ۲۰۰۸، ۲۰۱۲، ۲۰۱۷
  • ۱۳بار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در سال‌های: ۱۹۵۵–۵۶، ۱۹۵۶–۵۷، ۱۹۵۷–۵۸، ۱۹۵۸–۵۹، ۱۹۵۹–۶۰، ۱۹۶۵–۶۶، ۱۹۹۷–۹۸، ۱۹۹۹–۲۰۰۰، ۲۰۰۱–۰۲، ۲۰۱۳–۱۴. ۲۰۱۵–۱۶ و ۱۷–۲۰۱۶ و ۱۸–۲۰۱۷
  • ۲بار قهرمانی در لیگ اروپا در سال‌های: ۱۹۸۴–۸۵، ۱۹۸۵–۸۶
  • ۴بار قهرمانی در سوپرجام اروپا در سال‌های: ۲۰۰۲، ۲۰۱۶٬۲۰۱۴ ۲۰۱۷
  • ۴بار قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان در سال‌های: ۲۰۱۴، ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸


این موزه در ساختمان استادیوم بزرگ سانتیاگو برنابئو که استادیوم اختصاصی تیم باشگاه رئال مادرید است، قرار دارد. با گشت و گذار در موزه رئال مادرید تاریخ مکتوب تیم رئال مادرید را می‌توانید ببینید. دیواری پوشیده از عکس‌ها و تصاویر مختلف در این موزه وجود دارد که لحظه‌های ماندگار و به یاد ماندنی تاریخ باشگاه را ثبت کرده است. در موزه رئال مادرید جام‌های متعددی را که تیم رئال مادرید برنده شده است، می‌بینید. در کنار هر بخش آن تاریخچه و اطلاعات مربوطه را مشاهده خواهید کرد. موزه رئال مادرید به شما فرصتی می‌دهد که با تیم رئال مادرید به عقب برگردید و از اولین پیروزی‌های تیم مورد علاقه‌تان مطلع شوید. در ابتدای ورود به موزه جام‌هایی که توسط تیم بسکتبال رئال مادرید کسب شده است را می‌بینید و پس از آن به بخش جام‌های تیم فوتبال رئال مادرید وارد می‌شود. جام‌ها در محفظه‌های شیشه‌ای نگهداری می‌شوند و حاصل مسابقات بین‌المللی، لیگ اسپانیا، مسابقات جام یوفا (UEFA) و غیره‌ هستند. اتاق‌های ویژه، پیراهن‌ها، کفش‌ها از سایر بخش‌های دیدنی موزه رئال مادرید است.

668
اسم اتاقی که در موزه برنابئو، جام‌های اروپایی رو نگهداری می‌کنند، Reyes de Europa یا پادشاهان اروپا است. اتاق کاملا آکوستیکه است و هیچ صدایی از بیرون به داخل نمی‌آید. سقف، در، کف و دیوارهای این اتاق کاملا مشکی و براق هست و هیچ نوری ندارد؛ تنها منبع نور اتاق سکوهای جام‌های اروپایی و بازتاب نور در آن‌ها است که زیبایی‌های اتاق را دو چندان کرده است. کانفتی (همون کاغذ‌های طلایی ریز) دائما در ویترین می‌چرخد و جلوه‌های صوتی و تصویری فوق‌العاده در این اتاق وجود دارد؛ کسی که در موزه برنابئو، به این اتاق برود، حتی اگر نداند فوتبال چیست هم عظمت و شکوه رئال مادرید را درک می‌کند. اهمیت این اتاق آنقدر زیاد است که سمت دیگر ویترین اتاق هیات مدیره‌ است و در مواقع نیاز ویترین را از یک طرف می‌بندند و از طرف دیگر باز می‌کنند تا جو این جام‌ها هر کسی که به باشگاه می‌آید را تحت تاثیر قرار دهد.

پیش بینی بازی های ورزشی در بتکارت

bomb 5
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

درباره تیم محتوای بتکارت

آواتار تیم محتوای بتکارت

این مطالب را نیز ببینید!

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام + فهرست تمام کانال ها

تلگرام یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی است. که در کشورهای مختلف طرفداران زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *