صفحه اصلی / عمومی / سال ۲۰۱۹ و ورزشکارانی که در دنیای ورزش جان خود را از دست دادند

سال ۲۰۱۹ و ورزشکارانی که در دنیای ورزش جان خود را از دست دادند

ad banner

در سال ۲۰۱۹ همانند سال‌های دیگر، اتفاقات زیادی در دنیای ورزش رخ داد که یکی از مهم‌ترین آنها مرگ برخی ورزشکاران است. در متن زیر و به نقل از نشریه اسپانیایی مارکا به بررسی بازیکنانی می‌پردازیم که در سال ۲۰۱۹ به هر دلیل اعم از مرگ طبیعی، بیماری، تصادف و یا درون رقابت و غیره.. جان خود را از دست دادند.

مرگ و وداع تلخ ورزشکاران رشته‌های مختلف در دنیای ورزش

جان هاولیچک

بیشترین امتیاز آور تاریخ تیم بسکتبال سلتیکس بوستون در بیست و چهارم آوریل در ۷۹ سالگی درگذشت و با دنیای ورزش وداع گفت. هالویچک ۱۶ فصل در NBA با پیراهن سلتیکس بازی کرد و توانست هشت عنوان در این رقابت‌ها به دست آورد.

نواک بوسکوویچ

هندبالیست صربستانی زمانی که ۲۹ سال داشت خودکشی کرد. او در سوم فوریه یک تیر به سر خود شلیک کرد. بوسکوویچ روبروی خانه‌اش با اسلحه قانونی که برای شکار خریده بود جان خود را گرفت و هنوز هم دلیل آن به قطع مشخص نیست. برخی‌ها دلیل آن را مسائل خانوادگی عنوان می‌کنند. ملی‌پوش پیشین علاقه زیادی به شکار داشت و این موضوع را در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌داد. بوسکوویچ در آن زمان بدون تیم بود و بهترین موفقیتش به یورو ۲۰۱۶ لهستان بر می‌گردد. او به تازگی پدر شده بود و در میان هواداران صربستانی محبوبیت داشت. به همین خاطر خودکشی‌اش یک شوک برای کشورش بود.

دنیای ورزش
متی نیکانن

اسکی بازی بازنشسته فنلاندی چهارم فوریه در ۵۵ سالگی درگذشت. او چهار مدال طلای المپیک را به دست آورد. همچنین در سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۷ هفت قهرمانی در مسابقات جهانی کسب کرد. نیکانن دو پیروزی در چهار قهرمانی جهان و چهار قهرمانی در جام جهانی به دست آورد و کارنامه پرافتخاری را از خود برجای گذاشت.

گوردون بنکس

دروازه‌بان بازنشسته انگلیسی در چهاردهم فوریه در ۸۱ سالگی جان باخت. او برای تیم‌های چسترفیلد، لسترسیتی و استوک سیتی بازی کرد. به خاطر “مهار قرن” نامش در تاریخ ثبت شد. این اتفاق در مرحله گروهی جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک رخ داد و توانست ضربه پله را در دیدار برزیل و انگلیس مهار کند.

مارکوس گاریدو

راننده نوجوان اسپانیایی به دلیل حادثه در جریان رقابت‌های موتور سواری اندلس جان خود را در بیمارستان “خرس” از دست داد. او تنها ۱۴ سال داشت و یکی از جوانترین ورزشکارانی بود که در سال ۲۰۱۹ از دنیا رفت.

امیلیانو سالا

بازیکن تیم نانت با کاردیف قرارداد امضا کرد اما در بیست و یکم ژانویه زمانی که در یک جت شخصی حضور داشت تا به شهر ولزی برود ناپدید شد. سوم فوریه بقایایی از این جت در دریا پیدا شد. هواپیمای حامل سالا، مهاجم ۲۸ ساله و آرژانتینی در مسیر نانت به کاردیف از رادار خارج شده و در نهایت و پس از تحقیقات فراوان، جسد این بازیکن در هواپیمایی که در زیر آب مدفون شده بود یافت شد. با پیدا شدن جسد سالا، مراحل بررسی علت فوت او نیز آغاز شده و تحقیقات اولیه نشان می‌دهد به علت صدماتی که به سر و کمر امیلیانو سالا وارد شده است، وی فوت کرده است.

44ef720fec58e0142c86447b24dc5556
ایساسیو کایه‌خا

این ورزشکار به دلیل کهولت سن از دنیا رفت و البته با دست پر از دنیای ورزش وداعی همیشگی داشت. او که از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۲ بازیکن اتلتیکو مادرید بود در چهارم فوریه و در ۸۲ سالگی درگذشت. کایه‌خا توانست در فصل‌های ۷۰-۱۹۶۹ و ۶۶-۱۹۶۵ فاتح لالیگا شود. همچنین چهار کوپا دل ری را در سال‌های ۱۹۷۲، ۱۹۶۵، ۱۹۶۱ و ۱۹۶۰ به دست آورد. کایه خا در سال ۱۹۶۲ جام برندگان را بالای سر برد و با تیم ملی اسپانیا در یورو ۱۹۶۴ قهرمان شد.

آندرس خونکرا

کهولت سن همانند برخی ورزشکاران دیگر جان این بازیکن را گرفت و این بار نوبت به دروازه‌بان رئال مادرید رسید. او از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۵ در رئال بود و در ششم می در ۷۳ سالگی درگذشت. او توانست پنج قهرمانی را در لیگ به دست آورد و جایزه سامورا (بهترین دروازه‌بان لالیگا) را در فصل ۶۸-۱۹۶۷ کسب کند. خونکرا برای لانگرو و رئال ساراگوسا هم بازی کرد.

مانوئل پاسوس

یکی از مسن‌ترین ورزشکارانی که در سال ۲۰۱۹ از دنیا رفت پاسوس بود. دروازه‌بان سابق اتلتیکو مادرید در بیست و چهارم می در ۸۹ سالگی جان خود را از دست داد. او در ۱۷۴ بازی با پیراهن روخی بلانکو به میدان رفت و توانست دو قهرمانی در کوپا دل ری را به دست آورد. همچنین جام برندگان اروپا را بالای سر برد.

یوزف سورال

این ورزشکار به دلیل تصادف از دنیا رفت. این بازیکن اهل چک در حال بازگشت از دیدار قیصراسپور بود که مینی بوس آلانیاسپور واژگون شد و جانش را در این حادثه از دست داد. سورال ۲۸ سال داشت. هفت بازیکن آلانیا اسپور پس از تساوی تیمشان برابر کایسری اسپور با مینی بوس در حال بازگشت بودند که تصادف کردند (دیگر بازیکنان با اتوبوس تیم بازگشته بودند). این اتفاق در جنوب شهر آلانیا رخ داد. خواب آلودگی راننده دلیل این تصادف بود. سورال بازی خود را از تیم اف سی زبرویووکا برنو آغاز کرد و سپس برای تیم‌های اسلوان و اسپارتا پراگ بازی کرد. او در سال ۲۰۱۶ به تیم ترکیه‌ای آلانیا اسپور پیوست. سورال ۲۰ بار پیراهن تیم ملی کشورش را بر تن کرد و توانست در پیروزی ۳ بر ۲ چک برابر هلند در اکتبر ۲۰۱۵ گلزنی کند.

62743654dcdda14fc36a85c03a0165a9
پرنل ویتاکر

بوکسور بازنشسته آمریکایی چهاردهم جولای در ۵۵ سالگی به دلیل یک سانحه رانندگی درگذشت. او در چهار بخش توانست قهرمان جهان شود. ویتاکر ملقب به «نخود شیرین» در چهار سازمان اصلی بوکس شامل سبک وزن شورای جهانی بوکس (WBC)، فوق سبک وزن فدراسیون جهانی بوکس (IBF)، فوق سبک وزن شواری جهانی بوکس و نیمه سبک وزن انجمن جهانی بوکس (WBA) عنوان قهرمانی جهان را در کارنامه داشت. او در سال ۲۰۰۱ پس از ثبت رکوردی جهانی که ۱۷ ضربه فنی را شامل می‌شد، اعلام بازنشستگی کرد و به عنوان مربی بوکس شروع به فعالیت کرد. ویتاکر که یکی از اعضای تالار بین المللی مشاهیر بوکس محسوب می‌شود، در سال ۱۹۸۹ در نشریه «رینگ» به عنوان مرد سال بوکس انتخاب شد؛ علاوه بر این او در سال ۱۹۸۴ مدال طلای المپیک را نیز به گردن آویخت.

کریگ فالون

قهرمان سابق جهان زمانی که ۳۶ سال داشت در جودو در پانزدهم جولای درگذشت. ورزشکار بریتانیایی در جام جهانی ۲۰۰۵ مصر مدال طلا را بر گردن آویخت و در المپیک ۲۰۰۸ پکن مدال برنز را کسب کرد و وداع زودی با دنیای ورزش داشت.

پیتر مک‌نامارا

برنده ۲۴ عنوان تنیس در بیستم جولای در ۶۴ سالگی به دلیل سرطان پروستات جان خود را از دست داد. او به همراه پل مک‌نامی ۱۹ جام را به دست آورد. آنها در ویمبلدون و اپن استرالیا درخشیدند.

خوسه آنتونیو ریس

یکی از بزرگ‌ترین شوک‌هایی که در سال ۲۰۱۹ به دنیای فوتبال دوستان وارد شد مرگ ریس بود. بازیکن مشهور اسپانیایی در یکم ژوئن در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داد. او جوانترین بازیکن سویا در بازی در لالیگا لقب گرفت و در آن زمان تنها ۱۴ سال داشت. ریس برای آرسنال، رئال مادرید، اتلتیکو، بنفیکا، اسپانیول، کوردوبا و اکسترمادورا بازی کرد. او توانست با رئال مادرید لالیگا را فتح کند. همچنین یک لیگ برتر، یک جام خیریه و یک اف.ای کاپ با آرسنال به دست آورد. هواداران و بازیکنان زیادی با ریس خاطره داشتند و به همین دلیل فوت او شوک بزرگی را وارد کرد.

9d9389490c2c08390996f06c0698a84e
بیورگ لامبرخت

دوچرخه سوار ۲۲ ساله هم در پنجم آگوست به دلیل حادثه در جریان مسابقات درگذشت. لامبرخت به شدت با بتنی که در مسیر وجود داشت برخورد کرد و واژگون شد. این حادثه در رقابت‌های دوچرخه سواری لهستان رخ داد.

خوسه لوییس تاتا بروان

بازیکن بازنشسته آرژانتینی در دوازدهم آگوست در ۶۲ سالگی جان خود را از دست داد. او یکی از گل‌های آرژانتین را در فینال جام جهانی ۸۶ مکزیک برابر آلمان به ثمر رساند. بروان مدافع میانی بود و برای تیم‌های استودیانتس، بوکاجونیورز، دپورتیوواسپانیول، راسینگ کلوب آرژانتین، اتلتیکو ناسیونال کلمبیا و برست فرانسه بازی کرد. همچنین در اسپانیا برای مورسیا دو فصل بازی کرد.

فلیچه جیموندی

دوچرخه سوار بازنشسته ایتالیایی در شانزدهم آگوست در ۷۶ سالگی درگذشت. او جیرود ایتالیا را سه بار فتح کرد. همچنین در سال ۱۹۶۵ قهرمان تور دو فرانس شد و در رقابت‌های اسپانیا جام قهرمانی را بالای سر برد.

ماکسیم دادشف

بوکسور روس به دلیل جراحات وارده در مبارزه با سوبریل ماتیاس جان خود را از دست داد. این اتفاق تلخ در بیست و سوم جولای رخ داد. داداشف بوکسور ۲۸ ساله روسی که در دنیای بوکس به صورت حرفه‌ای مشغول بود، پس از ۱۱ راند مبارزه برابر سوبریل ماتیاس بوکسور پورتوریکویی در مسابقات مریلند آمریکا، دچار خونریزی مغزی شده و پس از کمای موقت در بیمارستان درگذشت. برنده این مسابقه باید با جاش تیلور بر سر کمربند مسابقه می‌داد. مربی داداشف در راند ۱۱ این مسابقه به دلیل مصدومیت شدید و ضرباتی که این بوکسور می‌خورد، درخواست متوقف شدن مبارزه را داد. داداشف قبل از رفتن به رختکن دچار حالت تهوع شد و هوشیاری خود را از دست داد.

077d528ff7932ca82f3cca0beaab85b3
آنتوان هوبرت

راننده فرانسوی که در فرمول دو رقابت می‌کرد در جریان رقابت‌های اسپا-فرانکورشام جان خود را از دست داد. این اتفاق زمانی که هوبرت تنها ۲۲ سال داشت در سی و یکم آگوست رخ داد. راننده‌ی جوان تیم BWT Arden هنگام خروج از پیچ‌های پرسرعت اسپا با دیواره‌ی پیست برخورد کرد و قبل از آنکه بتواند دوباره به داخل مسیر برگردد، با خوان مانوئل کوریا از تیم سائوبر جونیور برخورد کرد. درادامه، جولیانو آلزی از تیم تریدنت نیز وارد تصادف شد و صحنه‌ای وحشتناک در اسپا رقم خورد. تصادف بین هوبرت و کوریا باعث شد مجددا به دیوار برخورد کنند؛ در‌حالی‌که کوریا به کناره پیست کشانده شد. ضربه به‌اندازه‌ی کافی شدید بود که پاهای کوریا بدون حفاظ شد و بخش جلو خودرو او شکست و راننده‌ی آمریکایی را در کابین گرفتار کرد. شدت تصادف به‌حدی بود که شاسی مونوکوک خودرو هوبرت نیز از بخش عقب به دو نیم تقسیم شد تا راننده‌ی فرانسوی با آسیب جدی روبه‌رو شود.

بلانکا فرناندس اوچوئا

نخستین ورزشکار اسپانیایی که توانست یک مدال المپیک را به دست آورد پیکر بی جانش چهارم سپتامبر در مادرید پیدا شد. اسکی باز اسپانیایی یازده روز ناپدید شده بود. او توانست در المپیک زمستانی ۱۹۹۲ مدال برنز را کسب کند.

رودی گوتندورف

به سرمربی که بیش از همه هدایت تیم‌های فوتبال را بر عهده داشت، چهاردهم سپتامبر در ۹۳ سالگی درگذشت. او سرمربی بیش از ۵۰ تیم باشگاهی و ۳۰ تیم ملی بود. گوتندورف در اسپانیا مدت کوتاهی هدایت وایادولید را بر عهده داشت.

اوگو سانتیان

بوکسور دیگری که به دلیل ضربات سنگین در مبارزه جان خود را از دست داد سانتیان بود. او در جریان رقابت با ادواردو آبرئو بیهوش شد و بیست و پنجم جولای در بیمارستان بوینس آیرس درگذشت. بوکسور ۲۳ ساله آرژانتینی در حالی که داور شکستش را برابر حریف اروگوئه‌ای‌اش را اعلام کرد بیهوش شد. پزشکان سریع به مداوایش پرداختند و او به بیمارستان انتقال داده شد. در آن جا جمجمه آسیب دیده سانتیان جراحی شد.  بوکسور آرژانتینی که به دینامیت شهرت داشت با وجود مشکلات قلبی عملش با موفقیت به پایان رسید. او به هوش آمد اما چهار روز بعد به دلیل مشکلات تنفسی جان خود را از دست داد.

7253222b2d5f240cae016fad1866b33b
مارتین پیترز

بازیکن و سرمربی بازنشسته انگلیسی بیست و یکم دسامبر در ۷۶ سالگی درگذشت. او به همراه انگلیس ۶۷ بازی انجام داد و ۲۰ گل به ثمر رساند. یکی از آن گل‌ها اهمیت زیادی داشت. او در پیروزی ۴ بر ۲ انگلیس مقابل آلمان در فینال جام جهانی ۱۹۶۶ مکزیک توانست گلزنی کند. وی در تاریخ ۴ مه ۱۹۶۶ نخستین بازی ملی خود را در مقابل تیم ملی فوتبال یوگسلاوی انجام داد و با حضور در ۶۷ بازی ملی، در تاریخ ۱۸ مه ۱۹۷۴ واپسین بازی ملی‌اش را در برابر تیم ملی فوتبال اسکاتلند برگزار کرد.

پاتریک دی

بوکسور آمریکایی به دلیل ضربات وارد شده به سرش در مبارزه با چارلز کانول جان خود را در ۲۷ سالگی از دست داد. او چهار روز پس از مبارزه در هفدهم اکتبر درگذشت و دنیای بوکس را در بهت فرو برد.

ماریک فرفوت

قهرمان پارالمپیک دوومیدانی در ۴۱ سالگی با مرگ آسان زندگی‌اش پایان یافت. او از ۱۴ سالگی دچار یک بیماری ژنتیکی شده بود و همین موضوع باعث شد او جان خود را از دست دهد. فرفوت یک مدال طلا و یک نقره در المپیک ۲۰۱۲ لندن به دست آورد. همچنین در ریو مدال برنز را بر گردن آویخت.

انریکتا باسیلیو

دونده بازنشسته مکزیکی بیست و ششم اکتبر در ۷۱ سالگی درگذشت. او قهرمان دو با مانع کشورش در دهه ۸۰ شد و به نخستین زنی تبدیل شد که مشعل المپیک را روشن می‌کند. این اتفاق در المپیک ۱۹۶۸ مکزیک رخ داد.

نیکی لائودا

قهرمان سه دوره فرمول یک جهان در بیست و یکم می در ۷۰ سالگی درگذشت. او در دهه ۷۰ و ۸۰ درخشید. لائودا در سال ۱۹۷۶ در رقابت‌های جایزه بزرگ آلمان به طور معجزه آسایی از یک حادثه جان سالم به در برد. لائودا دو خط هوایی را راه‌اندازی کرد و در اواخر دهه ۱۹۶۰ هر چند وقت یک بار خودش هم هدایت هواپیما را به عهده می‌گرفت.گذشته از اینها نیکی لائودا بیشتر به دلیل شجاعت و انعطافی شناخته می‌شود که پس از تصادف وحشتناک ۱۹۷۶ در گراندپری نورنبرگ (آلمان) از خودش نشان داد. لائودا پیشتاز مسابقات آن سال بود و سال قبل از آن برای اولین بار قهرمان جهان شده بود. او دچار سوختگی درجه سه شد و سر و صورتش زخم‌هایی برداشت که اثر آن‌ها تا آخر عمر باقی ماند. آقای لائودا در آن حادثه همچنین دچار مسمومیت ناشی از استنشاق گازهای سمی شد که به ریه‌هایش آسیب رساند ولی یک ماه بعد به میادین بازگشت.

17edd8ed7d4df4192ae9e23af100db21
آفریدزا موناندار

راننده ۲۰ ساله به دلیل حادثه در جریان رقابت‌های آسیا تلنت در سپانگ جان خود را از دست داد. این اتفاق تلخ دوم نوامبر رخ داد.

هریسون دیلارد

عنوان مسن‌ترین ورزشکار سال ۲۰۱۹ به دیلارد می‌رسد. تنها دونده‌ای که توانست مدال طلای المپیک دو ۱۰۰ و ۱۱۰ متر با مانع را کسب کند در ۹۶ سالگی درگذشت.

پیتر اسنل

سر پیتر اسنل سیزدهم دسامبر در ۸۰ سالگی درگذشت. دونده نیوزلندی دوگانه تکرارنشدنی را به دست آورد. او توانست مدال طلای دو ۸۰۰ متر و ۱۵۰۰ متر را در المپیک ۱۹۶۴ توکیو کسب کند.

پیم فربیک

سرمربی هلندی بیست و هشتم نوامبر در ۶۳ سالگی درگذشت. او در جام‌های جهانی ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ به عنوان دستیار گاس هیدینک و دیک ادوکات در تیم ملی کره جنوبی حضور داشت. همچنین هدایت کره جنوبی (۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷)، استرالیا (۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰)، مراکش زیر ۲۳ سال (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴) و عمان (۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹) را بر عهده داشت. با عمان توانست مهمترین موفقیتش را در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ به دست‌ آورد. برای نخستین بار این تیم را به مرحله یک هشتم نهایی رساند. همچنین توانست موجب صعود استرالیا به جام جهانی ۲۰۱۰ شود.

5eecd5fa8c015bdf30c599021bc229ed
کارین بالزر

قهرمان المپیک ۱۹۶۴ توکیو هفدهم دسامبر جان خود را از دست داد. او در ۸۱ سالگی درگذشت. بالزر علاوه بر مدال طلای المیک دو ۸۰ متر با مانع، هفت رکورد جهانی هم به ثبت رساند.

آندرس خیمنو

تنیسور بازنشسته که از سرطان پانکراس رنج می‌برد در نهم اکتبر در ۸۲ سالگی جان خود را از دست داد. او مسن‌ترین قهرمان رولان گاروس بود و در ۳۴ سالگی توانست قهرمان این رقابت‌ها شود. همچنین در سال ۱۹۶۹ به فینال اپن استرالیا صعود کرد و یک سال بعد فینالیست ویمبلدون شد.

bomb 5
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

درباره تیم محتوای بتکارت

آواتار تیم محتوای بتکارت

این مطالب را نیز ببینید!

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام + فهرست تمام کانال ها

تلگرام یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی است. که در کشورهای مختلف طرفداران زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *