صفحه اصلی / عمومی / تاریخچه بازی پرسپولیس و استقلال: برنده دربی ۸۹ قهرمان می‌شود؟

تاریخچه بازی پرسپولیس و استقلال: برنده دربی ۸۹ قهرمان می‌شود؟

ad banner

دربی یا داربی به رقابت دو تیم ورزشی که متعلق به یک شهر یا منطقه هستند، گفته می‌شود. بازی پرسپولیس و استقلال هم نبرد دو تیم پرافتخار شهر تهران است که به دربی تهران معروف شده و به عقیده برخی مهم‌ترین و حساس‌ترین شهرآورد قاره آسیا است.

پیش بینی مسابقات ورزشی در سایت بتکارت

از فروردین ۱۳۴۷ تا فروردین ۱۳۹۸ و در ۵۱ سال اخیر، ۸۹ دربی بین تیم پرسپولیس تهران و تیم فوتبال استقلال تهران برگزار شده که ۷ مسابقه آن بازی‌های دوستانه بوده است. دربی هشتاد و نهم روز شنبه ده فروردین‌ماه در چارچوب هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران از ساعت ۱۶ در ورزشگاه آزادی تهران و به میزبانی پرسپولیس انجام خواهد شد. در جدول رده‌بندی لیگ ایران پرسپولیس با ۴۵ امتیاز صدرنشین است و استقلال هم با ۴۲ امتیاز رده دوم را در اختیار دارد. با توجه به این شرایط می‌توان گفت تیم برنده دربی شانس اول قهرمانی لیگ خواهد بود. علاقه‌مندان پیش بینی لیگ برتر ایران و پیش بینی بازی پرسپولیس و استقلال می‌توانند با مرور تاریخچه این دربی مهیج و حساس، با اطلاعات بیشتری به استقبال این بازی بروند.

بازی پرسپولیس و استقلال

تاریخچه دربی تهران

این دو تیم تاکنون هشتادوهشت بار به مصاف هم رفته‌اند؛ که سهم تیم استقلال بیست‌وشش پیروزی و سهم پرسپولیس بیست‌وسه برد بوده و سی‌وهشت مسابقه هم به تساوی ختم شده است. پرسپولیس با ۸۴ گل زده و استقلال با ۸۲ گل زده، از حیث به ثمر رساندن گل هم رقابت نزدیکی با هم داشته‌اند. در ضمن سه پیروزی برای استقلال توسط رأی کمیته انضباطی و به دلیل ناتمام ماندن بازی‌ها در آمار برد‌های این تیم لحاظ شده است و دربی هشتاد و ششم که سوپر جام فصل قبل لیگ برتر ایران محسوب می‌شد هم با رأی کمیته انضباطی به دلیل حضور نیافتن استقلال، سه بر صفر به نفع پرسپولیس اعلام شد. توجه به آمار و ارقام دو تیم در تاریخ بازی‌هایشان می‌تواند به علاقه‌مندان به پیش بینی لیگ برتر ایران و پیش بینی بازی پرسپولیس و استقلال کمک کند.

اولین برد برای آبی‌ها

اولین مسابقه در ۱۶ فروردین ۱۳۴۷ یک رقابت دوستانه بود که در ورزشگاه امجدیه برگزار شد و با نتیجه تساوی بدون گل به اتمام رسید اما استقلال اولین تیمی بود که در دربی تهران موفق شد به پیروزی برسد. آبی‌ها دربی سوم را در تاریخ ۱۳ مرداد سال ۱۳۴۸ با نتیجه سه بر یک بردند. احمد منشی‌زاده، علی جباری و کارو حق وردیان گلزنان این تیم بودند.

پرسپولیس اما برای بردن رقیب تا دربی هشتم صبر کرد. قرمز پوشان در ۱۵ بهمن سال ۱۳۵۰ موفق شدند با نتیجه چهار بر یک و با گل‌های حسین کلانی (دو بار)، صفر ایرانپاک و محمود خوردبین فاتح دربی تهران شوند.

بازی پرسپولیس و استقلال
صفر ایرانپاک بهترین گلزن دربی

رکوردداران بازی پرسپولیس و استقلال

بهترین گلزن تاریخ دربی‌ها صفر ایرانپاک است که هفت گل برای پرسپولیس به ثمر رسانده است. حسین کلانی از پرسپولیس هم با ۶ گل زده در رده دوم قرار دارد. غلامحسین مظلومی و علی جباری از استقلال هم هرکدام با ۵ گل زده نفرات بعدی هستند. نکته جالب جدول گلزنان دربی اینجاست که مهدی هاشمی نسب به‌عنوان یک مدافع، با پنج گل زده جزو برترین گلزنان است. او چهار گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال به ثمر رسانده است.

رکورددار بیشترین حضور در این دیدار هم علی پروین از پرسپولیس است که ۲۰ بار دربی شهر تهران را تجربه کرده است. پس از او علیرضا نیکبخت واحدی با ۱۹ مسابقه دوم است. نکته جذاب در مورد نیکبخت این است که او ۱۳ دربی را با پیراهن استقلال و ۶ دربی را با پیراهن پرسپولیس تجربه کرده است. افشین پیروانی از پرسپولیس و محمود فکری و امیرحسین صادقی از استقلال هرکدام ۱۸ مسابقه و علی جباری و کارو حق وردیان هر دو از استقلال هم هرکدام ۱۷ بازی را در دربی انجام داده‌اند.

بازی پرسپولیس و استقلال
علی پروین و دخترش در کنار محمود خوردبین بر روی نیمکت سرمربیگری پرسپولیس

رکورددار بیشترین حضور به‌عنوان سرمربی هم علی پروین از تیم پرسپولیس تهران است با بیست‌وپنج بار حضور روی نیمکت قرمز پوشان. منصور پور حیدری به‌عنوان سرمربی تیم فوتبال استقلال تهران هجده دربی، زدراکو رایکوف از استقلال با پانزده حضور و امیر قلعه‌نویی بازهم از استقلال با چهارده حضور، دیگر رکوردداران حضور به‌عنوان سرمربی هستند.

پرگل‌ترین دربی‌ها

بازی پرسپولیس و استقلال شماره دوازده هم پرگل‌ترین دربی تاریخ بوده است. این مسابقه در شانزده شهریور سال ۱۳۵۲ برگزار شده و پرسپولیس با هتریک همایون بهزادی، دو گل از ایرج سلیمانی و تک‌گل حسین کلانی، با نتیجه شش بر صفر رقیب را شکست داده است. همچنین در کنار این بازی، دربی هشتاد و دوم که در بیست هفت فروردین ۱۳۹۵ انجام شد و با برتری چهار بر دو پرسپولیس همراه بود، دیگر مسابقه پرگل این دو تیم است. در ضمن پرگل‌ترین پیروزی‌های استقلال هم دو نتیجه سه بر صفر است. یک بار هجده اردیبهشت ۱۳۵۶ در جام تخت جمشید و بار دیگر در جام حذفی در هفده آذر ۱۳۹۰.

پدیده ایمون زاید

ایمون زاید مهاجم اهل ایرلند شمالی پرسپولیس در دربی هفتادوچهار که در تاریخ سیزده بهمن ۱۳۹۰ برگزار شد توانست در ده دقیقه تیم ده‌نفره خود را که دو بر صفر عقب افتاده بود، با به ثمر رساندن سه گل به پیروزی برساند و لقب اولین بازیکن خارجی که در دربی هتریک کرده است و همچنین عنوان بهترین گلزن خارجی دربی را به دست بیاورد.

بازی پرسپولیس و استقلال
ایمون زاید بهترین گلزن خارجی دربی

سریع‌ترین و دیرترین گل

علی سامره از استقلال با گلزنی در ثانیه ۴۸ شهرآورد پنجاه‌ و سوم که در تاریخ بیستم دی‌ماه ۱۳۸۱ انجام شد، عنوان زننده سریع‌ترین گل این رقابت سنتی را کسب کرد. در ضمن اسماعیل شریفات بازهم از استقلال در داربی هفتاد و سوم که در هجده آذر ۱۳۹۰ از سری رقابت‌های جام حذفی انجام شد، توانست در دقیقه ۱۰۵ وقت‌های اضافه گلزنی کند تا عنوان زننده دیرهنگام‌ترین گل تاریخ این مسابقه را به خود اختصاص دهد.

بازی پرسپولیس و استقلال
علی سامره زننده سریع‌ترین گل دربی

جوان‌ترین و مسن‌ترین گلزن

حسن روشن از استقلال با ۱۸ سال و ۲۵۷ روز در دربی پانزدهم موفق به گلزنی شد تا عنوان جوان‌ترین گلزن دربی را داشته باشد. کریم باقری از پرسپولیس هم در دربی شصت و نهم با ۳۵ سال و ۳۴۸ روز، مسن‌ترین گلزن این مسابقه است. غلامرضا عنایتی از استقلال با ۳۹ سال و ۲۴ روز در دربی هشتاد و یکم مسن‌ترین بازیکن حاضر در این دیدار سنتی است. الله‌یار صیاد منش از استقلال هم با ۱۷ سال و ۹۰ روز، جوان‌ترین بازیکن دربی است که در دربی هشتاد و هشتم به میدان رفت.

بازی پرسپولیس و استقلال
الهیار صیادمنش جوان‌ترین بازیکن دربی

دربی در چه فرمت‌هایی برگزار شده است؟

پرسپولیس و استقلال تاکنون در قالب مسابقات مختلفی باهم رقابت کرده‌اند که بیشترین فرمت مسابقات آن‌ها به لیگ برتر با ۳۵ دیدار، بازمی‌گردد. ۱۴ مسابقه در فرمت لیگ آزادگان، ۱۴ مسابقه در مسابقات باشگاه‌های تهران، ۱۱ مسابقه در جام تخت جمشید، ۳ مسابقه در جام حذفی ایران، سه مسابقه در لیگ منطقه‌ای، یک مسابقه در لیگ قدس و یک مسابقه هم در سوپر جام. در ضمن ۷ بازی دوستانه هم در تاریخ رویارویی‌های آن‌ها به ثبت رسیده است.

تساوی‌های ناامیدکننده

دربی شهر تهران برخلاف اکثر دربی‌های معروف جهان، همیشه هم یک دیدار مهیج و نفس‌گیر از کار درنیامده است. در دوره‌ای از زمان تساوی‌های پی‌درپی در این رقابت صدای تماشاگران هر دو تیم را درآورد و حتی آن‌ها حرف از سیاسی بودن این نتایج می‌زدند. شش مسابقه دو تیم از ۱۰ فروردین ۱۳۸۶ تا ۱۰ مهر ۱۳۸۸ با نتیجه تساوی به اتمام رسید. شش مسابقه در بیش از دو سال و شش ماه فقط با نتیجه یک – یک به اتمام رسید.

بازی‌های دور از خانه!

یک بازی پرسپولیس و استقلال به دلیل محرومیت تماشاگران دو تیم از حضور در ورزشگاه، در شهر بندرعباس و بدون حضور هواداران برگزار شد و یک مسابقه هم به دلیل تعمیرات در ورزشگاه آزادی تهران، در ورزشگاه یادگار امام شهر تبریز به انجام رسید. در ضمن شصت‌ونه دربی در ورزشگاه آزادی و هجده دربی در امجدیه برگزار شده است.

بازی پرسپولیس و استقلال
استقلال تهران پرافتخارترین تیم ایران در آسیا

پرافتخارها

تیم فوتبال پرسپولیس با ۱۱ قهرمانی در لیگ ایران پرافتخارترین تیم است. قرمزها ۵ بار جام حذفی و دو بار هم سوپر جام ایران را فتح کرده‌اند. ۶ بار جام باشگاه‌های تهران و دو بار هم جام حذفی تهران را بالای سر برده‌اند. همچنین قرمز پوشان یک بار قهرمان جام در جام آسیا شده‌اند. تیم استقلال تهران هم تاکنون ۸ بار قهرمان لیگ سراسری کشور شده است. ۷ بار فتح جام حذفی، ۱۴ بار قهرمانی جام باشگاه‌های تهران، ۱ بار فتح سوپر جام تهران و ۴ جام حذفی تهران هم دیگر عناوین پرشمار آبی پوشان هستند. در ضمن آن‌ها با ۲ بار قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا پرافتخارترین تیم ایران در آسیا هستند.

وضعیت دو تیم در آستانه دربی

نکته‌ای که می‌تواند به افرادی که پیش بینی لیگ برتر ایران و پیش بینی بازی پرسپولیس و استقلال را انجام می‌دهند، کمک کند بررسی روند نتیجه‌گیری دو تیم در بازی‌های اخیر خود در لیگ برتر ایران و لیگ قهرمانان آسیا است. تیم پرسپولیس تهران در بیست یک اسفندماه در چارچوب مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مهمان تیم السد قطر بود که با یک گل دیرهنگام از این تیم شکست خورد. شاگردان برانکو ایوانکوویچ در آخرین بازی خود در سال گذشته هم موفق شدند سپیدرود رشت را در زمین حریف سه بر یک شکست دهند. (این دیدار) تا به صدر جدول برسند. شاگردان وینفرد شفر در تیم فوتبال استقلال تهران هم در روز بیست‌ویک اسفند سال ۹۷ در ورزشگاه آزادی میزبان تیم العین امارات بودند که درنهایت با نتیجه تساوی یک – یک مقابل این تیم متوقف شدند و سپس در آخرین مسابقه خود در سال گذشته توانستند با یک گل نساجی مازندران را در تهران شکست دهند (این مسابقه) و به رده دوم جدول بیایند.

پیش بینی مسابقات ورزشی در سایت بتکارت

bomb 5
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

درباره تیم محتوای بتکارت

آواتار تیم محتوای بتکارت

این مطالب را نیز ببینید!

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام + فهرست تمام کانال ها

تلگرام یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی است. که در کشورهای مختلف طرفداران زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *