صفحه اصلی / عمومی / قوانین بازی هند بال (داخل سالن)

قوانین بازی هند بال (داخل سالن)

ad banner

 

هندبال یک بازی هیجان‌انگیز و سرعتی و یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های گروهی دنیا، ترکیبی از فوتبال، واتر پلو، هاکی و بسکتبال است.  فدراسیون بین‌المللی هندبال آیین‌نامه‌ای در مورد قوانین بازی هند بال و مجموعه مقررات بازی هندبال منتشر کرده است که از جولای ۲۰۱۶ لازم الاجرا بوده است و به عنوان مرجع انتخاب شده است.

بخش اول:  تجهیزات

ابعاد زمین: در هندبال گروهی، زمین هندبال یک زمین مستطیل شکل با ابعاد ۲۰ در۴۰ متر متشکل از دو منطقه گل و یک محوطه بازی است.

ابعاد دروازه : ارتفاع دروازه ۲ متر و عرض آن ۳ متر است و برای ثبت گل توپ باید کاملاً از خط دروازه عبور کند. دروازه‌ها باید به زمین یا دیوار پشت خود متصل شده باشد.

توپ: توپ از جنس چرم یا مواد مصنوعی ساخته می‌شود و باید کروی شکل باشد. سطح توپ نباید لغزنده یا برّاق باشد. سایز و وزن توپ باید طبق استاندارد باشد.

در محوطه پیش روی دروازه‌ها محوطه دروازه وجود دارد که با خطی به نام خط دروازه مشخص شده است. بازیکنی که در حال پرتاب گل است نباید وارد این محوطه ۶ متری که همان محوطه اختصاصی دروازه‌بان است، شود.

زمان بازی: هر بازی شامل ۲ نیمه ۳۰ دقیقه‌ای و استراحت بین دو نیمه به طور معمول ۱۰ دقیقه است.

تیم: این بازی متشکل از دو تیم ۱۴ نفره است که ۷ بازیکن یعنی ۶ بازیکن فعال به همراه یک دروازه‌بان در زمین حضور دارند. این ۶ بازیکن در طول جریان بازی به دروازه تیم مقابل حمله می‌کنند و در عین حال از دروازه خودشان هم دفاع می‌کنند.

بازیکن ذخیره: بازیکنان ذخیره می‌توانند در هر زمان از بازی بدون محدودیت و با تعداد نامحدود وارد زمین شوند. برای تعویض نیازی به توقف بازی نیست و تنها بازیکن قبل باید از زمین خارج شده باشد.

      بیشتر بخوانید: قوانین بازی والیبال

      بیشتر بخوانید: قوانین بازی بسکتبال

بخش دوم:  اصطلاحات و قوانین بازی هند بال

تایم اوت: در زمان‌های زیر تایم اوت ضروری است:

– زمانی که تعلیق یا عدم صلاحیت دو دقیقه‌ای به تیمی داده شده باشد.

– یک تیم درخواست تایم اوت بدهد.

– بازی توسط داور جهت مشورت متوقف شود.

پرتاب هفت متری: یک پرتاب هفت متری پاداش داده می‌شود اگر یک موقعیت آشکار گل‌زنی توسط یک بازیکن یا مسئولان تیم حریف صلب شود.

بخش سوم:  روند بازی و قوانین بازی هند بال

استفاده از دست‌ها برای گرفتن و پرتاب توپ در حمله و جلوگیری از پرتاب توپ به سمت دروازه در دفاع مجاز است. تیمی که بیشترین گل را در زمان ۶۰ دقیقه بازی به ثمر برساند برنده بازی است. اگر بازی در وقت قانونی مساوی شود، دو وقت اضافه ۵ دقیقه‌ای برای مشخص شدن برنده بازی در نظر گرفته می‌شود و اگر باز هم بازی به تساوی برسد ضربات پنالتی مانند فوتبال تعیین‌کننده نهایی خواهد بود. در این بازی هر تیم می‌تواند توپ را با شوت، دریبل یا پاس به زمین حریف انتقال دهد. پرتاب و دریافت‌های کلاسیک مهارت-های پایه‌ای در هندبال هستند. در یک بازی معمول حدود ۵۰ گل رد و بدل می شود.

بازیکنان باید قانون ۳ قدم را به یاد داشته باشند. حداکثر ۳ قدم قبل از پاس دادن و دریبل مجاز است. امکان نگه داشتن توپ بیش از ۳ ثانیه وجود ندارد و این قانون وجود دارد که اگر تیمی به اندازه کافی در بازی حمله نکند و فعال نباشد، داور مجاز است مالکیت توپ را از آن تیم بگیرد و به تیم حریف دهد.

بازی می‌تواند سرعتی و فیزیکی باشد اما تکل مجاز نیست. کارت‌های قرمز و زرد مانند فوتبال و پنالتی دو دقیقه‌ای ( ۲دقیقه اخراج از بازی ) مانند هاکی وجود دارد. اما بازی جوانمردانه شرط اصلی بازی است.

پیش بینی مسابقات قهرمانی زیر 20 سال اروپا

 

 

bomb 5
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

درباره تیم محتوای بتکارت

آواتار تیم محتوای بتکارت

این مطالب را نیز ببینید!

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام + فهرست تمام کانال ها

تلگرام یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی است. که در کشورهای مختلف طرفداران زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *