صفحه اصلی / عمومی / زندگینامه وین رونی ؛ یگانه یاغی شیاطین سرخ

زندگینامه وین رونی ؛ یگانه یاغی شیاطین سرخ

ad banner

وین مارک رونی، ۲۴ اکتبر ۱۹۸۵ در کراستت لیورپول انگلستان متولد شد. پدرش توماس و مادرش جنت ماری رونی نام دارند. او ایرلندی تبار است و دو برادر به نام‌های گراهام و جان دارد. رونی از کودکی به فوتبال علاقمند بود و فوتبال را از مدرسه فوتبال لیورپول آغاز نمود. در این مطلب با زندگینامه وین رونی آشنا خواهیم شد.

پیش بینی بازی های ورزشی در بتکارت

زندگینامه وین رونی ؛ فوتبال عشق دوران کودکی

سپس به باشگاه کوپلهاوس و بعد از آن به باشگاه اورتون پیوست. او از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۲ در باشگاه اورتون توپ می‌زد. رونی در باشگاه‌های متعددی از جمله اورتون، منچستر یونایتد، دی.سی.یونایتد و دربی کانتی بازی کرده است.

عرصه باشگاهی
اورتون

رونی فوتبال را از مدرسه فوتبال لیورپول آغاز نمود و در آن دوران ۷۲ گل برای تیمش به‌ثمر رساند. در ۹ سالگی به باشگاه کوپل‌هاوس پیوست و ۹۹ گل برای این تیم وارد دروازه کرد. در فصل ۱۹۹۵-۱۹۹۶، وی به تیم اورتون ملحق شد و توانست در ۲۹ بازی ۴۰ گل برای تیم زیر ۱۰و ۱۱ سال اورتون به‌ثمر برساند. او در ۱۵ سالگی در تیم جوانان حضور یافت و در ۸ بازی ۸ گل به‌ثمر رساند. تیم اورتون به فینال جام حذفی در سال ۲۰۰۲ راه یافت.
در ۱۷ آگوست ۲۰۰۲ برای اولین بار با تیم اصلی اورتون مقابل تاتنهام به‌میدان رفت و این دیدار ۲-۲ مساوی شد. اولین گل او در ۲ اکتبر مقابل تیم ورکسهم با نتیجه ۳-۰ وارد دروازه شد. رونی ۲ گل این دیدار را به‌ثمر رساند. وی به عنوان جوانترین بازیکن این تیم شناخته می‌شد.

زندگینامه وین رونی
در ژانویه سال ۲۰۰۳، اولین قرارداد رسمی خود را با اورتون امضا کرد و او را به یکی از پردرآمدترین جوانان جهان تبدیل کرد. او در ۲۳ مارچ ۲۰۰۳، اولین گل خود را با تیم اورتون مقابل آرسنال به‌ثمر رساند. فصل اول خود را با ۸ گل در ۳۷ بازی در تمام مسابقات به‌پایان رساند.
در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۴، رونی اولین گل خود را در تساوی ۲-۲ مقابل چارلتون اتلتیک به‌ثمر رساند. وی تا ماه دسامبر نتوانست برای اورتون گلزنی کند. رونی در ۵۰مین بازی لیگ برتر، در برابر بیرمنگام یک گل وارد دروازه کرد و ۱-۰ پیروز میدان شدند.

منچستر یونایتد

۲۰۰۴-۲۰۰۷

رونی زمانی که تنها ۱۸ سال داشت تیم اورتون را ترک کرد و با مبلغ ۲۵.۶ میلیون پوند به تیم منچستر یونایتد پیوست و اولین بازی خود را در ۲۸ سپتامبر مقابل فنرباغچه در لیگ قهرمانان اروپا انجام داد و بازی ۶-۲ به سود منچستر پایان یافت. او در این بازی هتریک کرد و یک پاس گل نیز داد.
اولین قهرمانی او با یونایتد در لیگ ۲۰۰۵-۲۰۰۶ به‌دست آمد که در جام تحادیه بود. رونی در ۲۶ بازی لیگ برتر در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۶ در مجموع ۱۶ گل به‌ثمر رساند.
در نیم فصل اول ۲۰۰۶-۲۰۰۷، رونی نتوانست در ده بازی گلزنی کند و این طلسم با هتریک وی مقابل بولتون شکسته شد. او ماه بعد قرارداد دو ساله‌ای را با منچستر امضا كرد. رونی به همراه منچستر یونایتد اولین عنوان قهرمانی لیگ برتر فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۷ را به دست آورد. او در این فصل ۱۴ گل به‌ثمر رساند.

da2256baa6b946a5334950e9a5778f52 2
۲۰۰۷-۲۰۱۰

در جون ۲۰۰۷ پیراهن شماره ۱۰ این تیم به وی تعلق گرفت. در بازی مقابل تیم ریدینگ مصدوم شد و ۶ هفته از میدان رقابت‌ها کنار گذاشته شد. پس از بازگشت، در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا در تاریخ ۲ اکتبر برابر رم یک گل به‌ثمر رساند. او فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۸ را با ۱۸ گل به‌پایان رساند. در فینال لیگ قهرمانان اروپا منچستر به‌همراه رونی به مصاف چلسی رفت و ۶-۵ در ضربات پنالتی چلسی را شکست داد و رونی اولین قهرمانی اروپا را با این تیم تجربه کرد. همچنین منچستر در این فصل قهرمان لیگ برتر، جام باشگاه‌های جهان و جام خیریه نیز شد. رونی نیز فصل را با ۲۰ گل در همه رقابت‌ها و ۱۲ پاس گل در لیگ به‌پایان رساند. در فصل ۲۰۰۸- ۲۰۰۹ نیز رونی توانست برای سومین بار قهرمانی در لیگ جزیره را جشن بگیرد.
در اولین بازی لیگ فصل ۲۰۰۹-۲۰۱۰ منچستر به مصاف بیرمنگام رفت و تک گل این دیدار را به‌ثمر رساند. در ۲۲ آگوست او ۱۰۰مین گل خود را برای منچستر مقابل ویگان وارد دروازه نمود. در ۲۸ نوامبر ۲۰۰۹، رونی بعد از سه سال، اولین هتریک خود را برابر پورتموث انجام داد که ۲ گل آن از روی نقطه پنالتی بود.
۳۱ ژانویه ۲۰۱۰، او ۱۰۰مین گل لیگ برتر را برابر آرسنال به‌ثمر رساند و ۳-۱ پیروز شد.
۱۶ فوریه ۲۰۱۰، اولین گل اروپایی این فصل خود را در پیروزی ۳-۲ مقابل میلان وارد دروازه کرد.
در دیدار برگشت مقابل میلان، منچستر به‌همراه رونی، ۴ بر ۰ این تیم را مغلوب کرد و به‌برتری رسید و رونی تعداد گل‌های خود را در این فصل به ۳۰ رساند. ۳۰ مارچ، در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل بایرن مونیخ دچار مصدومیت شد و ۲ تا ۳ هفته از میدان بازی دور ماند.

34a395713d46065f3dd17e306de07a3e 2
۲۰۱۰-۲۰۱۱

۲۸ آگوست ۲۰۱۰، رونی اولین گل خود در این فصل را از روی نقطه پنالتی برابر وستهم یونایتد به ثمر رساند و ۳-۰ پیروز میدان شد. در ماه اکتبر، سرالکس فرگوسن مدیر منچستر یونایتد در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که رونی باشگاه منچستر را ترک خواهد کرد. این تصمیم رونی در پی مصدومیت، نیمکت نشینی و ایجاد اختلاف میان او و فرگوسن اتخاذ شد. اما با گذشت زمان این اختلافات برطرف شد و رونی قرارداد خود را تا ۵ سال بعد با منچسترتمدید نمود.
۱۲ فوریه، رونی در دقیقه ۷۸ دربی منچستر، با یک ضربه برگردان گل زیبایی به‌ثمر رساند که منجر به پیروزی ۲-۱ آنها مقابل منچسترسیتی شد. پس از این دیدار، رونی اعلام کرد که این بهترین گل حرفه‌ای او بوده است.
۲ آپریل، رونی اولین هتریک فصل خود را در این فصل در پیروزی ۴-۲ مقابل وستهام انجام داد. در مجموع این پنجمین هتریک او برای منچستریونایتد بود.در این فصل رونی توانست دو جام لیگ برتر و جام خیریه انگلیس را بالای سر ببرد.

۲۰۱۱-۲۰۱۳

رونی این فصل را با یک گل در مقابل وست برومویچ آغاز کرد. در بازی دوم فصل به تاتنهام گل زد. اواخر ماه آگوست، رونی ۱۵۰مین گل خود را برای یونایتد به‌ثمر رساند و اولین هتریک خود را مقابل آرسنال انجام داد. ۱۰ سپتامبر، رونی با منچستر یونایتد بار دیگرهتریک کرد و ۵-۰ بولتون را شکست دادند و چهارمین بازیکن تاریخ لیگ برتر شد که در چند بازی‌ متوالی هتریک کرده است.
۸ ژانویه، رونی در پیروزی ۳–۲ مقابل منچسترسیتی در دور سوم جام حذفی، دو گل به‌ثمر رساند. او در جدول بهترین گلزنان برتر یونایتد با ۱۶۴ گل به مقام هفتم رسید.
۷ نوامبر، او اولین گل خود در لیگ قهرمانان اروپا را با یک پنالتی در پیروزی ۳-۱ مقابل براگا وارد دروازه کرد. رونی در این فصل جام قهرمانی خیریه انگلیس را بالای سر برد. در فصل ۲۰۱۲- ۲۰۱۳ نیز توانست همراه منچستر لیگ برتر را فتح کند.

d6dc61e6e968e9daea9ef73f57c65c60
۲۰۱۳-۲۰۱۵

رونی اولین گل فصل خود را با یک ضربه آزاد مقابل کریستال پالاس به‌ثمر رساند و ۲-۰ پیروز شد. ۱۷ سپتامبر و در لیگ قهرمانان اروپا رونی دو گل مقابل بایر لورکوزن به‌ثمر رساند و ۴-۲ پیروز شد. او ۲۰۰مین گل خود برای یونایتد را در این دیدار ثبت کرد. رونی این فصل را باعنوان بهترین گلزن با ۱۷ گل و ۱۰ پاس گل برای منچستریونایتد به‌پایان رساند. او در این فصل باز هم به قهرمانی در جام خیریه به همراه منچستر دست پیدا کرد.
در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۴، رونی به سومین گلزن برتر لیگ برتر تبدیل شد و با ۱۷۶ گل از تیری هانری جلو افتاد.
۲۸ فوریه ۲۰۱۵، رونی در پیروزی ۲-۰ مقابل ساندرلند، یک گل به‌ثمر رساند و به اولین بازیکنی تبدیل شد که در ۱۱ فصل پیاپی بیش از ۱۰ گل به‌ثمر رسانده است.

۲۰۱۵-۲۰۱۷

در فصل ۲۰۱۵- ۲۰۱۶ وی در دور مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا با یک هتریک به پیروزی ۴-۰ مقابل تیم بلژیکی بروژ دست یافت و پس از ۸۷۸ دقیقه بازی بدون گل، این طلسم را شکست. پس از غیبت ناشی از مصدومیت، رونی ۱۹ دسامبر به ترکیب اصلی برگشت و ۵۰۰مین حضور خود در منچستریونایتد را با نتیجه ۲-۱ در مقابل نورویچ سیتی رقم زد. ۲۱ می، رونی کاپیتان منچستر، در فینال جام حذفی ۲۰۱۶ مقابل کریستال پالاس۱۲۰ دقیقه کامل در میانه میدان بازی کرد و پس از پیروزی ۲-۱، به قهرمانی رسید.
فصل ۲۰۱۶- ۲۰۱۷، رونی با ۳۹ گل به گلزن برتر منچستریونایتد در رقابت‌های اروپایی تبدیل شد واین عنوان را با برد ۴-۰ برابر فاینورد در لیگ اروپا بدست آورد. در این فصل رونی به همراه منچستر سه گانه جام اتحادیه، لیگ اروپا و جام خیریه را بدست آورد و این پایان کار او در این تیم بود.

64b8299d1597b8a5c7b9cb9c88642f6c 2
بازگشت به اورتون

۹ جولای ۲۰۱۷، رونی به‌صورت بازیکن آزاد با عقد قراردادی دو ساله به باشگاه اورتون باز‌گشت و پیراهن شماره ۱۰ را بر‌تن کرد. او اولین دیدار رسمی خود را در ۲۷ جولای انجام و ۱-۰ روژومبروک را در مرحله سوم مقدماتی لیگ اروپا شکست دادند. در ۲۹ نوامبر، رونی اولین هتریک خود برای اورتون انجام داد و ۴-۰ مقابل وستهام را مغلوب کرد.

دی. سی. یونایتد

در تاریخ ۲۸ جون ۲۰۱۸، رونی یک قرارداد سه سال و نیم با این تیم بست و پیراهن شماره ۹ را بر تن کرد. او با این تیم چندین بار در برابر تیم‎های مختلف قرار گرفت و گلزنی کرد. ۱۶ مارچ ۲۰۱۹، رونی اولین هتریک خود را انجام داد و ۵-۰ سلتیک را مغلوب کردند. او با ۲۳ گل و ۱۵ پاس گل در ۴۸ بازی این فصل را به‌پایان رساند.

دربی کانتی

۶ آگوست ۲۰۱۹، با اینکه دو سال از قراردادش با دی.سی. یونایتد باقی مانده بود، رونی به‌عنوان مربی-بازیکن با تیم دربی کانتی به انگلیس بازگشت. رونی بلافاصله به‌عنوان کاپیتان انتخاب شد و اولین بازیش را در ۲ ژانویه۲۰۲۰ مقابل بارنزلی با نتیجه ۲-۱ انجام داد.

ca6935500a5754bd137aaf4c28fafe6f
عرصه ملی
یورو ۲۰۰۴

در آن زمان رونی جوانترین بازیکنی بود که در تیم ملی انگلیس بازی می‌کرد.آنها در ۶ سپتامبر، ۲-۱ مقدونیه را در مرحله مقدماتی یورو ۲۰۰۴ یورو شکست دادند.
رونی در ۱۷ جون ۲۰۰۴، جوانترین گلزن تاریخ رقابت‌ها شد. در دومین بازی گروهی انگلیس برابر سوئیس، رونی دو گل به‌ثمر رساند و ۳-۰ به‌پیروزی رسیدند. بعد از آن با دو گل رونی به پیروزی ۴-۲ مقابل کرواسی دست پیدا کردند، اما در مرحله یک چهارم نهایی، برابر پرتغال میزبان از گردونه رقابت‌ها حذف شدند.

جام‌جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰

او به دلیل مصدومیت نتوانست فرم بدنی خود را حفظ کند و در رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۰۶ بدرخشد.
رونی یکی از برترین گلزنان انگلیس در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۰ با ۹ گل است. او پیش از جام جهانی ۲۰۱۰، توسط کاپلو پیراهن شماره ۱۰ انگلیس را پوشید. انگلیس در مرحله دوم پس از شکست ۴-۱ مقابل آلمان حذف شد.

یورو ۲۰۱۲

انگلیس در رقابت‌های انتخابی یورو ۲۰۱۲ در صدر جدول گروه خود قرار گرفت. رونی سه گل، یکی مقابل سوئیس و دو گل مقابل بلغارستان وارد دروازه کرد. انگلیس با مونته نگرو مساوی کرد و رونی به‌دلیل بروز خطا اخراج شد. او بازی مقابل سوئد و فرانسه را از دست داد و در بازی برابر اوکراین یک گل به‌ثمر رساند. در بازی مقابل ایتالیا نیز یک گل وارد دروازه کرد.

8a98f923441df55b76d3091007dc052a
جام‌جهانی ۲۰۱۴

۱۲ اکتبر ۲۰۱۲، رونی با۳۱ گل بین‌المللی در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۴ مقابل سان‌مارینو، به ۵ گلزن برتر انگلیس در تمام دوران تبدیل شد. او در بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی مقابل سن مارینو و مونته نگرو گلزنی کرد. رونی رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۴ را به‌عنوان بهترین گلزن انگلیس با ۷ گل به‌پایان رساند. اما به‌دلیل عملکرد ضعیفش در جام‌جهانی مورد انتقاد قرار گرفت.

دور مقدماتی جام‌جهانی روسیه ۲۰۱۸ و دوران بازنشستگی

۴ سپتامبر ۲۰۱۶، وی در ۱۱۶مین بازی خود در تیم ملی انگلیس به پیروزی ۱-۰ برابر اسلواکی در مرحله انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه دست پیدا کرد.چند روز قبل، او اعلام کرد که پس از پایان این رقابت‌ها از فوتبال بین‌المللی بازنشسته می‌شود. در مارچ ۲۰۱۷، گرت ساوتگیت سرمربی انگلیس او را از فوتبال انگلیس کنار گذاشت. به‌دنبال بازگشت رونی به اورتون در ماه جولای که باعث شد او عملکرد چشمگیری داشته باشد، ساوت گیت از او خواست تا در بازی‎های جام‌جهانی ۲۰۱۸ به تیم ملی انگلیس بپیوندد. اما رونی بازنشستگی خود را از فوتبال بین‌المللی در ۲۳ آگوست ۲۰۱۷ اعلام کرد. در روز ۴ نوامبر ۲۰۱۸، رونی اعلام کرد تا در بازی دوستانه تیم ملی انگلیس مقابل ایالات متحده در ۱۵ نوامبر به میدان خواهد رفت. این امر به منظور ترویج و شناساندن بنیاد وین رونی، موسسه خیریه تازه تأسیس او بود. به همین دلیل، این مسابقه “بنیاد بین المللی وین رونی” نامیده شد.

7512a572a8b216e379ebddcf276f4177
زندگی شخصی و ازدواج:

رونی و همسرش كولین رونی هر دو در یک دبیرستان درس می‌خواندند. این دو در تاریخ ۱۲ جون ۲۰۰۸ پس از شش سال، ازدواج کردند. این زوج چهار فرزند با نام‌های کای وین، کلای آنتونی، کیت جوزف و کاس مک رونی دارند.

پیش بینی بازی های ورزشی در بتکارت

bomb 5
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

درباره تیم محتوای بتکارت

آواتار تیم محتوای بتکارت

این مطالب را نیز ببینید!

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام + فهرست تمام کانال ها

تلگرام یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی است. که در کشورهای مختلف طرفداران زیادی …

یک کامنت

  1. آواتار حمیدرضا ذولفقاری
    حمیدرضا ذولفقاری

    اسطوره بزرگ یونایتد 💙 یادش بخیر چه روزایی بود با فرگوسن
    ممنون از مقالتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *