صفحه اصلی / عمومی / بیوگرافی مایکل فلپس ؛پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک

بیوگرافی مایکل فلپس ؛پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک

ad banner

مایکل فلپس، شناگر مطرح آمریکایی با کسب 28 مدال، رکورد دار کسب بیشترین مدال در بازی های المپیک است. در این مطلب به بیوگرافی مایکل فلپس می پردازیم.

بیوگرافی مایکل فلپس

مایکل فرد فلپس، متولد 30 ژوئن 1985، یک شناگر بازنشسته آمریکایی است که با کسب 28 مدال المپیک، رکورد دار کسب بیشترین تعداد مدال در بین همه رشته های ورزشی تاریخ رقابت های المپیک است. از این 28 مدال، 23 مدال طلا بوده و 13 مدال نیز به تنهایی (در شاخه های انفرادی) به او اختصاص یافته است. فلپس در سن 15 سالگی و به عنوان یکی از اعضای تیم شنای مردان ایالات متحده، اولین المپیک خود را تجربه کرد. او اولین شناگرد مرد آمریکایی بود که در 5 دوره رقابت های شنای المپیک به همراه تیم ملی آمریکا شرکت کرد و همچنین در سن 28 سالگی موفق شد به عنوان مسن ترین فردی که در رقابت های شنای المپیک به مدال طلا می رسد، نام خود را جاودانه سازد.

مدال ها و رکوردهای مایکل فلپس

مایکل فلپس در مجموع موفق شد در رقابت های المپیک تابستانه آتن، پکن، لندن و ریو به 28 مدال دست یابد؛ 23 طلا، 3 نقره و دو برنز و از لحاظ تعداد مدال های دریافت شده توسط یک ورزشکار مرد در همه رشته های ورزشی المپیک رکورد دار شود. در رقابت های المپیک 2016 او توانست یک مدال نقره و 5 طلا کسب کند و به این ترتیب به مسن ترین قهرمان در یک شاخه فردی از رقابت های شنای المپیک تبدیل شود. وی همچنین موفق شد به اولین شناگری تبدیل شود که توانست در 4 دوره پیاپی در یک رشته، یعنی 200 متر مختلط، به مدال طلا دست یابد. فلپس 39 رکورد جهانی به نام خود ثبت کرده است که این عدد، بیشترین رکورد در تاریخ این ورزش است.

سرعت بالای مایکل فلپس

زمانی که او در رقابت های جهانی سال 2009 و در رشته 100 متر پروانه رکورد جهان را شکست، توانست با سرعت فوق العاده 5.5 مایل بر ساعت شنا کند که چیزی فراتر از استاندارد معمول شنا برای انسان است. ESPN سرعت او را 6 مایل بر ساعت اعلام کرده است.

مایکل فلپس و رقابت با کوسه ها

به مناسبت هفته کوسه در شبکه تلویزیونی دیسکاوری در جولای 2017، فلپس با چند نژاد مختلف از کوسه ها مسابقه داد. گروه برگزار کننده این برنامه برای اندازه گیری سرعت هر یک از کوسه ها و با استفاده از طعمه، از دستگاه خاصی استفاده می کرد. فلپس برای شبیه کردن حرکاتش به حرکات کوسه ها از پوشش مونوفین استفاده کرد. در رشته 100 متر، فلپس و کوسه ها نه در کنار یکدیگر بلکه در شرایط آبی یکسان مسابقه دادند. اما در تصاویری که بعد از آن تهیه شد مشاهده می شد که کوسه ها در کنار فلپس در حال شنا کردن هستند؛ مدت زمان این دو گروه بعد ها با یکدیگر هماهنگ شده و مورد مقایسه قرار گرفت.

فلپس در مورد این مسابقه می گوید: “واقعیت این است که زمانی که کوسه را دیدم با خودم گفتم که شانس کمی برای پیروزی مقابل آن دارم.”

کوسه چکشی فاصله مسابقه را با سرعت 15 مایل بر ثانیه طی کرد در حالی که کوسه سفید بزرگ، این مسیر را با سرعت فوق العاده 26 مایل بر ساعت در نوردید. فلپس تنها توانست با اختلاف جزئی 2 دهم ثانیه و سرعت 6 مایل در ساعت زودتر از کوسه ریف به خط پایان برسد.

نیکول جانسون، همسر فلپس

بیوگرافی مایکل فلپس
مایکل فلپس و نیکول جانسون

پس از چند بار ارتباط و جدایی از یکدیگر از سال 2011، سرانجام در ژوئن 2016 با یکدیگر ازدواج کردند. این زوج مراسم ازدواج خود را در دره بهشت در آریزونا و در یک محفل خصوصی برگزار کردند. اما تا اکتبر 2016 کسی از ازدواج این دو اطلاعی نداشت.

پسر مایکل، بومر فلپس

در تاریخ 5 می 2016، فرزند پسر مایکل متولد شد که نام او بومر گذاشتند. در آگوست 2017 مایکل و نیکول اعلام کردند که منتظر تولد فرزند دوم خود هستند.

درآمد خالص فلپس

مایکل فلپس

در ژانویه 2018، میزان درآمد مایکل فلپس بین 55 تا 60 میلیون دلار برآورد شد که بیشتر آن از قراردادهای این ورزشکار با شرکت هایی نظیر Under Armour، Omega، Master Spas و Visa به دست می آمد.

رژیم غذایی و کالری های روانه مایکل فلپس

در طی یک مصاحبه در کوران رقابت های المپیک 2008 پکن، وی به خبرنگار NBC گفت که برای رسیدن به شرایط مسابقات و با توجه به 5 ساعت تمرین در 6 روز هفته، روزانه 12000 کالری مصرف می کند. رژیم غذایی او شامل وعده های سنگینی همچون یک کیلوگرم پاستا و پیتزا به صورت کامل بود.

“خوردن، خوابیدن و شنا. این تمام کاری است که از عهده من بر می آید. وارد کردن مقداری کالری به بدنم و سپس تلاش برای بردن بیشترین بهره از آن.” این ها صحبت های فلپس در آن روز ها است.

با این وجود وی در ژوئن 2017 توضیحات بیشتری در مورد وعده ها و رژیم غذایی خود ارائه داد:

“هر چیزی را که می خوانید باور نکنید. این داستان هایی که وجود دارد مضحک است. میزان کالری مصرفی من چیزی بین 8 تا 10 هزار کالری در اوج دوران حرفه ای من بود که همچنان در حال رشد بودم. این برای من تبدیل به یک عادت شده بود.” این صحبت ها در برنامه ای در نیویورک عنوان شد.

قد مایکل فلپس

قد مایکل فلپس تنها اندکی کمتر از 6 فوت و 7 اینچ است. فاصله نوک دو انگشت او در حالتی که دو دست باز است، همین مقدار یعنی چیزی کمتر از 6 فوت و 7 اینچ است. این اندازه برای فردی معمول است که دارای قدی 6 فوت و 8 اینچی است.

زمان و مکان تولد مایکل فلپس

مایکل فلپس در تاریخ 30 ژوئن سال 1985، در بالتیمور مریلند متولد شد.

خوانواده و سال های ابتدایی زندگی

مایکل فلپس

مایکل فلپس، سومین و کوچک ترین فرزند خانواده ای بود در همسایگی راجرز فورج زندگی می کرد. پدرش فِرِد که او نیز ورزشکار بود، یکی از اعضای ارتش ایالتی بود. مادرش دِبی مدیر یک مدرسه راهنمایی بود. پس از جدایی پدر و مادر در سال 1994، مایکل و خواهرانش با مادر خود زندگی می کردند. در همین زمان بود که مایکل وابستگی زیادی به مادر پیدا کرد.

پس از پیوستن دو خواهرش به نام های ویتنی (متولد سال 1978) و هیلاری (متولد سال 1980) به یک باشگاه محلی شنا، مایکل هم ورزش شنا را آغاز کرد. ویتنی قصد داشت برای المپیک 1996 آتلانتا و در سن 15 سالگی به تیم ملی آمریکا ملحق شود، اما مصدومیت هایی که به آن دچار شد آینده حرفه ای او را در ورزش شنا تغییر داد. مایکل در سن 7 سالگی هنوز هم از قرار دادن سر خود زیر آب کمی هراس داشت، به همین خاطر بود که مربی اش به او اجازه داد به پشت بر روی آب شنا کند. برای همین بود که اولین موفقیت او در رشته کرال پشت به دست آمد.

فلپس پس از مشاهده مسابقات تام مالچو و تام دولان در رقابت های المپیک تابستانی سال 1996، مصمم شد که به قهرمان جهان تبدیل شود و این رویا را در سر می پروراند. او دوران حرفه ای خود در ورزش شنا را در استخر دبیرستان لویولا آغاز کرد. او زمانی که در مرکز آبی و باشگاه بدن سازی میدوبروک در شمال بالتیمور مشغول تمرین بود، با مربی خود باب باومن آشنا شد. این مربی بلافاصله به استعداد و میل به پیروزی که در فلپس وجود داشت پی برد و برنامه تمرینی فشرده ای را برای او در نظر گرفت. در سال 1999، فلپس به تیم ملی دوم شنای ایالات متحده راه یافت.

رقابت های المپیک تابستانی سال 2000 در سیدنی

در سن 15 سالگی و پس از 68 سال، فلپس به جوان ترین شناگر مرد آمریکایی در مسابقات شنای المپیک تبدیل شد. او در رقابت های المپیک سال 2000 استرالیا موفق نشد مدالی کسب کند، اما به زودی به یکی از ورزشکاران قدرتمند و بزرگ در ورزش شنای جهان تبدیل شد.

اولین رکورد های جهانی

در بهار سال 2001، فلپس موفق شد در رشته 200 متر پروانه رکورد جدیدی در جهان ثبت کند و به این ترتیب به جوان ترین شناگر مردی تبدیل شد که (در سن 15 سال 9 ماه) که موفق به ثبت یک رکورد جهانی می شود.

وی سپس در مسابقات قهرمانی ژاپن در سال 2001 رکورد خود را ارتقا داده و به اولین مدال بین المللی خود دست یافت.

فلپس پس از آن در رقابت های سال 2002 کشور آمریکا نیز به رکوردشکنی های خود ادامه داد و توانست در 400 متر انفرادی مختلط رکورد جهانی را جابجا کند و در رشته های 100 متر پروانه و 200 متر انفرادی مختلط نیز رکورد ایالات متحده را بهبود بخشد. یک سال پس از آن و در همان مسابقات، وی توانست رکورد 400 متر انفرادی مختلط را که در اختیار خودش بود، بهبود ببخشد.

تنها کمی پس از فارغ التحصیلی از تاوسون در سال 2003، فلپس موفق شد 5 رکورد جهانی را جابجا کند که 200 متر انفرادی مختلط در رقابت های قهرمانی جهان در بارسلونای اسپانیا، یکی از آن ها بود. سپس و در جریان رقابت های انتخابی کشور آمریکا برای مسابقات المپیک 2004 وی مجددا موفق شد رکورد جهانی 400 متر را که در اختیار خودش بود پشت سر بگذارد.

المپیک تابستانی 2004 در آتن

مایکل فلپس

فلپس ستاره رقابت های المپیک 2004 آتن بود. وی موفق شد با کسب 8 مدال (شامل 6 مدال طلا) با الکساندر دیتیاتین، ژیمناست شوروی سابق (در المپیک 1980) به طور مشترک عنوان بیشترین تعداد مدال در یک دوره رقابت های المپیک را به خود اختصاص دهد.

اولین مدال از 6 مدال طلای فلپس در 14 آگوست به دست آمد. او در این روز توانست رکورد قبلی خود را در رشته 400 متر مختلط به میزان 0.15 ارتقا داده و به عنوان نخست این رشته دست یابد. وی همچنین در رشته های 100 متر پروانه، 200 متر مختلط، 4 در 200 متر آزاد امدادی و 4 در 100 متر مختلط امدادی به مدال طلا دست یابد. وی همچنین در رشته های 200 متر آزاد و 4 در 100 متر آزاد امدادی به مدال برنز رسید.

دانشگاه

مایکل فلپس برای ادامه تحصیل در رشته بازاریابی ورزشی و مدیریت، به مربی خود در دانشگاه میشیگان در آن آربور ملحق شد. باومن در این دانشگاه مربیگری تیم شنای وولورین را بر عهده گرفته بود. همزمان فلپس به رکوردشکنی های خود در مسابقات پان آمریکن سال 2006 در ویکتوریا و رقابت های قهرمانی جهان در سال 2007 در ملبورن استرالیا نیز ادامه داد.

بازی های المپیک تابستانه سال 2008 در پکن

مایکل فلپس

در رقابت های المپیک 2008 پکن در کشور چین، فلپس موفق شد چهاردهمین مدال طلای دوران حرفه ای خود را کسب کند که این بیشترین تعداد مدال طلایی بود که یک ورزشکار المپیکی به دست می آورد. او اکنون مارک اسپیتز اتریشی با 7 مدال طلا در رقابت های سال 1972 را پشت سر گذاشته بود. وی همچنین با کسب 8 مدال طلا، رکورد دار بیشترین تعداد مدال طلا در یک دوره از مسابقات المپیک می باشد (مدال طلا در رشته های 4 در 100 متر مختلط امدادی، 4 در 100 متر آزاد امدادی، 200 متر آزاد، 200 متر پروانه، 4 در 200 متر آزاد امدادی، 200 متر انفرادی مختلط و 100 متر پروانه). او به غیر از شاخه 100 متر پروانه که در آن تنها، رکورد المپیک جابجا شد، در 7 شاخه دیگر رکورد های جهانی جدیدی را به ثبت رساند.

المپیک تابستانه 2012 در لندن

مایکل فلپس

در رقابت های المپیک سال 2012 که در شهر لندن برگزار می شد، تعداد مدال های المپیکی فلپس به عدد 22 رسید و به این ترتیب رکورد قبلی که با 18 مدال در اختیار لاریسا لاتینینا، ژیمناستیک کار اهل اوکراین بود را بهبود بخشیده و به خود اختصاص داد. فلپس در المپیک لندن موفق شد در رشته های 4 در 200 متر آزاد امدادی، 200 متر انفرادی مختلط، 100 متر پروانه و 4 در 100 متر آزاد امدادی به مدال طلا دست یابد. وی همچنین در رشته های 4 در 100 متر آزاد امدادی و 200 متر پروانه به مدال نقره رسید.

بازنشستگی موقت در سال 2012

پس از پایان رقابت های المپیک 2012 لندن، فلپس اعلام کرد که از ورزش شنا بازنشسته خواهد شد. با این حال و در جولای 2013 نشانه هایی مبنی بر بازگشت به مسابقات از جانب او مشاهده شد؛ وی احتمال حضور در رقابت های المپیک 2016 را رد نکرد. در آوریل 2014، فلپس به شایعات مربوط به بازنشستگی اش پایان داده و اعلام کرد در مسابقات گرند پری مِسا در آریزونا شرکت خواهد کرد.

همزمان در دنیای ورزش، گمانه زنی هایی در مورد احتمال حضور فلپس در رقابت های المپیک 2016 در شهر ریودوژانیرو مطرح بود. باب باومن در مصاحبه با واشنگتن پست گفت:

“من هم هنوز اطلاعی از این موضوع ندارم. صادقانه بگویم که ما کار را روز به روز پیش می بریم. فکر می کنم هیچکدام از ما هنوز چیزی را به طور قطع نمی داند که چه اتفاقی قرار است رخ دهد. برخلاف سال های گذشته، هیچ تصمیم و برنامه بلند مدتی وجود ندارد.”

فلپس در رقابت های گرند پری مسا شرکت کرد و حتی در مسابقات تابستانی Pan Pacific که در استرالیا برگزار می شد، درخشان ظاهر شد و 3 مدال طلا و 2 نقره نیز کسب کرد.

المپیک تابستانی 2016 در ریو

مایکل فلپس

در تاریخ 29 ژوئن 2016 مایکل فلپس به تیم ملی بازگشت و تبدیل به اولین شناگر مرد آمریکایی شد که در 5 دوره مختلف المپیک حضور می یابد. نامزدش جانسون، پسرش بومر و مادرش از روی سکوهای سالن های ورزشی شهر ریودوژانیرو شاهد تاریخ سازی این اسطوره مسابقات المپیک بودند.

در تاریخ 7 آگوست 2016، فلپس با شنا در دور دوم 400 متر آزاد امدادی مردان، نوزدهمین مدال طلای المپیک خود را کسب کرد. وی در ادامه در دو رشته 200 متر پروانه و 4 در 200 متر آزاد امدادی نیز به مدال طلا رسید. وی همچنین در 200 متر انفرادی مختلط نیز به مدال طلا رسید و تبدیل به اولین شناگری شد که در یک رشته به 4 مدال طلای پیاپی دست می یابد. فلپس در مصاحبه با NBC می گوید:

“بارهای این حرف را تکرار کرده ام، اما هر روز یکی از رویاهایم به واقعیت تبدیل می شود. در زمان کودکی می خواستم کارهایی انجام دهم که کسی تا کنون انجام نداده باشد، و اکنون از انجام این کارها لذت می برم. دیدن این قهرمانی ها برای من خیلی خاص است، به همین دلیل است شما هر روز بیشتر و بیشتر شاهد لحظاتی احساساتی از من بر روی سکوی اهدای مدال هستید.”

فلپس سپس در رشته 100 متر پروانه به رقابت پرداخت و در نهایت به مدال نقره رسید. طلای این رشته به ژوزف اسکولینگ، شناگر 21 ساله سنگاپوری رسید که همیشه از فلپس به عنوان الگوی خود یاد می کرد.

در یک پیروزی احساسی دیگر، فلپس در آخرین نبرد المپیکی خود نیز به مدال طلا رسید و به همراه هم تیمی های خود در شاخه 4 در 100 متر مختلط امدادی، مدال طلای این رشته را برای تیم شنای آمریکا به ارمغان آورد. پس از رسیدن به خط پایان، این شناگر بزرگ المپیکی از سوی حاضران در سالن به صورت ایستاده مورد تشویق قرار گرفت.

بازنشستگی مایکل فلپس

علیرغم اینکه رایان لوچت، هم تیمی او به رسانه ها گفته بود که فلپس در رقابت های المپیک 2020 حاضر خواهد بود، خود مایکل در مقابل خبرنگاران تایید کرد که پس از المپیک 2016 از عرصه حرفه ای شنا بازنشسته خواهد شد:

“در این ورزش، هر کاری که به ذهنم رسیده است را انجام داده و به دست آورده ام. و 24 سال در این ورزش مشغول بودم. از نتایج به دست آمده خوشحال و راضی هستم.”

“آماده بازنشستگی هستم. در مقایسه با چهار سال پیش، این بار در شرایط ذهنی بهتری هستم. و بله .. آماده هستم که که وقتم را پسرم بومر و نامزدم نیکول بگذرانم.”

کتاب های مایکل فلپس

فلپس در کنار دوران حرفه ای موفقیت آمیزش در ورزش شنا، دو کتاب نیز به رشته تحریر در آورده است؛ “زیرِ سطح: داستان من” (2008) و “بدون محدودیت: اراده ای برای موفقیت (2009).

شنا با ستارگان

فلپس سازمان غیر انتفاعی “شنا با ستارگان” را به صورت مشترک تاسیس کرد که این سازمان اردوهایی برای شناگرانی از تمام رده های سنی برگزار می کند.

bomb 5
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

درباره تیم محتوای بتکارت

آواتار تیم محتوای بتکارت

این مطالب را نیز ببینید!

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام + فهرست تمام کانال ها

تلگرام یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی است. که در کشورهای مختلف طرفداران زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *