در قسمت اول این موضوع، در خصوص برخی از موارد بازی حکم صحبت کردیم. همان طور که میدانید بازی حکم یکی از محبوبترین بازیهای با پاسور است که در ایران نیز طرفداران زیادی دارد. در همین راستا و در بخش دوم به ادامه آموزش بازی حکم میپردازیم.
آموزش بازی حکم به صورت اختصاصی در مجله بتکارت
برای خواندن قسمت اول آموزش ۰ تا ۱۰۰ بازی حکم کلیک کنید
هدف بازی:
همان طور که در مطلب قبل گفته شد بازی ابتدا از حاکم شروع میشود و او باید اولین کارت را بیاندازد؛ به ترتیب پاد ساعتگرد، بازیکنان باید یک به یک کارت مورد نظر خود را به زمین بیاندازند و به مجموع این چهار کارت که بر روی زمین انداخته میشود، یک دست میگویند.
لازم به ذکر است برای انداختن کارت توسط هر بازیکن، باید به ارزش ورقها که در بالا گفته شد دقت نمود. مشخص است که خالی که حاکم حکم میکند، در مجموع از ارزش بالاتری برخوردار است و اصولا فردی که حکم بیشتری دارد و یا ارزش عددی دست او بالاتر است، شانس پیروزی بیشتری دارد. به عنوان مثال، جدا از خال حکم، شخصی که در دستش ۳ آس، دو شاه و باقی کارتها را دارد از شخصی که هیچ آسی در دستش ندارد، دست بهتری دارد چرا که با آس میتواند یک دست بازی را از آن خود کند.
هدف اصلی این بازی نیز جمع کردن هفت دست است که هر کسی که زودتر بتواند هفت دست را از آن خود کند، برنده آن دست بازی خواهد بود؛ و اصولا با توجه به توافق طرفین این روال بازی تا هفت دست کامل ادامه پیدا میکند و هر کسی که در پایان امتیاز بیشتری داشت برنده بازی است.
در مجله ورزشی بتکارت بخوانید:
چگونگی روال بازی حکم چهار نفره:
همان طور که در قسمت قبلی توضیح دادیم، بعد از اتمام پخش کارت و بعد از این که چیدمان دست توسط چهار نفر تکمیل شد، بازی شروع خواهد شد.
نفر اولی که شروع کننده بازی خواهد بود، حاکم است که به دلخواه خود و با توجه به استراتژی که در ذهن خود با توجه به دستش پیاده کرده است، ورق اول را به زمین میاندازد و ترتیب انداختن کارتهای بازیکنان همانند طریقی که دست داده شده و به صورت پاد ساعتگرد است.
این ورق میتواند شامل خال کوچک یا بزرگ و یا حکم باشد و همان طور که گفته شد حاکم با توجه به دستش، سناریوی خود را پیاده خواهد کرد.
اصولا هنگامی که مقدار زیادی حکم در دست حاکم وجود دارد، او بازی را با انداختن کارتهای بزرگ حکم آغاز میکند تا چند دست اول را برای خود کند و همچنین حکمهای دیگر بازیکنان را بسنجد و با توجه به حکمهای موجود در دستهای بازیکنان برای کارت بعدی خود تصمیم بگیرد.
ترتیب امتیاز خالها:
در دستهای غیر حکم که کارتها از بیشترین به کمترین آس، شاه، بی بی و …. تا کارت دو هستند. برای خال حکم که این خال نسبت به سایر خالهای دیگر ارجعیت دارد و از هر خال دیگری بزرگ تر است. مثلا خال دو از حکم از آس غیر حکم ارزش بیشتری برای بریدن یک دست در جریان بازی دارد که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.
بیشتر بخوانید: در مورد بازی تخته نرد چه میدانید؟
چگونگی انداختن کارت توسط بازیکنان:
بازیکنان باید بر طبق خالی که توسط نفر اول به زمین انداخته میشود، کارت خود را به زمین بیاندازند. یعنی اگر حاکم در دست اول و یا نفرات شروع کننده در دستهای بعدی، خال گشنیز را به زمین میاندازد، نفرات دیگر هم باید گشنیز به زمین بیاندازند که هر کس با توجه به بزرگی و کوچکی خال تصمیم میگیرد که چه کارتی بیاندازد.
حال اگر آن شخص خال گشنیز نداشت چه میشود؟ دو حالت اتفاق میفتد:
1- یا میتواند یک خال دیگر ( ترجیحا عددی کوچک که استفاده خاصی از آن نمیشه کرد ) بیاندازد که به این کار رد کردن دست میگویند. یعنی خال دیگری که او میاندازد هیچ تاثیری در دست وسط ندارد و فقط او با این کارت نشان میدهد که در دستش گشنیز ندارد.
2- یا در صورت صلاحدید و با توجه به کارتهای خود و برنامه و استراتژی که برای حکمهای دستش درنظر گرفته، حکم به زمین بیاندازد که به این کار برش یا بریدن کارت میگویند. انداختن حکم و بریدن کارت یک دست را به نفع او تمام میکند. یعنی اگر دست گشنیزی که در بالا گفته شد را او با حکم ببرد حتی اگر بالاترین کارت گشنیز یعنی آس هم در وسط زمین باشد، اولویت و برتری با حکم است و دست برای تیمی میشود که دست را بریده است.
نکته برای برش دست توسط دو نفر:
مثلا اگر دو نفر خال گشنیز را نداشته باشند و هر دو قصد برش داشته باشند، دست برای کسی میشود که به ترتیب، خال بزرگتری از حکم را انداخته باشد.
شروع کننده دور بعدی در جریان بازی:
شروع کننده دست بعدی، کسی است که در دست قبل، بالاترین کارت را انداخته و به وسیله آن کارت، یک دست را از آن خود کرده است.
انداختن کارتها تا چه زمانی ادامه پیدا میکند؟
انداختن کارتها تا زمانی ادامه پیدا میکند که یک گروه توانسته باشند، هفت دست چهار تایی را برای خود جمع کرده باشند که در این صورت آنها در آن دست پیروز هستند و یک بر صفر از حریف جلو میافتند و در دست بعدی، باید به ترتیب قبلی بازی ادامه پیدا کند.
تفاوت تخته نرد حضوری، آنلاین و زنده در چیست؟ کلیک کنید
حاکم دست بعد به چه صورت تعیین میشود؟
در صورتی که در دست قبلی، شخصی که حکم کرده باشد، با هم گروهی خود آن دست را پیروز شده باشد، حاکمی دوباره از آن او خواهد بود. ولی در صورتی که تیم مقابل پیروز شده باشند، به جهت پخش کردن کارتها که پاد ساعتگرد است، حاکم به نفری بعدی میرسد.
اصطلاح کت کردن:
اصلاح کت کردن در بازی حکم یعنی اگر گروهی بتوانند هفت دست پشت سر هم از کارتهای چهارتایی که به زمین انداخته میشوند را به هر ترتیبی از آن خود کنند، بدون آن که حریف حتی در طول بازی، یک دست کسب کرده باشد، به این کار کت کردن میگویند؛ که امتیازش به دو صورت محاسبه میشود:
- اگر تیمی که حاکم بوده است، تیم مقابل را کت کند بازی دو بر صفر به نفع آنها اعلام میشود.
- اگر تیم غیر حاکم این کار را انجام دهد امتیاز بیشتری دارد و بازی سه بر صفر خواهد شد.