صفحه اصلی / عمومی / مروری بر دستاوردهای گابریل کالدرون ، سرمربی جدید آرژانتینی پرسپولیس تهران

مروری بر دستاوردهای گابریل کالدرون ، سرمربی جدید آرژانتینی پرسپولیس تهران

ad banner

سرانجام پس از حرف و حدیث های فراوان، تکلیف سرمربی گری تیم پرسپولیس تهران در لیگ نوزدهم نیز مشخص شد و گابریل کالدرون آرژانتینی برای یک فصل هدایت سرخپوشان پایتخت را برعهده خواهد گرفت.

مروری بر دوران ورزشی گابریل کالدرون ، سرمربی جدید پرسپولیس تهران

کالدرون چهل و یکمین سرمربی تاریخ باشگاه پرسپولیس تهران به حساب می آید که سکان هدایت این تیم را پس از دوران موفق برانکو ایوانکوویچ در دست خواهد گرفت. برانکو به نوعی معمار جدید دوران طلایی پرسپولیس در لیگ برتر به حساب می آمد که در مدت چهار سال حضورش در جمع سرخپوشان موفق به کسب هفت جام، شامل سه کاپ لیگ برتر، یک کاپ حذفی و سه کاپ سوپرجام شد. برانکو توانست با پرسپولیس به سه قهرمانی متوالی لیگ برتر ایران دست یابد و این تیم را برای اولین بار به فینال لیگ قهرمانان آسیا برساند. بنابراین با توجه به سوابق درخشان سرمربی سابق کروات سرخ ها،انتخاب این تیم برای هر مربی جدیدی ریسکی بزرگ قلمداد می شود. با نگاه به سوابق گابریل کالدرون می توان به خوبی پی برد که او گزینه ای مناسب برای پرسپولیسی ها در ادامه راهشان در لیگ برتر و رقابت های آسیایی به شمار می رود. در این یادداشت قصد داریم نگاهی به کارنامه فوتبالی گابریل کالدرون آرژانتینی داشته باشیم.

دوران بازیگری

کالدرون متولد هفتم فوریه ۱۹۶۰ میلادی (۱۷ بهمن ۱۳۳۸ خورشیدی) در شهر راوسونِ کشور آرژانتین است. این مربی ۵۹ ساله، در زمان بازیگریش در پست هافبک بازی می کرد و عضو باشگاه هایی چون اتلتیکو ایندپندینته، سیون، ریسینگ کلاب، رئال بتیس، لانوس و پاری سن ژرمن بود. وی سابقه ۲۳ بازی در ترکیب تیم ملی آرژانتین را نیز دارا بوده و موفق به زدن یک گل ملی نیز شده که آن گل را هم در سال ۱۹۸۷ به تیم ملی دانمارک زد تا موجبات پیروزی آلبی سلسته در یک دیدار دوستانه را فراهم سازد. از افتخارات مهم دوران باری کالدرون حضور در سه جام جهانی فوتبال به همراه اسطوره ای چون دیگو مارادونا بوده است. او یک بار در رده جوانان و دو بار نیز در رده ملی، حضور در جام جهانی فوتبال را تجربه کرده و در همه این دوران همبازی مارادونا بوده است. در رده جوانان او با مارادونا در جام جهانی جوانان ژاپن در سال ۱۹۷۹ به میدان رفت و در همان سال با آرژانتین به مقام قهرمانی جوانان جهان دست یافت. کالدرون دو سال بعد به تیم ملی آرژانتین دعوت شد و در سال ۱۹۸۲ در دومین تورنمنت مهم زندگی اش در کنار مارادونا شرکت کرد. البته آلبی سلسته و کالدرون در جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا به توفیق خاصی نرسیدند و آرژانتین وداع تلخی با این مسابقات داشت. سومین تجربه جام جهانی او اما به مسابقات ایتالیا و سال ۱۹۹۰ برمی گردد. جایی که آرژانتین با هنرنمایی دیگو آرماندو مارادونا توانست به فینال جام جهانی فوتبال صعود کند تا برای کسب عنوان قهرمانی به مصاف آلمان غربی رود. کالدرون که در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک غایب بود، حال رقابت های ایتالیا را بهترین فرصت برای کسب مقام قهرمانی جام جهانی می دانست. اما آن ها به سد تیم قدرتمندی همچون آلمان غربی با ستاره های بی نظیری همانند لوتار ماتئوس، آندرس برمه و یورگن کلینزمن برخورد کردند تا با گل دقیقه ۸۵ آندریاس برمه که از روی نقطه پنالتی به دست آمد، به نایب قهرمانی جام جهانی کفایت کنند. این هافبک توانمند آرژانتینی در سال ۱۹۹۴ و با پیراهن تیم لوزان اسپورت به طور رسمی از میادین فوتبال خداحافظی کرد.

پرسپولیس تهران گابریل کالدرون

دوران سرمربی گری

سه سال پس از بازنشستگی از دنیای فوتبال، گابریل کالدرون در سال ۱۹۹۷ به جرگه مربیان می پیوندد. کان فرانسه اولین تیمی است که او هدایتش را برعهده می گیرد. در طول ۲۲ سال، این سرمربی آرژانتینی هدایت ۱۲ تیم را برعهده گرفته که از بین آن ها می توان به تیم هایی نظیر رئال بتیس، الاتحاد و الهلال عربستان، الوصل و بنی یاس امارات، تیم های ملی عمان، بحرین و عربستان سعودی اشاره کرد. اولین حضور کالدرون در فوتبال آسیا به پانزده سال قبل برمی گردد که او هدایت تیم ملی عربستان را برعهده گرفت. سبزپوشان عربستان با هدایت کالدرون موفق به صعود به جام جهانی ۲۰۰۶ فوتبال شدند. بعد از دوران کالدرون و تا جام جهانی پیشین (۲۰۱۸ روسیه) عربستان دیگر نتوانست طعم حضور در این تورنمنت مهم را بچشد. پس از عربستان، کالدرون برای یک سال هدایت عمان را در سال ۲۰۰۷ برعهده گرفت و با این تیم در جام ملت های آسیا شرکت کرد. نتایج او با عمان چندان در جام ملت ها بد نبود. تیم تحت هدایت کالدرون در دور گروهی مقابل استرالیا به تساوی ۱-۱ رسید، مقابل تایلند ۲-۰ شکست خورد و در بازی آخر خود نیز برابر عراق، قهرمان آن دوره مسابقات به تساوی بدون گل دست یافت. با این نتایج عمان در گروه خود اخر شد و از رسیدن به دور حذفی بازماند. اوج موفقیت های گابریل کالدرون در آسیا را می توان حضور در دو تیم سرشناس فوتبال عربستان یعنی الاتحاد و الهلال دانست. این مربی آرژانتینی در سال ۲۰۰۸ هدایت الاتحاد را برعهده گرفت و با این تیم توانست به فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۰۹ برسد. او همچنین در همان سال توانست الاتحاد را بالاتر از الهلال به مقام قهرمانی لیگ کشور عربستان رسانده و روزهای رویایی را برای هواداران این تیم ریشه دار فوتبال عربستان رقم بزند.

گابریل کالدرون پرسپولیس تهران

عملکرد خوب کالدرون در الاتحاد سبب شد تا در فصل ۱۱-۲۰۱۰ او به دیگر تیم سرشناس این کشور یعنی الهلال برود. در همان یک فصل حضورش در الهلال او بدون شکست توانست به مقام قهرمانی لیگ عربستان و همچنین جام پادشاهی این کشور دست یابد. کالدرون پس از پایان فصل در تصمیمی عجیب از سوی هیئت مدیره باشگاه الهلال اخراج شد و این اخراج باعث شد تا الهلال قهرمانی فصل بعد لیگ عربستان را نیز از دست بدهد. دوران درخشان کالدرون در فوتبال عربستان سبب شد تا در زمان رویانیان پرسپولیس نیز خواهان حضور او شود که در نهایت مدیریت سرخپوشان مانوئل ژوزه را به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب کردند. کالدرون پس از دوران درخشانش در فوتبال عربستان دیگر به آن شکل نتوانست موفق ظاهر شود. پس از دوران کوتاه و البته موفقی که در تیم بن یاس امارات داشت و توانست این تیم را به لیگ قهرمانان آسیا برساند، پس از آن فوتبال روی خوشش را به او دیگر نشان نداد. در کمتر از یک سال از نیمکت تیم ملی بحرین اخراج شد، در رئال بتیس بیش از چهار ماه دوام نیاورد. در الوصل و القطر نیز به آن شکل توفیق چندانی به دست نیاورد تا حال پس از ۱۸ ماه دوری از مستطیل سبز، هدایت سرخپوشان را در لیگ برتر و آسیا بدست گیرد. از گابریل کالدرون به عنوان مربی یاد می شود که به نظم و انضباط اهمیت زیادی می دهد. این مربی آرژانتینی با علاقه ویژه به بازی تهاجمی و سابقه حضور چند ساله در منطقه آسیا، یک گزینه مطلوب در حال حاضر برای پرسپولیس تهران به نظر می ‌رسد.

bomb 5
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

درباره تیم محتوای بتکارت

آواتار تیم محتوای بتکارت

این مطالب را نیز ببینید!

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام + فهرست تمام کانال ها

تلگرام یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی است. که در کشورهای مختلف طرفداران زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *