صفحه اصلی / عمومی / تاریخچه تیم فوتبال آ اس رم ؛ گرگ های مخوف فوتبال ایتالیا

تاریخچه تیم فوتبال آ اس رم ؛ گرگ های مخوف فوتبال ایتالیا

ad banner تاریخچه تیم رم

بتکارت – شهر رم ایتالیا که همواره به شهر زیبایی ها مشهور است، تیم فوتبالی را به نام آ اس رم در اختیار دارد که در سرتا سر دنیا طرفداران زیادی دارد. در این مطلب به تاریخچه تیم آ اس رم و افتخارات آن خواهیم پرداخت.

پیش بینی بازی های ورزشی در بتکارت

تاریخچه تیم رم به اختصار

باشگاه اسوسیزیون اسپورتیوا روما ( آ اس رم ) که به اختصار باشگاه رم نامیده می شود، یک باشگاه حرفه ای فوتبال واقع در شهر رم ایتالیا است. این باشگاه با ادغام سه باشگاه شهر رم یعنی رومن اف سی، فورتیتو دو- پرو رم و آلبا اودیک رم در سال ۱۹۲۷ پایه گذاری شده و به جز در فصل ۱۹۵۱ – ۵۲ ، همواره جزو تیم های بالای جدول فوتبال ایتالیا قرار داشته است و توانسته طرفداران زیادی را در تمام دنیا به خود اختصاص دهد. این تیم همواره رقابت نزدیکی را با تیم های قدرتمند ایتالیا دارد و همیشه برای قهرمانی غیر قابت پیش بینی به نظر می رسد.

این باشگاه سه بار به مقام قهرمانی سری آ ایتالیا در فصل های ۱۹۴۱ – ۴۲، ۱۹۸۲ – ۸۳ و ۲۰۰۰ – ۲۰۰۱ دست یافته است. ۹ بار عنوان کوپا ایتالیا را به خود اختصاص داده و دو بار قهرمان سوپر جام ایتالیا شده است. در رقابت های اروپایی، توانست جام دوستانه بین شهری را در فصل ۱۹۶۰ – ۶۱ را از آن خود کند و مقام نایب قهرمانی جام اروپا را در فصل ۱۹۸۳ – ۸۴ را به دست آورد. علاوه بر آن، درفصل ۱۹۹۰ – ۹۱ نیز توانست جام یوفا را با خود به خانه بیاورد.

در طی سال های مختلف کسب عنوان قهرمانی تیم ملی ایتالیا در مسابقات جام جهانی با حضور ۱۵ بازیکن از تیم آ.اس.رم رقم خورد. فراریس، گوئتا و مازتی در سال ۱۹۳۴، دوناتی، مونزگلیو و سرانتونی در سال ۱۹۳۸، برونو کونتی ۱۹۸۲، رودی فولر و برثولد در سال ۱۹۹۰، آلدیر در سال ۱۹۹۴، کاندلا در سال ۱۹۹۸، کافو در سال ۲۰۰۰، دنیل دروسی، سیمون پروتا و فرانچسکو توتی در سال ۲۰۰۶ از جمله این بازیکنان بودند.
تاریخچه تیم رم
از سال ۱۹۵۳، تیم های رم و لاتزیو دو رقیب دیرینه، بازی های خانگی خود را در ورزشگاه استادیو المپیکو به صورت مشترک برگزار می نمایند. این ورزشگاه با ظرفیت ۷۲.۰۰۰بعد از ورزشگاه سن سیرو، دومین استادیوم بزرگ ایتالیا شناخته می شود. این باشگاه در نظر دارد تا یک ورزشگاه جدید و پیشرفته را احداث نماید.

تاریخچه باشگاه رم

در سال ۱۹۲۷ ایتالو فوسکی، باشگاه آ.اس.رم را با ادغام ۳ باشگاه قدیمی شهر رم (رومن اف سی، فورتیتودو- پرو رم و آلبا اودیک رم) تأسیس نمود. هدف از تلفیق این باشگاه ها، ایجاد یک تیم قدرتمند در شهر رم در مقابل باشگاه های شمال ایتالیا محسوب می شد.

تنها باشگاه بزرگ شهر رم که در برابر این ادغام از خود مقاومت نشان می داد، باشگاه لاتزیو بود. این باشگاه در سال های اولیه تاسیس، بازی های خود را در ورزشگاه موتوولودرومو آپیو برگزار می کرد. پیش از آن، در زمین ورزشی که کاملا از چوب ساخته شده بود و در منطقه کارگر نشین شهر رم به نام تستاچیو قرار داشت بازی می کردند. این زمین ورزشی در نوامبر ۱۹۲۹ افتتاح شده بود.

اولین فصلی که تیم رم توانست عنوان بزرگی را به دست آورد، کسب مقام نایب قهرمانی در رقابت های سال ۱۹۳۱- ۱۹۳۰ بود. در این مسابقات یوونتوس قهرمان شد و تیم آ.اس.رم با کاپیتانی آتیلیو فراریس ، به همراه گیدو ماسستی ، فولویو برناردینی و رودولفو وولک ، بازیکنان بسیار مهم این دوره، به مقام دوم دست یافت.

تاریخچه تیم رم در سال ۱۹۳۰- ۱۹۶۰

رم پس از طی یک دوره رکود در لیگ و ترک بازیکنان مهم این تیم ، با خرید بازیکن گلزن و معروفی چون انریکه گوئتا آرژانتینی ، دوباره خود را بازسازی نمود. زمانی که لوئیجی باربسینوسمت ریاست این باشگاه را برعهده گرفت ، توانست به نخستین عنوان قهرمانی خود در سالهای ۳۶-۱۹۳۵ نزدیک شود ولی تنها یک امتیاز با تیم بولونیا فاصله داشت و همین یک امتیاز باعث شد تا تیم بولونیا عنوان قهرمانی را از آن خود کند.

تاریخچه تیم رم
تیم رم پس از گذراندن یک دوره این نا هماهنگی، در اواخر دهه ۱۹۳۰ بهتر از قبل به میدان بازگشت. رم با کسب پیروزی در اولین عنوان اسکودتو، پیروزی خود را در فصل ۱۹۴۱-۴۲ در مسابقات سری آ ثبت کرد. پانزده سال پس از تأسیس این باشگاه، رم توانست در ۱۴ جون ۱۹۴۲ با پیروزی ۲ بر ۰ مقابل مودنا اولین اسکودتوی خود را به دست آورد.

تیم رم با سرمربی گری آلفرد شافر و خط مستحکم دفاعی به همراه یک دروازه ‌بان بسیار آماده یعنی گویدو ماستی به میدان می رفت و با ضد حمله‌ های زهر دار خود، یک حریف بسیار قدرتمند برای تیم مقابل به شمار می ‌آمد. در این میان، ستاره این تیم، اومدئو آمادئی ۲۱ ساله توانسته بود با ۱۸ گل زده نقش مهمی در قهرمانی این تیم ایفا کند. وی در فراسکاتی به دنیا آمد و فوتبال خود را با بازی در تیم جوانان رم آغاز کرد. وی پس از یک فصل حضور قرضی در آتالانتا به رم بازگشت و آلفرد شافر او را در پست مهاجم مرکزی قرار داد.

در آن زمان، ایتالیا درگیر جنگ جهانی دوم بود و رم درورزشگاه استادیو دلپارتیتو نازیونال فاشیستا بازی می کرد. این استادیوم یک ورزشگاه چند منظوره است که در شهر رم قرار گرفته و میزبان سه بازی از هفده مسابقه جام جهانی سال ۱۹۳۴ می باشد. فینال این مسابقات در۱۰ جون سال ۱۹۳۴ ، ما بین تیم ایتالیا و کشور چک در این ورزشگاه برگزار شد. در فینال این بازی گل اول بازی توسط تیم چک از روی ضربه کرنر زده شد اما تماشاچیان افراطی ایتالیا پیش از مداخله پلیس به درون زمین هجوم آوردند و بازیکن چک را با تور سیمی بستند. هشت دقیقه بعد گل تساوی ایتالیا به گونه‌ ای شگفت‌آور وارد دروازه تیم چک شد. داور این دیدار به شدت حامی تیم ایتالیا بود. گل پیروزی تیم ایتالیا در برابر چک در فینال جام جهانی در دقیقه ۹۶ و به ‌طور غیر قانونی زده شد. از این قهرمانی در بیرون از ایتالیا، به عنوان یک قهرمانی با پشتیبانی وآوانتاژ داور یاد می شود.

پس از چند فصل عملکرد ضعیف، رم در فصل ۱۹۵۱ – ۵۲ برای اولین و آخرین بار به سری بی سقوط کرد ولی بلافاصله با کسب عنوان قهرمانی در سری بی به سرمربی گری جوزپه ویانی به سری آ بازگشت. تنها موفقیتی که این تیم توانست در طی مدت ۱۰ سال به دست آورد، کسب مقام نایب قهرمانی در فصل ۱۹۵۴ – ۵۵ بود.
تاریخچه تیم رم
پس از بازگشت به سری آ ، با حضوربازیکنانی مانند: اگیستو پاندولفینی، دینو داکاستا، دین هلگه برونی، توانست مجدداً موقعیت خود را تثبیت نماید. در زمان مدیریت جسی کارور انگلیسی تیم رم توانست نتایج بهتری را به دست آورد. رم با کسب مقام نایب قهرمانی در سال های ۵۵-۱۹۵۴ ، ثابت کرد که توانایی کسب پیروزی را دارد. اگرچه که رم نتوانست در دهه های بعدی به جمع چهار تیم برتر برسد، ولی به موفقیت هایی در جهت کسب جام دست یافت.

اولین افتخار آن ها در خارج از ایتالیا در سال ۱۹۶۰ – ۶۱ در فینال مسابقات دوستانه بین شهری، با شکست ۴ بر ۲ تیم بیرمنگام انگلیس، به دست آمد. چند سال بعد، رم اولین عنوان کوپا ایتالیا را در فصل ۱۹۶۳ – ۶۴ با شکست تورینو با نتیجه ۱- ۰ را از آن خود کرد.

رم از خطر ورشکستگی نجات پیدا کرد

در طول فصل ۱۹۶۴-۶۵ ، تیم رم کمترین امتیاز را کسب کرد. در همین زمان، رئیس باشگاه خوان کارلوس لورنزو اعلام کرد که این باشگاه نمی تواند پول بازیکنان خود را پرداخت کند و بعید است که بتواند برای دیدار های بعدی خود به ویچنزا سفر کند. با کمک حامیان مالی و انتخاب فرانکو اوانجلیستی به عنوان رئیس جدید، این باشگاه ازخطر ورشکستگی نجات یافت.

درسال ۱۹۶۹- ۱۹۶۸ دومین عنوان قهرمانی کوپا ایتالیا را بدست آورد. جیاکومو لوسی با تدبیر و دانش خود توانست ترتیبی اتخاذ نماید تا تیم رم در سال ۱۹۶۹ رکورد حضور در۴۵۰ بازی را از آن خود کند، رکوردی که ۳۸ سال به طول انجامد.

رم در دهه ۱۹۶۰ با سرمایه گزاری روی بازیکنان با استعدادی چون فرانچسکو لویاکونو، خوان آلبرتو شیافینو، آنتونیو آنجلیلو، جیاکومو لوسی و جانکارلو د سیستی (ملقب به دارکوب)؛ توانست دو جام حذفی در ۱۹۶۴و ۱۹۶۹کسب کند.

فینال جام حذفی (کوپا ایتالیا) که با رقابت دو تیم رم و تورینو در اول نوامبر ۱۹۶۴ برگزار شد، با تک گل دقیقه ۸۵ نیکول به سود تیم آ.اس. رم پایان یافت. در ۲۹ جون ۱۹۶۹ در فینال جام حذفی در برابر تیم فوجا ایتالیا قرار گرفت و با نتیجه ۳ بر ۱ این تیم را مغلوب خود کرد و قهرمان جام کوپا ایتالیا شد.

قهرمانی جام حذفی سال ۱۹۶۹ با سرمربی گری آلوارو مارکینی و هلنیو هررا (ملقب به جادوگر) به دست آمد. کاپیتانی تیم بر عهده فرانکو کوردووا و فابیو کاپلو بود که خود بعد ها سرمربی رم شد.

دوران شکوفایی تاریخ رم در سال های۱۹۷۰ – ۱۹۹۰

در سال ۱۹۷۲ ، تیم رم توانست قهرمانی دیگری را به کارنامه خود اضافه نماید. این تیم با نتیجه ۳بر۱ در مقابل بلک پول در جام بازی های آنگلو- ایتالین به پیروزی رسید.

تاریخچه تیم رم
(رقابت های آنگلو- ایتالین: این رقابت ها بین سال های ۱۹۷۰ و ۱۹۹۶ بین باشگاه های انگلیس و ایتالیا به طور متناوب انجام می شد. این مسابقات توسط جی جی پروناس و به دنبال جام حذفی دو تیم انگلیس- ایتالیا در سال ۱۹۶۹ تأسیس شد.

مسابقات اولیه آنگلو- ایتالیا به عنوان سری مسابقات سالانه از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۳ برگزار شد. آخرین بازی فینال این مسابقات به دلیل خشونت بین بازیکنان لغو شد. این مسابقات که به خشونت بین هواداران شهرت داشت، به صورت نیمه حرفه ای از سال ۱۹۷۶ دوباره برگزار شد ولی در سال ۱۹۸۶ به طور کلی لغو شد).

بازیکن سابق میلان، نیلز لیدهولم سوئدی که در آن زمان سمت سرمربی گری تیم رم را بر عهده داشت، بازیکنانی هم چون برونو کونتی، آگوستینو دی بارتولومی، روبرتو پرزو و فالکائو را به این تیم دعوت کرد. نیلز لیدهولم ، در سال های بین ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۷، ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۴، ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۹ و ۱۹۹۷ مدیریت این تیم را برعهده داشت.

در طول دهه ۱۹۷۰ حضور تیم رم در رده های بالای جدول سری آ به صورت پراکنده مشاهده می شد. بهترین مقامی که این تیم در طی این دهه توانست کسب کند، دست یابی به مقام سوم در سال های ۱۹۷۴- ۱۹۷۵ بود. ستارگان مشهوری از جمله جیانکارلو دسیتی و فرانچسکو روکا به عنوان هافبک در این دوره به باشگاه رم پیوستند.

در تابستان سال ۱۹۷۹ دینو ویولا سمت مدیر عاملی این باشگاه را بر عهده گرفت و این مقطع ، تاریخ مهمی برای باشگاه رم به شمار می آید. آغاز دوران مدیریت ویولا با طلوع دوباره یک دوره جدید وموفقیت آمیز در تاریخ فوتبال رم با کسب پیروزی دیگر در جام حذفی ایتالیا (کوپا ایتالیا) همراه شد و رم توانست به موفقیت های بسیاری درفوتبال ایتالیا دست پیدا کند. در فینال این مسابقات که در ۱۷ می سال ۱۹۸۰ برگزار شد، تیم آ.اس.رم در ضربات پنالتی با نتیجه ۳ – ۲ تورینو را شکست داد. در این مدت تیم رم توانست به مقام هایی در لیگ دست یابد که از دهه ۱۹۴۰ تا آن زمان نرسیده بود. بازیکنان جوانی مانند برونو کونتی، کارلو آنجلوتی و مهاجم گلزن تیم، روبرتو پروتزو، در ترکیب اصلی این تیم حضور داشتند.

در فصل ۱۹۸۰ – ۸۱ ، پائولو روبرتو فالکائو از تیم اینتر میلان به رم پیوست و رقابت قدیمی رم و یوونتوس با قهرمانی یوونتوس در لیگ و نایب قهرمانی رم و قهرمانی مجدد در جام حذفی به اوج خود رسید.

تاریخچه تیم رمقهرمانی اسکودتو بعد از ۴۱ سال 

در فصل ۱۹۸۲ – ۸۳، انتظار طولانی مدت رم برای کسب اسکودتوی دوم بعد از سال ۱۹۴۲ به پایان رسید و در۸ می ۱۹۸۳ ، در بازی پایانی مقابل جنوا با گل تساوی بخش پروتزو تیم به قهرمانی سری آ رسید.

تیم رم با سرمربی گری لیدهولم و دروازه‌ بانی تانکردی، دفاع نفوذ ناپذیر ستارگانی چون ویرچود، نلا و مالدرا، خط هافبک تحسین پذیری با دی بارتولومی، فالکائو، آنچلوتی و پروهاسکا و خط حمله خطرناکی متشکل از پروتزوی تمام کننده و کونتی در جناح راست بسیار قدرتمند جلوه می کرد. پس از ۴۱ سال، شهر رم غرق در شادمانی این قهرمانی شد و مردم به شادی و پایکوبی پرداختند. آنتونلو وندیتی، شاعر و ترانه‌سرا ایتالیایی، که از ده سال پیش، سرود رسمی باشگاه – رما رما رما- را تنظیم کرده بود؛ تحت تأثیر این قهرمانی ترانه “ممنون رم” را به این تیم هدیه نمود.

قهرمانی جام حذفی برای پنجمین بار

در فینال جام حذفی فصل ۱۹۸۳- ۱۹۸۴، در برابر تیم ورونا قرار گرفت و با نتیجه ۲ – ۱ این تیم را شکست داد و برای پنجمین بار قهرمان جام حذفی ایتالیا شد.

فینال جام باشگاه های اروپا ۱۹۸۴

در فینال جام باشگاه های اروپا در سال ۱۹۸۴ در مقابل تیم لیورپول قرار گرفتند و این مسابقه با تساوی ۱-۱ با یک گل از پرزو به پایان رسید. با کسب این تساوی بازی به ضربات پنالتی کشیده شد و تیم رم در ضربات پنالتی نتیجه را به لیورپول واگذار کرد و به عنوان نایب قهرمانی این مسابقات دست یافت.

گل اول بازی لیورپول- رم را فیل نیل در صحنه ای مشکوک برای لیورپول به ثمر رساند. بازیکنان رم اعتقاد داشتند در صحنه منجر به گل بر روی دروازه ‌بان خطا صورت گرفته است. گل مساوی برای رم توسط پروتزو زده شد و بازی به پنالتی کشیده شد. لیورپول در پنالتی ‌ها با کمک دروازه بان خود و حرکات عجیب اش به پیروزی رسید. این باخت یک نا امیدی بزرگ برای تیم رم و هواداران اش به شمار می آمد. بازی با لیورپول برای تیم رم نزدیک ‌ترین شانس این باشگاه برای دست یابی به قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا محسوب می شود.

مقام نایب قهرمانی سری آ در سال ۱۹۸۴

سون گوران اریکسون که در سال ۱۹۸۴ به عنوان سرمربی تیم رم انتخاب شده بود، توانست این تیم را در فصل ۱۹۸۵ – ۸۶ به سومین قهرمانی در سری آ نزدیک کند اما با دو باخت دور از انتظار برابر لچه انتهای جدولی، مقام دوم این مسابقات به تیم رم اختصاص یافت.
تاریخچه تیم رمششمین قهرمانی جام حذفی

اجرای موفقیت آمیز تیم رم در دهه ۱۹۸۰ با کسب عنوان نایب قهرمانی در مسابقات سری آ در سال های ۱۹۸۵- ۸۶ وکسب یک پیروزی درکوپا ایتالیا با شکست ۳ – ۲ تیم سمپدوریا به پایان رسید و ششمین قهرمانی جام حذفی ایتالیا را از آن خود کرد. در فصل ۱۹۸۷- ۸۸ در مسابقات سری آ، تیم میلان قهرمان این دوره از مسابقات شد و تیم رم به جایگاه سوم دست یافت.

تاریخچه تیم رم در سال های ۱۹۹۰ – ۲۰۰۰

در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی، فرانچسکو توتی مهاجم اهل رم به این تیم پیوست و به عنوان ستاره تیم و کاپیتان این باشگاه معرفی شد. در سال ۱۹۹۱ پس از مرگ دینو ویولا و با جانشینی اوتاویو بیانکی به جای وی، رم به دیدار نهایی لیگ اروپا در برابر اینتر میلان رسید. در ۸ می ۱۹۹۱، فینال جام باشگاه های اروپا با تقابل دو تیم ایتالیایی یعنی تیم اینترمیلان و آ.اس. رم برگزار شد. این بازی با نتیجه ۲ – ۱ به سود تیم اینتر میلان پایان یافت. در همان فصل ، تیم رم توانست هفتمین كوپا ایتالیا خود را به دست آورد و تیم سمپدوریارا با نتیجه ۴ – ۲ شکست دهد.

در سال ۱۹۹۱ تیم سمپدوریا قهرمان سری آ در مقابل نماینده جام حذفی ایتالیا، تیم رم قرار گرفت و با نتیجه ۱ – ۰ با تک گل مانچینی تیم سمپدوریا توانست رم را شکست دهد و به مقام قهرمانی سوپر کوپا ایتالیا دست یابد. گذشته از این در فینال جام حذفی فصل ۱۹۹۲- ۹۳ در مقابل تیم تورینو قرار گرفت و با نتیجه مساوی ۵ -۵ و به لطف گل زده در خانه حریف تیم تورینو قهرمان این سری مسابقات شد و تیم رم به مقام نایب قهرمانی رسید. تیم رم تا اواخر دهه ۹۰، هیچ گونه عملکرد مطلوبی از خود به جای نگذاشت و بهترین دستاورد این تیم کسب رتبه چهارمی در فصل ۱۹۹۷ – ۹۸ بود.

تاریخچه تیم رم در سال های ۲۰۰۰- ۲۰۱۰

تیم رم در دهه ۲۰۰۰ توانست پر قدرت تر از قبل به میدان بازگردد و این دهه را با کسب نتایج عالی آغاز نماید. كسب سومین عنوان قهرمانی سری آ در سال های ۲۰۰۰-۲۰۰۱ ، اسکودتو درآخرین روز از فصل، پس از شکست ۳ -۱ تیم پارما و پیروزی در برابر یوونتوس با کسب دو امتیاز همگی بیان گر آغاز طوفانی این تیم به شمار می آمد. دلیل اصلی کسب این پیروزی ها حضورکاپیتان این باشگاه، فرانچسکو توتی، یکی از قهرمانان اصلی تاریخ این باشگاه بود. او با هدایت هوشمندانه تیم توانست چندین رکورد باشگاه را جا به جا کند.

نایب قهرمانی در سری آ و جام حذفی

از جمله بازیکنان مهم دیگر که در این دوره حضور داشتند می توان به آلدایر، کافو، گابریل باتیستوتا و وینچنزو مونتلا اشاره کرد. این باشگاه تلاش می کرد تا در فصل بعد نیز از این عناوین دفاع کند اما با اختلاف یک امتیاز با یوونتوس به مقام نایب قهرمانی دست یافت. در دهه ۲۰۰۰ این تیم بار ها و بار ها به مقام نایب قهرمانی در سری آ ایتالیا و جام حذفی رسید.
تاریخچه تیم رم
در فصل ۱۹۹۹ – ۲۰۰۰ هواداران رم انتظار زیادی برای کسب جام و پیروزی داشتند. فرانکو سنسی تصمیم گرفت موفق ‌ترین سرمربی وقت ایتالیا را برای رم انتخاب کند و با فابیو کاپلو قرار داد امضا کرد.( فرانکو سنسی: در ماه می ۱۹۹۳ هنگامی که جوزپه چیاراپیکو(مالک وقت رم) با بدهی های فراوان، نزدیک به ورشکستگی قرار داشت، سنسی با چند تن از همکاران اش سهام رم را خرید و در نوامبر همان سال با خرید کل سهام، به مدت ۱۵ سال عهده دار این مسئولیت تا زمان مرگ خود شد. سنسی مردی خلاق و سرمایه گذاری بزرگ بود که به تیم رم حیات دوباره بخشید. او برای ساختن رم، در سال ۱۹۹۹ فابیو کاپلو را به رم آورد. در سال ۲۰۰۰ پول زیادی را صرف خرید ستارگان بزرگی چون: گابریل باتیستوتا، وینچنزو مونتلا، والتر ساموئل، امرسون و به همراه کاپیتان فرانچسکو توتی کرد تا پس از سالیان طولانی اسکودتو را برای تیم اول شهر رم کسب کند و پس از سال ها انتظار، برای سومین بار قهرمانی در سری آ را برای هواداران رم به ارمغان آورد. وی در ۱۷ اگوست ۲۰۰۸ پس از مبارزه طولانی با بیماری، بر اثر مشکلات تنفسی در سن ۸۲ سالگی در رم درگذشت).

فینال سوپر جام ایتالیا ۲۰۰۱

در ۱۹ آگوست سال ۲۰۰۱ تیم رم در فینال مسابقات سوپر جام ایتالیا در برابر تیم فیورنتینا قرار گرفت. این بازی در ورزشگاه المپیک شهر رم برگزار شد و با نتیجه ۳ – ۰ به سود تیم رم به پایان رسید. این بازی چهاردهمین دوره مسابقات سوپر جام فوتبال ایتالیا بود بین قهرمان سری آ و قهرمان جام حذفی فوتبال ایتالیا برگزار می شد.

دوران پس از فابیو کاپلو

فابیو کاپلو از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ مربی تیم رم بود و پس از آن به یوونتوس، رقیب دیرینه رم، پیوست و چزاره پراندلی که به خاطر نتایج درخشان اش در پارما معروف شده بود به رم پیوست. هر چند وی به دلیل مسائل خانوادگی مجبور به استعفا شد و رودی فولرآلمانی مهاجم سال‌ های قبل رم به عنوان جایگزین وی انتخاب گردید. نتایجی که در این فصل به دست آمد، با توجه به جا به جایی‌های زیادی که روی نیمکت سرمربی گری صورت گرفت، چندان درخشان نبود. در ۳۱ می سال ۲۰۰۳ و در فینال بازی های جام حذفی کوپا ایتالیا، در برابر تیم میلان با نتیجه نهایی ۶ بر۲ نتیجه را واگذار کرد و به مقام نایب قهرمانی دست یافت.
ede تاریخچه تیم رم
در مسابقات سری آ که در فصل ۲۰۰۳ – ۲۰۰۴ برگزار شد در مقابل تیم میلان قرار گرفت و نتیجه را به میلان واگذار کرد و مقام نایب قهرمانی این مسابقات را کسب کرد. این باشگاه چندین بار در فصل ۲۰۰۳ – ۲۰۰۴ سرمایه گذاری کرد. در نوامبر ۲۰۰۳ ، ۳۷.۵ میلیون یورو توسط “روما ۲۰۰۰” ، و بار دیگر در تاریخ ۳۰ ژوئن با ۴۴.۵۷ میلیون یورو برای جبران خسارات و زیان های نیم سال گذشته به این تیم تزریق شد. از طریق بورس اوراق بهادار ، ۱۹.۸۵۰ میلیون یورو سهام جدید دیگر نیز منتشر شد و در پایان سال نیز قیمت هر سهم به ۱۹.۸۷۸ میلیون یورو رسید، که این مبلغ نسبت به سال ۲۰۱۱ بدون تغییر بود.

تیم رم در فصل بعد، شاهد ترک والتر ساموئل از تیم به مبلغ به € ۲۵ میلیون و امرسون با ۲۸ میلیون یورو بود که این مسئله باعث کاهش قدرت تیم رم در میادین شد. بنابر این تیم رم ( جالاروسی) به رده هشتم جدول سقوط کرد و این فصل تیم رم یکی از بدترین فصول فوتبال برای این باشگاه به شمار می آمد.

حضور اسپالتی در سال ۲۰۰۵

حضور لوچیانو اسپالتی در تابستان سال ۲۰۰۵ در سمت سرمربی گری تیم رم، نوید شروع جدیدی به این تیم می‌ داد. در اولین فصل حضور وی در رم با ثبت ۱۱ پیروزی پیاپی در سری آ رکورد جدیدی خلق شد. هم چنین این تیم سهمیه حضور در لیگ قهرمانان اروپا را برای فصل بعد به دست آورد. این در حالی بود که یوونتوس و میلان هر دو به خاطر وقایع کالچوپولی ( رسوایی و آشوبی که در سال ۲۰۰۶، بین تیم های سری آ و سری بی اتفاق افتاد. پلیس ایتالیا با استناد به تماس های سران باشگاه های مذکور با کمیته داوران سری آ برای انتخاب داوران بازی و توافق های فی مابین، پرونده این رسوایی بزرگ را بر ملا کرد) محروم شدند.

هشتمین قهرمانی جام حذفی

تیم رم فصل ۲۰۰۶ – ۲۰۰۷ را با شکست در فینال سوپر جام ایتالیا در برابر اینتر میلان با نتیجه ۴ بر۳ در برابر اینتر میلان آغاز نمود. در ۱۷ می سال ۲۰۰۷، در فینال جام حذفی (کوپا ایتالیا) ، مقابل تیم اینتر میلان قرار گرفت و با کسب نتیجه نهایی ۷ – ۴ این تیم را شکست داد و به هشتمین قهرمانی جام حذفی ایتالیا دست یافت.

تاریخچه تیم رم

درخشش بازیکنان رم در جام جهانی ۲۰۰۶

در ۹ جولای سال ۲۰۰۶ ، ستارگانی از تیم رم یعنی فرانچسکو توتی، دانیل دروسی و سیمونه پروتا درفینال جام جهانی، در تیم ملی ایتالیا حضور پیدا کردند و این تیم توانست فرانسه را با نتیجه ۵ – ۳ در ضربات پنالتی شکست دهد.

نایب قهرمانی در سری آ

در دو فصل بعد، یعنی در۲۰۰۶ -۲۰۰۷ و ۲۰۰۷-۲۰۰۸ ، نیز تیم رم عنوان نایب قهرمانی سری آ را به خود اختصاص داد. طبق آمار، تیم رم دردهه ۲۰۰۰ ، بیش از هر دهه دیگر در تاریخ بازی های خود به فینال رسیده و مقام نایب قهرمانی را کسب کرده است.تیم میلان، قهرمان این دو دوره از رقابت ها شد. در شروع فصل ۲۰۰۷– ۲۰۰۸ رم با تک گل دنیل دروسی، اینتر میلان را در سن سیرو شکست داد و سوپر جام ایتالیا را کسب کرد. در لیگ توتی و یاران اش اینترمیلان را شکست دادند تا اسکودتوی چهارم را کسب کنند ولی در نهایت لیگ را به اینترمیلان واگذار کردند.

نهمین قهرمانی در جام حذفی

در تاریخ ۲۴ می سال ۲۰۰۸ ، دوباره رم برای قهرمانی در جام حذفی تلاش کرد و توانست با نتیجه ۲- ۱ تیم اینترمیلان را در فینال این مسابقات شکست دهد و نهمین رکورد قهرمانی خود را در جام حذفی کسب کند. گل های این بازی توسط مکسس در دقیقه ۳۶ و پروتا در دقیقه ۵۴ و تک گل تیم اینتر میلان توسط پله در دقیقه ۶۰ بازی به ثمر رسید. در ابتدای فصل ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ خبر ناراحت‌کننده فوت فرانکو سنسی منتشر و دختر او، روزلا سنسی، عهده‌ دار این مسئولیت شد.

ناکامی در لیگ قهرمانان اروپا

در لیگ قهرمانان اروپا که در فصل ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ انجام گرفت، تیم رم در برابر آرسنال بازی کرد ولی در همان مرحله ابتدایی از آرسنال با نتیجه ۷ – ۶ در ضربات پنالتی شکست خورد و ادامه مسابقات باز ماند. در فینال لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ ، تیم منچستر یونایتد به مصاف بارسلونا رفت و با نتیجه ۲ – ۰ بارسلونا پیروز میدان و قهرمان این دوره از رقابت ها شد.

رانیری جانشین اسپالتی

اوایل فصل ۲۰۰۹ – ۲۰۱۰ کلودیو رانیری جانشین لوچیانو اسپالتی شد. این سرمربی، توانست در اولین فصل حضور درخشان خود، رم را به چهارمین اسکودتو نزدیک کند اما با شکست برابر سمپدوریا، رم قهرمانی لیگ را با اختلاف ۲ امتیاز به اینترمیلان واگذار کرد. بعد از آن رم بعد از باخت به یوونتوس و جنوا در انتهای جدول سری آ قرار گرفت. با وجود این شکست ، رم در ۲۴ بازی بعدی خود بدون شکست ادامه داد و در آخرین بازی خود در مقابل رقیب خود لاتزیو با نتیجه ۲- ۱ به مرحله نیمه نهایی این مسابقات راه یافت.در نیمه اول این دیدار، در حالی که نتیجه این بازی ۱ – ۰ به سود تیم لاتزیو بود با تعویض هوشمندانه رانیری و فرستادن فرانچسکو توتی و دروسی به زمین بازی، نتیجه این دیدار به ۲ – ۱ تغییر کرد.

تاریخچه تیم رم
سال ۲۰۱۱ و آغاز دوران جدید

تیم رم در فصل ۲۰۱۰ -۲۰۱۱ شروع خوبی چه در بازی های سطح داخلی و چه اروپایی نداشت. باخت در برابر تیم های کالیاری و برشا و شکست در برابر بایرن مونیخ در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا با نتیجه ۲ – ۰ از جمله اتفاقاتی بود که در آغاز این فصل برای تیم رم به وقوع پیوست. بازی با بایرن مونیخ، در حضور کلودیو رانیری انجام شد و در این بازی، بازیکنان به شدت او را مورد انتقاد قرار دادند.

وینچنزو مونتلا جانشین رانیری

در بازی های اروپایی، تیم رم با کسب پیروزی مقابل اینتر میلان و شکست حیرت انگیز بایرن مونیخ در بازی برگشت جان دوباره ای گرفت. در نیمه اول بازی مقابل بایرن مونیخ با نتیجه ۱ – ۰ مغلوب این تیم شده بود ولی در نیمه دوم بایرن را با نتیجه ۳ – ۲ شکست داد و پیروز میدان شد. در پی کسب نتایج ضعیفی که باعث شد رم در ۵ بازی بدون برد ظاهر شود، در فوریه ۲۰۱۱ کلودیو رانیری جای خود را به وینچنزو مونتلا داد و در پایان این فصل تیم رم به رده ششم سقوط کرد.

رکورد شکنی فرانچسکو توتی

در مارس ۲۰۱۱ ، فرانچسکو توتی، که در آن دوران نماد رم تیم رم به شمار می آمد، دویستمین گل خود در سری آ را مقابل فیورنتینا به ثمر رساند ، و به ششمین بازیکنی در تاریخ تبدیل شد که به این عنوان دست یافته است.

مالکان جدید باشگاه رم

تابستان ۲۰۱۱ مصادف با پایان مالکیت خانواده سنسی بر باشگاه رم بود. با حضور مالکان آمریکایی، جیمز پالوتا، توماس دی بندتو، مایکل روآن، ریچارد دی آمور به عنوان مدیران این تیم، فصل جدیدی را در تاریخ رم آغاز نمودند.

توماس دی بندتو به عنوان بیست و دومین رئیس این باشگاه ، از ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۱ تا ۲۷ آگوست ۲۰۱۲ ریاست این باشگاه را برعهده داشت و بعد از آن جیمز پالوتا جانشین وی شد. اولین تغییرات چشمگیر ایجاد شده توسط مالکان آمریکایی، امضای قرارداد با والتر ساباتینی به عنوان مدیرعامل فوتبال و مربی سابق بین المللی اسپانیا و مربی سابق بارسلونا B لوئیز انریکه به عنوان سرمربی بود.

لوئیز انریکه سرمربی جدید تیم رم شد.

نقل و انتقالات این تیم با عقد قرارداد با بازیکنان برجسته ای مانند: اریک لاملا از ریور پلات به عنوان هافبک تهاجمی، بویان از بارسلونا به عنوان فوروارد، مارتن استکلنبورگ از آژاکس به عنوان دروازه بان و گابریل هاینز به عنوان مدافع و نیز فروش بازیکنانی مانند : جان آرنه رییز مدافع، دونی دروازه بان و جرمی منز و میرکو وچینیچ در پست مهاجم، آغاز شده بود.

تاریخچه تیم رم
با این حال ، رم در دور برگشت بازی های لیگ قهرمانان اروپا حذف شد. پس از مالکیت رسمی این باشگاه در۱۸ اگوست ، دانی اوسوالدو را به عنوان مهاجم ، میرالم پیانیچ و فرناندو گاگو را به عنوان هافبک و سیمون کجار و هم چنین فابیو بورینی جوان، فورو بورینی را به عنوان مدافع خریداری نمود و بابت این خرید بیش از ۴۰ میلیون یورو هزینه کرد. در سال ۲۰۱۲ ، پالوتا به سمت ریاست جدید این باشگاه انتخاب شد.

بازگشت زدنیک زمان به عنوان سرمربی

انریکه تیم خود را به سمت فوتبال مدرن هدایت می‌کرد اما نتیجه حاصله برای اش راضی کننده نبود و تصمیم گرفت آخر فصل از باشگاه جدا شود.

با بازگشت زدنیک زمان در جون ۲۰۱۲ به عنوان سرمربی شور و شوق به تیم بازگشت ولی این تیم پس از شکست در برابر رقبای خود یعنی لاتزیو، ناپولی و اینترمیلان، از حضور در بازی های لیگ اروپا باز ماند و سرانجام در رده هفتم قرار گرفت.دوران سرمربی گری زدنیک زمان چک تبار در رم زیاد طول نکشید و در فوریه سال ۲۰۱۳ وی به علت کسب نتایج نامطلوب از تیم جدا شد.

رودی گارسیا امیدها را به رم بازگرداند

بعد از زدنیک زمان، اورلیو آندراتزولی به عنوان سرمربی تیم انتخاب شد اما او هم نتوانست انتظارات را برآورده کند.در ۱۲ جون۲۰۱۳ ، رودی گارسیای فرانسوی به عنوان سرمربی جدید رم انتخاب شد. او به سرعت توانست خود را با بازیکنان و هواداران هماهنگ کند و در ۱۰ بازی اول خود در رم ۱۰ پیروزی به دست آورد و در پایان فصل، به مقام نایب قهرمانی سری آ دست یافت و به دور گروهی لیگ قهرمانان اروپا راه پیدا کرد. در فصل دوم نیز مانند فصل اول نایب قهرمان شد و به دور گروهی راه پیدا کرد.

بهترین فصل تیم رم

در بازی های سری آ در برابر لاتزیو با نتیجه ۲ – ۰ پیروز شد، در مقابل اینتر میلان با نتیجه ۳ – ۰ این تیم را شکست داد و در بازی با ناپولی این تیم را با نتیجه ۲ – ۰ مغلوب خود کرد. در طول این مسابقات ، رم ۲۴ بار به پیروزی دست یافت و تنها یک باخت را در برابر پارما تجربه نمود.

فصل ۲۰۱۳–۱۴ یکی از بهترین فصل های بازی رم در سری آ بود، این باشگاه با کسب ۸۵ امتیاز چشمگیر، در رده دوم و بعد از یوونتوس قرار گرفت. یوونتوس با کسب ۱۰۲ امتیاز رکورد دار لیگ بود. دفاع رم نسبت به فصل های قبل پیشرفت قابل توجهی کرده بود. در۹ بازی از ده بازی اول خود ۲۵ گل به ثمر رساند و در مجموع ۲۱ کلین شیت را به ثبت رساند.

تاریخچه تیم رم

تحریم رم به دلیل شکستن قوانین فرپلی مالی

در فصل ۲۰۱۴ – ۲۰۱۵ ، رم پس از طی یک روند نا مناسب، برای دومین فصل متوالی در جایگاه دوم بعد از یوونتوس قرار گرفت. در پایان فصل ، این باشگاه به دلیل از دست دادن و شکستن قوانین مالی بازی های دوستانه یوفا تحریم شد. قوانین مالی بازی های دوستانه به منظور جلوگیری از صرف هزینه های زیاد باشگاه ها حرفه ای فوتبال برای دست یابی به موفقیت و ایجاد مشکلات اقتصادی که ممکن است بقای ان ها را در طولانی مدت تهدید کند، ایجاد شده است.

اخراج رودی گارسیا و بازگشت اسپالتی

در فصل ۲۰۱۵- ۲۰۱۶ تیم رم در جام حذفی مقابل اسپزیا شکست خورد و از دور این مسابقات حذف شد. در دیدار رفت مقابل رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا با نتیجه ۲ – ۰ شکست خورد. در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۶ ، رودی گارسیا پس ازکسب پیروزی در هفت مسابقه سری آ ، از این تیم اخراج شد و لوچیانو اسپالتی برای دومین بار به سمت سرمربی گری تیم رم منصوب شد.

کنار گذاشته شدن توتی توسط اسپالتی

در ۲۱ فوریه، فرانچسکوتوتی از لوچیانو اسپالتی به دلیل عدم اجازه بازی به وی بعد از سپری کردن دوران مصدومیت اش، علناً انتقاد کرد. در نتیجه ، توتی بعد ازکسب پیروزی ۵-۰ رم مقابل پالرمو، توسط اسپالتی کنار گذاشته شد و این تصمیم ، خشم هواداران و رسانه ها را بر انگیخت. پس از بروز آمدن این اختلافات، اسپالتی از توتی به عنوان بازیکن ذخیره استفاده نمود و این تصمیم گیری او بسیار موثر بود زیرا با این تصمیم باعث شد تا توتی بازیکن شماره ۱۰ تیم رم خود را باز یابی نماید و با چهار گل زده و یک پاس گل بتواند در ۵ بازی مسابقات سری آ موفقیت کسب کند.

به این ترتیب در فصل ۲۰۱۵ – ۲۰۱۶ ، اسپالتی توانست رم را از نقطه میانی به رده سوم جدول سری آ برساند و در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا بازی کند. دراین فصل، در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرد و در دیدار برگشت مقابل رئال مادرید با شکست ۲ – ۰ در مرحله یک ‌هشتم حذف شد.

در تاریخ ۲۸ می ۲۰۱۷ و درآخرین روز از فصل ۲۰۱۶- ۲۰۱۷، تیم رم در مقابل جنوا قرار گرفت و با نتیجه ۳-۲ این تیم را مغلوب خود کرد. فرانچسکو توتی در هفتصد وهشتاد و دومین و آخرین حضور خود در تیم رم، در دقیقه ۵۴ به عنوان جانشین محمد صلاح به بازی آمد. توتی به مدت چند دقیقه مورد تشویق هواداران اش به شکل ایستاده قرار گرفت.
تاریخچه رمفروش پیانیچ به دلیل مشکلات مالی

در تابستان سال ۲۰۱۶ ، رم ستاره تیم خود میرالم پیژانیچ را به دلیل مشکلات مالی تیم به رقیب خود یوونتوس فروخت. در تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۱۷ ، رم مدیرورزشی تیم سویا، مونچی را به عنوان مدیر جدید ورزشی تیم خود منصوب کرد.

در فصل ۲۰۱۶ – ۲۰۱۷ و در مسابقات سری آ، رم به مقام نایب قهرمانی رسید و تیم یونتوس قهرمان این دوره از مسابقات شد. پس از بازنشستگی توتی، دانیل دو روسی کاپیتان این تیم شد و قرارداد جدید دو ساله امضا کرد.

اوزبیو دی فرانچسکو سرمربی جدید تیم رم

در تاریخ ۱۳ جون۲۰۱۷ ، اوزبیو دی فرانچسکو بازیکن پیشین تیم رم، به عنوان سرمربی جدید این باشگاه منصوب و جایگزین اسپالتی شد. پیش از آن اسپالتی از این تیم جدا شده و به تیم میلان پیوسته بود. درطول باز شدن پنجره نقل و انتقالات تابستانی، رم بار دیگر مهره کلیدی تیم خود، محمد صلاح را از دست داد. محمد صلاح با مبلغ ۳۹ میلیون یورو(۳۴ میلیون پوند) به تیم لیورپول پیوست.

بازیکنان جدیدی در این فصل به تیم رم پیوستند از جمله پاتریک شیک از تیم سمپدوریا، الکساندرکلاروف از تیم منچستر سیتی به ارزش ۵ میلیون یورو (۴.۴ میلیون پوند) و دی فرانچسکو از تیم گرگویر دفرل به ارزش ۱۸ میلیون یورو. در ۵ دسامبر سال ۲۰۱۷، پروژه ورزشگاه استادیو دلا رم، پس از پنج سال توقف کاری به دلیل عوامل مختلفی که در شهر رم وجود داشت، دوباره به کار افتاد و ساخت این ورزشگاه از سرگرفته شد. گفته می شود این ورزشگاه در فصل ۲۰۲۰ – ۲۰۲۱ به بهره برداری می رسد و جایگزین استادیوم المپیک خواهد شد و این ورزشگاه به طور اختصاصی به تیم رم تعلق می یابد.  در فصل ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸ تیم رم با مربی گری اوزبیو دی فرانچسکو، در رده سوم سری آ قرار گرفت و در رقابت های جام حذفی در مرحله یک هشتم مقابل تورینو حذف شد.

در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۷-۲۰۱۸، رم در گروه سخت C با چلسی ، اتلتیکو مادرید و قره باغ قرار گرفت. پس از انجام بازی های مرحله گروهی ، موفق به کسب پیروزی در برابر چلسی با نتیجه ۳-۰ شد ، با تک گل دانیگو پرووتی پیروزی یک بر صفر در مقابل تیم قره باغ را از آن خود کرد و رم درمرحله حذفی به عنوان برنده گروه C از این گروه صعود کرد. سپس در مقابل تیم شاختار دونتسک قرار گرفت و این تیم را نیز با نتیجه ۰ -۱ شکست داد و به مرحله یک چهارم نهایی رسید.
dd 4 تاریخچه تیم رم
در این مرحله در مقابل تیم بارسلونا بازی کرد و با سه گل این تیم را مغلوب خود کرد و به نیمه نهایی این مسابقات رسید. در مرحله نیمه نهایی با تیم لیورپول بازی کرد ولی در مجموع نتیجه را به این تیم واگذار کرد. در فینال این مسابقات لیورپول با شکست تیم رم به دیدار رئال مادرید رفت و تیم رئال مادرید قهرمانی این مسابقات را با نتیجه ۳ – ۱ از آن خود کرد.

فصل ۲۰۱۸ دی فرانچسکو اسامی ۳۱ بازیکن را برای تمرینات پیش فصل و برنامه های تابستان ۲۰۱۸ اعلام کرد. الکساندر کولاروف، آلیسون بکر و فدریکو فازیو پس از حضور در جام جهانی، در تعطیلات خواهند بود و در اواسط اردوی آمریکا به تیم اضافه شدند. دیگر بازیکنان شامل دروازه بان ها: متئو کاردینالی، استفانو گرکو، آنتونیو میرانته، آندره آ رومانیولی، مدافعان: ویلیام بیاندا، الیو کاپرادوسی، ژوان ژسوس، ریک کارسدورپ، کوستاس مانولاس، ایوان مارکانو، لوکا پلگرینی، داویده سانتون، الساندرو فلورنتزی و هافبک ها: آنته کوریچ، برایان کریستانته، دنیله ده روسی، ماکسیم گونالون، خاویر پاستوره، لورنتزو پلگرینی، السیو ریکاردی، جرسون، کوین استروتمن و مهاجمان: میرکو آنتونوچی، گرگوری دفرل، ادین ژکو، استفان ال شعراوی، جاستین کلایورت، دیگو پروتی، پاتریک شیک، جنگیز اوندر، دنیله ورده بازیکنان تیم رم را در این فصل تشکیل دادند.

در ادامه در پی نتایج ضعیف این تیم ،دی فرانچسکو اخراج شد و  کلودیو رانیری به عنوان جانشین او انتخاب شد ولی در نهایت تیم رم در پایان این فصل با رتبه ششم کار خود را به اتمام رساند و کلودیو رانیری از سمت خود استعفا کرد. در آغاز فصل جدید پائولو فونسکا به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد و و هم اکنون از هفت بازی برگزار شده در سری آ تیم رم با ۱۲ امتیاز که شامل سه برد، سه تساوی و یک شکست بوده است در رتبه پنجم قرار دارد تا در ادامه عملکرد وی مشخص شود.

تاریخچه تیم رم

قهرمانی و افتخارات باشگاه رم

افتخارات داخلی
• ۳ بار قهرمانی سری آ در سال ‌های ۲۰۰۱ و ۱۹۸۳ و ۱۹۴۲
• ۹ بار قهرمانی جام حذفی ایتالیا در سال ‌های ۱۹۶۴، ۱۹۶۹، ۱۹۸۰، ۱۹۸۱، ۱۹۸۴، ۱۹۸۶، ۱۹۹۱، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸
• ۲ بار قهرمانی در سوپر جام ایتالیا در سال ‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۷
• ۱ بار قهرمانی در سری بی در سال ۱۹۵۲
• ۱ بار قهرمانی در کنی کاپ در سال ۱۹۲۸
افتخارات اروپایی
• قهرمانی در اینتر-سیتیز فیرز کاپ در ۶۱–۱۹۶۰
• قهرمانی در جام آنگلو-ایتالین در سال ۷۲–۱۹۷۱
• نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا در ۸۴–۱۹۸۳
• نایب قهرمانی لیگ اروپا در ۹۱–۱۹۹۰

کیت های تبلیغاتی، نماد ها و القاب این تیم

باشگاه رم در لوگوی خود از رنگ بنفش با زرد طلایی که نمایانگر رنگ های سنتی رم است استفاده می کند، در مهر رسمی Comune di Roma خود نیز، رنگ های بنفش و زرد طلایی را به کار برده است. رنگ طلایی و بنفش قرمز نشان دهنده عزت امپراتوری روم است. شلوارک سفید و جوراب مشکی معمولاً با پیراهن قرمز پوشیده می شود ، اما این تیم در مسابقات اصلی، شلوارک و جوراب همان رنگ پیراهن خانگی خود را به تن می کند.

در اوایل تشکیل تیم ، این کیت توسط باشگاه اصلی فوتبال رم پوشیده می شد و تلفیقی ازکیت سه باشگاه هایی است که از ابتدا برای تشکیل باشگاه فعلی رم در سال ۱۹۲۷با هم ادغام شدند. به دلیل رنگ هایی که در لباس خود استفاده می کنند، رمی ها اغلب با نام آی جلاروسی و به معنی زرد و قرمزها شناخته می شوند. در زمان های گذشته کیت باشگاه رم به طور سنتی سفید بود و از کیت سوم این باشگاه به بعد هر از گاهی شاهد تغییر رنگ آن بوده ایم.

نام مستعار محبوب این باشگاه “iآی لوپی” (“گرگها”) است – در طول تاریخ باشگاه، این حیوان همواره با اشکال مختلف نشان داده است. نماد این باشگاه در حال حاضر نمادی است که از زمان تاسیس این باشگاه مورد استفاده قرار گرفت. این نماد نشان دهنده یک گرگ ماده است و دو توله گرگ برادر شیرخوار یعنی رومولوس و رموس را به تصویر می کشد که نمایانگر اسطوره بنیانگذار امپراطوری روم است که درون یک سپر زرد طلایی دو سویه و بر روی یک سپر قرمز پر رنگ قرار گرفته است.
لوگو باشگاه رم
استادیوم ها
اولین ورزشگاهی که باشگاه رم درآن بازی می کرد، ورزشگاه موتوولودرومو آپیو بود که قبلاً توسط باشگاه آلبا اوداچه مورد استفاده قرار می گرفت. رم فقط فصل ۱۹۲۷-۲۸ را در آن جا بازی کرد تا این که در فصل بعد به کمپو تستاچیو نقل مکان کرد. کمپو تستاچیو از سال ۱۹۲۹ تا ۱۹۴۰ مورد استفاده این باشگاه قرارگرفت. این تیم بعداً به ورزشگاه استادیو نازیونال دل پی ان اف منتقل شد، استادیومی که ۱۳ سال قبل نیز در آن بازی می کرد. در فصل ۱۹۵۳ – ۱۹۵۴ به استادیوم المپیک آرنا، استادیو المپیکو که مشترک با تیم لاتزیو نیز بود نقل مکان کرد.

در طول چندین سال تغییرات بسیاری در استادیوم آرنا به وجود آمد. عمده ترین تغییراتی که در این استادیوم حادث شد، باز سازی کامل آن جهت استفاده در بازی های جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا در دهه نود میلادی بود. به غیر از فصل ۱۹۸۹- ۱۹۹۰ که این ورزشگاه درگیر بازسازی بوده، باشگاه رم تمام بازی های خود را از فصل ۱۹۵۳- ۱۹۵۴ در این ورزشگاه به معرض نمایش گذاشته است. در این فصل تیم رم از استادیوم فلامینیو برای بازی های خانگی خود استفاده نمود. در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۲، مدیر این باشگاه جیمز پالوتا از ساخت ورزشگاه جدید تور دی واله که در نزدیکی شهر رم واقع شده است خبر داد. این استادیوم ظرفیت پذیرش ۵۲.۵۰۰ تماشاگر را دارد.

در ۲ فوریه ۲۰۱۷ ، منطقه لاتزیو و شهردار رم پیشنهاد ساخت استادیوم جدید را رد کردند. اما ، بعداً در ۲۴ فوریه پس از انجام بررسی های نهایی، اجرای طرح ساخت ورزشگاه تصویب شد. در آگوست سال ۲۰۱۷ ، پروژه ساخت این ورزشگاه به تعویق افتاد و تیم رم ناچار به تمدید اجاره نامه خود تا سال ۲۰۲۰ با ورزشگاه استادیو المپیکو شد. زمان قطعی افتتاح این ورزشگاه در حال حاضر مشخص نیست. چنان چه در زمان مقرر یعنی فصل ۲۰۲۰ – ۲۰۲۱ این باشگاه بازگشایی شود جایگزین استادیو المپیکو رم خواهد شد.
12 تاریخچه تیم رم
هواداران تیم رم

طبق تحقیقاتی که موسسه دوکسا – له اسپرسو در آوریل ۲۰۰۶ انجام داد، رم بعد از یوونتوس، اینتر میلان، آ.ث.میلان و ناپولی، پنجمین باشگاه فوتبال در ایتالیا است که بر اساس آمار های ارائه شده، تقریبا ۷٪ هواداران فوتبال ایتالیا از این باشگاه حمایت می کنند. از نظرتاریخی ، قسمت اعظم هواداران تیم رم در شهر رم ، خصوصا از منطقه تستاچیو بوده است. گروه هواداران افراطی تیم رم که به کوماندو اولترا کوروا سود معروف هستند، به اختصار CUCS لقب گرفته اند. این گروه با ادغام بسیاری از گروه های کوچک تر تأسیس شده است، به یکی از تاریخی ترین گروه هواداران در تاریخ فوتبال اروپا تبدیل شده اند. با تمام این تفاسیر، در اواسط دهه ۱۹۹۰ ، CUCS – گروه افراطی طرفدار تیم رم -توسط هواداران جناح های رقیب از هم پاشیده شد.

اصلی ترین رقیب تیم رم

دشمن و رقیب اصلی تیم رم، تیم فوتبال لاتزیو است. داربی شهر رم یکی از خشن ترین داربی های جهان است. دیگر بازی مهم رم داربی دلا سوله است که این دیدار مقابل ناپولی می باشد، هم چنین از دهه ۸۰ هم رقابت سنگینی ما بین رم و یووه به وجود آمد.
رقابت رم و لاتزیو در “دربی دلا کاپیتاله” به سال های دهه ۱۹۲۰ بر می گردد؛ زمانی که حزب فاشیت ایتالیا به رهبری بنیتو موسولینی تصمیم گرفت برای مقابله با تیم های قدرتمند شمالی، یک باشگاه قدرتمند از تیم های شهر رم تشکیل بدهد اما در نهایت دو تیم رم و لاتزیو در این شهر باقی ماندند و این آغاز یک جدال بی پایان بود.
SDCS تاریخچه تیم رم
مشترک بودن ورزشگاه های دو تیم موجب شده تا هواداران هر یک بخش ویژه ای ورزشگاه المپیکو را به خود اختصاص بدهند. اولتراهای لاتزیو معمولا در جایگاه های شمالی ورزشگاه (کوروا نورد) و طرفداران دو آتشه رم در جایگاهی های جنوبی ورزشگاه (کوروا سور) مستقر می شوند اما این فاصله هم موجب نشده تا آن ها درگیری های خونین پیدا نکنند. هواداران لاتزیو هم چنان به ریشه های فاشیستی اشان علاقه زیادی دارند و هیچ تلاشی برای پنهان کردن آن نمی کنند. در دربی فصل ۹۹-۱۹۹۸ دو تیم، آن ها بنری ۵۰ متری به ورزشگاه بردند که روی آن نوشته شده بود: ” آشوویتز شهر شما است و اجاق، خانه های اتان” نوشته ای که خطاب به بازیکنان رنگین پوست رم بود و این نشان از نژادپرست بودن فوتبال دوستان ایتالیایی در طول تاریخ را نشان می دهد که هنوز هم تیم های ایتالیایی با این موضوع درگیر هستند. فدراسیون جهانی فوتبال فیفا نیز همواره برای مبارزه با نژاد پرستی در فوتبال این کشور جریمه هایی را اتخاذ می کند تا شاید بتواند تاثیری بر حل این مشکل بگذارد.

پیش بینی بازی های ورزشی در بتکارت

bomb 5 تاریخچه تیم رم
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

درباره تیم محتوای بتکارت

آواتار تیم محتوای بتکارت

این مطالب را نیز ببینید!

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام + فهرست تمام کانال ها

تلگرام یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی است. که در کشورهای مختلف طرفداران زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *