صفحه اصلی / عمومی / قوانین بازی اسنوکر

قوانین بازی اسنوکر

ad banner قوانین بازی اسنوکر

آموزش بازی اسنوکر و آشنایی با قوانین آن

بازی اسنوکر یکی از شکل‌های تغییر یافته بازی بیلیارد محسوب می‌شود. در این بازی، مشابه بیلیارد از همان نوع توپ، میز و چوب بازی بیلیارد استفاده می‌شود. بازی اسنوکر، امروزه یکی از بازی پرطرفدار است که افرادی از سطوح مختلف اجتماعی علاقمند به بازی کردن در آن هستند.

به دلیل همین رواجی که پیدا کردن افراد زیادی به دنبال فراگیری آموزش بازی اسنوکر هستند. در این مطلب به آموزش بازی اسنوکر می‌پردازیم و قوانین آن را به طور کامل برای شما توضیح می‌دهیم.

promotion 1 قوانین بازی اسنوکر

تاریخچه بازی اسنوکر چیست؟

پیشینه بازی اسنوکر به اواسط قرن نوزدهم برمی‌گردد. این بازی در ابتدا توسط ارتش بریتانیا بازی می‌شد. کم‌کم به نقاط مختلف بریتانیا کشیده شد و به عنوان یک بازی سرگرم‌کننده پذیرفته شد. در سال 1875 بازی اسنوکر، قوانین مدون‌تری به خودش گرفت و به یک رشته مجزا از بیلیارد تبدیل شد. چند دهه بعد این بازی در تمام بریتانیا دیگر یک بازی شناخته شده بود و مخصوصا طبقه مردان اشراف و جنتلمن آن را بازی می‌کردند.

تاریخچه بازی اسنوکر چیست؟ min قوانین بازی اسنوکر

قوانین استاندارد و به شکل امروزی بازی اسنوکر در سال 1919 تصویب شد. این بازی حالا دیگر در نقاط مختلف جهان بازی می‌شد. اگر بخواهیم تاریخی برای رسمیت یافتن بازی، تاسیس اتحادیه اسنوکر و حرفه‌ای شدن آن در نظر بگیریم باید به سال 1968 اشاره کنیم.

تجهیزات بازی اسنوکر چیست؟

میز بازی اسنوکر، چوب اسنوکر و توپ‌های بازی، مهم‌ترین تجهیزاتی است که برای انجام این بازی احتیاج خواهید داشت. در ادامه هر کدام از این تجهیزات را بیشتر معرفی می‌کنیم.

تجهیزات بازی اسنوکر چیست؟ min قوانین بازی اسنوکر

میز بازی اسنوکر

 میز اسنوکر در ابعاد مختلفی ساخته می‌شود و معمولا درازای آن 2 برابر پهلوی این میز طراحی می‌شود. میز استاندارد اسنوکر که در مسابقات رسمی این رشته از آن استفاده می‌شود، ابعادی برابر با 11 در 5 فوت که معادل تقریبا 335 در 152 سانتیمتر است، دارد. این میز دارای 6 حفره (Pocket) است که 4 حفره در گوشه‌های میز و 2 حفره در وسط قسمت طولی آن تعبیه شده‌اند.

میز بازی اسنوکر min قوانین بازی اسنوکر

چوب بازی اسنوکر

چوب اسنوکر 140 سانتیمتر است که از 3 قسمت دسته، میانه و سر تشکیل می‌شود. قسمت سر این چوب‌ها از پلاستیک، چوب و حتی چرم ساخته می‌شوند که ویژگی‌های مختلفی دارند. چوب‌های بکار رفته در چوب اسنوکر بسیار مرغوب هستند و از چوب‌هایی مانند چوب آبنوس در ساخت چوب اسنوکر استفاده می‌شود.

توپ‌های بازی اسنوکر

توپ‌های بازی اسنوکر از جنس فنولیک رزین ساخته می‌شوند. قطر استاندارد هر توپ 2.7 اینچ –52.5 میلیمتر– است. تعداد توپ‌های بازی اسنوک با سایر انواع بازی بیلیارد تفاوت دارد.

در بازی اسنوکر، 15 توپ قرمز، و از هر کدام از رنگ‌های مشکی، صورتی، آبی، قهوه ای، سبز و زرد، 1 توپ وجود دارد. همچنین یک توپ سفید هم همواره روی میز قرار می‌گیرد تا بازیکنان بوسیله ضربه زدن به آن، توپ‌های رنگی دیگر را هدف می‌گیرند.

هدف و طراحی بازی اسنوکر چگونه است؟

به طور کلی کاری که باید انجام دهید، این است که بوسیله ضربه زدن به توپ سفید، سایر توپ‌های رنگی روی میز را داخل حفره‌های میز بیندازید. بازیکنی که بیشترین امتیاز از انداختن توپ‌ها را به خودش اختصاص دهد، بازی را پیروز می‌شود. البته ترتیب و امتیاز انداختن هر کدام از توپ‌ها در حفره‌ها قوانین خودش را دارد که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت.

در بازی اسنوکر، به هر ست یا دور از بازی یک فریم می‌گوییم. بازیکنی که بیشترین فریم را برنده شود، در کل مسابقه هم برنده خواهد بود. فریم‌ها را یک عدد فرد در نظر می‌گیرند.

یک فریم از بازی اسنوکر زمانی شروع می‌شود که توپ‌ها در جای صحیح خودشان قرار گرفته باشند. بازیکن‌ها به ترتیب بازی می‌کنند و یک فریم زمانی تمام می‌شود که تمای توپ‌ها وارد سوراخ شده باشند یا بازیکنی از نظر امتیازی عقب باشد و خودش از ادامه بازی انصراف دهد.

کل بازی وقتی تمام می‌شود که یک بازیکن برنده بیشتر فریم‌ها شود. یعنی دیگر بازیکن رقیب نتواند از نظر تعداد فریم برده شده با او برابری کند. برای مثال زمانی که یک بازی 15 فریم دارد، اولین بازیکنی که به عدد 8 برسد برنده کل بازی خواهد بود.

چینش توپ‌ها در شروع بازی اسنوکر چگونه است؟

شروع بازی در حالی خواهد بود که توپ‌ها، در جای مشخص شده خودشان قرار بگیرند. بر این اساس، به ترتیب از چپ به راست، توپ‌های سبز، قهوه‌ای و زرد، بر روی خط بالک انتهای زمین گذاشته می‌شوند. توپ آبی در مرکز زمین قرار می‌گیرد. در آن سوی میز، 15 توپ قرمز به صورت یک مثلث به هم چسبیده‌ چیده می‌شوند. توپ صورتی در نوک این مثلث بدون تماس با آن‌ها قرار داده می‌شود. در آخر هم، توپ مشکی در سمت ضلع پایینی مثلث با فاصله 32.5 سانتیمتر از انتهای میز قرار می‌گیرد.

قوانین بازی اسنوکر در انداختن توپ‌ها چگونه است؟

هدف بازی اسنوکر، این است که با انداختن این توپ‌ها در داخل حفره‌های میز، امتیاز به دست بیاورید. در پایان، بازیکنی که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشد، برنده آن دور خواهد بود. قسمتی از میز اسنوکر به حالت شکل D است که در شروع بازی، توپ سفید (Cue Ball) باید در آنجا قرار بگیرد و یکی از بازیکنان از آنجا اقدام به زدن توپ‌های قرمز کند. به این ترتیب رسما بازی آغاز خواهد شد.

هر بازیکن اول باید یک توپ قرمز را توی حفره بیاندازد تا بتواند توپ‌های رنگ‌های دیگر را وارد حفره کند. به انداختن هر توپ داخل سوراخ اصطلاحا پات کردن می‌گویند.

بعد از اینکه توپ رنگی به اشتباه پات شد، آن توپ دوباره در جای اصلی خود قرار می‌گیرد و این کار تا پات شدن تمام توپ‌های قرمز ادامه دارد. بازی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که تمام توپ‌های قرمز پات شوند و در این بین توپ‌های رنگی هم به ترتیب خودش در سوراخ‌های میز انداخته شده باشند.

امتیازها در بازی اسنوکر چگونه است؟

در بازی اسنوکر، با وارد شدن هر توپ قرمز به سوراخ میز، 1 امتیاز به بازیکن ضربه‌زننده تعلق می گیرد. همچنین توپ‌های رنگی دیگر از 2 تا 7 امتیاز دارند. بعد از به ثمر رساندن یک توپ قرمز، بازیکن باید یک توپ رنگی را پات کند.

امتیازها در بازی اسنوکر چگونه است؟ min قوانین بازی اسنوکر

در پایان که توپ‌های قرمز تمام شد، اکنون بازیکن باید به ترتیب امتیاز از کم به زیاد، توپ‌های رنگی را پات کند تا بازی به پایان برسد. ارزشمندترین توپ میز مشکی است که 7 امتیاز دارد، بعد از آن، صورتی با 6، آبی با 5، قهوه ای با 4، سبز با 3 و زرد با 2 امتیاز قرار می‌گیرند.

در یک حالت جالب اگر امتیاز دو بازیکن در یک فریم برابر شود، راهکار جالبی وجود دارد. در این وضعیت، توپ مشکلی در جایگاه خودش قرار می‌گیرد. سپس توپ سفید هم در قسمت D شکل جای می‌گیرد. با پرتاب سکه تعیین می‌شود که چه کسی ابتدا بازی کند. اولین بازیکنی که موفق شود توپ مشکی را پات کند، برنده فریم خواهد بود.

قوانین بازی اسنوکر در حالت‌های مختلف

در بازی اسنوکر ممکن است وضعیت‌های مختلفی پیش بیاید. در این قسمت به توضیح مهم‌ترین قوانین مربوط به بازی را مرور می‌کنیم.

* پرتاب سکه تعیین‌کننده شروع‌کننده بازی خواهد بود. این بازیکن باید با ضربه به توپ سفید آن را به توپ‌های قرمز بزند.

* ضربه با چوب اسنوکر شرایط خاصی دارد. بازیکن نباید خطای حمل کردن ار مرتکب شود. ضربه باید تمیز، در یک نقطه از توپ و دقیق باشد.

* اگر پس از ضربه بریک، توپ سفید به هدف مورد نظر برخورد نکند، این یک خطاست و امتیاز به بازیکن حریف داده می‌شود.

* هر بازیکن باید قبل از فرستادن توپ‌های رنگی دیگر، یک توپ قرمز را وارد سوراخ کرده باشد.

* تنها توپی که دست زدن به آن مشکلی ندارد، توپ سفید است. برخورد بدن با هر کدام از توپ‌های دیگر، خطا محسوب می‌شود.

* یکی دیگر از خطاها، پرتاب توپ به خارج از میز است که در بازی آماتورها ممکن است بیشتر پیش بیاید. در این حالت اگر توپ قرمز باشد لازم نیست به میز برگردد ولی اگر از بین توپ‌های رنگی دیگر باشد سرجای اول خودش باید گذاشته شود.

* بازیکن حین ضربه زدن حتما باید حداقل قسمتی از پای خود را بر روی زمین بگذارد.

* وارد شدن توپ سفید به سوراخ‌ها هم یک خطای متداول در بازی است.

بیشترین میزان امتیاز بازی اسنوکر چند است؟

اینکه یک بازیکن بتواند بیشترین امتیاز از بازی اسنوکر را به دست بیاورد، مورد خیلی نادری حساب می‌شود. یعنی بازیکن بسیار باید حرفه‌ای و ماهر باشد. یک نفر وقتی در یک بازی به 147 امتیاز یعنی حداکثر امتیاز ممکن می‌رسد که در واقع از شروع بازی به ترتیب بتواند همه توپ‌ها را وارد پاکت‌ها (حفره‌ها) کند.

بیشترین میزان امتیاز بازی اسنوکر چند است؟ min قوانین بازی اسنوکر

یعنی ابتدا هر بار توپ قرمزی را وارد کند و بعد توپ رنگی مورد نظرش را هم به موفقیت داخل حفره بیندازد. به همین ترتیب به طور متوالی آن‌قدر ادامه دهد که بدون هیچ خطایی همه توپ‌های قرمز و رنگی را داخل حفره‌ها انداخته باشد.

نکاتی که به حرفه‌ای شدن در بازی اسنوکر کمک می‌کند

بازی اسنوکر یک بازی کاملا مبتنی بر مهارت و تجربه است. یک بازیکن با تعداد بازی‌های بیشتر است که می‌تواند به تدریج روی ضربه‌هایش کنترل بیشتری پیدا کند و بتواند به خوبی آن‌ها را به هدف اصابت دهد.

نکاتی که به حرفه‌ای شدن در بازی اسنوکر کمک می‌کند min قوانین بازی اسنوکر

تعدادی از نکاتی که برای موفقیت در بازی اسنوکر احتیاج خواهید داشت را به برای شما ‌آورده‌ایم.

با رقیبان متنوعی بازی کنید

اینکه تنهایی زیاد تمرین کنید، به پیشرفت شما کمک خواهد کرد. اما چالش اصلی شما وقتی خواهد بود که مقابل رقیبان متنوعی به بازی اسنوکر بپردازید. بازی کردن با رقبای متنوع، به شما تکنیک‌ها و قرار گرفتن در شرایط مختلف را آموزش خواهد داد.

ضربات از فواصل دور را یاد بگیرید

دقت کنید که در یک بازی اسنوکر واقعی، بسیاری مواقع باید ضربه‌های خودتان را از فواصل دور انجام دهید. به این معنی که باید بتوانید از راه دور هم ضربه‌های دقیقی به توپ‌ها بدون خطا داشته باشید.

تمرین حالت T

یکی از تمرین‌های خوبی که برای بازی اسنوکر، تنهایی می‌توانید انجام دهید تمرکز روی ضربات متوالی درست است. در این تمرین چهار توپ قرمز را به صورت حرف T مقابل خودتان می‌چینید. باید سعی کنید با کمترین خطا چهار توپ را وارد حفره‌ها کنید. این کار دقت و تمرکز کار شما را بالا خواهد برد.

روی زوایای مختلف کار کنید

در هر بازی اسنوکر، زوایای جدید و متفاوت و پرچالشی برای شما ایجاد خواهد شد. بنابراین خیلی مهم است که از پیش خودتان را برای متنوع‌ترین زوایای توپ روی میز از پیش آماده کرده باشید.

تناسب اندام خودتان را حفظ کنید

شاید در نگاه اول، بازی اسنوکر خیلی به هیکل ورزشکاری مرتبط به نظر نرسد. اما فراموش نکنید در بلندمدت بازیکنی موفق‌تر است که بدن آماده‌تری دارد و از انعطاف خوبی برخوردار است. هنگام بازی اسنوکر مدام باید در پوزیشن‌های نامتعادل قرار بگیرید و مهم است در این حین، بدون داشتن سختی فیزیکی، تمرکز خودتان را حفظ کنید.

bomb 5 قوانین بازی اسنوکر
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

درباره تیم محتوای بتکارت

آواتار تیم محتوای بتکارت

این مطالب را نیز ببینید!

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام + فهرست تمام کانال ها

تلگرام یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی است. که در کشورهای مختلف طرفداران زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *