صفحه اصلی / عمومی / آرین روبن در کنفرانس خداحافظی: در این سال ها لحظات فراموش نشدنی زیادی داشتم

آرین روبن در کنفرانس خداحافظی: در این سال ها لحظات فراموش نشدنی زیادی داشتم

ad banner

آرین روبن بازیکن اسبق تیم های رئال مادرید ، بایرن مونیخ و چلسی چندی پیش در سن ۳۵ سالگی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد و بعد از آن مصاحبه مفصلی را در خصوص این خداحافظی انجام داد چرا که او تمایل داشت بعد از جدا شدن از بایرن فوتبالش را در کشورش هلند ادامه دهد ولی به دلیل مصدومیت به ناچار خداحافظی خودش را زودتر انجام داد.

بد نیست در خصوص او بدانید او متولد ۲۳ ژانویه ۱۹۸۴ در شهر بدوم هلند است. او فوتبالش را در حالی که ۵ سال سن داشت از سال ۱۹۸۹ در باشگاه بدوم هلند آغاز کرد و به مدت ۷ سال در آن جا به تمرینات اش ادامه داد. در سال ۱۹۹۶ به باشگاه خرونگین رفت و ادامه فعالیت اش را در این باشگاه گذراند. بعد از یک دوره ۴ ساله در این باشگاه هلندی و بازی در تیم جوانان اش در سال ۲۰۰۰ به باشگاه اصلی این تیم منتقل شد و در ۴۶ بازی که برای آن ها به میدان رفت ۸ گل به ثمر رساند.بعد از آن نظر پی اس وی آیند هوون هلند را به خود جلب کرد و در سال ۲۰۰۲ به این باشگاه هلندی رفت و آمار ۵۶ بازی و ۱۸ گل را به ثبت رساند. در سال ۲۰۰۴ مسئولان چلسی به فکر خرید این بازیکن افتادند و در نهایت توانستند او به لندن بیاورند. او در ۶۷ بازی ۱۵ گل برای چلسی زد و بعد از آن در سال ۲۰۰۷ به تیم رئال مادرید رفت. او نسبت به تیم های دیگری که در آن حضور داشت در رئال چندان موفق ظاهر نشد و آمار کمتری نسبت به باقی تیم ها را برای خود به ثبت رساند تا در نهایت رئال تمایل به فروش این بازیکن پیدا کند. او در ۵۰ بازی به مدت دو سال برای رئال به میدان رفت و ۱۱ گل به ثمر رساند. در سال ۲۰۰۹ او به بایرن ملحق شد و تا سال ۲۰۱۹ به مدت ده سال برای این تیم بازی های خوبی را انجام داد و در ۲۰۱ بازی بیش از ۹۹ گل را به نام خود ثبت کرد. از کارنامه تیم ملی نیز بدانید که از سال ۲۰۰۳ به تیم ملی هلند دعوت شد و تا سال ۲۰۱۷ در بیش از ۹۶ بازی به میدان رفت و توانست ۳۷ گل و ۲۹ پاس گل به ثبت برساند. او پس از ناکامی تیمش در راه یابی به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، از بازی ‌های ملی خداحافظی کرد. او در مصاحبه با خبرنگار فور فور ۲ همانند تمام بازیکنانی که از دنیای فوتبال خداحافظی می کنند مصاحبه مفصلی را انجام داد که در زیر می خوانید:

در سن ۳۵-۳۶ سالگی به نظر می رسد که از لحاظ فیزیکی در حالت خوبی به سر می برید راز موفقیتت چیست؟

من همواره بدن پیچیده‌ای دارم و باید همواره مراقب خودم باشم تا عضلاتم دچار آسیب نشود من در سال هایی که مصدوم شدم توانستم زیر نظر پزشکان و مربیان کار خودم را به خوبی انجام دهم و بدنم را بشناسم که باید برای موفقیت بدن و عضلات ام چه کاری را اتخاذ کنم. به همین خاطر امیدوارم دیگر با مشکلی مواجه نشوم.

نظرت در مورد مصدومیت های آغاز فوتبال حرفه ای؟

من از دوران جوانی و نوجوانی که فوتبال بازی می‌کردم دچار مصدومیت های متفاوتی می‌شدم مصدومیت های جدی هم از دورانی که در تیم چلسی بودم شروع شد و به همین ترتیب ادامه پیدا کرد و بعضی از بازیکنان هیچ وقت دچار مصدومیت های جدی و مستمر نمی شوند ولی من همواره از مصدومیت رنج می ‌بردم و باید همیشه در بهترین حالت هم تلاش می کردم که هیچ وقت مصدوم نشوم و کارهای سختی را انجام می دادم برای اینکه مشکلی برایم ایجاد نشود. به همین خاطر در خصوص مصدومیت دچار بدشانسی نیز هستم چون همواره باید مراقبت‌های خاصی را انجام می‌دادم که بسیار مشکل بود و الان نیز دوباره مصدومیت دامنم را گرفته است و مجبور شدم که از دنیای فوتبال خداحافظی کنم.
در پیش فصل چلسی وقتی که پایم دچار شکستگی شد خیلی شرایط برایم سخت بود و برای رسیدن به فرم مناسب باید از ابتدا شروع می‌کردم. با تلاش و پشتکار به راه خودم ادامه دادم و روزهای خوبی را پشت سر گذاشتم زیرا بعد از آن از لحاظ بدنی بسیار آماده شدم و در مسابقه اول به محض این که در ترکیب تیم حضور داشتم هر سه را توانستیم با پیروزی پشت سر بگذاریم و من در ۳ بازی ۲ گل زدم در آن زمان احساس می‌کردم که بسیار سریع و قدرتمند هستم و دقیقا شما این موارد را در لیگ جزیره احتیاج دارید تا بتوانید موفق شوید شاید قبل از آنکه مصدوم شوم احساس نمی‌کردم که می توانم به شرایط مطلوبم بازگردم و می توان به نوعی گفت شکستگی پایم به نفعم بود. من به سرعت توانستم خودم را با شرایطی که انگلیس داشت وفق دهم و حتی با وجود مصدومیت هم توانستم با تمرکز بالا و چندین ماه به شرایط فوق العاده عالی برسم که باعث شد من اعتماد به نفس بیشتری نسبت به خودم پیدا کنم به هدفم مشخص شود که در لیگ جزیره به دنبال چه چیزی هستم.

2e54ec4782c80196939ab51ece35e317

رسانه ها به شما لقب مرد شیشه ای را داده بودند چرا که مصدومیت‌های زیاد دامن گیر تو می شد و به خاطر همین این لقب را به تو دادند آیا این لقب را دوست داشتی؟

مسلم است که از این لقب رنج می بردم زیرا من بسیار جوان بودم و مصدومیت های بد و زیادی گریبانم را می گرفت و به همین صورت من از این فشاری که بر روی می آوردند اذیت می شدم و وقتی رسانه‌ها هم هم چنین چیزهایی را در خصوص من می گفتند من بیشتر ناراحت بودم زیرا جوان بودم و مغرور و حساس تر بودم و می خواستم به همه ثابت کنم که من می توانم قوی تر از قبل برگردم و بعد از مصدومیت نیز همان طور که گفتم قوی تر از قبل بلند شدم و به کارم ادامه دادم

خداحافظی آرین روبن از فوتبال

نظرت در خصوص لحظاتی که در دنیای فوتبال سپری کردی؟

در این سال‌ها من لحظات زیبایی را تجربه کردم لحظاتی وصف نشدنی. وقتی که جام را بالای سرت می بری یک حس فوق العاده به شما دست می دهد که نمی‌توان آن را بیان کرد. به نظر خودم از چالشی که پیش روی زندگی هم قرار گرفت سربلند بیرون آمدم و امیدوارم سال های آینده هم بتوانم از این کار لذت ببرم و بتوانم در همین عرصه فعالیت را داشته باشم ولی خوشحال ام که در این زمینه فعالیت کردم و در فعالیتی که داشتم پیروزی را به دست آوردم.

در سال ۲۰۰۴ هنگامی که می خواستی آیندهوون را ترک کنی و پیش از پیوستن به چلسی، گفته می‌شد که تو با الکس فرگوسن به توافقات شخصی رسیده بودی ولی بعد از آن به تیم چلسی رفتی. می گویی که چه اتفاقی افتاد؟

بله من با الکس فرگوسن سرمربی وقت تیم منچستر یونایتد در یک رستوران شام خوردیم و در خصوص فوتبال و همه چیز صحبت کردیم همه توافق‌ها تقریباً به صورت کامل پیش رفت ولی وقتی به باشگاه برگشتم در چند روزی که گذشت هیچ پیشنهادی یا استقبالی از منچستری ها به گوش نرسید یا حداقل من متوجه آن نشدم و بعد از آن دیدم که باشگاه در حال نهایی کردن مذاکرات هم با چلسی است و من به چلسی منتقل شدم.

9ef7bdb29699d2579944fc687bc8a8fd

نظر در خصوص تیم ملی هلند را بگو که نتوانستید در آن زمان با وجود فن پرسی، فان در سار و اسنایدر جامی را ببرید؟

من فکر می کنم که برای کشور کوچکی مثل ما که فقط ۱۶ میلیون جمعیت دارد افتخارات بدی را به دست نیاوردیم ما در جام جهانی ۲۰۱۰ نایب قهرمان شدیم و در سال ۲۰۱۴ به مقام سوم رسیدیم. این آن‌ قدر ها برای تیمی که همچین جمعیت کمی را دارد همچنان ناکامی هم به حساب نمیاید. ولی از طرفی که نتوانستیم به یورو ۲۰۱۶ و جام جهانی ۲۰۱۸ سود کنیم بله ما دچار ناکامی شدیم و باید رویه خود را تغییر می دادیم و بتوانیم از کشور های دیگه که باعث پیشرفت و موفقیت های زیادی را در طی این سال ها به دست آوردند درس عبرت بگیریم و بتوانیم پیشرفت کنیم. در جام جهانی ۲۰۱۰ فقط ایکر کاسیاس بود که باعث شد که ما نتوانیم قهرمان شویم و من موقعیت آن را در برابر او را از دست دادم و همیشه حسرت آن لحظه را می خورم زیرا کاسیاس به سمت چپ در حال حرکت بود ولی پایش را تکان نداد و من با ضربه به جایی که پایه کاسیاس قرار داده شده بود نتوانستم گل را به ثمر برسانم و ایکر ناجی تیم اش شد اگر باز هم فرصت داشتم که این ضربه را بزنم به همان صورتی که در آن موقع تشخیص دادم که ضربه بزنم آن را تکرار خواهم کرد با این تفاوت که کمی بالاتر می دانم که او نتواند این توپ را مهار کند و یا با پایش در تماس نباشد.

در سن پایین و ۲۰ سالگی به چلسی آمدی آن زمان مربی چلسی خوزه مورینیو بود نظرت در خصوص او چیست؟

او مربی پر شور و هیجان و دارای علم بالایی است که به بازیکنان انگیزه می دهد و من در آن زمان نیاز داشتم تا همچین سرمربی کار کنم زیرا از او می توانستم چیزهای زیادی یاد بگیرم و پیشرفت کنم. چون آن زمان شبیه دانش آموزی بودم که می خواهد یک شخصیت فوتبالی را برای خود ایجاد کند و تعداد زیاد بازی های زیادی را با او انجام دادم و او بسیار خوب است. زیرا او اعتماد به نفس کافی را به من داد و خاطرات خوبی را با هم رقم زدیم.

خوزه مورینیو وقتی که مصدوم شدی از تو انتقادهای زیادی را کرد آیا این انتقادها باعث نمی شد که تو ناراحت شوی یا از کارت دست بکشی؟

راستش را بخواهید اهمیتی به انتقادات نمی دادم و به خوزه مورینیو نیز حق می دهم زیرا او هم روی من حسابی باز کرده بود که نتوانست از من در آن زمان بهره لازم را ببرد و او باید از یکی از بازیکنانی که مد نظر داشت که او را به صورت اصلی به کار بگیرد صرف نظر کند و من او را درک می کردم و از دستش ناراحت نبودم ولی مصدومیت بیش از هر چیزی خود بازیکن را اذیت می کند. زیرا بازیکنان هم مد نظر دارند تا در بازی ‌ها بدرخشند و خودی نشان دهند و از فوتبال لذت ببرند ولی مصدومیت به ناچار آن ها را از این زمینه دور می‌کند. خوزه مورینیو از نظر من همیشه یک مربی عالی هست به خاطر این که همواره به دنبال بازیکنان قوی است و بازیکنان ضعیف هیچ وقت در تیمش جایی ندارند من هنگامی که روی فرم مناسبی بودم او به من اعتماد به نفس فوق العاده ای را می داد. او باعث شد که من بتوانم پیشرفت کنم به همین خاطر در زمان مصدومیت نیز نمی توان به او خرده گرفت زیرا او هم از وجود من برای استفاده در ترکیب اصلی تیم محروم شده بود.در آن زمان جان تری کاپیتان چلسی بود و او نیز به من کمک زیادی کرد و من از او چیز های بسیار زیادی یاد گرفتم . او بازیکن فوق العاده ای بود

چرا در سال ۲۰۰۷ تصمیم گرفتی چلسی را ترک کنی و به پیشنهاد رئالی ها جواب مثبت دادی؟

تصمیم سختی برای من نبود ولی ترکیب خوزه مورینیو رفته رفته در طول سال ‌هایی که من در آنجا بازی می کردم عوض شد و باعث شد که من تقریبا به حاشیه بروم و گزینه‌ های اول او برای استفاده کردن دروگبا و شوچنکو بودند به همین خاطر وقتی که رئالی ها پیشنهاد دادند و من هم برای اینکه بتوانم از موقعیت استفاده کنم و خودی نشان دهم به آنها جواب مثبت دادم زیرا دوست داشتم که تجربه جدیدی را با وجود آن وضعیتی که در چلسی داشتم به دست آورم.

آرین روبن

رابطه با هواداران رئال مادرید چگونه بود زیرا آن ها بعد از چند بازی که شما نتوانید در بهترین حالت خود باشید شروع به هو کردن آن بازیکن می‌کنند؟

من در مادرید با هواداران رابطه خوبی را داشتم زیرا در پست تخصصی خود به عنوان وینگر راست فعالیت می کردم و در اولین ال کلاسیکو ما توانستیم ۴ بر یک بارسلونا را شکست دهیم و من در آن بازی خوب بازی کردم همواره من با آن ها و آن ها با من خوب بوده اند و آن ها نیز به من انگیزه و اعتماد به نفس کافی را می دادند و من از این بابت با آن ها خوشحال بودم. در همه تیم ها شم وقتی بدرخشی هواداران صد برابر حمایتت خواهند کرد و این برای راضی نگه داشتن آن ها کافی است.

در سال ۲۰۰۹ مجبور به ترک باشگاه شدی یا رئال مادرید می خواست که تو را به فروش برساند ؟ بابت چه چیزی رئال را ترک کردی؟

آن زمان من بهترین‌فصل خود از نظر خودم داشتم. ولی رئال مادرید در سال ۲۰۰۹ کریستیانو رونالدو کریم بنزما و کاکا را خریداری کرده بود و بابت آن ها پول زیادی را داده بود و کادر فنی رئال به بازیکنان می‌گفت که باید چند نفر را برای جبران این خرید ها به فروش برساند به همین خاطر مانوئل پیگرینی به من چیزی نگفته بود که می‌خواهد من از باشگاه بروم ولی در نهایت فلورنتینو پرز رئیس باشگاه رئال مادرید تصمیم آخر را گرفت و من را به فروش گذاشت و باعث شد که من به بهترین تیمی که دلم می‌خواهد در آنجا حضور داشته باشم بروم و انتقال به بایرن مونیخ از نظر من بهترین انتقالی بود که می توانست در آن زمان برای من بیفتد و از این بابت بسیار خوشحالم.

نظرت در خصوص پپ گواردیولا؟ آیا او با خوزه مورینیو فرق دارد؟

بله این دو سر مربی هر دو بسیار عالی هستند ولی هر کدام علم و داستان و رویه خاصی را برای موفقیت دنبال می کنند و هر دو در کارشان بسیار موفق هستند. خوشحال نیز هستم که با گواردیولا نیز کار کردم زیرا علاوه بر مورینیو از او نیز چیزهای زیادی را یاد گرفتم.

نظرت در مورد زوج روبن و ریبری چه بود؟

ما از لحاظ فکری بسیار به هم شبیه بودیم و همین قضیه باعث پیشرفت ما و هماهنگی های لازم می شود. هر دو عاشق فوتبال بودیم و هر دو در موقعیت های متفاوت به یک صورت فکر می کردیم و بسیار شبیه هم بودیم به همین خاطر بود که ما بسیار با هم هماهنگ بودیم و توانستیم موفق ظاهر شویم.

نظرت در خصوص زوج تو و ماتیا کژمان در تیم آیندهوون چه بود و چرا به زمانی که به چلسی آمدید نتوانستید به آن صورت عمل کنید؟

ما یک ترکیب عالی در آن تیم ایجاد کردیم و دنیس رومدال نیز به من در سمت راست کمک می کرد و او نیز از سرعت بالایی برخوردار بود و من و او با هم از دو سمت فرصت‌های زیادی را برای ماتیا ایجاد می‌کردیم و او هم از فرصت ها کمال استفاده را می‌کرد و همه توپ ها را تبدیل به گل می کرد ولی در زمانی که در چلسی بودیم او نتوانست زیاد بازی کند به همین خاطر هم توانستیم موفقیتی که در آیندهوون با آن زوج تشکیل دادیم در درون چلسی نیز به همان صورت اجرا کنیم.

386d979160ef3153c1434f513dd129d8

گفته می شود که از دست دادن پنالتی در وقت‌های اضافی فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل چلسی یکی از بدترین لحظات دوران ورزشی ات بوده است. چطور با آن قضیه کنار آمدی و بازیکنان بایرن چه واکنشی به تو نشان دادند ؟

در آن لحظه که پنالتی را از دست دادم بسیار ناراحت بودم. در زمین خودمان تا ۷ دقیقه پایانی یک بر صفر پیش بودیم و آن ها نتیجه را مساوی کردند. و بعد از آن من یک پنالتی را از دست دادم و بسیار سخت بود ولی باید خود را جمع و جور می کردیم و به ادامه بازی می پرداختیم بازیکنان نیز همین کار را انجام دادند و ما توانستیم با یک ریکاوری خوب در ورزشگاه ومبلی لندن نشان بدهیم که هنوز تیمی هستیم که می‌توانیم برای جبران هر لحظه قوی تر از قبل ظاهر شویم.

یوهان کرایف در مورد تو می گفت که شما از پای چپ بهره مند هستید که می توانید به خوبی از آن استفاده کنید ولی پای راست شما از خامه شکلاتی تشکیل شده است. نظرت در این باره چیست آیا پای چپ تو خیلی بهتر از پای راست است؟

درست است من از پای چپم بهتر از پای راستم استفاده می کنم و با پای راستم نمی توانستم هیچ کاری انجام دهم. اوضاع به همین صورت برای من ادامه پیدا کرد و من سعی کردم رفته رفته بر روی پای راستم کار کنم تا بهتر شود ولی فکر نمی کنم که احتیاج به این کار باشد که یک بازیکن از هر دو پای خود به خوبی استفاده کند زیرا هر کسی در استفاده از یک پا در فوتبال دارای تبحر خاصی است و این به نظر من چیز خوبی است که بر روی کیفیت یک پا کار کنی یا دو پا را در حالت بلاتکلیفی بخواهی دچار ارتقاء کنی. به عبارت دیگر به نظر من این که یک پا را تقویت کنیم و آن را به حد عالی و فوق العاده برسانیم بهتر از این است که تمرکز خود را بر روی دو پا قرار دهیم و به عبارتی و قدرت را نصف کنیم.

2719b987340ef154ca875b04be2ed59c

بایرن در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ جام را از دست داد آیا نگران این نبودی که نتوانی هیچ وقت این جام مهم را به خانه ببری؟

من در خصوص این قضیه سعی می‌کردم که مثبت فکر کنم و متقاعد شده بودم که می‌توانیم قهرمان شویم و از طرفی خوشحال بودم که در سه فینال لیگ قهرمانان اروپا حضور دارم. این درست نیست که بگویند که او بسیاری از جام‌ ها را برده ولی نتوانسته در لیگ قهرمانان اروپا موفق ظاهر شود.

در دقایق پایانی توانستی گل مهمی را به ثمر برسانی و باعث شد که شما قهرمان شوید احساسات را در این باره بگو ؟

یک تراژدی و یک داستان خیلی جالب برای من در آن زمان اتفاق افتاد که من باعث شدم که بایرن مونیخ به قهرمانی برسد و بعد از یک شکستی که ما به دست آوردیم ثابت کردیم که می توانیم قوی تر از قبل و موفق ظاهر شویم. من نیز همین کار را کردم و بعد از این که پنالتی در برابر چلسی را از دست دادم با تمام قوا ظاهر شدم و توانستم یک سال بعد گل جبران را به ثمر برسانم و از این بابت بسیار خوشحالم و آن زمان برای من شبیه یک فیلم بود و یک رویا.

نظرت در مورد لوئیس فن خال؟

او مربی بسیار بزرگی است و او در مورد پیشرفت فردی بازیکنان همواره تلاش دارد و من طی سال هایی که با اوکار کردم چیز های زیادی را از او یاد گرفتم و شاید باورتان نشود که یکی از دلایلی که رئال مادرید را ترک کردم و به بایرن ‌مونیخ پیوستم او بود. خوش شانس بودم که با او دوباره در تیم ملی هلند همکاری کردم و ما در زمان همکاری که داشتیم توانستیم از او چیزهای زیادی یاد بگیریم و موفقیت‌های زیادی را در کنار او تجربه کنیم. زیرا او فرد باتجربه و کاربلدی است.

آیا در آینده پس از خداحافظی تصمیم دارید که در حیطه مربیگری فعالیت کنید؟

در حال حاضر به خاطر این که به همین زودی از دنیای فوتبال خداحافظی کردم هیچ تصمیمی در خصوص آینده ندارم ولی همواره سعی در پیشرفت فوتبال و جوانان در این خصوص دارم همین الان هم در اختیار پسرم هستم و در زمان های مختلفی که در تیم محلی به میدان می‌رود به او و تیمش کمک می کنم. من عاشق فوتبال هستم ولی در حال حاضر نمی توانم از آینده خودم تصویری را در این باره بسازم.

bomb 5
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

درباره تیم محتوای بتکارت

آواتار تیم محتوای بتکارت

این مطالب را نیز ببینید!

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام + فهرست تمام کانال ها

تلگرام یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی است. که در کشورهای مختلف طرفداران زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *