نماد سایت سایت شرط بندی بتکارت

تحولی عظیم به نام یورگن کلوپ ؛ مرد نجات دهنده قرمز پوشان لیورپول

w 1

یورگن کلوپ را همه می شناسند، سرمربی آلمانی و پر جنب و جوشی که به هر تیمی رفته آن را متحول کرده است و این بار نوبت به تیم لیورپول رسیده که در این فصل پر فروغ تر از هر سال ظاهر شده و رکورد صد در صد پیروزی را تا پایان هفته هشتم  لیگ برتر جاری به ثبت رسانده است، اما باید دید راز موفقیت یورگن کلوپ چیست که هر سال بیش از سال گذشته حرفی زیباتر برای گفتن دارد.

پیش بینی بازی های ورزشی در بتکارت

یورگن کلوپ و لیورپول در فصل جاری فاتح لیگ برتر خواهند شد؟!

سرمربی آلمانی که چهار سال از حضور اش در لیورپول می‌ گذرد به ناکامی‌ های این تیم پایان داد و اکنون در مسیر قهرمان کردن تیم لیورپول پس از ۳۰ سال در لیگ برتر است. به نقل از خبر گذاری آ اس ، اکنون همه در شهر “بیتلز”ها (گروه انگلیسی راک / پاپ اهل لیورپول بودند) لبخند روی لب دارند. لیورپول قهرمان اروپا هشت پیروزی از هشت دیدار این فصل لیگ برتر کسب کرده است و رکورد ۱۷ پیروزی پیاپی را در این رقابت‌ها به ثبت رساند (بهترین رکورد متعلق به منچسترسیتی پپ گواردیولا است که ۱۸ برد به دست آورده است). شاگردان یورگن کلوپ ۲۵ بازی است که در لیگ برتر شکست نخوردند (با رکورد ۴۹ بازی بدون شکست آرسنال فاصله زیادی دارند). هم‌چنین دو سال و نیم است که در بازی ‌های خانگی لیگ مغلوب نشدند. آخرین شکست‌ اشان در آنفیلد به آوریل ۲۰۱۷ برمی گردد که ۲ بر یک مغلوب کریستال پالاس شدند. این تیم در فصل کنونی آمار ۸۴.۶ درصد پیروزی را به ثبت رسانده است.


شرایط از ابتدا این چنین نبود. سرمربی آلمانی زمانی که وارد فرودگاه جان لنون شد تا جایگزین برندن راجرز شود لیورپول در هفته نهم در جایگاه دهم قرار داشت. او در نخستین بازی ‌اش در اکتبر ۲۰۱۵ برابر تاتنهام بدون گل مساوی کرد. آمار کلوپ در این فصل (۲۶-۲۰۱۵) ۴۴.۲ درصد پیروزی بود و در نهایت لیگ را با رتبه هشتم به پایان رساند. لیورپول به فینال لیگ اروپا رسید اما با نتیجه ۳ بر یک مغلوب سویا اونای امری شد.
در ادامه شرایط برای لیورپول کلوپ بهتر شد. این تیم در فصل ۱۸-۲۰۱۷ نقش برجسته‌ ای در فصل نقل و انتقالات داشت. اگر در تابستان با بازیکنانی هم‌ چون آندرو رابرتسون و الکس چمبرلین قرار داد امضا کرد اما مهم‌ ترین خرید محمد صلاح بود که توانست از همان شروع در آنفیلد حک مرانی کند. تا آن زمان ستاره تیم انگلیسی فیلیپ کوتینیو بود که در قرار دادی به ارزش ۱۶۰ میلیون یورو به بارسلونا پیوست. با این حال تکه کلیدی این پازل در سال ۲۰۱۸ به لیورپول رسید. ویرجیل فان دایک گران ‌ترین مدافع جهان (۸۴.۶۵ میلیون یورو) باعث شد خط دفاعی تیم قوی شود. در حالی که شاگردان کلوپ در لیگ تنها توانستند رتبه چهارم را تکرار کنند در لیگ قهرمانان پیشرفت قابل توجهی داشتند و تا فینال صعود کردند. سرمربی آلمانی دوباره به یک فینال اروپایی رسید و باز هم مغلوب شد. دبل به یادماندنی گرت بیل و اشتباه بزرگ هوگو لوریس که باعث شد کریم بنزما گلزنی کند، شکست ۳ بر یک را برای تیم کلوپ رقم زد. در چنین شرایطی صلاح یک فصل فوق العاده را سپری کرد و با به ثمر رساندن ۴۴ گل توانست جایزه بهترین بازیکن لیگ برتر را کسب کند.
اکنون چالش کلوپ پایان دادن به ناکامی لیورپول در فتح لیگ برتر انگلیس است. آخرین باری که جام قهرمانی در آنفیلد به نمایش درآمد به فصل ۹۰-۱۹۸۹ برمی گردد. ۳۰ سال بدون هیچ جام لیگ برتر، برای پر افتخارترین تیم انگلیسی زیاد است. اکنون لیورپول کاملا شرایط قهرمانی را دارد چون این تیم از بازیکنانی هم‌چون فان دایک، آلیسون، صلاح و سادیو مانه بهره می ‌برد که در میان بهترین‌ های یوفا و فیفا قرار گرفتند و بهترین فرصت است تا آن ها بتوانند قهرمانی را پس از سال ها به خانه بیاورند. لیورپول در پنج سال اخیر خرج های زیادی را انجام داده است که تنها حاصل دست رنج آن ها علی رغم همه موفقیت های گفته شده قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در فصل گذشته بوده چرا که دو سال متوالی است که آن ها دوئل تصاحب لیگ برتر را به پپ گواردیولا و یاران اش واگذار می کنند و تنها موفقیت همان قهرمانی در چمپیونز لیگ بعد از تصاحب سه ساله رئال مادرید بوده است.

مارتین کواست، خبرنگار ورزشی اهل آلمان از اوایل دهه ۹۰ میلادی با یورگن کلوپ دوست است و از نزدیک شاهد سخت ‏ترین شکست ‎ها و بزرگ ‏ترین موفقیت‏ های او بود بعد از پیروزی معجزه آسا لیورپول در برابر بارسلونا در نیمه نهایی اروپا گفت : “رضایت عمیقی در چهره ‎اش دیده می ‏شد. حس غرور و خوشحالی از موفقیت در او موج می ‏زد. هیچ ‌وقت او را تا این حد خوشحال ندیده بودم؛ نه حتی بعد از قهرمانی دوگانه‎ اش با بورسیادورتموند در سال ۲۰۱۲ . وقتی می گویم هیچ وقت او را به این صورت ندیده بودم واقعا ندیده بودم. آن شب او تا صبح نخوابیده بود و لذت پیروزی رهای اش نمی کرد.
بازگشت شگفت‏ انگیز مقابل حریف کاتالان در دیدار برگشت نیمه ‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا، جامی برای کلوپ به به همراه داشت که نشان داد اساسی ‏ترین بخش کار او در مرسی ‌ساید به نتیجه رسیده؛ در شبی دیوانه وار که درخشش لیورپول و شور و هیجان هواداران حاضر در ورزشگاه یک بار دیگر قدرت جادویی آنفیلد را به یاد همه آورد. سه سال و نیم بعد از این که کلوپ عهد کرد در لیورپول شک‎ها را به باور تبدیل کند، این تیم یک بار دیگر ثابت کرد “قلب تپنده‌ای” ( منظور کلوپ است) دارد که می ‏تواند در فوتبال زلزله به پا کند. این همان دستاورد بزرگی است که فارغ از نتیجه فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل تاتنهام در روز یک ژوئن در مادرید، این فصل را به موفقیتی عظیم برای لیورپول تبدیل می‏کند و تلخی از دست دادن قهرمانی لیگ برتر در رقابت با منچستر سیتی را کم رنگ جلوه می‏دهد. اکتبر ۲۰۱۵ وقتی مالکان آمریکایی لیورپول برای مربی گری تیم سراغ کارلو آنچلوتی رفتند، او نام یک مدافع، یک هافبک و یک مهاجم درجه یک را به آن ‎ها داد و گفت باشگاه برای بالا کشیدن خود از میانه جدول به این بازیکن‎ ها نیاز دارد. کلوپ اما در ملاقاتی که در نیویورک با آن‌ ها داشت فقط گفت باید روی “فعال کردن جمعیت” تمرکز کنیم.
او در ماینتز و دورتموند یاد گرفته بود پیوندی قوی میان بازیکنان و هواداران- که ناشی از هدفی واحد باشد- می ‏تواند تیم را به سوی نهایت توان خود و حتی فراتر از آن سوق دهد. تاکتیک و سیستم بازی هم البته عوامل مهمی هستند اما برای تبدیل شدن به یک قدرت در انگستان و اروپا کافی بود لیورپول منبع ویژه انرژی که در گذشته برخوردار بود را دوباره به کار بیندازد و آن را به کنترل خود در آورد. کلوپ معتقد است موفقیت از درون سر چشمه می‏ گیرد.

لیورپول هم برای این که یک بار دیگر طعم پیروزی را بچشد باید دوباره با هویت خود به عنوان تیم برنده ارتباط برقرار می‏کرد. آدام لالانا می‏گوید روزهای اول تمرین با کلوپ بیشتر به جلسات درمانی طولانی شباهت داشت: “در مورد این که تیم باید به خودش باور داشته باشد زیاد حرف می‏زد، در مورد ایمان و نترسیدن از تیم‏ های دیگر. بدون شک خودش این باور را داشت که یک مربی درجه یک است و این را حتی وقتی از در وارد می‌ شد هم می ‏توانستی حس کنی. من فکر می‏کنم این حس به طور خودکار به بقیه هم منتقل می ‏شود.
مربی ۵۱ ساله یک بار به یکی از اعضا باشگاه گفت: “مربی باید به بازیکنان خود عشق بورزد.” کلوپ مثل بسیاری از مربی ‎های موفق دیگر، واقعا عاشق مربیگری هم هست.
وقتی کوچک بود می ‏خواست دکتر شود. خودش در این باره گفته: “می ‏خواستم به مردم کمک کنم.” او حالا مراقبت از قلب، جسم و روح شاگردان اش را وظیفه خود می ‏داند تا آن ‏ها هم در زمین بازی نهایت توان خود را بگذارند. برای این کار ساعت ‎ها با بازیکنان حرف می ‏زند تا با آرزوها و ترس‏های اشان آشنا شود و با هر بازیکن به شیوه روان شناختی خاص خود او برخورد کند. بررسی نزدیک رفتار های کلوپ بعد از بازی در طول سال ‏ها نشان داده شیوه قدردانی معروف او از شاگردان اش از طریق لمس آن‏ ها، درجات مختلف دارد. در آغوش کشیدن طولانی به معنای تمجید بسیار زیاد است. عملکرد های معمولی ‏تر با یک ضربه مهربانانه روی شانه قدردانی می ‎شوند و بازیکن جوانی که ممکن است کنترل اش را از دست بدهد هم بعید نیست با یک سیلی آرام در صورت روبرو شود. نزدیکی فیزیکی کلوپ به شاگردانش، به ساختار اجتماعی درون رختکن هویت می ‏دهد و آن را تقویت می‏کند؛ رویکردی که پیوند میان او و بازیکنان اش را بهتر کرده است.
این روش مربیگری کلوپ در عقاید مذهبی و تجربیات شخصی او هم ریشه دارد. نوربرت، پدر کلوپ یک کاتولیک دیوانه فوتبال بود. اما او زیر دست مادرش الیزابت به عنوان یک پروتستان بزرگ شد. بنابراین دادن حس ارزش به اطرافیان و زیباتر کردن محل کار برای کلوپ یک وظیفه به حساب می ‎آید. به عنوان یک بازیکن متوسط در تیم دست دومی ماینتز، کلوپ با مربیان زیادی روبرو شد که ضعف‏های اشان را پشت رفتار بیش از حد سلطه‎ جویانه خود پنهان می‏کردند؛ مربیانی که به جای نشان دادن راه بهتر بازی کردن، فریاد می ‏زدند و تیم را برای باخت مقصر می ‏دانستند.

اما او بر عکس این مربی‎ها همیشه به شاگردانش می‏گوید اگر اوضاع در زمین بازی خوب پیش نرود، همه مسئولیت اش را خواهد پذیرفت. سال ۲۰۱۰ به مجله امپولز آلمان گفت: “روش کاری من بر این استوار است که با خودم فکر کنم برای این که از کارم لذت ببرم و بتوانم آن را انجام دهم دوست دارم چطور با من رفتار شود. فوتبال ۱۵ سال پیش با الان خیلی فرق داشت. آن موقع مربی ‏ها با فریاد دستور می ‏دادند و هیچ کس اجازه نداشت سوال بپرسد.”
مهم‎ت رین نکته اما شاید این باشد که کلوپ و دستیاران اش از روز اول ورود به مرسی ‏ساید از زیر سوال بردن خودشان احساس شرم نکردند. آن ‎ها روش بازی خود که بر مبنای تاکتیک پرس شدید حریف استوار است و همین‎طور سیستم تمرین‎ اشان را به تدریج با نیاز های لیگ برتر سازگار کردند. پیتر کروایتز، دستیار کلوپ می‎گوید: “فوتبال یک فرایند یادگیری است.”
این فصل لیورپول بسیار سنجیده ‏تر و با آرامش بیشتر عمل کرد، کلوپ هم همین ‎طور. مربی آلمانی دیگر نیازی نمی‏ دید که کنار زمین بالا و پائین بپرد یا برای به حرکت وا داشتن تیم اش “نارنجک نامرئی” به زمین پرتاب کند. به حال آن طور که به نظر می رسد این فصل آتش لیورپول شعله ‎ورتر شده و روشن باقی خواهد ماند؛ آتشی که ظاهرا رنج دوم شدن در لیگ برتر- آن هم با بیشترین امتیازی که یک نایب قهرمان در تاریخ این رقابت‏ ها گرفته- هم به آن خدشه ‎ای وارد نخواهد کرد و آن ها برای تصاحب این عنوان مهم نیز خواهند جنگید زیرا بازیکنان و هم چنین این سرمربی آلمانی انگیزه زیادی برای کسب قهرمانی در لیگ برتر را نیز دارند.

پیش بینی بازی های ورزشی در بتکارت

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
خروج از نسخه موبایل