نماد سایت سایت شرط بندی بتکارت

ویرجیل فن دایک ، مرد سال اروپا؛ تغییر دیدگاه نسبت به مدافعان

90 2

ویرجیل فن دایک جایزه مرد سال اروپا را کسب کرد تا پس از سال ها یک مدافع این جایزه را کسب کند.

ویرجیل فن دایک ، مرد سال اروپا

تاریخچه جایزه بهترین بازیکن سال اروپا به فصل ۹۸-۱۹۹۷ برمی گردد که در آن زمان به رونالدوی برزیلی که در اینترمیلان توپ می زد، اهدا شد. پس از آن نیز بازیکنانی مانند دیوید بکام، فرناندو ردوندو، اشتفان افنبرگ، دکو و استیون جرارد که با تیم های خود یعنی منچستریونایتد، رئال مادرید، بایرن مونیخ، پورتو و لیورپول قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده بودند، این جایزه را از آن خود کردند. جانلوییجی بوفون نیز که با یوونتوس در سال ۲۰۰۳ در فینال لیگ قهرمانان اروپا به آث میلان باخت، در آن سال بازیکن سال اروپا شد. شکل و شمایل این جایزه در سال ۱۱-۲۰۱۰ تغییر کرد و نام جایزه نیز عوض شد.

درخشش آندرس اینیستا در لیگ قهرمانان اروپا به خصوص در دیدار چلسی و بارسلونا در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا و همچنین عملکردی خیره کننده در جام جهانی ۲۰۱۰ و همچنین جام ملت های اروپا ۲۰۱۲ موجب شد در سال ۲۰۱۲ این جایزه به هافبک اسپانیایی برسد. معمولا این جایزه را به بازیکنان خلاق و گلزن داده اند. کریستیانو رونالدو و لیونل مسی نیز چندین بار این جایزه فردی را کسب نموده اند. همچنین باید گفت بازیکنانی مانند زین الدین زیدان، رونالدینیو، کاکا، دیگو میلیتو و فرانک ریبری هم آن را از آن خود کرده اند. سال گذشته نیز این عنوان به لوکا مودریچ بابت عملکرد با ثبات در رئال مادرید و درخشش با این تیم و همچنین عملکرد خوب به همراه تیم ملی کرواسی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه داده شد. حال این جایزه امسال به ویرجیل فن دایک، مدافع باشگاه لیورپول رسید. در واقع او نخستین مدافعی است که این جایزه را می برد و همین مسئله جایگاه این مدافع هلندی را نشان می دهد.

یورگن کلوپ، سرمربی لیورپول بارها مدافع خود را بهترین مدافع میانی دنیا خوانده و همیشه حس خود را این گونه توصیف کرده که مدافع تیمش، شایسته انتخاب به عنوان مرد سال فوتبال اروپا بوده است. به نظر که حق با مربی آلمانی می باشد. کمتر پیش می آید مدافعان در سطح بین المللی جوایز فردی کسب کنند. فابیو کاناوارو، مدافع سابق یوونتوس و تیم ملی ایتالیا و همچنین ماتیاس سامر، مدافع بلند قامت سابق دورتموند تنها مدافعانی هستند که توپ طلا برده اند. می توان گفت بازی در بخش عقب زمین جذابیت و هیجان ندارد و مدافعان باید تلاش کنند تا زمینه را برای موفقیت و گلزنی بازیکنان جلوتر از خود فراهم کنند ولی فوتبال مدرن نسبت به فوتبال سال های قبل تغییر کرده است. کار تیمی حرف اول را می زند و دیگر ستاره هایی که با خودنمایی و حرکات فردی زمینه ساز موفقیت تیم و بازیکنان اطراف خود بودند، نقش شان روز به روز کمتر می شود و شاید طی سال های آینده شاهد این باشیم که کمتر از قبل جوایز فردی به این بازیکنان برسد.

مربی های کلاس اول دنیا مانند یورگن کلوپ و پپ گواردیولا دوست دارند بازیکنانی در تیم خود داشته باشند که موفقیت تیم را در صدر اهداف خود قرار دهند و برای موفقیت تیم تلاش کنند نه این که فقط زمان گلزنی دیده شوند و فقط عناوین را به نام خود ثبت کنند. لیورپول در این مسئله مثال خوبی است و کار تیمی آن ها الگویی برای دیگر باشگاه ها می باشد. محمد صلاح و سادیو مانه، دو گلزن لیورپول هستند که مرتبا برای تیمشان گل های مختلفی می زنند ولی آن ها نیز در بازی تیمی و برنامه های مربی جای دارند و وظایف شان در بازی تیمی، کاملا واضح است.

در تابستان سال ۲۰۱۷ لیورپول با تمام قوا برای خرید ویرجیل فن دایک با ساوتهمپتون وارد مذاکره شد ولی این انتقال رخ نداد. همه معتقد بودند که لیورپول به دلیل عدم خرید مرد هلندی، یک مدافع دیگر را در تابستان به خدمت خواهد گرفت ولی یورگن کلوپ این کار را انجام نداد تا موجبات تعجب همه را فراهم سازد. کلوپ بارها اعلام کرده است که عدم خرید بازیکن بهتر از خرید بد است و به همین دلیل به زوج دفاعی خود یعنی جوئل ماتیپ و دژان لوورن اعتماد کرد. آن ها چند ماه بعد مجددا با ساوتهمپتون وارد مذاکره شدند و در نهایت با ۷۵ میلیون پوند فن دایک را خریدند. شاید آن مبلغ در آن زمان از نظر همه هزینه ای دیوانه کننده بود ولی اکنون همه از این خرید تعریف و تمجید می کنند. مایکل ادواردز، مدیر ورزشی جوان باشگاه لیورپول از زمانی که در سمت خود حضور داشته است، خریدهای فوق العاده ای برای لیورپول داشته است. علاه بر فن دایک، آلیسون بکر نیز در مراسم بهترین های فیفا روی سکو رفت و جایزه بهترین دروازه بان سال را از آن خود کرد. این یعنی لیورپول با دقت بسیار از ۱۴۲ میلیون پوندی که از فروش فیلیپه کوتینیو از بارسلونا نصیب شان باشد، برای خرید فن دایک و آلیسون، دو بازیکن فوق العاده و کلیدی بهره برد.

مثال های نقضی در مورد این مسئله نیز وجود دارد. مثلا می توان بارسلونا را مثال زد که دو فصل پیش از فروش نیمار به پاری سن ژرمن ۲۲۲ میلیون یورو درآمد کسب کردند ولی هیچ استفاده مفیدی از آن نکردند. آن ها فیلیپه کوتینیو را پس از یک فصل ناموفق به صورت قرضی با بند خرید دائمی به بایرن مونیخ دادند و عثمان دمبله نیز یکی از گزینه های باشگاه برای بازگرداندن نیمار بود که در نهایت با مخالفت این بازیکن، این معامله انجام نشد. این نشان می دهد که لیورپول در زمینه خریدها در دوره یورگن کلوپ واقعا هوشمندانه عمل کرده و اعتماد آن ها به کاری که انجام می دهند را نشان می دهد. جایزه ویرجیل فن دایک را نیز باید از این حیث مورد توجه قرار داد. لیورپول به این مدافع هلندی زمینه ای برای نشان دادن سطح بازی، ثبات، قدرت و نگرش ارائه نمود. او نیز برای لیورپول بستری مناسب ایجاد کرد تا این تیم ششمین قهرمانی خود را در اروپا در سال ۲۰۱۹ جشن بگیرد.

پیش بینی بازی های ورزشی در بتکارت

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
خروج از نسخه موبایل