نماد سایت سایت شرط بندی بتکارت

قوانین بازی بیسبال

قوانین بازی بیسبال

کتاب قوانین بازی بیسبال همه ساله توسط MLB تعیین می‌شود. این کلمه مخفف Major League Baseball است. بازی بیسبال یکی از ورزش های محبوب در آمریکای شمالی بوده و این قاره شاهد برگزاری تورنومنت های بزرگی در طول سال می باشد.

بخش اول : تجهیزات

طراحی زمین: زمین داخلی باید یک مربع ۹۰ فوت مربعی باشد. زمین بیرونی زمین بین دو خط خطا(Foul Lines) بوده که از امتداد دو ضلع مربع به وجود آمده است. فاصله بین پایه خودی تا نزدیک ترین حصار در حدود ۲۵۰ فوت یا بیشتر است. یک فاصله ۳۲۰ فوتی در فاصله بین دو خط خطا و ۴۰۰ فوت یا بیشتر تا مرکز زمین تعبیه می‌شود. زمین داخلی باید شیب بندی شده تا خط پایه و صفحه خانه (Home Plate) هم تراز باشد.

پایه خودی (home base) باید با یک صفحه پلاستیکی سفید ۵ ضلعی علامت‌گذاری شود.

توپ: توپ باید کروی شکل بود و یک هسته از چوب پنبه لاستیک و یا پلاستیک داشته باشد و دور آن از نخ پیچیده شده باشد و به محکمی به هم چسبیده باشد. وزن آن بین ۵ تا ۵/۵ اونس بوده و محیط آن بین ۹ تا 9/25 اینچ باشد.

چوب ضربه (Bat) یک چوب نرم و گرد که قطر قسمت ضخیم آن نباید بیش از2/61 اینچ نباشد و طول آن بیشتر از ۴۲ اینچ نباشد.

لباس بازیکنها: تمام اعضای یک تیم باید لباس یک رنگ و یک شکل داشته باشند و شماره هر بازیکن با ابعاد ۶ اینچی بر روی پشت آن‌ها حک شده است.

دستکش دریافتکننده (Catcher’s Mitt) دریافت‌کننده باید یک دستکش چرمی که محیط آن نباید بیش از ۳۸ اینچ باشد. طول آن از بالا تا پایین بین ۱۵ تا ۱۵.۵ اینچ است.

دستکش محافظ پایه اول ( First Baseman’s Glove) محافظ پایه اول باید یک دستکش چرمی که طول آن بیشتر از ۱۳ اینچ از بالا تا پایین و عرض ۸ اینچ بیشتر نباشد، بپوشد.

کلاه ایمنی: همه بازیکنان در موقعیت ضربه و دویدن به سمت پایه‌ها باید دارای کلاه محافظ باشند. همه گیرنده‌ها هم باید کلاه ایمنی و محافظ صورت داشته باشند.

کفش بیسبال (Baseball Cleats) باید این کفش‌ها را بپوشید در آن هنگام  که میخواهید روی چمن یا خاک بازی کنید.

         بیشتر بخوانید: قوانین بازی راگبی

         بیشتر بخوانید: قوانین بازی گلف

بخش دوم : اصطلاحات و قوانین بازی بیسبال

مانع شدن: هر حرکت پرتابی خلاف قوانین بیسبال است. بازیکن پیچر نباید سعی کند که بازیکنن دونده را فریب دهد.

توپ خطا (Foul Ball) توپی که به خارج زمین بازی رفته است.

لوزی (Diamond) چهار پایه داخل زمین بازی است.

توپ زمین ( Ground Ball) یک توپ بیسبال که به زمین می‌خورد.

ضربه برای چرخه(Hit for the cycle)  وقتی که یک بازیکن بیسبال یک تکی، دوبل یا سه‌تایی و یک دویدن خودی در یک بازی انجام دهد.

بخش سوم: نحوه بازی و قوانین بازی بیسبال

هدف از بازی: بیسبال یک بازی بین دو تیم ۹ نفره تحت هدایت یک مدیر که در یک زمین محصور طبق قوانین بازی و تحت قضاوت یک یا تعداد بیشتری داور انجام می‌گردد، انجام می‌شود بازیکن‌ها به سه دسته ضربه‌زننده (Batter)، گیرنده (Catcher) و پیچر (pitcher) تقسیم می‌شوند.

تیم مهاجم: هدف تیم مهاجم این است که ضرب‌زننده‌ها (Batter) به دونده (runner) تبدیل شود و دونده‌های آن پیشروی کنند. ضربه‌زننده باید از پایه خانه (Home Base) آغاز کرده و سه پایه دیگر را سپری کند و به خانه اول برگردد تا در این صورت بتواند یک امتیاز کسب کند. به این حرکت «دویدن به سمت خانه» (Home Run) اگر در این بین توسط بازیکنان تیم مقابل دنبال شود، بیرون (out) به حساب می‌آید و هر تیمی که سه بیرون داشته باشد، جای مدافع و مهاجم عوض می‌شود.

تیم مدافع: هدف تیم مدافع این است که از تبدیل شدن بازیکنان تیم مهاجم به دونده و از پیشروی آن‌ها تا نزدیک پایه‌ها (base) جلوگیری کند.

وقتی یک ضربه‌زننده پیشروی کرده و تبدیل به یک دونده شود و تمام پایه‌ها (Base) را قانونی لمس کند یک امتیاز برای تیمش کسب کرده است. هدف هر تیم این است که امتیازهای بیشتری نسبت به رقیب کسب کند و برنده مسابقه شود.

شروع بازی:

در هنگام شروع بازی بازیکنان تیم میزبان باید در موقعیت دفاعی قرار بگیرند و اولین ضربه‌زننده تیم خودی باید در جعبه ضربه (Batter’s box) قرار گیرد و داور با گفتن جمله «بازی کنید» بازی را شروع می‌کند.

پیچر (Pitcher) باید توپ را به ضربه‌زننده برساند تا به توپ ضربه بزند.

هر بازیکن تیم مهاجم به ترتیبی که اسم آن ظاهر می‌شود، باید ضربه بزند.

یک ضربه‌زننده زمانی به دونده تبدیل می‌شود که به یک توپ داخل بازی ضربه بزند.

هر بازی شامل ۹ دور (inning) خواهد بود. اگر بازی در پایان هر inning مساوی شود، بازی تا زمانی که یک تیم امتیاز بیشتری بگیرد ادامه خواهد داشت.

پیش بینی مسابقات ام ال بی آمریکای شمالی

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
خروج از نسخه موبایل