نماد سایت سایت شرط بندی بتکارت

داستان جام جهانی فوتبال زنان (بخش اول، دهه ۱۹۹۰)

The story of the FIFA Women World Cup

اوایل دهه ۹۰، سر آغاز انقلابی بزرگ در عرصه فوتبال بود. سال ۱۹۹۲، این انقلاب با راه اندازی اولین دوره های رقابت های لیگ قهرمانان اروپا و لیگ برتر انگلستان کلید خورد. همچنین با فروپاشی کمونیسم، فوتبال در شرق اروپا نیز دستخوش تغییرات زیادی شد. در سال ۱۹۹۱، یکی دیگر از لحظات مهم دنیای فوتبال رقم خورد؛ برگزاری اولین دوره رقابت های جام جهانی فوتبال زنان در کشور چین

جام جهانی فوتبال زنان ۱۹۹۱ ؛ ایالات متحده قهرمان شد

در دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی، رقابت های پراکنده و تورنمنت هایی در زمینه فوتبال زنان برگزار می شد اما در ابتدای دهه ۹۰، این بازی ها شکل و شمایلی رسمی گرفت و تلاش های فیفا نتیجه داد. اولین دوره رقابت های جام جهانی زنان در همین سال ها برگزار شد که با حمایت و توجه خوبی از سوی هواداران و رسانه ها همراه گشت.

این دوره از بازی ها با حضور ۱۲ تیم در کشور چین برگزار شد، البته از هر ۶ قاره جهان در این مسابقات نمایندگانی به این مسابقات اعزام شده بود. زمان هر بازی ۸۰ دقیقه بود که در دوره های بعدی زمان مسابقات به ۹۰ دقیقه تغییر کرد. با داوری کلاودیا واسکونسلوس از برزیل، برای اولین بار از داوران زن نیز برای برای داوری در رقابت های تحت کنترل فیفا استفاده شد.

اولین دیدار از این رقابت ها با برتری ۴ بر ۰ چین مقابل نروژ خاتمه یافت و  ما  لی از چین موفق شد نام خود را به عنوان زننده اولین گل رقابت های جام جهانی زنان در تاریخ ثبت کند. میزبان به آسانی به مرحله یک چهارم نهایی رقابت ها رسید و نروژ نیز توانست از مرحله گروهی صعود کند. آمریکا و آلمان در همه دیدارهای خود در مرحله گروهی به پیروزی رسیدند، در حالیکه نیوزلند، ژاپن و نیجریه بدون کسب هیچ امتیازی به کار خود در مرحله گروهی پایان دادند. ژاپن در مقابل سوئد با نتیجه سنگین 8 بر 0 مغلوب شد. برزیل نیز به عنوان ضعیف ترین تیم سوم گروه های مختلف، از رسیدن به دور حذفی رقابت ها باز ماند. شکست ۵-۰ ژاپن مقابل آمریکا، امیدهای صعود این تیم را از بین برده بود.

آمریکایی ها خیلی زود و با نتایج درخشان به یکی از شانس های اصلی قهرمانی رقابت ها بدل شدند. آن ها در یک چهارم نهایی با نتیجه ۷ بر ۰ مقابل چین تایپه به برتری رسیدند. میشله آکرز استال، برترین گلزن رقابت ها در سال ۱۹۹۱، در این دیدار به تنهایی ۵ گل به ثمر رساند. یک پیروزی ۵ بر ۰ دیگر نیز در نیمه نهایی و این بار مقابل آلمان برای این تیم به دست آمد که سه گل آمریکا نیز توسط کارین جنینگز وارد دروازه آلمان شد. در دیگر دیدار مرحله نیمه نهایی، دو تیم از اسکاندیناوی به مصاف هم رفتند که این مسابقه با پیروزی ۴-۱ نروژ مقابل سوئد خاتمه یافت.

آمریکا که به راحتی و با پیروزی های پر گل به فینال این رقابت ها رسیده بود، در این دیدار با سد محکمی به نام نروژ روبرو شد. دیدار نهایی در شهر گوانجو و در حضور ۶۳ هزار تماشاگر برگزار می شد. آمریکا موفق شد با دو گل آکرز استال با برتری ۱-۲ مقابل نروژ، عنوان قهرمانی این رقابت ها را به دست آورد. گل دوم و پیروزی بخش آمریکا در فاصله دو دقیقه به پایان دیدار به دست آمد.

قهرمانی آمریکا در جام جهانی فوتبال زنان ۱۹۹۱

اولین دوره این رقابت ها، یک موفقیت بزرگ محسوب می شد، زیرا استقبال بسیار خوبی از سوی هواداران انجام شد و وقایع بسیار بهتر از چیزی که انتظار می رفت، پیگیری شد. همین موفقیت باعث شد فوتبال زنان به لیست رشته های ورزشی بازی های المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا نیز اضافه شود.

 جام جهانی فوتبال زنان ۱۹۹۶ ؛ پیشتازی نروژ در جهان

ابتدا قرار بود دوره دوم جام جهانی فوتبال زنان در کشور بلغارستان برگزار شود، اما در ادامه میزبانی از این کشور گرفته شده و به سوئد واگذار شد. همچنین در این دوره از رقابت ها، فیفا برای هر نیمه از بازی، یک وقفه ۲ دقیقه ای نیز در نظر گرفته بود.

میزبان در دیدار افتتاحیه با یک گل مغلوب برزیل شد، اما نماینده آمریکای جنوبی در آخرین دیدار مرحله گروهی با نتیجه ۶-۱ مغلوب آلمان شد و در نهایت از صعود به دور بعد باز ماند. نروژ در ۳ دیدار گروهی خود ۱۷ گل زد که شامل پیروزی های پر گل ۸-۰ و ۷-۰ به ترتیب مقابل نیجریه و کانادا بود. انگلستان نیز موفق شد با کسب پیروزی در دو دیدار از مرحله گروهی، به مرحله یک چهارم نهایی رقابت ها راه یابد.

جذاب ترین دیدار مرحله گروهی، تساوی 3-3 آمریکا و چین بود. مدافع عنوانی قهرمانی در فاصله ۱۵ دقیقه به پایان دیدار با نتیجه ۳-۱ از حریف خود پیش بود که تیم آسیایی موفق شد با به ثمر رساندن دو گل، کار را به تساوی بکشاند. در دومین دیدار مرحله گروهی آمریکا، دروازه بان این تیم در دقایق پایانی از زمین بازی اخراج شد و یکی از بازیکنان با پوشیدن دستکش های او، درون دروازه قرار گرفت. میا هام، دروازه بان جدید در مدت زمان باقی مانده بازی دو سیو خوب انجام داد تا پیروزی ۲-۰ آمریکا مقابل دانمارک حفظ شود. دانمارک نیز در اولین حضور خود در رقابت های جام جهانی زنان، بازی های خوبی از خود به نمایش گذاشت.

انگلستان با قبول شکست ۳-۰ مقابل آلمان در مرحله یک چهارم نهایی از دور رقابت ها کنار رفت و سوئد، میزبان بازی ها نیز با شکست مقابل چین در ضربات پنالتی از رسیدن به جمع ۴ تیم برتر رقابت ها باز ماند. آمریکا ژاپن را نیز از پیش روی برداشته بود و به نظر می رسید که در این دوره نیز قهرمان خواهد شد، اما در مرحله نیمه نهایی مقهور قدرت نروژی ها شد. آلمان نیز با برتری مقابل چین در دیگر دیدار مرحله نیمه نهایی، حریف نروژ در فینالی تمام اروپایی شد.

در دیدار نهایی، دو گل از نروژ در ۳ دقیقه در لحظات انتهایی نیمه اول، سرنوشت قهرمانی را مشخص کرد. در ورزشگاه راسونا در شهر استکهلم، ۱۷ هزار نفر نظاره گر دیدار فینال بودند. هگه ریسه و ماریان پترسون گلزنان نروژ در این دیدار بودند تا این کشور بتواند نمایش قدرتمند خود را از مرحله گروهی و دورهای حذفی، در دیدار نهایی نیز تکرار کند.

جام جهانی زنان ۱۹۹۹ ؛ ورود به مرحله ای جدید

در دو دوره ابتدایی جام جهانی زنان، پیشرفت های خوبی در این رشته ایجاد شد، اما دور سوم این رقابت ها در کشور آمریکا باعث شد فوتبال زنان به سطح جدیدی از محبوبیت رسیده و در نقاط بسیار زیادی از جهان شناخته شود. حتی تا پیش از آغاز رسمی این مسابقات نیز نشانه هایی از این موضوع رویت می شد؛ تعداد تیم های راه یافته به مسابقات اکنون به 16 افزایش یافته بود، تمامی داورها زن بودند و همچنین از ورزشگاه های بزرگ با گنجایش بالا برای این رقابت ها استفاده شد، زیرا ورزشگاه های اختصاصی فوتبال، پاسخگوی جمعیت بالای هواداران بازی ها نبود. به علاوه، شرکت هایی که از مسابقات جام جهانی مردان حمایت مالی می کردند، برای این رقابت ها نیز وارد صحنه شده و اسپانسرینگ را بر عهده گرفتند. تمامی بازی های این دوره به طور مستقیم در شبکه های تلویزیونی ایالات متحده پخش شد و ۷۰ کشور دیگر نیز برخی از بازی ها را به طور زنده پوشش دادند.

همانطور که انتظار می رفت، میزبان رقابت ها طوفانی عمل کرد و هر سه دیدار مرحله گروهی خود را با پیروزی پشت سر گذاشته و ۱۳ گل نیز به ثمر رساند. ۷ گل از این ۱۳ گل در مقابل نیجریه ای به ثمر رسید که در ادامه توانست به عنوان اولین تیم آفریقایی به جمع ۸ تیم برتر رقابت ها راه یابد. برزیل و آلمان در گروهی دشوار در کنار تیم های مکزیک و ایتالیا قرار گرفتند. این دو تیم در دیدار رو در رو به تساوی ۳-۳ رسیدند که باعث شد برزیل بالاتر از آلمان به عنوان صدرنشین از گروه صعود کرده و از قرعه آمریکا در مرحله یک چهارم نهایی بگریزد. نروژ و روسیه برای صعود از گروه سوم رقابت ها کار سختی نداشتند و مدافع عنوان قهرمانی موفق شد با نتیجه ۷-۱ مقابل کانادا به برتری برسد. شرایط در گروه چهارم هم مشابه بود و چین و سوئد برای صعود به دور حذفی در مقابل استرالیا و غنا کار دشواری در پیش روی نداشتند. چین در این گروه موفق شد با ۷ گل مقابل غنا که برای اولین بار در این رقابت ها حاضر می شد به برتری دست یابد.

در مرحله یک چهارم نهایی، دیدار دو تیم برزیل و نیجریه بر خلاف انتظارات، دیداری دشوار از کار در آمد. این بازی در وقت های معمول بازی با تساوی ۳-۳ خاتمه یافت، اما در نهایت سیسی از برزیل موفق شد با ثبت اولین گل طلایی تاریخ جام جهانی زنان به نام خود، برزیل را به جمع ۴ تیم برتر رقابت ها برساند. سیسی در ادامه توانست عنوان مشترک برترین گلزن تورنمنت را نیز به خود اختصاص دهد. آمریکا و آلمان نیز در دیداری پر برخورد به مصاف هم رفتند که این بازی با نتیجه نزدیک ۳-۲ به سود میزبان بازی ها خاتمه یافت. نروژ با نتیجه ۳-۱ مقابل همسایه خود سوئد به برتری رسید و چین نیز روسیه را شکست داد.

دیدارهای نیمه نهایی در روز استقلال آمریکا برگزار شد و میزبان توانست با نتیجه ۲-۰ مقابل برزیل به برتری برسد تا جشن استقلال آمریکایی ها تکمیل گردد. گل دوم میزبان توسط آکرز به ثمر رسید که اکنون دیگر یک بازیکن با تجربه محسوب می شد. در دیگر دیدار این مرحله، ماجراجویی های نروژ برای دفاع از عنوان قهرمانی با بی رحمی هر چه تمام تر چینی ها به پایان رسید و این تیم با نتیجه ۵-۰ مقابل حریف آسیایی خود شکست خورد.

دیدار فینال در حضور بیش از ۹۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه پاسادنا برگزار شد که این عدد، بیشترین تعداد تماشاگری است که برای دیدن یک بازی فوتبال زنان در ورزشگاه ثبت شده است. در حالی که به نظر می رسید یک بازی پر حادثه و پر گل در انتظار است، ۱۲۰ دقیقه تلاش بازیکنان دو تیم بدون رد و بدل شد گلی خاتمه یافت. بازی در ضربات پنالتی با تساوی ۴-۴ در حال پیگیری بود که برندی چَستین از ایالات متحده ضربه پیروزی بخش بازی را وارد دروازه چین کرد. این رقابت ها باعث محبوبیت دو چندان فوتبال زنان در دنیا شد و توجهات زیادی را به خود معطوف کرد؛ مساله ای که در ابتدای دهه ۱۹۹۰، کسی آن را پیش بینی نمی کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
خروج از نسخه موبایل