نماد سایت سایت شرط بندی بتکارت

داستان جام جهانی فوتبال زنان (بخش سوم: دهه ۲۰۱۰)

The story of the FIFA Women’s World Cup

رقابت های جام جهانی فوتبال زنان در سال ۲۰۱۱ که در کشور آلمان برگزار می شد، بیستمین سالگرد آغاز این رقابت ها بود که دو دهه از عمر آن می گذشت. فیفا در ابتدا با ۲۴ تیمی شدن رقابت ها مخالفت کرد و این اتفاق در جام جهانی ۲۰۱۱ عملی نشد، اما در ادامه و در بازی های سال ۲۰۱۵ ، یعنی ششمین دوره این رقابت ها تعداد تیم های حاضر در مرحله نهایی به ۲۴ تیم افزایش یافت.

پیش‌بینی مسابقات جام جهانی زنان در سایت بتکارت

جام جهانی فوتبال زنان سال ۲۰۱۱؛ پایان حکمرانی آلمان توسط ژاپن

با پخش زنده و اچ دی تمامی مسابقات جام جهانی زنان در سال ۲۰۱۱، این رقابت ها وارد فاز جدیدی شد. به علاوه، در جریان دیدار فینال این رقابت ها، رکورد توییتری جدیدی نیز ثبت شد؛ ۷۱۹۶ توییت در ثانیه ارسال شد که بیشتر از رکورد توییت های ازدواج سلطنتی انگلستان در همان سال و نیز اتفاقات مربوط به کشته شدن اسامه بن لادن بود.

آلمان، مدافع عنوان قهرمانی و میزبان این دوره از بازی ها در گروه اول یکه تازی می کرد و در کنار این تیم فرانسه ای قرار گرفت که خود را به عنوان یکی از قدرت های این رشته مطرح کرد. انگلستان نیز نمایش خوبی از خود نشان داد و با غلبه بر تیم خوب ژاپن، به عنوان صدرنشین گروه دوم به مرحله بعدی رقابت ها راه یافت. جیل اسکات و راشل یانکی از جمله ستاره های انگلستان در این جام بودند.

در گروه سوم سوئد و ایالات متحده فاصله زیادی از کلمبیا و کره شمالی داشتند، هر چند که آمریکا نسبت به سال های گذشته عملکرد ضعیف تری داشت و در دیدار آخر گروهی خود مقابل سوئد مغلوب شد. شرایط در گروه چهارم پیچیده بود و استرالیایی که در دوره های گذشته این رقابت ها نمایش ضعیفی داشت، در این گروه موفق شد بازی باخته مقابل نروژ در روز اول را جبران کرده و در مقابل قهرمان سال ۱۹۹۵ رقابت ها به برتری دست یابد. استرالیایی ها پس از برزیل در رده دوم گروه خود قرار گرفته و به دور بعدی بازی ها صعود کردند. نروژ با این نتیجه از دور رقابت ها کنار رفت تا مشخص شود از روزهای خوب خود فاصله دارد.

مرحله گروهی رقابت های سال ۲۰۱۱ پایان خوشی نداشت؛ دو ماجرای جنجال برانگیز مربوط به آزمایش دوپینگ در این رقابت ها روی داد که این مساله برای اولین بار در جام جهانی زنان اتفاق می افتاد. در روزهای آغازین رقابت ها، آزمایش دوپینگ یینث وارون، دروازه بان کلمبیا به دلیل استفاده از یکی از دارو های ممنوعه مثبت اعلام شد و این بازیکن از سوی فیفا محروم شد. یک روز پس از پایان دیدار های مرحله گروهی، دو بازیکن از کره شمالی به نام های سونگ جونگ سان و جونگ پوک سیم به دلیل امتناع از شرکت در آزمایش دوپینگ به صورت موقتی محروم شدند. تنها چند روز پس از این ماجرا، نمونه آزمایش دوپینگ ۳ بازیکن دیگر کره ای مثبت اعلام شد.

در زمین مسابقه و به دور از این حواشی، یک نتیجه عجیب به دست آمد؛ انگلستان تنها دو دقیقه با پیروزی مقابل فرانسه در مرحله یک چهارم نهایی فاصله داشت، اما آبی ها گل تساوی را توسط الیسه بوساگلیا به ثمر رساندند و در ادامه نیز موفق شدند در ضربات پنالتی مقابل انگلستان به برتری دست یافته و راهی دور بعد شوند. ساعتی پس از این بازی، ۸ سال یکه تازی آلمانی ها با شکست ۱-۰ مقابل ژاپن خاتمه یافت؛ اکنون ژاپن دیگر یک تیم ضعیف محسوب نمی شد. در دو دیدار دیگر در این مرحله، سوئد با نتیجه ۳-۱ مقابل استرالیا پیروز شد و ایالات متحده نیز در ضربات پنالتی مقابل برزیل به برتری رسید. آمریکا در وقت های اضافی دیدار از برزیل عقب بود که در دقیقه دوم وقت های تلف شده از نیمه دوم وقت های اضافی، ابی وامباک گل تساوی را وارد دروازه نماینده آمریکای جنوبی کرد.

آمریکا شاید با خوش شانسی مقابل برزیل به برتری رسیده و راهی نیمه نهایی شده بود، اما آن ها در این مرحله موفق شدند با پیروزی ۳-۱ مقابل فرانسه، به دیدار نهایی راه یابند. این دیدار در نیمه دوم با نتیجه تساوی ۱-۱ در جریان بود که آمریکا موفق شد با به ثمر رساندن دو گل در ۱۵ دقیقه پایانی دیدار، تیم خوب فرانسه را از رسیدن به اولین فینال خود در رقابت های جام جهانی زنان محروم کند.

تقریبا ۴۹ هزار نفر در ورزشگاه کامرزبانک شهر فرانکفورت برای تماشای این فینال گرد آمده بودند، دیداری که علیرغم شروع آرام آن، در ادامه به صورت هیجان انگیزی دنبال شد. الکس مورگان در دقیقه ۶۹ بازی، گل اول را به ثمر رساند. گل تساوی بخش آیا میاما در دقایق پایانی کار را به وقت های اضافه کشاند. در لحظات پایانی وقت اضافه اول، ابی وامباک دوباره آمریکا را پیش انداخت. در فاصله ۳ دقیقه به پایان این جدال، هوماره ساوا که در نهایت توپ طلای بانوان جهان را نیز به خود اختصاص داد، گل تساوی را وارد دروازه ایالات متحده کرد و سرنوشت دیدار به ضربات پنالتی کشیده شد. بازیکنان آمریکا ضربات خوبی نزدند و ۳ ضربه از ۴ ضربه این تیم وارد دروازه نشد. ساکی کوماگای در نهایت موفق شد ضربه پنالتی آخر دیدار را وارد دروازه کرده تا ژاپن اولین عنوان قهرمانی خود را در جام جهانی فوتبال زنان جشن گیرد. دیدار نهایی، تقابلی دیدنی و پایانی خاطره انگیز بر یک تورنمنت پر حادثه و جذاب بود.

جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۱۵؛ انتقام به سبک آمریکا

پس از ۱۲ سال که با دو میزبانی پیاپی ایالات متحده همراه بود، رقابت های جام جهانی زنان دوباره به قاره آمریکا بازگشت. این بار کانادا میزبان بازی ها بود و این تیم در نظر داشت نمایش ضعیف خود در رقابت های سال ۲۰۱۱ را جبران کند. دومین کشور بزرگ دنیا اکنون میزبان رقابتی بود که تعداد تیم های شرکت کننده در آن به ۲۴ تیم افزایش یافته بود و ۷ تیم از این ۲۴ تیم نیز برای اولین بار در این رقابت ها حاضر می شدند. از دیگر تغییرات صورت گرفته در بازی های این دوره می توان به استفاده از تکنولوژی خط دروازه و نیز انجام تمامی بازی ها بر روی چمن مصنوعی یاد کرد.

در گروه اول بازی ها که رقابت تنگاتنگی وجود داشت، کانادا بالاتر از چین به عنوان صدرنشین به دور بعد صعود کرد. هلند که اولین حضور خود را در این رقابت ها تجربه می کرد نیز به همراه این دو تیم به دور حذفی راه یافت. آلمان و نروژ از گروه دوم صعود کردن که نتیجه جالب این گروه، پیروزی ۱۰ بر ۰ آلمان مقابل ساحل عاجی بود که برای اولین بار در این رقابت ها حاضر می شد. ژاپن، میزبان بازی ها با کسب ۳ برد در هر سه دیدار مرحله گروهی خود بالاتر از سوئد به عنوان صدرنشین گروه سوم به دور بعد راه یافت. در این گروه سوئیس با ۱۰ گل مقابل اکوادور که این تیم نیز اولین حضور خود را در جام جهانی زنان تجربه می کرد به برتری رسید. اکوادور علیرغم این نتیجه هم به عنوان تیم سوم از این گروه به دور بعدی رقابت ها راه یافت.

در گروه چهارم آمریکا بالاتر از استرالیا به دور بعدی رسید. سوئد نیز به عنوان تیم سوم گروه صعود کرد. برزیل در گروه پنجم هر سه بازی خود را با پیروزی پشت سر گذاشت و دو تیم اسپانیا و کاستاریکا که اولین حضور خود را در این رقابت ها تجربه می کردند، موفق به صعود از گروه نشدند. در گروه ششم، انگلستان با جبران شکست در دیدار اول مرحله گروهی خود، به همراه فرانسه و کلمبیا به مرحله یک هشتم نهایی راه یافت.

در مرحله یک هشتم نهایی، دو تیم نروژ و سوئد از منطقه اسکاندیناوی و با سابقه خوبی از حضور در این رقابت ها، به ترتیب مقابل انگلستان و آلمان مغلوب شده و از دور رقابت ها کنار رفتند. استرالیا نیز با یک گل مقابل برزیل پیروز شد تا خود را به عنوان یکی از تیم های خوب فوتبال بانوان، بیش از پیش مطرح کند. هر چند که رویای کانگروها در مرحله یک چهارم نهایی و شکست مقابل مدافع عنوان قهرمانی یعنی ژاپن پایان یافت. آمریکا چین را شکست داد و به نیمه نهایی رسید و آلمان نیز با پیروی مقابل فرانسه در ضربات پنالتی به جمع ۴ تیم برتر راه یافت. در دیگر دیدار مرحله یک چهارم نهایی، انگلستان با دو گل زود هنگام جودی لی تایلر و لوسی برونز کانادای میزبان را از دور رقابت ها حذف کرد.

دیدار نیمه نهایی حساس این دوره بین دو تیم ایالات متحده و آلمان به سود آمریکایی ها خاتمه یافت. گل های چارلی لوید و کلی اوهارا برای رسیدن این تیم به فینال رقابت ها کافی بود. در دیگر دیدار نیمه نهایی، ژاپن با غلبه بر انگلستان در شهر ادمونتون، حریف آمریکا در دیدار نهایی شد. فینال دوره گذشته تکرار شد و اکنون آمریکا این فرصت را داشت که شکست ۴ سال پیش را جبران کند.  دیدار دو تیم ژاپن و انگلستان با تساوی ۱-۱ وارد وقت های تلف شده بازی شد که ژاپن توانست با گل به خودی لورا باست، انگلستان را از پیش روی برداشته و شانس دفاع از عنوان قهرمانی دوره گذشته را به دست آورد.

ژاپن این فرصت را داشت که همانند آلمان در دو دوره پیاپی به مقام قهرمانی این رقابت ها دست یابد، از طرف دیگر، آمریکا نیز می توانست با کسب پیروزی در دیدار فینال، سومین قهرمانی خود در جام جهانی زنان را جشن گیرد. پاسخ به این سوال که کدام یک از این دو اتفاق رخ خواهد داد، تنها در عرض 16 دقیقه مشخص شد! لوید تنها ۱۶ دقیقه نیاز داشت تا هت تریک خود را کامل کند و در ادامه لورن هالیدی نیز گلزنی کرد تا آمریکایی ها با نتیجه ۴-۰ از حریف پیش افتند. گل سوم لوید از میانه های میدان و به زیبایی وارد دروازه ژاپن شد.

یوکی اوگیمی رویای هوپ سولو، دروازه بان آمریکا برای ثبت کلین شیت در دیدار نهایی را نقش بر آب کرد و گل به خودی جولی جانستون در دقایق اولیه نیمه دوم نیز ژاپنی ها را تا حدودی امیدوار کرده بود. دو دقیقه پس از این گل، توبین هیث گل پنج آمریکا را به ثمر رساند تا نتیجه ۵-۲ شود؛ این بار دیگر امیدی به بازگشت ژاپنی ها نبود. ۱۶ سال پس از آخرین قهرمانی آمریکا در جام جهانی زنان، این تیم دوباره و این بار در برابر چشمان ۲۶.۷ میلیون بیننده تلویزیونی در ایالات متحده بر بام دنیا ایستاد؛ این بیشترین بیننده تلویزیونی تاریخ این کشور برای یک دیدار فوتبال زنان بود. در شهر منهتن، استقبال بی نظری از این تیم شد. آمریکایی ها از تیم فوق العاده خود که تعدادی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال زنان را در خود داشت به گرمی استقبال کردند؛ بازیکنانی نظیر لوید، وامباک، سولو، مورگان و کریستی رمپون.

پیش‌بینی مسابقات جام جهانی زنان در سایت بتکارت

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
خروج از نسخه موبایل