نماد سایت سایت شرط بندی بتکارت

تاریخچه تیم گالاتاسرای ترکیه ؛شیرهای درنده

گالاتاسرای ترکیه

در روزهای غروب امپراتوری عثمانی تیمی از شهر استانبول ترکیه پدیدار شد که از آن زمان تاکنون، طرفداران زیادی را در سراسر دنیا مجذوب خود کرده و به پرافتخارترین تیم کشور آسیایی-اروپایی ترکیه تبدیل شده است. در این مطلب به تاریخچه تیم گالاتاسرای ترکیه و افتخارات آن خواهیم پرداخت.

جدول محتوا پنهان
1 نگاهی به تاریخچه تیم گالاتاسرای ترکیه ؛پرافتخارترین تیم تاریخ این کشور
1.2 تاریخچه تیم گالاتاسرای:

پیش بینی بازی های ورزشی در بتکارت

نگاهی به تاریخچه تیم گالاتاسرای ترکیه ؛پرافتخارترین تیم تاریخ این کشور

تاریخچه تیم گالاتاسرای ترکیه به اختصار:

باشگاه گالاتاسرای سپور کولیبو یک باشگاه ورزشی است که در قسمت اروپایی شهر استانبول واقع شده است. این باشگاه با نام‌های مستعار زرد و قرمزها، شیرها، فاتح اروپا و گالا نیز شناخته می‌شود. این باشگاه ورزشی، بخشی از کمیته همکاری انجمن گالاتاسرای است و دبیرستان این باشگاه نیز شامل این مجموعه می‌باشد. این باشگاه در اکتبر سال ۱۹۰۵ تاسیس شد و اعضای تشکیل دهنده آن، همگی دانشجو بودند.

گالاتاسرای یکی ازموفق‌ترین باشگاه‌های فوتبال ترکیه است. این تیم توانسته است ۲۲ عنوان سوپر لیگ ترکیه، ۱۸ جام حذفی ترکیه و ۱۶ سوپر جام ترکیه (رقابت‌هایی که بین قهرمان سوپر لیگ و قهرمان جام حذفی برگزار می‌شود) را از آن خود کند. گالاتاسرای یکی از سه تیم فوتبالی است که از سال ۱۹۵۹ در تمامی فصل‌ها در سوپر لیگ حضور داشته است.

سوپر لیگ ترکیه به لیگ حرفه‌ای فوتبال این کشور اختصاص دارد که این رقابت‌ها در طی ۳۴ بازی( با توجه به تعداد تیم‌های حاضر در آن سال) از ماه آگوست تا می سال بعد انجام می‌گیرد. جالب است بدانید در مدت زمان کوتاهی که برند فورتیس به عنوان حامی مالی این باشگاه فعالیت می‌کرد، نام جام حذفی به ” فورتیس تورکیه کوپاسی” تغییر کرده بود. امروزه این جام به دلیل حمایت مالی بانک زیارت از تیم گالاتاسرای ، با نام “زیارت تورکیه کوپاسی” مشهور است. سوپر جام ترکیه که به تی اف اف سوپر کوپا نیز معروف است، مسابقات سوپر جام ترکیه است که به صورت سالانه بین قهرمان سوپر لیگ و قهرمان جام حذفی ترکیه برگزار می‌شود. در اصل این جام با نام “جمهورباشکانلی کوپا” یا “جام ریاست” شناخته می‌شود.


در سطح بین المللی، گالاتاسرای ترکیه در سال ۲۰۰۰ توانست قهرمانی لیگ اروپا و سوپر جام اروپا (رقابت‌هایی که هر سال بین تیم‌های قهرمان لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا انجام می‌شود) را بدست آورد و به اولین و تنها تیم ترکیه‌ای تبدیل شد که در یک رقابت مهم اروپایی این پیروزی مهم را کسب کرده است. در فصل ۱۹۹۹–۲۰۰۰، این باشگاه با پیروزی در سوپر لیگ، جام ترکیه، لیگ اروپا و سوپر جام اروپا در یک فصل، به یک قهرمانی نادر چهارگانه دست یافت. گالاتاسرای تنها باشگاه ترکی است که در رده‌بندی جهانی “فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال” در رتبه نخست قرار دارد.

از سال ۲۰۱۱، این باشگاه برای برگزاری بازی‌های خود از استادیوم تورک تلکوم با ظرفیت ۵۲.۳۳۲ تماشاگر واقع در سیران تپه استانبول، استفاده می‌کرد. پیش از آن، این باشگاه در ورزشگاه علی سامی‌ین و هم‌چنین ورزشگاه‌های تاکسیم و اینونو به صورت مشترک با تیم‌های بشیکتاش و فنرباغچه بازی می‌کرد. تیم‌های بشیکتاش و فنرباغچه، رقبای دیرینه تیم گالاتاسرای هستند.

دربی بین گالاتاسرای و فنرباغچه به عنوان دربی بین قاره‌ای لقب گرفته است زیرا تیم فنرباغچه در قسمت آسیایی و تیم گالاتاسرای در قسمت اروپایی ترکیه قرار گرفته‌اند و به واسطه تنگه بوسفور از یکدیگر جدا می‌شوند. به دلیل کسب بیستمین عنوان قهرمانی در سوپر لیگ ترکیه در فصل ۲۰۱۴ – ۲۰۱۵ ،در لوگوی این تیم چهار ستاره قرار گرفت که هر ستاره معادل ۵ قهرمانی این تیم است.

بد نیست بدانید این باشگاه به جز فوتبال در شطرنج، جودو، بسکتبال، قایقرانی، دو میدانی، واترپلو، شطرنج و بسکتبال با ویلچر هم در بخش مردان و هم در بخش زنان تیم‌داری می‌کند که در اکثر موارد پرافتخارترین تیم ترکیه هستند. تیم بسکتبال گالاتاسرای از معروف‌ترین تیم‌های قاره اروپا است و از بزرگ‌ترین باشگاه‌های ورزشی ترکیه و از بزرگ‌ترین باشگاه‌های شرق اروپا است. گالاتاسرای یکی از سه تیمی است که همواره در بالاترین سطح فوتبال ترکیه بازی کرده است و به دسته پایین تر سقوط نکرده است. ۱۵ تیم مختلف باشگاه گالاتاسرای در سال ۱۹۸۷ در رشته‌های مختلف ورزشی قهرمان شدند، رکوردی که تاکنون توسط باشگاه دیگری تکرار نشده است.

تاریخچه تیم گالاتاسرای:

سال‌های ۱۹۰۵- ۱۹۵۰

باشگاه گالاتاسرای، در اکتبر سال ۱۹۰۵ تأسیس شد، البته تاریخ دقیق تاسیس این باشگاه مشخص نیست ولی طبق تقویم گریگوریان، تاریخ “۳۰ اکتبر ۱۹۰۵” این باشگاه آغاز به کار کرده است. گالاتاسرای توسط علی سامی ین و سایر دانش آموزان دبیرستان گالاتاسرای پایه گذاری شد. او به عنوان اولین رئیس این باشگاه انتخاب و شماره “۱” عضویت باشگاه را به وی اعطا نمودند. اولین دیدار این تیم در مقابل کادی کوی برگزار شد و گالاتاسرای این مسابقه را با نتیجه ۲-۰ با پیروزی به پایان رساند. در مورد نام این باشگاه بحث‌هایی وجود داشت که برخی نام گلوریا (به معنی پیروزی) و برخی دیگر نام آئودیس(به معنی شجاعت) را پیشنهاد کردند، اما در نهایت تصمیم گرفته شد که این باشگاه با نام گالاتاسرای به ثبت برسد. نام تیم گالاتاسرای همان طور که گفته شد از دبیرستان این باشگاه گرفته شده است که آن نام نیز از کاخ گالاتا (مدرسه شاهنشاهی کاخ گالاتا) می‌باشد.

این دبیرستان در سال ۱۴۸۱ در شهر استانبول تأسیس شد. نام آن از ارگ قرون وسطایی جنوایی در نزدیکی گالاتا (محله مدرن کالا کوی) در منطقه بیوغلو استانبول است. گالاتاسرای به معنای واقعی کلمه به معنی “کاخ گالاتا” می‌باشد. به گفته یک محقق به نام جم آتابی اوغلو، گالاتاسرای نام خود را از یکی از اولین دیدارهای خود بر گرفته است. در این دیدار، گالاتاسرای با نتیجه ۲-۰ یک باشگاه یونانی را شکست داد و تماشاگران آن‌ها را “اربابان قصر گالاتا” نامیدند و بعد از این واقعه، نام گالاتاسرای برای باشگاه به صورت رسمی درآمد. در سال ۱۹۰۵ ، در دوره امپراتوری عثمانی، هیچ قانونی برای فعالیت انجمن‌ها وجود نداشت ، اما پس از سال ۱۹۱۲ قانون فعالیت انجمن‌ها تصویب و این باشگاه به طور قانونی ثبت شد. از آن‌جا که هیچ باشگاه فوتبال ترکیه‌ای دیگری وجود نداشت، گالاتاسرای در فصل ۱۹۰۵-۱۹۰۶ به لیگ استانبول پیوست. تیم‌های دیگری که در این لیگ حضور داشتند تیم‌های یونانی و انگیسی بودند. آن‌ها با اولین عنوان قهرمانی خود که در سال ۱۹۰۸-۱۹۰۹ به دست آوردند، سرآغاز تاریخ فوتبال ترکیه را رقم زدند.

سال‌های ۱۹۵۰- ۱۹۹۰

پس از این که در سال ۱۹۵۲ فوتبال حرفه‌ای در ترکیه گسترش یافت، گالاتاسرای توانست بیشتر از ۱۰ عنوان لیگ استانبول، ۶ عنوان لیگ یکشنبه، ۳ لیگ جمعه را به دست آورد. اولین لیگ حرفه‌ای ترکیه، با نام لیگ حرفه‌ای استانبول در فاصله بین سال‌های ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۹ آغاز به کار کرد. گالاتاسرای سه عنوان از این هفت عنوان را از آن خود کرد. تورکیه پروفسیونال لیگی (سوپر لیگ ترکیه امروزی) در سال ۱۹۵۹ تاسیس شد و در حال حاضر به عنوان لیگ حرفه‌ای ترکیه در سراسر کشور برگزار می‌شود و جزو محبوب‌ترین رقابت‌های ورزشی در کشور ترکیه به شمار می‌آید. از زمان تاسیس این لیگ تاکنون، گالاتاسرای در تمام فصول در این لیگ حضور داشته و توانسته است ۲۱ قهرمانی در این لیگ را از آن خود کند. در سال ۱۹۶۲، فدراسیون فوتبال ترکیه جام حذفی ترکیه را سازماندهی کرد و از آن زمان تاکنون این رقابت‌ها هر سال برگزار می‌شود که همان طور که اشاره گردید گالا موفق به کسب ۱۸ قهرمانی در این رقابت‌ها شده است.

سال‌های ۱۹۹۰- تاکنون

گالاتاسرای در اواخر دهه ۱۹۹۰ توانست به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند. در همین دوره این باشگاه به اولین و تنها باشگاه فوتبال ترکیه تبدیل شد که توانسته است در یک رقابت مهم اروپایی پیروز شود. تیم ملی ترکیه با به همراه داشتن بهترین بازیکنان فوتبال ترکیه که اغلب آن‌ها در باشگاه گالاتاسرای توپ می‌زدند، توانست به مرحله یک چهارم نهایی در بازی‌های یورو۲۰۰۲ برسد. در مرحله یک چهارم نهایی تیم ملی ترکیه به مصاف تیم ملی پرتغال رفت و با نتیجه ۲ – ۰ مغلوب این تیم شد و از دور رقابت ها کنار رفت. پس از آن، این تیم مقام سوم جام جهانی فوتبال سال ۲۰۰۲ را از آن خود کرد. در این بازی تیم ملی ترکیه در برابر تیم کره جنوبی قرار گرفت و با نتیجه ۳ – ۲ این تیم را شکست داد و به مقام سومی دست پیدا کرد. گالاتاسرای از دهه ۹۰ تاکنون توانسته چهارده بار قهرمان سوپر لیگ ترکیه شود و از این حیث رکورد دار است. این تیم در سال‌های ۱۹۹۲–۹۳, ۱۹۹۳–۹۴, ۱۹۹۶–۹۷, ۱۹۹۷–۹۸, ۱۹۹۸–۹۹, ۱۹۹۹–۲۰۰۰, ۲۰۰۱–۰۲, ۲۰۰۵–۰۶, ۲۰۰۷–۰۸, ۲۰۱۱–۱۲, ۲۰۱۲–۱۳, ۲۰۱۴–۱۵, ۲۰۱۷–۱۸, ۲۰۱۸–۱۹ جشن قهرمانی بر پا کرد و آخرین قهرمانی آن ها به سال گذشته باز می‌گردد. هم اکنون در فصل جاری ۸ بازی در سوپر لیگ ترکیه برگزار گردیده که این تیم با ۱۳ امتیاز و کسب ۳ پیروزی، ۴ تساوی و یک شکست در جایگاه ششم جدول رده بندی قرار گرفته و آلنیا اسپور با ۱۷ امتیاز در صدر جدول دیده می‌شود.

تاریخچه بازی‌های گالاتاسرای در سوپر لیگ ترکیه:

تاریخچه بازی‌های گالاتاسرای در جام حذفی ترکیه:

در مدت زمان کوتاهی که برند فورتیس به عنوان حامی مالی این باشگاه فعالیت می‌کرد، نام جام حذفی به ” فورتیس تورکیه کوپاسی” تغییرکرده بود. امروزه این جام به دلیل حمایت مالی بانک زیارت از گالاتاسرای، با نام “زیارت تورکیه کوپاسی” مشهور است.

تاریخچه بازی‌های گالاتاسرای در سوپر جام ترکیه:

سوپر جام ترکیه که به تی‌اف‌اف سوپرکوپا نیز معروف است، به صورت سالانه مابین قهرمان سوپر لیگ ترکیه و قهرمان جام حذفی ترکیه برگزار می‌شود. در اصل این جام در ترکیه با نام “جمهورباشکانلی کوپا” یا ” جام ریاست” شناخته می‌شود. تیم گالاتاسرای ۱۶ بار به مقام قهرمانی این سری از مسابقات دست یافته است.

تک قهرمانی گالاتاسرای در لیگ ملی ترکیه (میلی کومه)

نائب قهرمانی گالاتاسرای در مسابقات قهرمانی فوتبال ترکیه

تاریخچه قهرمانی‌های گالاتاسرای در جام ریاست جمهوری فوتبال ترکیه

تیم گالاتاسرای در این دوره از مسابقات توانست پنج عنوان قهرمانی را از آن خود کند.

نائب قهرمانی گالاتاسرای در جام آتاتورک

جام‌های دوگانه، سه‌گانه و چهارگانه گالاتاسرای

افتخارات اروپایی تیم گالاتاسرای

عناوین منطقه ای تیم گالاتاسرای

افتخارات سایر تیم‌های باشگاه گالاتاسرای

بازیکنان برتر گالاتاسرای در طول تاریخ:

فوتبالیست‌های موفق بسیاری در تیم گالاتاسرای بازی کرده‌اند و نام خود را در تاریخ فوتبال ترکیه ثبت نموده‌اند. بازیکنان افسانه‌ای این تیم عبارتند از: نیهات بکدیک با نام مستعار اسلان (شیر)، قهرمان ملی دهه ۱۹۳۰ اشفاک آیکاچ، بودوری که در سن ۲۱ سالگی درگذشت، مهمت لبلبی که رکورد ۱۴ گل را در مسابقات خانگی به ثبت رساند، گوندوز کیلیچ ملقب پدر که در دهه ۱۹۵۰ همزمان هم مربی و هم بازیکن این تیم بود و در هر دو پست به خوبی ایفای نقش می‌کرد.


برادران بولنت- رها اکن، سوات ممات که در جام جهانی فیفا ۱۹۵۴ سه گل به ثمر رساند، جوشکون اوزاری که زندگی خود را وقف گالاتاسرای کرد، تورگی شرن دروازه‌بان قهرمان این تیم که به او لقب “پلنگ برلین” داده بودند، فاتیح تریم که سال‌ها کاپیتان تیم ملی ترکیه و تیم گالاتاسرای بود و در سال ۲۰۰۰ به عنوان سرمربی این تیم به قهرمانی لیگ اروپا دست یافت.
متین اکتای بهترین گلزن افسانه‌ای که شش بار عنوان بازیکن برتر سوپر لیگ ترکیه را به خود اختصاص داده است، زوران سیموویچ دروازه‌بان ماهر دیگر این تیم که به دلیل پنالتی‌های خود مشهور است، جونیت تانمان که رکورد ۳۴۲ بازی برای گالاتاسرای را به نام خود ثبت کرده است، تانجو چولاک یک گلزن خارق العاده و برنده کفش طلای اروپا در سال ۱۹۸۸ در تیم گالاتاسرای، جواد پرکازی هم تیمی آلبانیایی تانجو چولاک که متخصص در ضربات آزاد است، گورگه هاگی قهرمان فوتبال رومانی که هنوز هم به عنوان بهترین بازیکن خارجی تاریخ بازی در ترکیه شناخته می‌شود، ماریو جاردل مهاجم برزیلی هواداران لقب “سوپر ماریو” را به او دادند و هر دو گل گالاتاسرای را در فینال سوپر جام اروپا در سال ۲۰۰۰ و در مقابل تیم رئال مادرید به ثمر رساند، هاکان شوکور بازیکنی که رکورد بیشترین گل را در تاریخ سوپر لیگ ترکیه با ۲۴۹ به ثبت رسانده است.

مربیان پرافتخار تاریخ گالاتاسرای

فاتح تریم که خود زمانی بازیکن گالا بود و به عنوان بازیکن ۳ بار قهرمان جام حذفی و یک بار قهرمان سوپرکاپ ترکیه شده بود. همان مربی است که گالا را فاتح جام یوفا کرد توانست ۷ قهرمانی سوپرلیگ ترکیه و ۲ قهرمانی جام حذفی و ۴ قهرمانی سوپرکاپ ترکیه را به همراه این تیم به دست آورد. حمزه حمزه اوغلو و مصطفی دنیزلی که تمام جام‌های داخلی ترکیه را فتح کرده‌اند به همراه گوندوز کیلچ و بیلی هانتر از دیگر مربیان برتر تاریخ گالاتاسرای هستند.

نماد و رنگ لباس تیم گالاتاسرای

اولین نماد تیم گالاتاسرای، به شکل عدد ۳۳۳ (شماره مدرسه) کشیده شد و این تیم نام” شوکی اگه” را به خود گرفت. طراحی این عدد به شکل عقابی با بال‌های باز به همراه لغت فوتبال بود که در منقار این عقاب جای گرفته بود. اما این نام زیاد مورد توجه قرار نگرفت و این ترکیب کنار گذاشته شد. در دهه ۱۹۲۰ طرح فعلی نماد این تیم رونمایی شد. این نماد در سال ۱۹۲۵ توسط آیت الله امین به شکل حروف عربی “غین و سین” که دو حرف اول “G” alata “S” aray هستند، طراحی شده است. در ابتدا از رنگ‌های قرمز و سفید برای تیم گالاتاسرای استفاده می‌شد. رنگ قرمز و سفید در پرچم مدرن ترکیه به‌کار رفته است. اما در آن زمان هنوز جمهوری ترکیه تأسیس نشده بود. بنابراین، این تصمیم باعث ایجاد فشار بیشتر بر روی فوتبالیست‌ها شد. در ۲۶ دسامبر ۱۹۰۶ رنگ لباس گالاتاسرای به زرد و سیاه تغییر پیدا کرد. کیت این تیم به شکل یک هشت ضلعی نصف شده طراحی شد و از یک فروشگاه لوازم ورزشی بزرگ به نام ویلیام شیلکاک که در بیرمنگام انگلستان واقع شده بود خریداری شد. بعد از اینکه در یک بازی دوستانه برابر تیم بالتیمان با شکست سنگین ۰-۵ مواجه شدند، به این فکر افتادند که رنگ‌های جدید زرد و سیاه برای آن‌ها خوش یمن نبوده است. بعد از آن رنگ لباس‌های خود را به زرد و قرمز تغییر دادند.

 

تاریخچه استادیوم‌های تیم گالاتاسرای

زمانی که تیم گالاتاسرای تشکیل شد، هیچ یک از تیم‌های ترکیه‌ای، زمینی برای بازی‌های خانگی خود نداشتند و همه بازی‌های لیگ فوتبال استانبول در ورزشگاه پاپازین چایری برگزار می‌شد. پاپازین چایری امروزه به ورزشگاه شوکرو ساراج اوغلو فنرباغچه تبدیل شده است. در سال ۱۹۲۱ اولین استادیوم مناسب برای بازی فوتبال در شهر استانبول ساخته شد. استادیوم تاکسیم به عنوان زمین بازی اصلی برای همه تیم‌های شهر استانبول مورد استفاده قرار می‌گرفت. بعد از تخریب استادیوم تاریخی تاکسیم در سال ۱۹۴۰، گالاتاسرای تصمیم به ساخت یک استادیوم بزرگ و مدرن گرفت. به دلیل مشکلات ناشی از جنگ جهانی دوم، ساخت و سازها بیش از دو دهه به تعویق افتاد. در این دوره، آن‌ها در ورزشگاه شرف استادی و دولما باغچه استادی بازی می‌کردند. در ۲۰ دسامبر ۱۹۶۴، استادیوم جدید بازگشایی و این ورزشگاه با نام موسس گالاتاسرای، علی سامی ین نام‌گذاری شد. این استادیوم در محله مجیدیه کوی و در منطقه شیشیلی مرکز شهر قرار دارد.

ظرفیت این استادیوم در سال ۱۹۶۴ به بیش از ۳۵۰۰۰ تماشاگر می‌رسید. با توجه به پیشرفت‌های امنیتی و ممنوعیت تماشاگرانی که ایستاده بازی را دنبال می‌نمایند، ظرفیت همه صندلی‌ها در سال ۱۹۹۳ به ۲۲۰۰۰ نفر کاهش یافت. چند سال بعد، با بازسازی جایگاه اصلی تماشاگران که در اثر زلزله آسیب دیده بود، اندکی ظرفیت این ورزشگاه افزایش یافت. پس از سال ۲۰۰۲، وقتی استادیوم المپیک آتاتورک برای برگزاری بازی‌های المپیک استانبول ساخته شد، گالاتاسرای مسابقات جام اروپا را در این استادیوم برپا کرد. رکورد حضور تماشاگران در بین سایر استادیوم‌های ترکیه درآن‌جا شکسته شد. در مسابقه‌ای که میان تیم گالاتاسرای و تیم المپیاکوس برگزار شد، ۷۹.۴۱۴ تماشاگر از نزدیک نظاره‌گر این بازی بودند. ورزشگاه علی سامی ین اگرچه کوچک و قدیمی‌تر است ولی از نظر تاریخی برای هواداران گالاتاسرای از اهمیت خاصی برخوردار است. در سال ۲۰۱۱ پس از اینکه تیم گالاتاسرای به ورزشگاه تازه تاسیس تورک تلکام نقل مکان کرد، ورزشگاه علی سامی ین تخریب شد.


ورزشگاه جدید باشگاه گالاتاسرای، استادیوم تازه تاسیس تورک تلکوم نام دارد و در منطقه سیانتان تپه ساریر واقع شده است. این استادیوم جدید که در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۱ افتتاح گردید، دارای ظرفیت ۵۲.۲۲۳ تماشاگر است و این ورزشگاه را به بزرگ‌ترین استادیوم خصوصی یک باشگاه در ترکیه تبدیل کرده است.

شیر، نماد باشگاه گالاتاسرای

شیر یا به زبان ترکی آصلان نماد باشگاه گالاتاسرای است. انتخاب نماد شیر برای تیم زرد و قرمزپوش گالاتاسرای به فوتبالیست طلایی ‘نیهات بدیک’ ملقب به اسلان یا آصلان نیهات برمی‌گردد. وی که از سال ۱۹۱۶ میلادی بازی را در گالاتاسرای آغاز کرد، در کنار فوتبال به رشته‌های پرش طول، سوارکاری، شنا و قایقرانی بادبانی نیز می‌پرداخت، ‘بدیک’ در طول بیست سال در مجموع ۲۶۸ بار لباس گالاتاسرای را برتن کرد. وی هشت سال کاپیتان تیم گالاتاسرای بود و ۱۸ بار نیز لباس تیم ملی را پوشید که در ۸ بازی از این ۱۸ بازی بازو کاپیتانی تیم ملی ترکیه را به بازو بست. ‘نیهات بدیک’ در طول این مدت، از سوی تماشاگران ملقب به ‘ آصلان ‘ به معنی ‘شیر’ شده بود و لقب وی به عنوان نماد گالاتاسرای انتخاب شد.

رقیبان سنتی تیم گالاتاسرای

سه باشگاه بزرگ استانبول بشیکتاش، فنرباغچه گالاتاسرای سال‌ها است که با یکدیگر رقابت می‌کنند. رقابت تیم گالاتاسرای و فنرباغچه به عنوان دربی اصلی شهر استانبول و مهم‌ترین رقابت در فوتبال ترکیه شناخته می‌شود. رقابت این دو تیم به شکل نمادین تبدیل شده است و نتیجه آن برای طرفداران از اهمیت خاصی برخوردار است. بد نیست بدانید نتیجه مساوی و یا بدون گل این بازی برای طرفداران بدون محتوی تلقی و اغلب گفته می‌شود که نتیجه بازی بدون برنده در لیگ، یک دربی توخالی است.

به دلیل حس انتقام‌جویی شدیدی که در درون و خارج از زمین این دربی وجود دارد، این بازی از محبوبیت خاصی برخوردار است. مستندهای زیادی درباره دربی ساخته شده است که برای مثال می‌توان به یک قسمت از مستند کارخانه واقعی فوتبال بین المللی اشاره نمود. موارد متعددی از بروز خشونت بین طرفداران این دو تیم گزارش شده است که خوشبختانه این روند درسال‌های اخیر سیر نزولی داشته است. از ویژگی‌های بارز این دربی در روزهای بازی می‌توان به بلیط فروشی دراستادیوم‌ها، سر و صدای طرفداران و اعلام حمایت آن‌ها از تیم مورد علاقه خود با صدای بلند در طول مسابقه و اجرای نمایش طنز توسط هواداران قبل از شروع بازی اشاره کرد.
تاریک‌ترین لحظه در تاریخ دربی استانبول در سال ۲۰۱۳ با چاقو خوردن و مرگ یک هوادار نوجوان فنرباغچه رقم خورد. نمونه‌ای بسیار تلخ از که به خوبی میزان حساسیت این بازی را نشان می‌دهد.

پیش بینی بازی های ورزشی در بتکارت

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
خروج از نسخه موبایل