نماد سایت سایت شرط بندی بتکارت

تاریخچه تیم منچستریونایتد ؛ پرافتخارترین تیم انگلیس

منچستریونایتد

منچستریونایتد یکی از با پرستیژ ترین باشگاه های فوتبال دنیا است که همیشه سبک خاص خود را داشته است. این تیم تقریبا همیشه موفق بوده و تاریخچه غنی ای از خود بر جای گذاشته است. منچستریونایتد در کنار لیورپول، به عنوان موفق ترین باشگاه های فوتبال انگلستان شناخته می شوند. شیاطین سرخ، لقب این باشگاه در رقابت های داخلی عناوین و افتخارات بیشتری به دست آورده است، در حالی که قهرمانی های لیورپول در عرصه های اروپایی و بین المللی از این تیم بیشتر است.

تاریخچه تیم منچستریونایتد

در دوران انقلاب صنعتی و به دلیل هجوم کارگران از نقاط مختلف بریتانیا به منچستر، این شهر رشد سریعی را تجربه کرده است. منچستر که در اوایل قرن ۱۹ شهر کوچکی بوده است، در سال ۱۹۰۰ و با داشتن بیش از یک میلیون نفر جمعیت به یکی از بزرگ ترین شهرهای اروپا تبدیل شد. به عبارت دیگر، این بهترین شرایط برای ظهور باشگاه های فوتبال بود. از طرف دیگر این ورزش در آن زمان که روزهای ابتدایی حیات خود را تجربه می کرد، بیشتر از جانب کارگران مورد توجه قرار می گرفت. باشگاهی که بعدها به منچستریونایتد تغییر نام پیدا کرد، ابتدا و در سال ۱۸۷۸ تحت عنوان “باشگاه فوتبال نیوتون هیث L&YR ” آغاز به کار کرد. L&YR علامت اختصاری شرکت راه آهن لنکشایر و یورکشایر بود که بازیکنان این تیم در آن مشغول به کار بودند.

این تیم برای اولین بار در سال ۱۸۹۲ در مسابقات لیگ حاضر شد (این تیم با “باشگاه فوتبال منچستر” که در سال ۱۸۶۰ تاسیس شده و در دهه ۱۸۷۰ در مسابقات جام حذفی حاضر شده و سپس به باشگاه راگبی تغییر کرده، متفاوت است). اما این تیم پس از دو سال به دسته پایین تر سقوط کرد. سپس در سال ۱۹۰۲ یک گروه جدید از تجار و کاسبان محلی اداره این باشگاه را بر عهده گرفته و نام آن را به “منچستریونایتد” تغییر دادند. این باشگاه تحت نام جدید در سال ۱۹۰۸ موفق به کسب قهرمانی در مسابقات لیگ شد. هدایت تیم در این زمان بر عهده ارنست منگنال بود. یک سال پس آن، اولین قهرمانی تیم در رقابت های حذفی نیز از راه رسید. منچستر در سال ۱۹۱۰ به ورزشگاه اولدترافورد، استادیوم فعلی این باشگاه نقل مکان کرد.

پس از جنگ جهانی دوم و با روی کار آمدن مت بازبی در راس کادر مربیگری تیم، منچستریونایتد دوران جدیدی را تجربه کرد. بازبی به این تیم سر و شکل جدیدی داد و به جوانان بیش از پیش توجه کرد. موفقیت آمیز بودن این استراتژی با کسب موفقیت در سال های آتی تثبیت شد.

منچستریونایتد در فصل های ۱۹۵۵/۵۶ و ۱۹۵۶/۵۷ قهرمان لیگ شد که در اولین دوره، متوسط سن بازیکنان تیم ۲۱ سال بود. این جوان ترین تیمی بود که قهرمان مسابقات لیگ می شد و از همان زمان به بازیکنان این لقب “نوزادان بازبی” اطلاق شد.

تراژدی سانحه هوایی

یکی از روزهای سال ۱۹۵۸ برای همیشه و با رنگ های مشکی در تقویم باشگاه منچستریونایتد حک شده است. تیم منچستریونایتد پس از بازی مقابل ستاره سرخ بلگراد در جام باشگاه های اروپا در حال بازگشت به انگلستان بود که فاجعه به وقوع پیوست. پس از سوختگیری مجدد هواپیما در مونیخ، هواپیما دچار حادثه شد و ۸ بازیکن و ۳ عوض باشگاه کشته شدند. اما مربی تیم از این سانحه نجات یافت و در ادامه مجددا تیمی ساخت که توانست عناوین و قهرمانی های زیادی به دست آورد.

تغییرات متعدد بر روی نیمکت مربیگری

پس از این دوران، تیم تحت هدایت تامی داچرتی به کار خود ادامه داد و موفقیت های زیادی نیز کسب کرد. با این وجود، تامی از کار برکنار شد و دیو سکستون که فردی محتاط بود به جای او هدایت تیم را بر عهده گرفت. او نیز پس از مدتی از تیم اخراج شده و جای خود را به ران اتکینسون داد.

دوران سر الکس فرگوسن

در نهایت در سال ۱۹۸۶ سر الکس فرگوسن به عنوان سرمربی باشگاه انتخاب شد. هر چند که باورش سخت است، اما تیم فرگوسن در سال های ابتدایی شرایط خوبی را پشت سر نگذاشت و در نهایت در سال ۱۹۹۰ موفق شد در جام حذفی به مقام قهرمانی دست یابد. در حالی که در ۲۰ سال بعدی، منچستریونایتد ۲۵ جام معتبر کسب کرد که شامل ۱۱ عنوان قهرمانی در لیگ انگلیس می باشد.

در سال ۱۹۹۴ این تیم موفق شد اولین دبل خود را کسب کند. سپس این تیم به اولین باشگاه انگلیسی تبدیل شد که توانست سه گانه را کسب کند؛ آن ها در فصل ۱۹۹۸/۹۹ موفق شد در کنار قهرمانی در لیگ برتر انگلستان و جام حذفی، عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را نیز به دست آورند. در ادامه شیاطین سرخ موفق شدند با پیروزی مقابل پالمیراس در دیدار بین قاره ای، قهرمان باشگاه های جهان شوند.

منچستریونایتد بین سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ موفق شد ۳ بار پیاپی به مقام قهرمانی لیگ برتر انگلستان دست یابد. یکی از بهترین رکوردهای این تیم، کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر انگلستان در فصل ۱۹۹۹/۲۰۰۰ و با ۱۸ امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم بوده است.

علی رغم ورود پر سر و صدا و بحث برانگیز خانواده گلیزرها در راس مالکیت تیم در سال 2005، منچستریونایتد به روند فوق العاده خود ادامه داد و با ادامه سبک سنتی خود به یکی از پر هوادارترین تیم های دنیا بدل گشت.

در فصل ۲۰۱۳/۱۴ این تیم با کسب ۵۱۸ میلیون یورو به دومین باشگاه پر درآمد جهان تبدیل شد. در سال 2015 نیز منچستریونایتد به عنوان سومین باشگاه ارزشمند جهان معرفی شد. از ژوئن سال ۲۰۱۵ به بعد، منچستریونایتد با ارزش ۱.۲ میلیارد دلاری، به عنوان با ارزش ترین باشگاه فوتبال جهان شناخته می شود.

دوران پس از فرگوسن

پس از پایان یافتن دوران حضور فرگوسن در منچستریونایتد در سال ۲۰۱۳، نتایج تیم افت فاحشی داشته است. هیچ یک از مربیان پس او همچون دیوید مویس، رایان گیگز و حتی لوئیز فن خالِ مشهور نیز نتوانستند فرمول موفقیت فرگوسن را تکرار کنند.

در فصل ۲۰۱۶/۱۷ ژوزه مورینیو با قراردادی ۳ ساله به عنوان سرمربی جدید یونایتد انتخاب شد. اما مورینیو نیز دوام چندانی نداشت و در میانه فصل ۲۰۱۸/۱۹ جای خود را به اوله گونار سولسشر، بازیکن سابق شیاطین سرخ داد. منچستریونایتد در این فصل با قرار گرفتن در رتبه ششم جدول به کار خود پایان داد تا حتی به رقابت های لیگ قهرمانان اروپا نیز نرسد. شیاطین سرخ امیدوارند با هدایت مربی جدید خود در رقابت های فصل آینده، این نتایج فاجعه بار چند فصل اخیر را جبران کرده و مجددا به قله فوتبال انگلستان و سپس فوتبال اروپا بازگردند؛ یعنی جایی که به آن تعلق دارند.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
خروج از نسخه موبایل