نماد سایت سایت شرط بندی بتکارت

تاریخچه تیم منچسترسیتی ؛ همسایه های قهرمان!

mancity history

منچسترسیتی نیز همانند تیم همشهری، روزهای درخشان زیادی را در دوران پر زرق و برق فعالیت خود تجربه کرده است. با کسب ۵ قهرمانی در لیگ برتر – یا دسته برتر فوتبال انگلستان، ۶ عنوان نخست در جام حذفی، ۴ لیگ کاپ و یک قهرمانی در جام برندگان جام اروپا، منچسترسیتی یکی از تیم های پر افتخار فوتبال انگلستان محسوب می شود. با این وجود، روزهای تیره و تاریک این باشگاه نیز کم نبوده و حتی بیشتر از روزهای درخشان سیتیزن ها بوده است؛ به عنوان نمونه، منچسترسیتی تنها باشگاه انگلیسی است که یک سال پس از کسب قهرمانی در دسته برتر لیگ، به دست پایین تر سقوط کرده است.

تاریخچه تیم منچسترسیتی

باشگاه در سال ۱۸۸۰ و با مجموعه اقدامات و پیگیری های آرتور کانل (کشیش کلیسای سنت مارک) و دخترش آنا کانل، تحت نام “سنت مارک” آغاز به کار کرد. پس از مدتی فعالیت تحت نام های “گورتون اف سی” و “آردویک”، در سال ۱۸۹۴ نام این تیم به منچسترسیتی تغییر کرد. این مساله با مشکلات مالی باشگاه همزمان شد که در نهایت به بازسازی تیم منجر شد. این تغییر نام در کنار تغییر مکان باشگاه به ورزشگاه بزرگتر هاید رود، دو سال پس از آن، باعث شد منچسترسیتی به محبوب ترین تیم شهر بدل گشت و هواداران بیشمار آن در همه بازی ها در نقاط مختلف تیم را همراهی می کردند. این موفقیت باعث شد باشگاه در سال ۱۸۹۹ به رقابت های دسته برتر فوتبال انگلستان صعود کند.

کمی پس از آن بود که سیتی به اولین قهرمانی خود که کسب عنوان نخست جام حذفی در سال ۱۹۰۴ بود، دست یافت. در همین دوران، به دلیل مطرح شدن ادعاهایی مبنی بر تخلف مالی باشگاه، ۱۷ بازیکن این تیم تعلیق و محروم شدند. پس از این ماجرا بود که بیلی مردیث، ستاره منچسترسیتی به تیم همشهری یعنی منچستریونایتد نقل مکان کرد؛ جایی که او بعدها در آن به دو مقام قهرمانی در لیگ نیز دست یافت. در سال ۱۹۲۳ و پس از آتش سوزی در استادیوم هایدرود که به صدمه دیدن سکوهای اصلی ورزشگاه منجر شد، منچسترسیتی به ورزشگاه “مِین رود” نقل مکان کرد.

در سال ۱۹۳۴، تیم منچسترسیتی با کسب دومین قهرمانی خود در رقابت های جام حذفی به مسیر موفقیت بازگشت. در همین دوره از مسابقات بود که سیتیزن ها رکورد حضور بیشترین تعداد تماشاگر در یک دیدار حذفی را شکستند و تا به امروز نیز این رکورد دست نخورده باقی مانده است؛ در بازی منچسترسیتی و استوک سیتی از دور ششم اف ای کاپ، ۸۴۵۶۹ نفر در ورزشگاه مِین رود جمع شده بودند. ۳ سال بعد سیتیزن ها موفق شدند با زدن ۱۰۰ گل در طول یک فصل، به مقام قهرمانی رقابت های لیگ دست یابند.

افول تیم منچسترسیتی

پس از این دوران، سال های طولانی افت باشگاه آغاز شد. پس از کسب تنها یک جام حذفی در طی ۳ دهه و کاهش چشمگیر تعداد هواداران تیم در ورزشگاه، به نظر می رسید که زمان تغییرات از راه رسیده است. پس از انتصاب جو مرسر به عنوان سرمربی، باشگاه روند فوق العاده ای را تجربه کرد. در طی ۶ سال حضور این مربی بر روی نیمکت تیم، یک قهرمانی در لیگ، دو قهرمانی در دو جام داخلی کشور انگلستان (جام حذفی و لیگ کاپ) و یک قهرمانی در جام برندگان جام اروپا برای منچسترسیتی به دست آمد. در دوران پس از این مربی، یک قهرمانی دیگر در لیگ کاپ سال ۱۹۷۶ حاصل شد و سپس باشگاه دوباره به دوران افت خود بازگشت.

بازگشت مجدد تیم منچسترسیتی به سطوح بالای فوتبال انگلستان از فصل ۱۹۹۸/۹۹ آغاز شد. پس از یک دیدار پلی آف پر حادثه مقابل تیم گیلینگام، منچسترسیتی از دسته ۲ به دسته اول رسید. تیم توانست خود را از دسته اول به لیگ برتر برساند. اما پس از سقوط دوباره به دسته یک، آن ها موفق شدند در فصل بعد از آن با ۱۰ امتیاز اختلاف نسبت به وست برومویچ به عنوان اولین تیم به رقابت های لیگ برتر بازگشته و از آن روز تا کنون، خود را به عنوان یک تیم لیگ برتری تثبیت کنند.

مِین رود برای سال های زیادی به عنوان ورزشگاه اصلی این تیم مورد استفاده قرار می گرفت تا اینکه در سال ۲۰۰۳ ورزشگاه جدید منچسترسیتی با گنجایش تماشاگر بیشتر مورد بهره برداری قرار گرفت.

عصر جدید و موفقیت های فراوان

خرید منچسترسیتی توسط شیخ منصور، میلیاردر اماراتی در سال ۲۰۰۸، نویدبخش آغاز دورانی درخشان برای این باشگاه بود. سیتی که اکنون به یکی از ثروتمندترین باشگاه های دنیا تبدیل شده بود خیلی زود دست به کار شد و وارد بازار نقل و انتقالات شده و نام های بزرگی را با مبالغی هنگفت و رکوردشکن به خدمت گرفت. در ۵ سال اول حضور شیخ منصور در باشگاه، منچسترسیتی ۵۰۰ میلیون پوند برای خرید بازیکنان جدید هزینه کرد. از جمله تغییرات مهم دیگری که در این باشگاه ایجاد شد، تغییر نام ورزشگاه به “ورزشگاه اتحاد” در سال ۲۰۱۱ بود.

این فعل و انفعالات، به کسب قهرمانی های متعدد در رقابت های لیگ برتر، جام حذفی و لیگ کاپ منتهی شد. یکی از رکوردهای باشگاه نیز در فصل ۲۰۱۷/۱۸ رقم خورد که منچسترسیتی موفق شد با کسب ۱۰۰ امتیاز در لیگ، عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهد. در فصل ۲۰۱۸/۱۹ نیز سیتیزن ها موفق شدند از عنوان قهرمانی خود دفاع کرده و با کسب قهرمانی در هر دو جام داخلی دیگر (جام حذفی و لیگ کاپ)، سه گانه داخلی انگلستان را به ویترین افتخارات و رکوردهای خود اضافه کنند.

منچسترسیتی تحت هدایت پپ گواردیولای اسپانیایی اکنون به چیزی فراتر از انگلستان فکر می کند؛ افتخار آفرینی در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا، عنوانی که جای خالی آن در ویترین افتخارات باشگاه سیتی به شدت خودنمایی می کند.

پیش‌بینی ورزشی در سایت بتکارت

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
خروج از نسخه موبایل