نماد سایت سایت شرط بندی بتکارت

تاریخچه تیم شاختار دونتسک اوکراین ؛ معدنچی‌هایی از شرق اروپا

schakhtar

تیم‌های شاختار دونتسک و دیناموکیف همواره دو تیم پرطرفدار کشور اوکراین هستند و باوجود درگیری‌های نظامی در این کشور توانستند همواره کیفیت خود را در سطح بالا فوتبال اروپا نگه دارند. در این مطلب به تاریخچه تیم شاختار دونتسک اوکراین و افتخارات آن خواهیم پرداخت.

پیش بینی بازی های ورزشی در بتکارت

تاریخچه تیم شاختار دونتسک اوکراین ؛محدودیت‌هایی که باعث پیشرفت این باشگاه شد

باشگاه شاختار دونتسک اوکراین به‌اختصار:

تیم فوتبال شاختار دونتسک، یک باشگاه حرفه‌ای فوتبال اوکراینی است و با نام مستعار”ماینرز” به‌معنی “معدنچی” نیز شناخته می‌شود و در شهر دونتسک اوکراین واقع شده است. در سال ۲۰۱۴، به دلیل جنگ بین ارتش روسیه و اوکراین(که روسو-اکراین نامیده می‌شود)، این باشگاه مجبور به نقل مکان به شهر لویو شد. از اوایل سال ۲۰۱۷ درحالی که دفتر مرکزی و دفاتر آموزش این باشگاه در شهر کیف به فعالیت خود ادامه می‌داد، این تیم بازی‌هایش را در شهرخارکوف (دومین شهربزرگ اوکراین) برگزار می‌نمود. شاختار توانسته است در چندین رقابت اروپایی و غالباً در لیگ قهرمانان اروپا حضور پیدا کند. شاختار به اولین باشگاهی در اوکراین استقلال‌یافته تبدیل شده که توانسته است در سال ۲۰۰۹ قهرمانی لیگ اروپا را به‌دست آورد، اف‌سی شاختار دونتسک و دیناموکیف دو تیم بزرگ اوکراین هستند. در گذشته این باشگاه بازی‌های خانگی خود را در شهر دونتسک و در ورزشگاه تازه تاسیس دونباس‌آرنا برگزار می‌کرد، ولی به دلیل درگیری‌هایی که در شرق اوکراین به‌وجود آمده بود، این تیم مجبور شد به طور موقت ۱۰۰۰ کیلومتر به سمت غرب و به ورزشگاه آرنا لویو نقل مکان کنند. درپی استراحت زمستانی فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۷، این باشگاه در اوایل سال ۲۰۱۷ دوباره به ورزشگاه متالیست درخارکوف (۲۵۰ کیلومتری شمال غربی دونتسک) منتقل شد. شاختار دونتسک محبوب‌ترین باشگاه فوتبال در اوکراین، به‌ویژه در منطقه دونباس شرقی می‌باشد. این باشگاه از همان آغاز رقابت‌های لیگ فوتبال اتحاد جماهیر شوروی تاریخ خود را ترسیم نموده و به یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌های اکراین تبدیل شده است. باشگاه شاختار، عضو انجمن ورزشی داوطلبانه اتحاد جماهیر شوروی از شاختیور بود و در این میان با سایر تیم‌های شوروی از کاراگاندا (قزاقستان) و سلیگورسک (بلاروس) نیز ارتباط خوبی داشت. پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، شاختار دو سال پیاپی یعنی در سال‌های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۲ دوران سختی را سپری می‌کرد و در میانه جدول لیگ این کشور قرار داشت.


شاختار در چندین رقابت اروپایی شرکت داشته‌است و اغلب در لیگ قهرمانان اروپا به‌عنوان نماینده اوکراین حاضر می‌شود. این باشگاه نخستین باشگاه اوکراین است که پس از استقلال اوکراین، قهرمان لیگ اروپا در سال ۲۰۰۸–۲۰۰۹ شده‌ است. شاختار دونتسک در کنار باشگاه فوتبال دیناموکیف تنها باشگاه‌های اوکراینی هستند که قهرمان جامی معتبر در اروپا شده‌اند. در دوران مختلف این تیم با نام‌های متعددی به ‌میدان رفته است که به ترتیب استاخانووتز در سال‌های(۱۹۳۶-۱۹۴۶) شاختایور(۱۹۴۶-۱۹۹۲) اف‌سی شاختار دونتسک(۱۹۹۲- تاکنون) می‌باشند. در ادامه مطلب به تاریخچه تیم شاختار دونتسک اوکراین می پردازیم.

تاریخچه تیم شاختار دونتسک اوکراین :

سال‌های ۱۹۳۶- ۱۹۴۵

باشگاه شاختار بر اساس تصمیم اتحادیه شورای فرهنگی و ورزشی و در تاریخ ۳ آپریل ۱۹۳۶ تشکیل شد و در ابتدا با نام استاخانوویتز به معنی “جنبش شرکت کنندگان” نام‌گذاری شد که این نام از آلکسی استاخانوف از یکی از کارگران معدن ذغال سنگ درحوضه دونتز در سال ۱۹۳۵ برگرفته شده است. این تیم با حضور بازیکنان دو تیم محلی اسپارتاکیدز(یک رشته ورزشی محلی، که بعد‌ها به کشورهای بلوک شرق نیز انتقال یافت) که همگی اوکراینی بودند تشکیل شد. این دو تیم دینامو هورلیکا و دینامو استالینو نام داشتند. اولین بازی این تیم مقابل دینامو اودسا به عنوان بخشی از جام اوکراین ۱۹۳۶(در آن زمان به عنوان چالش بهاری اوکراین شناخته می‌شد) و در ۱۲ می ۱۹۳۶ در ورزشگاه بالتیسکی در شهر هورلیوکا (اولین استادیوم خانگی) برگزار شد. این تیم که با نام استاخانووتز هورلیوکا در این بازی حضور پیدا کرده بود، بعد از به ثمر رساندن اولین گل توسط میخایلو پاشچنکو، با نتیجه ۳ بر۲، بازی را به حریف خود واگذار کرد، گل دوم این بازی را بوریس ترنتیف به ثمر رساند. در تاریخ ۲۴ می ۱۹۳۶، اولین بازی لیگ این تیم درگروه V و در برابر دینامو کازان برگزار شد. عملکرد تیم ماینرها بسیار ناامیدکننده بود و این بازی با نتیجه ۴-۱ به سود تیم دیناموکازان پایان یافت. پیش از انجام این بازی تیم استاخونوویتز با ۱۵ بازیکن درتاریخ ۲۰ می با قطار به کازان عزیمت کرد. در کنار بازیکنان، هیئت نمایندگان شورای منطقه‌ای فرهنگی ورزشی گلولبوف و داور جمهوری‌خواه این بازی روزانف نیز این تیم را همراهی می‌کردند. این تیم و همراهان آن در تاریخ ۲۸ ماه می به استالینو بازگشتند و در همان روز گلولوبوف در مصاحبه‌ای با روزنامه استالینسکی رابوچی گفت: ۳۰۰۰ نفرنظاره‌گر بازی با تیم دینامو در شهر کازان بودند.


در دقایق اولیه بازی، تیم میزبان از سرعت بالایی برخوردار بود. “ماینرها” که به‌خاطر طی کردن مسافت زیاد از لحاظ فیزیکی خسته بودند، نمی‌توانستند پا به پای تیم حریف بدوند. تیم دینامو در دقیقه سیزدهم اولین گل بازی را به‌ثمر رساند و تا پایان نیمه اول دوگل دیگر نیز وارد دروازه تیم شاختار کرد. از بسیاری جهات دلیل این باخت، عملکرد ضعیف هافبک راست، کوتسف(کسی که جایگزین پاشچنکوشده بود) وکوروتینسکی مهاجم سمت راست تیم شاختار بود. بازیکنان دینامو از هر دو جناح حمله می‌کردند. بازی برای تیم استاخانووتز در نیمه اول بسیار سخت شده بود. در نیمه دوم بازی مساوی شد و در دقیقه ۵۵ فدورمانوف دروازه تیم حریف را باز کرد. این دیدار با نتیجه ۴ بر۱ به نفع تیم میزبان به پایان رسید. علیرغم تمام این مسائل، مدیریت صحیح این باشگاه سبب شد تا در پایان دهه ۱۹۳۰ تیم شاختار با موفقیت‌های چشمگیری مواجه شود. در طی رقابت‌های سال ۱۹۴۱ که به طور ناگهانی دچار وقفه شد، این باشگاه قهرمان اتحاد جماهیر شوروی، دینامو مسکو را شکست داد و پس از حدود ده بازی در رده پنجم جدول لیگ قرار گرفت. در تاریخ ۲۴ جون و در آخرین روز بازی این رقابت‌ها، دو روز پس از شروع جنگ جهانی دوم، تیم استاخانووتز در خانه خود، برابر تراکتور استالینگراد قرار گرفت و مغلوب این تیم شد. درطول جنگ، بازیکنان زیادی به ارتش ملحق شدند و در این بین ایوان اوستینف، ایوان پوتاتاتوف، ولادیمیر شوروف، ایوان هوروبتس میخایلو واسین و چند تن دیگر کشته شدند. بازیکنانی که از جنگ‌های قبلی که در سال ۱۹۴۵ اتفاق افتاده بود تنها سه بازیکن جورجی بیکین، میکولا کوزنتسف و پترو یورچنکو جان سالم به در برده بودند.

سال‌های ۱۹۴۶- ۱۹۵۷

انجمن معادن ذغال سنگ استاخانووتز در جولای سال ۱۹۴۶ نام خود را به شاختیور( شاختر) تغییر داد و این تغییر نام برای انجمن ورزشی دونباس ماینرها نیز انجام شد. در سال ۱۹۵۰، ویکتور فومین به‌رغم این‌که این باشگاه تنها در رده یازدهم جدول لیگ قرار گرفته بود، به عنوان فوتبالیست سال اوکراین انتخاب شد. اولین موفقیت این تیم در سال ۱۹۵۱ با کسب مقام سوم در مسابقات اتحاد جماهیر شوروی به دست آمد. مهم‌ترین بازیکن تیم در این رقابت‌ها الکساندر پونوماروف بود که در پست مهاجم برای تیمش در شهردونباس(زادگاه خود) بازی می‌کرد. وی در سال ۱۹۵۱ به عنوان فوتبالیست سال اوکراین معرفی شد. شاختار در پایان فصل ۱۹۵۲ به لیگ دسته بی سقوط کرد و با سازماندهی مجدد این تیم، الكساندر پونومارف بازیکن سابق این تیم به عنوان سرمربی این باشگاه انتخاب شد. در سال ۱۹۵۴، شاختار با مدیریت پونومارف توانست قهرمانی لیگ دسته بی را به‌دست آورد و بدین ترتیب به لیگ برتر صعود کرد.

قهرمانی در مسابقات مختلف و استقرار در لیگ اتحاد جماهیر شوروی، سال‌های ۱۹۵۸- ۱۹۸۶

در مسابقات قهرمانی که در سال ۱۹۵۸ برگزار شد، بازیکنان این باشگاه نسبت به سایر تیم‌ها، کمترین کارت زرد و قرمز را دریافت کردند و به همین دلیل روزنامه سووتسکی اسپورت به این باشگاه جایزه “بازی‌های دوستانه “را اهدا نمود. در دهه ۱۹۶۰، شاختار با مربی‌گری اولگ اوشنکوف، توانست چهار بار به مرحله فینال جام اتحاد جماهیر شوروی راه یابدکه دو بار در سال‌های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۲ قهرمان این دوره از رقابت‌ها شد. در سال ۱۹۶۱ آنها به مصاف تورپدو مسکو رفت و این تیم را با نتیجه ۳-۱ شکست داد و قهرمان شد. سال بعد در فینال مسابقات جام اتحاد جماهیر شوروی، در برابر تیم زوایوا قرار گرفت و با نتیجه ۲-۰ بر این تیم غلبه کرد و قهرمان شد. در سال ۱۹۸۰ و در فینال جام اتحاد جماهیر شوروی در برابر تیم دینامو تبیلیسی با نتیجه ۲-۲ بر این تیم پیروز شد. در سال ۱۹۸۳ نیز با قرار گرفتن در برابر تیم متالیست خارکیف، این تیم را شکست داد و با به ثمر رساندن یک گل قهرمان این دوره از رقابت‌ها شد.


در بین بازیکنانی که به‌عنوان مدافع برای این باشگاه بازی می‌کردند، نام ویوچسلاو علیابیف و ولادیمیر سالکوف (فوتبالیست‌های حرفه‌ای اوکراینی) به چشم می‌خورد. این باشگاه به دلیل کسب موفقیت‌های پی‌درپی در مسابقات قهرمانی سالانه، به”تیم جام” لقب گرفت. دستاوردهای قابل توجه ماینرها از اواسط دهه ۱۹۷۰ تا اوایل دهه ۱۹۸۰ رخ داد.
علیرغم این‌که هافبک و کاپیتان تیم، آناتولی کونکوف، در سال ۱۹۷۵ این تیم را ترک کرد، ولی شاختارتوانست با مربیگری ولادیمیر سالکوف بازیکن سابق خود، مقام دوم مسابقات قهرمانی اتحاد جماهیر شوروی را به‌دست آورد و مجوز شرکت در رقابت های اروپایی را نیز دریافت کرد. در پایان فصل، شاختار به خاطر پیشرفت‌هایی که در لیگ فصل قبل به دست آورده بود موفق شد تا “جام پیشرفت” را از آن خود کند. این جایزه یک بار دیگر در سال ۱۹۷۷ به این تیم تعلق گرفت. جام پیشرفت جایزه‌ای است که از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۱ و پیش از فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی به تیم‌هایی تعلق می‌گرفت که توانسته بودند بیشترین پیشرفت را در کسب امتیاز نسبت به فصل گذشته داشته باشند. این جایزه از طرف روزنامه رابوچایا که یک روزنامه غیر قانونی سوسیال دموکرات بود به این تیم‌ها اهدا می شد. در سال ۱۹۷۸، شاختار در مسابقات لیگ اتحاد جماهیر شوروی به مقام سوم دست یافت. یک سال بعد، نایب قهرمان رقابت‌های لیگ شد. در همین زمان، مهاجم وکاپیتان این تیم- ویتالی استاروخین- با ۲۶ گل زده، عنوان بهترین گل‌زن و فوتبالیست سال اتحاد جماهیر شوروی را به خود اختصاص داد. شاختار تنها دو امتیاز با مقام قهرمانی لیگ فاصله داشت و در همین حین بازیکنان مهم آن نیز تک‌تک این تیم را ترک کردند و سایر بازیکنان هم دچار مصدومیت شده بودند. در کنار استاروخین، میخایلو سوکوولسکی به عنوان کاپیتان تیم، ویکتور زویاهینتسف و والری هوربونف به‌عنوان مدافع و یوری داهتریوف به‌عنوان دروازه‌بان برترسال اتحاد جماهیر شوروی در این تیم حضور داشتند.

سال‌های ۱۹۸۷- ۱۹۹۴

میخایلو سوکوولسکی در سال ۱۹۸۷ توانست عنوان جایزه وفاداری باشگاه را از آن خود کند. ویکتور زویاهینتسف و والری هوربونف توانسته بودند چندین بار در لیست ۳۳ بازیکن برتر لیگ اتحاد جماهیر شوروی قرار بگیرند و یوری داهتریوف در سال ۱۹۷۷ جایگاه سومین مرد سال فوتبال و عنوان برترین دروازه بان اتحاد جماهیر شوری را به خود اختصاص داده بود.


تیم شاختار دو بار و در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۳، جام کریستال اتحاد جماهیر شوروی را به دونتسک آورد و در سال ۱۹۸۳، سوپر جام اتحاد جماهیر شوروی و قهرمانی لیگ داخلی دنیپروپتروسک را از آن خود کرد. این مسابقه با نتیجه ۳-۲ به سود تیم شاختار پایان یافت.
شاختار هم‌چنین به مرحله یک چهارم نهایی جام در جام اروپا در فصل ۱۹۸۳-۱۹۸۴ رسید و مهاجمان ویکتور هراچوف و سرحی ان موروزف به عنوان برترین گلزنان این مسابقات معرفی شدند. در سال ۱۹۸۷، شاختر کمترین کارت زرد و قرمز را در مسابقات دریافت کرد، به همین دلیل از سوی مجله “من اند لا” جایزه بهترین بازی لیگ برتر اتحاد جماهیر شوروی” به این تیم اهدا شد. بین سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۸، شاختار ۵ بار جایزه”همراه با باشگاه” را دریافت کرد. این جایزه‌ای بود که به خاطر سازماندهی خوب بازی‌ها و رفتار هواداران خانگی به تیم‌ها اهدا می‌شد.

دهه اول بعد از استقلال اوکراین- آغاز دوره آخمتوف، سال‌های ۱۹۹۵- ۲۰۰۰

در ابتدا اوکراین تازه استقلال یافته شاهد قهرمانی همزمان دو رقیب دیرینه یعنی تیم‌های شاختار و دیناموکیف بود. در اکتبر ۱۹۹۵ یک عملیات تروریستی بمب‌گذاری در ورزشگاه این تیم اتفاق افتاد و باعث کشته شدن آخات براگین، رئیس این باشگاه شد. در سال بعد، رینات آخمتوف به سمت ریاست باشگاه منصوب شد و ثروت کلانی را در این باشگاه سرمایه‌گذاری کرد. علیرغم آن‌که شاختار در آن زمان مدعی قدرتمندی برای قهرمانی نبود ولی توانست چندین بار با اختلاف امتیاز زیاد مقام نایب قهرمانی را از آن خود کند. آن‌ها سه بار در سال‌های ۱۹۹۵،۱۹۹۷ و۲۰۰۱ با مربیگری بازیکن سابق این تیم ولادیمیر سالكوف جام اکراین را به دست آوردند. در فینال مسابقات جام اکراین که در سال ۱۹۹۵ برگزار شد، شاختار در برابر تیم دنیپرو قرار گرفت و در وقت عادی مسابقه نتیجه این مسابقه ۱-۱ مساوی شد. شاختار در ضربات پنالتی توانست تیم حریف را با نتیجه ۷-۶ شکست دهد. در سال ۱۹۹۷ و در فینال مسابقات جام اکراین، شاختار بار دیگر به مصاف دنیپرو رفت و این تیم را نتیجه ۱-۰ مغلوب خود کرد و قهرمان این دوره از رقابت‌ها شد. فینال مسابقات جام اکراین در ۲۷ می سال ۲۰۰۱ در ورزشگاه ان‌اس‌سی المپیاسکی شهرکیف و در حضور ۵۵.۰۰۰ تماشاگر برگزار شد. این بازی با نتیجه ۲-۱ به سود تیم شاختار پایان یافت و قهرمانی جام اکراین را از آن خود کرد.


در جام در جام اروپا که در فصل ۱۹۹۷-۱۹۹۸ برگزار شد، شاختار پس از باخت ۵–۲ در مقابل تیم ایتالیایی ویچنزا، از دور مسابقات خارج شد. از بازیکنان مهمی که در آن زمان در شاختار حضور داشتند می‌توان به سرخی پوپوف و میخایلو استروستیاک در پست دفاع، دمیترو شوتکوف در پست دروازه‌بان، اوله ماتویو (بهترین گلزن لیگ برتر در فصل ۱۹۹۶-۱۹۹۷) در پست مهاجم و هافنادی اروبو، والری کرینتسوف و ایورور پتروف در پست هافبک اشاره نمود. بیشتر بازیکنانی که در آن زمان برای شاختار بازی می‌کردند از رده سنی جوانان انتخاب شده بودند. در پایان دهه۹۰، سرانجام تیم شاختار به گونه‌ای ظاهر شد که توانایی قهرمان شدن را در خود احساس می‌کرد. در سال ۱۹۹۹، آکادمی فوتبال شاختار افتتاح شد و هم‌اکنون میزبان آموزش فوتبال حدودا ۳۰۰۰ جوان است. در سال ۲۰۰۰، آندری وروبی به عنوان برترین فوتبالیست اوکراینی سال از تیم شاختار و نیز به‌عنوان برترین گل‌زن لیگ برتر اوکراین در فصل ۲۰۰۰-۲۰۰۱ انتخاب شد.
در آن سال، شاختار برای اولین بار در لیگ قهرمانان اروپا به رقابت پرداخت و با لاتزیو، آرسنال و اسپارتاپراگ در یک گروه قرار گرفت. آن‌ها پس از پیروزی ۳-۰ مقابل آرسنال، در رده سوم جدول گروهی قرار گرفتند و جواز حضور در رقابت‌های لیگ اروپا را دریافت کردند.

سال‌های ۲۰۰۰- ۲۰۰۸

در فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۲، اولین قهرمانی لیگ برتر تیم شاختار با مربیگری نویو اسکالا در برابر رقیب دیرینه این تیم دیناموکیف و با اختلاف تنها یک امتیاز به‌دست آمد. در همان فصل شاختار با غلبه بر دیناموکیف با نتیجه ۳-۲ در وقت اضافی توانست جام اوکراین را نیز از آن خود کند. در بین بازیکنان کلیدی این تیم نام آناتولی تیموشچاک به‌عنوان کاپیتان و هافبک دفاعی، آندری وروبی به‌عنوان مهاجم، هنادی زوبوف به‌عنوان هافبک و میخایلو استاروستیاک به‌عنوان دفاع به چشم می‌خورد. در پایان فصل، آناتولی تیموشچاک کاپیتان این تیم، به‌عنوان فوتبالیست برتر سال از طرف کماندا و فوتبال اوکراینسکی انتخاب شد. در سال ۲۰۰۴، پس از این که چندین بار مدیریت این تیم تغییرکرد، میرچا لوچسکو رومانیایی برای سروسامان دادن این تیم به شاختار دعوت شد. وی پس از ده روز حضور در این باشگاه، قهرمانی در جام حذفی اوکراین در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۴ را به‌دست آورد و همین امر سبب شد که وی عنوان مربی سال رومانیایی را در سال ۲۰۰۴ بدست آورد.


تیم شاختار در فینال مسابقات جام‌حذفی اوکراین که در ۳۰می سال ۲۰۰۴ برگزار شد، در برابر تیم دنیپرو قرارگرفت و با دو گل این تیم را شکست داد و به قهرمانی این جام دست یافت. بر اساس قوانین تنطیم شده در فوتبال اوکراین، مربی می‌بایست از بازیکنان اوکراینی در تیم خود استفاده کند. انتخاب بازیکنان جوان و با استعداد برزیلی در پست مهاجم از استراتژی‌هایی بود که میرچا لوچسکو در چیدمان تیم به‌کار می برد، در حالی که دفاع این تیم با بازیکنان حرفه‌ای با ملیت اوکراینی پوشش داده می‌شد. در پی تعدد حضور بازیکنان برزیلی در طی سالیان متمادی در این تیم، شاختار نام مستعار “برزیلی ترین باشگاه اروپا” را به‌خود اختصاص داده بود. این تیم دومین عنوان قهرمانی لیگ برتر خود را در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۵، با ۳۰ بازی، ۲۶ برد، ۲ مساوی، ۲ باخت و مجموع ۸۰ امتیاز کسب کرد و صدر نشین جدول لیگ برتر اکراین ( وایشچا لیها) شد. درمسابقات افتتاحیه سوپر جام اوکراین در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۵، در ضربات پنالتی با نتیجه ۶-۵ از دینامو کیف شکست خوردند. در فینال جام حذفی ۲۰۰۴-۲۰۰۵، با کسب نتیجه ۱-۰ مغلوب دینامو کیف شدند و عنوان نایب قهرمانی این مسابقات را از آن خود کردند. در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۶ تیم شاختار توانست تاج قهرمانی لیگ برتر را بر سر بگذارد و با شکست ۲بر۱ دیناموکیف، انتقام باخت در سوپر جام قبلی را بگیرد و اولین عنوان قهرمانی سوپر جام اوکراین را به‌دست آورد. در بازی‌های سوپرجام که در سال ۲۰۰۵ برگزار شد، تیم شاختار به‌عنوان قهرمان لیگ و دیناموکیف به عنوان قهرمان جام حذفی به مصاف یکدیگر رفتند. فینال این مسابقات با نتیجه مساوی ۱-۱ پایان یافت و در ضربات پنالتی شاختار توانست با نتیجه ۴-۳ قهرمان سوپر جام سال ۲۰۰۵ اوکراین شود.


در پایان فصل، آناتولی تیموچوچک برای بار دوم توسط اوکراینسکی فوتبال به‌عنوان فوتبالیست سال اوکراین معرفی شد و به اولین بازیکنی از تیم شاختار تبدیل شد که توانسته است بیش از یک بار نامزد بهترین فوتبالیست سال شود. براندائو مهاجم برزیلی این تیم به عنوان برترین گل‌زن لیگ انتخاب شد. شاختار در هر سه نسخه جام کانال یک حضور پیدا کرد. جام کانال یک یا (چنل وان کاپ) به سری مسابقات فوتبالی گفته می‌شود که مربوط به تبلیغات تجاری رادیو و تلویزیون است و این رقابت‌ها به صورت سالانه پیش از آغاز فصل فوتبال برگزار می‌شود. سازماندهی این مسابقات برعهده شبکه چنل وان روسیه و رومان آبراموویچ موسس آکادمی فوتبال ملی اوکراین است که در سال ۲۰۰۷ تیم شاختار قهرمانی این سری از مسابقات را به‌دست آورد و در سال ۲۰۰۸ نایب قهرمان شد. در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۷ تیم شاختار با ۳۰ بازی، ۱۹ برد، ۶ مساوی، ۵ باخت و در مجموع با ۶۳ امتیاز بعد از دیناموکیف، به مقام نایب قهرمانی رسید. شاختاردر فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۸ توانست با ۳۰ بازی، ۲۴ برد، ۲ مساوی، ۴ باخت و در مجموع با ۷۴ امتیاز صدر‌نشین جدول لیگ برتر شود و قهرمانی این مسابقات را از آن خود کند. هم‌چنین در جام حذفی فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۸ اوکراین، شاختار پس از شکست دیناموکیف ۲-۰ در فینال، پیروز شد و قهرمانی را جشن گرفت.
فصل ۲۰۰۷– ۲۰۰۸ با قهرمانی دیگری در سوپر جام اوکراین برای این تیم همراه بود. تیم شاختار در فینال مسابقات سوپر جام اوکراین به مصاف تیم دیناموکیف رفت و در وقت قانونی، این مسابقه با نتیجه مساوی ۱-۱ به پایان رسید و بازی به ضربات پنالتی کشیده شد. در ضربات پنالتی تیم شاختار با نتیجه ۵-۳ توانست قهرمانی این سری از مسابقات را به خود اختصاص دهد.

پیروزی و برتری در اوکراین، سال‌های ۲۰۰۹- ۲۰۱۳

در سال ۲۰۰۹، برای اولین بار پس از استقلال اوکراین، تیم شاختار توانست به‌عنوان دومین تیم این کشور در یک رقابت اروپایی پیروزی کسب نماید و پس از شکست دادن وردربرمن در فینال، با گل‌های لوئیز آدریانو و جادسون برزیلی قهرمان لیگ اروپا شود و افتخاری بزرگ را رقم بزند.


این بازی در استادیوم ساراکولو شهر استانبول و در حضور۳۷.۳۵۷ تماشاگر برگزار شد و با نتیجه ۲-۱ در وقت اضافه به سود شاختار به پایان رسید. این پیروزی سبب شد تا ماریوسز لواندوفسکی لهستانی که به‌عنوان مرد سال فوتبال لهستان انتخاب شده بود به تیم شاختار بپیوندد. پیش از آغاز فصل ۲۰۰۹-۲۰۱۰، شاختار برنده مسابقات دوستانه جام اورن شد. اورن کاپ یا جام اورن، مسابقات فوتبال باشگاهی است که هر ساله در شهرهای گرنچن و بیل سوئیس برگزار می‌شود. در ۵ می سال ۲۰۱۰، فینال مسابقات لیگ برتر اوکراین بین دو رقیب دیرینه، تیم شاختار و دیناموکیف برگزار شد که در این رقابت شاختار توانست با نتیجه ۱-۰ دیناموکیف را مغلوب خود کند. در این بازی آندری پیاتوف دروازه‌بان، به‌عنوان فوتبالیست برجسته تیم در لیگ برتر اوکراین و مربی رومانیایی این تیم میرچه لوچسکو برای دومین بار به‌عنوان مربی سال انتخاب شدند.
فصل ۲۰۱۰–۲۰۱۱ فصلی پر از موفقیت برای تیم شاختار بود. این تیم به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا رسید،که این خود بهترین عملکرد آن‌ها در این رقابت‌ها بود. این تیم در مرحله یک چهارم نهایی در برابر تیم بارسلونا قرار گرفت و با نتیجه ۶-۱ از این تیم شکست خورد و از ادامه رقابت‌ها باز ماند. در بازی رفت این تیم با نتیجه ۵-۱ شکست خورد و بازی برگشت ۱-۰ به سود بارسلونا پایان یافت. همچنین با پیروزی در لیگ برتر، جام حذفی اوکراین و سوپر جام، موفق به کسب قهرمانی‌های سه گانه شدند.
در جولای سال ۲۰۱۰ و در فینال مسابقات سوپر جام اوکراین، تیم شاختار به عنوان قهرمان لیگ و تیم تاوریا سیمفروپول به عنوان قهرمان جام حذفی با هم به رقابت پرداختند و این بازی با نتیجه ۷-۱ به سود تیم شاختار به پایان رسید و قهرمانی سوپر جام اوکراین را به خود اختصاص داد.


در فینال رقابت‌های جام حذفی که در ۲۵ می سال ۲۰۱۱ و در ورزشگاه یووینیلی شهر سامی با حضور ۲۷.۸۰۰ تماشاگر برگزار شد، تیم شاختار به مصاف دیناموکیف رفت و با نتیجه ۲-۰ این تیم را شکست داد و قهرمانی جام حذفی اوکراین را نیز به‌دست آورد. دستیابی به موفقیت‌های چشمگیر این تیم باعث شد که مورد توجه کارشناسان زیادی قرار بگیرد و در سال ۲۰۱۱، فدراسیون بین المللی آمار و تاریخ فوتبال، جایزه ویژه‌ای را به همین منظور به تیم اهدا نمودند. در فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲ شاختار با اختلاف ۴ امتیاز نسبت به تیم دیناموکیف در صدر جدول لیگ برتر قرار گرفت و قهرمان شد. در فینال رقابت‌های جام حذفی که در فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲ برگزار شد، تیم شاختار در مقابل تیم متالوردونتسک قرار گرفت و در وقت اضافی تیم شاختار با نتیجه ۲-۱ این تیم را مغلوب کرد و قهرمان شد. در مسابقات سوپر جام که در فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲ برگزار شد، تیم شاختار در برابر متالوره دونتسک به میدان رفت و با شکست ۲-۰ این تیم قهرمانی سوپر جام این فصل را از آن خود کرد. یوخن سلزنیوف بازیکن شاختار با ۱۴ گل، در صدر جدول گل‌زنی لیگ قرار گرفت. هنریک میختاریان هافبک این تیم به‌عنوان برترین فوتبالیست سال ارمنستان و میرچه لوچسکو رومانیایی، به‌عنوان مربی سال ۲۰۱۲ رومانی معرفی شد. وی برای سومین بار توانست این جایزه را به خود اختصاص دهد. از بازیکنان کلیدی که آن زمان دراین تیم بازی می‌کردند می توان به: داراریو سارنا کاپیتان ، یاروسلاو راکیتسکی مدافع، هنریک میختاریان ارمنستانی هافبک (همزمان با این که برای تیم شاختکار بازی می‌کرد دو بار به‌عنوان بازیکن سال ارمنستان معرفی شد) و هافبک های برزیلی فرناندینیو و ویلیان اشاره نمود.
در فصل ۲۰۱۲–۲۰۱۳ شاختار قهرمان لیگ برتر، جام و سوپرجام شد. در مسابقات لیگ برتر این فصل، تیم شاختار با ۳۰ بازی، ۲۵ برد، ۴ مساوی، ۱ باخت و در مجموع با ۷۹ امتیازصدر‌نشین جدول لیگ برتر شد و قهرمانی این دوره از رقابت‌ها را به‌دست آورد.


در فینال رقابت‌های جام حذفی، تیم شاختار در برابر تیم کورنومورتز اودسا به میدان رفت و این تیم را با نتیجه ۳-۰ شکست داد. گل‌های این بازی توسط فرناندینهو در دقیقه ۴۱، تیخریا در دقیقه ۵۳ و تایسون در دقیقه ۷۳ به ثمر رسید. فینال سوپر جام فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۴ تیم شاختار درورزشگاه اودسا و با حضور ۳۴.۳۴۷ تماشاگر، به دیدار تیم کورنومورتز اودسا رفت و این تیم را ۳-۱ مغلوب کرد. هنریک میختاریان بهترین گل‌زن لیگ شد و رکورد قهرمانی شاختار را با ۲۵ گل به ثبت رساند. وی همچنین توسط کماندا به‌عنوان بهترین بازیکن لیگ برتر انتخاب شد و لقب برجسته‌ترین فوتبالیست ارمنستان را به خود اختصاص داد. او همچنین به‌عنوان مرد سال فوتبال در بالتیک و کشورهای مشترک المنافع مستقل (اسپورت اکسپرس) معرفی شد.

جدا شدن مربیان از تیم، عناوین جدید و جنگ در دونباس، سال‌های ۲۰۱۳- تاکنون

پیش از آغاز فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۴، بسیاری از بازیکنان کلیدی با پیشنهادات بالای تیم‌های دیگر این تیم را ترک کردند. هنریک میختاریان، فرناندینیو و ویلیان با مبالغی در مجموع حدود ۱۰۰ میلیون یورو از تیم شاختار جدا شدند. در تابستان سال بعد، شاختار تلاش کرد تا بازیکنان جوانی را جذب کند و ستون این باشگاه را بر اساس افراد جدید پایه‌گذاری نماید. علی رغم ترک بازیکنان کلیدی این تیم، پیش از آغاز فصل ۲۰۱۳–۲۰۱۴، شاختار رکورد جدیدی را برای فروش بلیط‌های فصل در اروپای شرقی به ثبت رساند. قبل از آغاز فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۴، شاختار دو پیروزی در مسابقات دوستانه در ابوظبی، جام جهانی و سوپر جام قهرمانان را در بازی برابر قهرمان روسیه، تیم زنیت سن پترزبورگ به دست آورد. در اواسط فصل، شاختار قهرمان سوپرجام یونایتد ۲۰۱۴ شد. مسابقات سوپر جام یونایتد مسابقاتی است که بین دو باشگاه برتر اوکراین و روسیه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها از۳۰ ژانویه سال ۲۰۱۴ تا ۵ فوریه در کشور اسرائیل انجام گرفت. تیم شاختار هر سه بازی خود را در این مسابقات با کسب پیروزی به پایان رساند و قهرمان این دوره از رقابت‌ها شد. تیم شاختار با بدست آوردن قهرمانی‌های پی‌درپی جایگاه خود را در اروپای شرقی مستحکم‌تر نمود.


در پایان فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۴، شاختار قهرمانی لیگ برتر اوکراین را از آن خود کرد. لوئیز آدریانو به عنوان بهترین گل‌زن لیگ از این تیم انتخاب شد. این تیم با ۲۸ بازی، ۲۱ برد، ۲ مساوی، ۵باخت و در مجموع با ۶۵ امتیاز قهرمان لیگ برتر شد. در فینال رقابت‌های سوپرجام که در سال ۲۰۱۴ برگزار شد شاختار در برابر دیناموکیف با نتیجه ۲-۰ پیروز و برای ششمین بار جام قهرمانی این مسابقات را بالای سر برد. میرچه لوچسکو برای چهارمین بار به‌عنوان برترین مربی سال ۲۰۱۴ انتخاب شد. با توجه به درگیری‌های شهر دونباس، شاختار مجبور شد تا بازی‌های خود را موقتا در ورزشگاه آرنا لویو برگزار نماید و در نتیجه حضور تماشاگران با کاهش چشمگیری مواجه شد. به‌عنوان یک حرکت اعتراضی و ضد جنگ، بازیکنان شاختار از پوشیدن پیراهن”شکوه ارتش اوکراین” سر باز زدند. در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۵، تیم شاختار با کسب مقام دوم، مجوز حضور در مرحله بعدی را کسب نمود. در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا، به مصاف بایرن مونیخ رفت و با شکست سنگین ۷-۰ از ادامه مسابقات باز ماند.
لوئیز آدریانو، مهاجم تیم شاختار توانست با شکست رکورد لیونل مسی با ۵ گل در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا وکریستیانو رونالدو با ۹ گل، رکورد جدیدی را از خود به جای بگذارد. در نتیجه، یوفا وی را به عنوان برجسته‌ترین فوتبالیست مرحله گروهی این رقابت‌ها انتخاب کرد. شاختار بعد از این که تمامی بازی‌های خود را دور از شهر دونباس برگزار نمود، توانست عنوان نایب قهرمانی را در لیگ برتر اوکراین در فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۵ به‌دست آورد. این نایب قهرمانی با اختلاف ۱۰ امتیاز از دیناموکیف صدرنشین به‌دست آمد. الکس تیکسیرا بازیکن برزیلی-پرتغالی این تیم به‌عنوان بهترین گل‌زن لیگ انتخاب شد. در فینال رقابت‌های سوپر جام در فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۵، شاختار با تیم دیناموکیف به مصاف یکدیگر رفتند و در پایان با نتیجه ۲-۰، شاختار پیروز میدان شد و قهرمانی را از آن خود کرد. در این فصل نقل و انتقالاتی نیز صورت گرفت. درپایان فصل، داگلاس کاستا به بایرن مونیخ و لوئیز آدریانو به تیم میلان پیوستند.


درحالی‌که این باشگاه به یک منطقه تحت کنترل دولت اوکراین نقل مکان کرد، چند بازیکن برجسته شاختار در جمهوری خلق دونتسک باقی ماندند و از دولت ناشناخته حمایت کردند. در بین این بازیکنان ویکتور زویاهینتسف مدافع پیشین این تیم، یوری دهترایوف دروازه‌بان سابق، ایور پتروف، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال اوکراین و بازیکن سابق تیم شاختار و ویاچسلاو شرفوالدینوف، اولین مسئول مطبوعاتی این باشگاه حضور داشتند. در طول برگزاری لیگ برتر اوکراین در فصل ۲۰۱۵ -۲۰۱۶، در شانزدهم اکتبر شاختار با نتیجه ۳-۰ دیناموکیف را در شهرکیف شکست داد و دو رکورد جدید را ثبت کرد. یک رکورد این بود که برای اولین بار طی یک بازی دربی اوکراین در کیف یک تیم سه گل به ثمر رساند. دیگر این که برای اولین بار شاختار در دربی اوکراین، ۲۶ پیروزی بیشتر از دینامو به دست آورده بود. در اواسط فصل، الكس تیكسیرا با مبلغ ۵۰ میلیون یورو به باشگاه چینی جیانگ سو سونینگ انتقال یافت و ركورد نقل و انتقالات آسیایی و اوکراین را شکست.
این باشگاه فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۶ را با کسب مقام نایب قهرمانی به پایان رساند و مارلوس توسط کماندا به‌عنوان بهترین بازیکن لیگ شناخته شد. بعد از فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۶، سرمربی پرسابقه شاختار، میرچه لوچسکو به تیم زنیت سنت پترزبورگ پیوست و پائولو فونسكا پرتغالی، كه پیش از آن مربی باشگاه براگا بود، جایگزین وی شد.


در فینال رقابت‌های جام حذفی در فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۶، تیم شاختار به مصاف زوریا لوهانسک رفت و این تیم را با نتیجه ۲-۰ مغلوب کرد و قهرمان این دوره از رقابت‌ها شد. هر دو گل این بازی توسط هلادکی در دقایق ۴۲ و ۵۷ به ثمر رسید. پس از استراحت زمستانی فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۷، فصلی که این باشگاه سه قهرمانی لیگ برتر، جام و سوپر لیگ را به‌دست آورد، به استادیوم متالیست در خارکوف (۲۴۱ کیلومتری شمال دونتسک) منتقل شدند. در رقابت‌های سوپر جام فصل ۲۰۱۶ – ۲۰۱۷ شاختار در مقابل دیناموکیف با نتیجه ۲-۰ پیروز شد وجام قهرمانی را بالای سر برد. در فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۸، این باشگاه بار دیگر قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی را از آن خود کرد. فاکوندو فریرا بازیکن آرژانتینی این تیم که با نام مستعار چاکی معروف است، به‌عنوان برترین گل‌زن لیگ انتخاب شد. در فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۹ این تیم با ۲۲ بازی، ۱۸ برد، ۳ مساوی، ۱ باخت و در مجموع با ۵۷ امتیاز در صدر جدول لیگ برتر قرار گرفت و قهرمان شد. در فینال مسابقات جام حذفی در فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۹ این تیم در برابر اینهولتس پتروف قرار گرفت و با نتیجه ۴-۰ این تیم را شکست داد و بار دیگر عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را نیز از آن خود کرد. در تابستان سال ۲۰۱۹ لوئیس کاسترو، سرمربی ۵۷ ساله پرتغالی جایگزین پائولو فونسکا در تیم شاختار دونتسک اوکراین شد. فونسکا در تابستان درخواست جدایی از این تیم را ارائه داد و رسما هدایت تیم رم ایتالیا را بر عهده گرفت. تیم شاختار دونتسک با هدایت پائولو فونسکا توانسته بود به ۳ قهرمانی متوالی در لیگ برتر فوتبال اوکراین دست یابد و رکوردی بزرگ را به ثبت برساند. لوئیس کاسترو نیز سابقه هدایت تیم پورتو پرتغال را دارد و فصل گذشته نیز سرمربی تیم ویکتوریا در لیگ برتر این کشور بود.

ورزشگاه تیم شاختار دونتسک

تا سال ۲۰۰۹، تیم شاختار اغلب بازی‌های خود را در ورزشگاه آراس سی الیمپیسکی برگزار می‌کرد. این ورزشگاه متعلق به اداره دونتسک اوبلاست وکالج المپیک سری بوبکا است. این استادیوم در دوره اتحاد جماهیر شوروی برای باشگاه اف سی لوکوموتیو دونتسک ساخته شد. در ۲۹ آگوست ۲۰۰۹ استادیوم جدید دونباس آرنا افتتاح شد. این ورزشگاه با پوشش چمن طبیعی در مرکز شهر دونتسک اوکراین واقع شده و با ظرفیت ۵۲.۵۱۸ تماشاگر، میزبان مسابقات شاختار و بعضی از مسابقات یورو ۲۰۱۲ بوده است. به دلیل وقوع جنگ در دونباس، این ورزشگاه از ماه می سال ۲۰۱۴ تا کنون بلااستفاده باقی مانده است. اولین ورزشگاه خانگی باشگاه شاختار، استادیوم مرکزی شاختار نام دارد که در سال ۱۹۳۶ ساخته شده و چهار بار بازسازی شده است. در حال حاضر این ورزشگاه توسط تیم فوتبال لیگ جوانان دونتسک مورد استفاده قرارمی گیرد. در سال ۲۰۰۰، تعمیرات اساسی از جمله نصب صندلی‌های نیمکتی در این استادیوم انجام گرفت.
استادیوم ماسکوت مول (ماسکوت به معنی خوش‌شانس و مول به معنی خال‌خالی نام مستعار این باشگاه است) در مسابقات خانگی میزبان تماشاگران می‌باشد. شاختار با میانگین حضور تماشاگر در هر بازی در رتبه ۴۰ و در صدر جدول رده‌بندی اروپای شرقی قرار دارد. پیش از فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۴ شاختار رکورد جدیدی را درفروش بلیط دراروپای شرقی به ثبت رسانده است. فروش ۲۷۰۰۰ بلیط در یک فصل، به این معنی است که ۵۲٪ صندلی‌های ورزشگاه دونباس آرنا، پیش‌فروش شده است.

نماد و رنگ تیم شاختار دونتسک

اولین لوگوی این باشگاه در سال ۱۹۳۶ به شکل یک شش گوشه آبی، با “S” قرمز رنگ در وسط این شش گوشه و یک چکش طراحی شده است. در سال ۱۹۴۶، وقتی این باشگاه تغییر نام داد، با افزودن نام باشگاه، این لوگو به رنگ سیاه و سفید تغییر پیدا کرد. در اواسط دهه ۱۹۶۰، لوگو به دو چکش متقاطع تبدیل شد و نوشته “شاختار دونتسک” در داخل دایره قرار گرفته است. در سال ۱۹۸۹، یك هنرمند به نام ویكتور ساویلوف، در زمان بازسازی باشگاه، یک لوگوی آزمایشی با طرح توپ و زمین طراحی نمود و آن را به باشگاه ارائه کرد. مدتی بعد، لوگوی این باشگاه به صورت فعلی آن ساخته شد. این نشان در سال ۱۹۹۷ به کیت اضافه شد. در سال ۲۰۰۸ و در هنگام افتتاح استادیوم جدید این باشگاه، از لوگوی جدید شاختار رونمایی شد. برای اولین بار در طی بیش از ۳۰ سال، از چکش‌های متقاطع، نماد سنتی این باشگاه در نشان این تیم استفاده شد. همچنین، برای اولین بار نام باشگاه به زبان اوکراینی نوشته شده است. از سال ۱۹۶۱ رنگ رسمی این باشگاه سیاه و نارنجی است.

هواداران و رقبای تیم شاختار

در ۲۰ سپتامبر سال ۱۹۵۹ تیم شاختار در برابر تیم زسکامسکو قرار گرفت و برای اولین بار در بین هواداران دو تیم، شورشی برپا شد. تعداد زیادی ازهواداران تیم شاختار به داخل زمین بازی دویدند و جنجالی بزرگ برپا شد. در نتیجه این مسابقه ناتمام ماند. در تمامی مسابقاتی که در دونتسک برگزار می‌شد، افراد زیادی برای کنترل حرکت هواداران در ورزشگاه حاضر می‌شدند. توسعه فعال جنبش‌های فوتبالی از اوایل دهه ۱۹۸۰ آغاز شد. در اوایل دهه ۲۰۰۰ استادیوم‌های اوکراین شبیه به سبک هواداران فوتبال در انگلستان (سبک هواداران متعصب و خشن) شد. در سال۲۰۰۳ و در فینال جام حذفی اوکراین، درگیری شدیدی بین هواداران دینامو و شاختارصورت گرفت. در بازی با تیم متالوره دونتسک نیز درگیری شدیدی میان هواداران ایجاد شد. باشگاه متالوره دونتسک تیم همشهری شاختار بود ولی بازی این دو تیم به اندازه بازی‌های سایر رقبا قابل توجه نبود. بازی‌های بین این دو تیم به دربی دونتسک معروف بود. باشگاه متالوره دونتسک در جولای سال ۲۰۱۵ اعلام ورشکستگی کرد. از جمله رقابت‌های بدون حاشیه، می توان به بازی‌های مقابل اسپارتاک مسکو و همچنین باشگاه دینامو تبیلیسی جورجیا اشاره کرد که در لیگ برتر اتحاد جماهیر شوروی اتفاق افتاد. یکی دیگر از رقابت‌های جالب دربی دونباس با زوریا لوهانسک است که جمعیت قابل توجهی برای دیدن این مسابقه به استادیوم رفتند و درگیری در این بازی نیز شدت گرفت.

پیش بینی بازی های ورزشی در بتکارت

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
خروج از نسخه موبایل