نماد سایت سایت شرط بندی بتکارت

تاریخچه تیم تاتنهام ؛ چگونگی پیدایش و رشد زنبق های سفید از شمال لندن

d 6

تیم فوتبال تاتنهام اسپرز که در سال های اخیر تحت هدایت مائوریسیو پوچتینو پیشرفت چشم گیری داشته است، همواره یکی از پرطرفدار ترین تیم های انگلیسی به شمار می آید که هواداران زیادی نیز در سر تا سر دنیا دارد. در این مطلب به تاریخچه تیم تاتنهام و چگونگی قدم به قدم پیشرفت آن ها خواهیم پرداخت.

پیش بینی بازی های ورزشی در بتکارت

هر آن چه لازم است در خصوص تاریخچه تیم تاتنهام ، تیمی از شمال لندن بدانید!

تاریخچه تیم تاتنهام به اختصار :
باشگاه فوتبال تاتنهام اسپرز، که عموما از آن با نام تاتنهام یاد می‌شود، یک باشگاه حرفه ای فوتبال انگلیسی است که در منطقه تاتنهام لندن واقع شده است و جزو تیم‌های لیگ برتر انگلیس است. استادیوم تاتنهام اسپرز که از آپریل سال ۲۰۱۹ به عنوان ورزشگاه خانگی این تیم مورد استفاده قرارگرفته است، جایگزین وایت هارت لین، ورزشگاه سابق این تیم می‌باشد. این ورزشگاه با ظرفیت ۶۲.۰۶۲ تماشاگر یکی از بزرگترین استادیوم ها در لیگ برتر و هم‌چنین بزرگ ترین استادیوم باشگاهی در لندن است. این ورزشگاه، به صورت یک استادیوم چند منظوره طراحی شده است و پوشش زمین این ورزشگاه به شکلی است که قابلیت جمع شدن دارد. سیستم این ورزشگاه در جهان منحصر به فرد است. زمین این استادیوم دارای یک زیره مصنوعی است که در بازی های ان اف ال لندن (بازی های فوتبال ملی)، کنسرت ها و سایر رویدادها به نمایش در میٰآید. این باشگاه متعلق به گروه انیک است. گروه انیک یک شرکت سرمایه گذار ورزشی و بخش رسانه می باشد. در خصوص رنگ پیراهن این تیم بدانید که تاتنهام از فصل ۱۸۹۸- ۱۸۹۹ با پیراهن های راه راه سفید و شلوارک سورمه ای بازی کرده است.

تاتنهام در سال ۱۸۸۲ تأسیس شد و در سال ۱۸۸۸ به لیگ فوتبال این کشور پیوست .این تیم برای اولین بارتوانست درسال ۱۹۰۱ قهرمان جام حذفی شود. تاتنهام تنها باشگاهی بود که در لیگ برتر انگلستان حضور نداشت و توانست قهرمان جام حذفی شود. این تیم اولین باشگاه در قرن بیستم بود که توانست به قهرمانی لیگ و جام دوگانه به طور همزمان در فصل ۱۹۶۰ – ۶۱ دست پیدا کند.
آن ها پس از کسب قهرمانی در جام حذفی سال ۱۹۶۲، ده سال بعد با کسب عنوان قهرمانی در بازی های جام یوفا در سال ۱۹۷۲، اولین باشگاه بریتانیایی بودند که به این مقام بزرگ اروپایی دست یافتند. این تیم از دهه ۱۹۵۰ تا دهه ۲۰۰۰، در هر ۶ دهه حداقل به یک قهرمانی بزرگ دست یافته است. در مجموع افتخارات این تیم می توان به دو عنوان قهرمانی لیگ برتر و ۵ نایب قهرمانی، ۸ پیروزی در جام حذفی، ۴ قهرمانی در جام اتحادیه، ۷عنوان قهرمانی درجام خیریه انگلیس (سوپر جام انگلیس که بین قهرمان لیگ برتر انگلیس و قهرمان جام حذفی انگلیس برگزار می شود)، یک نائب قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و دو قهرمانی در جام یوفا اشاره نمود. تاتنهام در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹ به مقام نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا رسید این یکی از مهم ترین عناوین به دست آمده آن ها می باشد. باشگاه تاتنهام رقیب دیرینه باشگاه آرسنال است که تقابل این دو تیم با هم عنوان دربی شمال لندن شناخته می شود.

تاریخچه باشگاه تاتنهام اسپرز
سال های ۱۸۸۲ – ۱۹۰۸ تاسیس باشگاه

این باشگاه در ۵ سپتامبر ۱۸۸۲ توسط گروهی از بچه های مدرسه به رهبری بابی باکل تشکیل شد. بابی باکل متولد سال ۱۸۶۹ یکی از یازده بازیکنانی بود که این تیم را در مدرسه تشکیل داد و بعد ها به عنوان موسس تیم تاتنهام اسپرز شناخته می شد و چندین سال کاپیتان این تیم بود. وی رکور به ثمر رساندن ۲۰ گل را در سال ۱۸۸۳ ثبت کرده است. یک سال بعد، این تیم به کمک جان ریپشرکه آموزگار کلیسای آل هالوز نیز بود سازماندهی شد.

در آوریل ۱۸۸۴ این باشگاه به دلیل تشابه اسمی با یک باشگاه دیگر به نام هاتسپرز در شمال لندن، به “باشگاه فوتبال تاتنهام هات اسپرز” تغییر نام داد. نام های مستعار این باشگاه “اسپرز” و ” لیلی وایت” ( زنبق های سفید) است.
در اوایل تشکیل این تیم، بازیکنان بازی های خود را به شکل دوستانه با سایر تیم ها و به صورت غیر رسمی برگزار می کردند. اولین مسابقه ثبت شده این تیم در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۱۸۸۲ در برابر تیم محلی به نام رادیکالز برگزار شد ، که تاتنهام ۲-۰ در این بازی نتیجه را واگذار کرد. این تیم برای اولین بار به صورت رسمی در مسابقات شرکت نمود و در تاریخ ۱۷ اکتبر ۱۸۸۵ در مسابقات جام اتحادیه لندن در برابر تیم کارگران شرکت آلبانز قرار گرفت و توانست این تیم را نتیجه ۵ – ۲ شکست دهد. تیم تاتنهام کم کم در بین مردم شناخته شد و محبوبیت پیدا کرد و توجه تماشاگران بیشتری به این تیم جلب شد. برای اولین در سال ۱۸۹۲ به لیگ برتر انگلستان راه یافت و برای مدت کوتاهی در ساترن آلیانس (لیگ جنوب انگلیس ) بازی کرد.
تاتنهام بازی های حرفه ای خود را در ۲۰ دسامبر سال ۱۸۹۵ آغاز نمود و در تابستان ۱۸۹۶ در لیگ دسته یک لیگ جنوبی پذیرفته شد. در تاریخ ۲ مارس ۱۸۹۸ ، این باشگاه به یک شرکت با مسئولیت محدود، یعنی شرکت ورزشی تاتنهام اسپرز تبدیل شد. بلافاصله، فرانک برتل به عنوان اولین مدیر اسپرز انتخاب شد و قرار دادی را با جان کامرون را امضا کرد. یک سال بعد، جان کامرون بعد از اینکه برتل از این باشگاه جدا شد، به سمت مدیر عاملی باشگاه تاتنهام رسید. کامرون تاثیر به سزایی در اسپرز داشت و به باشگاه کمک کرد تا اولین قهرمانی خود را در لیگ جنوبی فصل ۱۸۹۹- ۱۹۰۰ به دست آورد.
سال بعد یعنی در سال ۱۹۰۱ در فینال مسابقات جام حذفی، اسپرز در برابر تیم شفیلد یونایتد قرار گرفت. بازی رفت با نتیجه ۲ – ۲ مساوی به پایان رسید اما در فینال بازی برگشت، تیم تاتنهام با نتیجه ۳-۱، توانست این تیم را شکست دهد و به پیروزی دست یابد. با کسب این پیروزی، تاتنهام به تنها باشگاه غیر داخل لیگ تبدیل شد که پس از شکل گیری لیگ فوتبال درسال ۱۸۸۸ به این مقام دست یافته است.

دهه های آغازین لیگ فوتبال ۱۹۰۸- ۱۹۵۸
در سال ۱۹۰۸ ، این باشگاه به لیگ دسته دوم لیگ برتر راه یافت و بعد از بازی در اولین فصل بازی خود در لیگ دسته دو و کسب قهرمانی در آن به لیگ دسته اول صعود کرد و در اولین سال حضور در لیگ دسته یک به مقام نایب قهرمانی دست پیدا کرد. در سال ۱۹۱۲ ، پیتر مک ویلیام مدیریت این تیم را بر عهده گرفت. تاتنهام در پایان فصل ۱۹۱۴-۱۹۱۵ و در زمانی که فوتبال به دلیل جنگ جهانی اول به حالت تعلیق درآمده بود، دوباره به انتهای جدول رفت و به لیگ دسته دو سقوط کرد. پس از سقوط تاتنهامی ها ، این تیم با تلاش مضاعف دوباره توانست قهرمان لیگ دسته دو را کسب کند و در فصل ۱۹۱۹ – ۱۹۲۰ به لیگ دسته یک بازگردد. در ۲۳ آپریل ۱۹۲۱ ، مک ویلیام توانست اسپرز را به دومین پیروزی خود در جام حذفی برساند و در فینال جام حذفی وولورهمپتون واندررز را با نتیجه ۱-۰ شکست دهد.آن ها در سال ۱۹۲۲ در رده دوم بعد از لیورپول قرار گرفتند ولی تا پنج فصل بعد نتوانستند مقام چشم گیری را از آن خود کنند و در میانه جدول باقی ماندند.
در فصل ۱۹۲۷ – ۱۹۲۸ پس از این که مک ویلیام از این تیم جدا شد، اسپرز بار دیگر به دسته دو سقوط کرد. تاتنهام ، بیشتر زمان خود را در طول دهه های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ ، به غیر فصل های ۱۹۳۳ – ۱۹۳۴ و ۱۹۳۴ – ۱۹۳۵ در دسته دو سپری کرد. در فصل ۱۹۳۳- ۳۴ با ۴۲ بازی، ۲۱ برد، ۷ مساوی و ۱۴ باخت در جایگاه سوم جدول لیگ دسته یک قرار گرفتند. در فصل ۱۹۳۴- ۳۵ با ۴۲ بازی، ۱۰ برد، ۱۰ مساوی و ۲۲ باخت به قعر جدول لیگ دسته یک سقوط کردند.
در سال ۱۹۴۹ ، بازیکن سابق تاتنهام به نام آرتور روئه به عنوان مدیر عامل این باشگاه انتخاب شد. روئه سبك جدیدی معروف به “فشار و دویدن” را به بازیکنان معرفی کرد كه اجرای این سبک در سال های ابتدایی بسیار نتیجه بخش و موفقیت آمیز بود. وی پس از این که موفق شد به صدرنشینی لیگ دسته دوم در فصل ۱۹۴۹-۵۰ دست یابد، تیم را به لیگ دسته اول بازگرداند.

در فصل ۱۹۵۰-۵۱ و دومین فصل حضورخود، تاتنهام با کسب پیروزی در برابر هادرزفیلد تاون با نتیجه ۲ – ۰ ، در صدرجدول لیگ دسته یک قرار گرفت و برای اولین بارعنوان قهرمانی لیگ دسته یک را از آن خود کرد. روئه در آپریل ۱۹۵۵ به دلیل بیماری ناشی از استرس از سمت مدیریت این باشگاه استعفا داد. وی پیش از ترک این باشگاه، قراردادی را با یکی از مشهورترین بازیکنان اسپرز ، دنی بلانچ فلاور امضا کرد که همین بازیکن سبب شد تا در زمان حضور اش در تاتنهام، دو بار موفق به کسب جایزه مرد سال فوتبال انگستان شود.
بیل نیکلسون و سال های درخشش وی ۱۹۵۸ – ۱۹۷۴
بیل نیکلسون در اکتبر سال ۱۹۵۸ به عنوان سرمربی تیم تاتنهام انتخاب شد. وی موفق ترین مدیر این باشگاه بود وتوانست این تیم را به موفقیت های بزرگ قهرمانی سه فصل متوالی دراوایل دهه ۱۹۶۰ برساند. این موفقیت ها شامل کسب قهرمانی در دوگانه در سال ۱۹۶۱ ، جام حذفی در ۱۹۶۲ و جام برندگان جام اروپا (رقابتی که به طور سالانه در میان آخرین برندگان رقابت های جام داخلی اروپا برگزار می شد) در سال ۱۹۶۳ می باشد.
نیکلسون در سال ۱۹۵۹ ، قراردادی را با دیو مکی و جان وایت امضا کرد. این دو بازیکن نفوذی، توانستند قدرت برد تیم را دو برابر کنند. وی در سال ۱۹۶۱ جیمی گریوز را نیز به تیم اضافه کرد، که این بازیکن یکی از بهترین گلزنان تاریخ در رده های برتر فوتبال انگلیس می باشد. فصل ۱۹۶۰-۶۱ با ۱۱ برد آغاز شد. پس از آن این تیم به یک تساوی و ۴ برد دیگر نیز دست یافت. در آن زمان کسب این نتایج، بهترین شروع برای هر باشگاهی در فوتبال انگلیس به شمار می آمد. در ۱۷ آپریل ۱۹۶۱ تاتنهام در برابر شفیلد یونایتد قرار گرفت و با نتیجه ۲-۱ این تیم را مغلوب خود كرد دوگانه اسپرز هنگامی به دست آمد که اسپرز توانست در فینال جام حذفی ۱۹۶۰-۶۱ در برابر لستر سیتی ۲- ۰ پیروز میدان شود. این اولین دوگانه قرن بیستم بود و پیش از آن استون ویلا برای اولین بار در سال ۱۸۹۷ به این عنوان دست یافته بود. سال بعد اسپرز پس از در هم کوبیدن تیم برونلی در فینال جام حذفی ۱۹۶۲ ، دومین قهرمانی متوالی جام حذفی را به خود اختصاص داد. این بازی در ۵ می سال ۱۹۶۲ در استادیوم ومبلی شهر لندن برگزار شد و تیم تاتنهام توانست با نتیجه ۳ – ۱ تیم برونلی را شکست دهد. در ۱۵ می ۱۹۶۳ ، تاتنهام با کسب پیروزی ۵ – ۱ در برابر تیم اتلتیکو مادرید در جام برندگان جام اروپا، نخستین تیم بریتانیایی بود که یک قهرمانی اروپایی را از آن خود کرده است.

تیم اسپرز با داشتن بازیکنان جدیدی هم چون مارتین چیورز، پت جنینگز، و استیو پریمان اولین تیم بریتانیایی بود که توانست با پیروزی در لیگ اروپا در سال ۱۹۷۱- ۱۹۷۲، دو قهرمانی مختلف اروپا را از آن خود کند. در فینال رقابت های لیگ اروپا درفصل ۱۹۷۱ – ۷۲، تاتنهام در برابر تیم ولورهمپتون قرار گرفت و این تیم را نتیجه ۳ – ۲ مغلوب خود کرد و یک قهرمانی دیگر را در کارنامه خود به ثبت رساند. تاتنهام قهرمانی جام حذفی سال ۱۹۶۷ و دو قهرمانی رقابت های لیگ فوتبال انگلیس ( درسال های ۱۹۷۱ و ۱۹۷۳ ) را نیز از آن خود کرد. در ۲۰ می سال ۱۹۶۷ و در فینال رقابت های جام حذفی، این تیم در ورزشگاه ومبلی لندن به مصاف تیم چلسی رفت و با نتیجه ۲ – ۱ این تیم را شکست داد و مجددا به مقام قهرمانی جام حذفی دست یافت. این تیم برای سومین بار در طی پنج سال و برای پنجمین بار درکل دوران بازی های خود به این مقام دست یافته بود. جیمی رابرتسون و فرانک سائول زننده دو گل تیم تاتنهام بودند.
در فینال رقابت های جام اتحادیه فوتبال انگلستان که در۲۷ فوریه سال۱۹۷۱ برگزار شد، تاتنهام در برابر تیم استون ویلا موفق شد تا به نتیجه ۲ – ۰ دست یابد و به مقام قهرمانی برسد. دو گل این بازی توسط چیورز در دقایق ۷۸ و ۸۲ به ثمر رسید. در۳ مارچ سال ۱۹۷۳، فینال رقابت های جام اتحادیه فوتبال انگلستان در ورزشگاه ومبلی شهر لندن و با تقابل دو تیم تاتنهام و نورویچ سیتی برگزار شد. تیم تاتنهام با تک گل کوتز توانست نورویچ سیتی را شکست دهد و قهرمان این دوره از رقابت ها شود. درمجموع، نیکلسون در ۱۶ سال حضور خود در این باشگاه به عنوان سرمربی موفق به کسب ۸ عنوان بزرگ قهرمانی شد.
از بورکینشاو تا ونابلز ۱۹۷۴ – ۱۹۹۲
اسپرز پس از موفقیت هایی که در اوایل دهه ۱۹۷۰ به دست آورد، دچار سیر نزولی شد و نیکلسون پس ازکسب ناکامی های پی در پی، در ابتدای فصل ۱۹۷۴-۷۵ استعفا داد. در پایان فصل ۱۹۷۶-۷۷ کیت بورکینشاو به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد.

بورکینشاو به سرعت باشگاه را به دوران اوج خود بازگرداند و تیمی متشکل از گلن هادل و هم چنین دو آرژانتینی، اوسوالدو اردیلز و ریکاردو ویلا را بنا کرد. البته این کار در فوتبال انگلیس امری غیر عادی محسوب می شد زیرا حضورب ازیکنان خارجی در فوتبال انگلیس درآن زمان بسیار نادر و در نوع خود جالب توجه بود. تیم بازسازی شده توسط بورکینشاو، در سال ۱۹۸۱ و ۱۹۸۲ به جام حذفی و قهرمانی لیگ اروپا در سال ۱۹۸۴ راه یافت. در دیدار رفت فینال جام حذفی که در ۹ می سال ۱۹۸۱ برگزار شد، این تیم در برابر تیم منچستر سیتی قرار گرفت و در وقت اضافه با نتیجه ۱ – ۱ مساوی این بازی به پایان رسید. پنج روز بعد و در ۱۴ می سال ۱۹۸۱ و در دیدار برگشت، این مسابقه با نتیجه ۳ – ۲ پایان یافت و تاتنهام تیم منچستر سیتی را مغلوب خود کرد و قهرمان جام حذفی سال ۱۹۸۱ انگلیس شد. در فینال رقابت های جام حذفی سال ۱۹۸۲، تاتنهام به مصاف کوئینز پارک رنجرز رفت. در دیدار رفت به نتیجه مساوی ۱ – ۱ دست یافت ولی در دیدار برگشت، توانست این تیم را با نتیجه ۱ – ۰ مغلوب خود کند. ریکی ویلا بازیکن آرژانتینی تیم تاتنهام به دلیل وقوع جنگ بین انگستان و آرژانتین در این دیدار بازی نکرد.
در فینال رقابت های لیگ اروپا که در تاریخ های نهم و بیست و سوم ماه می سال ۱۹۸۴ برگزار شد، تاتنهام به مصاف تیم اندرلخت بلژیک رفت. مجموع نتیجه به دست آمده دراین دیدار ها ۲ – ۲ مساوی بود که منجر به ضربات پنالتی شد. تاتنهام توانست تیم اندرلخت بلژیک را با نتیجه ۴ – ۳ شکست دهد و قهرمانی لیگ اروپا را از آن خود کند. دهه ۱۹۸۰ دوره ایجاد تغییر و تحولاتی بود که با بازسازی و گسترش استادیوم وایت هارت لین و نیز دست اندرکاران این تیم آغاز شد. ایروینگ اسکولار که یک سرمایه دار و سرمایه گذار ورزشی بود، این باشگاه را به دست گرفت و آن را در جهت تجاری تر شدن سوق داد و این مسئله نقطه عطفی در تبدیل باشگاه های فوتبال انگلیس به شرکت های تجاری بود. افزایش میزان بدهی باعث شد تا مجدداً در هیئت مدیره این باشگاه تغییراتی اعمال شود. در جون سال ۱۹۹۱ ، تری ونابلز به همراه آلن شوگر کنترل باشگاه تاتنهام را به دست گرفتند. ونابلز که در سال ۱۹۸۷ مدیر عامل این باشگاه شده بود، بازیکنانی مانند پائول گاسکوئین وگری لینکر را به این تیم دعوت کرد. در زمان ونابلز، اسپرز در جام حذفی ۱۹۹۰-۱۹۹۱ قهرمان شد و این تیم را به اولین باشگاهی که توانسته هشت جام حذفی را بدست آورد، تبدیل نمود.

در فینال رقابت های جام حذفی انگستان در فصل ۱۹۹۰ – ۱۹۹۱ تیم تاتنهام در برابر تیم ناتینگهام فارست قرار گرفت و با کسب نتیجه ۲ – ۱ این تیم را مغلوب خود کرد و به هشتمین قهرمانی جام حذفی دست یافت.
سال های ۱۹۹۲- تا کنون
می توان گفت تیم تاتنهام یکی از پنج باشگاهی بود که برای برپایی لیگ برتر انگلیس بسیار تلاش کرد و توانست تأییدیه انجمن فدراسیون فوتبال را به دست آورد و لیگ دسته یک را نیز به بالاترین سطح فوتبال انگلیس تبدیل نماید. علی رغم موفقیت هایی که مدیران و بازیکنانی مانند تدی شرینگام، یورگن کلینزمن و دیوید گینولا، در لیگ برتر تا اواخر دهه ۲۰۰۰ کسب نمودند، بعد مدتی اسپرز به میانه جدول سقوط کرد و نتوانست عناوین زیادی را کسب نماید. درسال ۱۹۹۹ با مربی گری جورج گراهام و در سال ۲۰۰۸ این بار با مربی گری جواندی راموس توانست قهرمان جام لیگ شود. در سال ۱۹۹۹ در فینال مسابقات جام لیگ انگستان در برابر لستر سیتی قرارگرفت و سومین قهرمانی لیگ انگلستان را با پیروزی ۱ – ۰ در برابر لسترسیتی به دست آورد. در فینال جام اتحادیه فوتبال انگلستان که در ۲۴ فوریه سال ۲۰۰۸ برگزار شد، تاتنهام به مصاف تیم چلسی رفت. این اولین بازی در استادیوم جدید ویمبلی بود که پس از سال ۲۰۰۰ برگزار می شد. پیش از این، این رقابت ها در استادیوم قدیمی ویمبلی برگزار می شد. در این دیدار تاتنهام توانست در وقت اضافه تیم چلسی را با نتیجه ۲ – ۱ شکست دهد و بعد از ۹ سال اولین قهرمانی خود را جشن بگیرد. عملکرد این تیم تحت هدایت هری ردنپ و بازی بازیکنانی چون گرت بیل و لوکا مودریچ بهبود پیدا کرد و این باشگاه به جمع ۵ تیم برتر فوتبال انگلیس در اوایل دهه ۲۰۱۰ پیوست.

در فوریه ۲۰۱۰ ، شوگر سهام خود را در اسپرز به شرکت سرمایه گذاری ورزشی انیک فروخت و از سمت خود در این باشگاه کناره گیری کرد. شرکت انیک توسط جو لوئیس و دانیل لوی اداره می شد. جو لوئیس و دانیل لوی ۸۵.۵۵ درصد ازمالکیت این باشگاه را به خود اختصاص دادند. ۲۹.۴ درصد از سهام این باشگاه به لوی و خانواده اش اختصاص دارد و ۷۰.۶ درصد مابقی سهام آن متعلق به لوئیس می باشد.در حال حاضر دانیل لوی مسئولیت اداره این باشگاه را بر عهده دارد. سرمربی فعلی این تیم مائوریسیو پوچتینو آرژانتینی است که در ماه می ۲۰۱۴ به این سمت منصوب شد و تغییر و تحولات گسترده و البته مثبتی را در این این ایجاد کرد.
در فصل ۲۰۱۶ – ۲۰۱۷ ، تیم اسپرز با حضور بازیکنی هم چون هری کین ، به مقام نایب قهرمانی لیگ برتر دست یافت. این بالاترین جایگاهی بود که تیم تاتنهام بعد از فصل ۱۹۶۲- ۱۹۶۳ کسب کرده بود. تاتنهام در لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹ منچستر سیتی و سپس تیم آژاکس هلند را شکست داد تا به اولین فینال لیگ قهرمانان اروپا برسد و سومین باشگاهی در لندن باشد که به فینال لیگ قهرمانان اروپا راه یافته است. تیم تاتنهام در حالی که با بازی های بسیار سخت موفق شد در فصل ۲۰۱۹ به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا برسد و در نیمه نهایی بایستی روبروی تیم فوتبال آژاکس قرار می‌گرفت. این تیم در بازی رفت خود و در خانه با نتیجه یک بر صفر بازی را به آژاکس واگذار کرد. اما در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در بازی برگشت خود در حالی که در خانه آژاکس با دو گل عقب بود، امیدهای اش را از دست نداد و در نیمه دوم بازی با درخشش لوکاس مورا بازیکن با زدن سه گل که یکی از آن ها در دقیقه ۹۵ بازی بود در یک بازی فوق دراماتیک در مجموع رفت و برگشت ۳–۳ مساوی شد و با قانون گل زده بیشتر در خانه حریف برای اولین بار به فینال راه یافت و شبی رویایی برای هواداران این تیم رقم خورد. با این حال ، تاتنهام با نتیجه ۲ – ۰ فینال لیگ قهرمانان اروپا را مقابل حریف خود لیورپول، از دست داد و به نایب قهرمانی دست یافت و این نائب قهرمانی یکی از بزرگ ترین افتخارات تاتنهام در اروپا محسوب می شود.

نماد تیم تاتنهام اسپرز
از زمان برگزاری فینال جام حذفی درسال ۱۹۲۱، نماد باشگاه تاتنهام هات اسپرز به شکل خروس به نمایش گذاشته می شود. هری هاتسپر، نویسنده انگلیسی متعلق به قرون وسطی و شخصی که عنوان این تیم از روی نام اوگرفته شده است، در یکی از نوشته های خود اسپرز را به معنی مهمیزکه به اسب می زنند تا در جنگ ها سریع تر بدود، به کار برده است. این باشگاه در سال ۱۹۰۰ از مهمیز اسب به عنوان سمبل استفاده کرد که بعداً تبدیل به یک خروس جنگی شد. در پایان فصل ۱۹۰۹ – ۱۹۱۰ ، بازیکن سابق تاتنهام به نام ویلیام جیمز اسکات یک نماد برنزی به شکل خروس ایستاده بر روی نماد فوتبال با هزینه ۳۵ پوند ساخت و این نماد با ارتفاع ۹ فوت و قطر۶ اینچ، دراستادیوم وایت هارت لین کار گذاشته شد. از آن زمان به بعد، نشان توپ و خروس به بخشی از هویت این باشگاه تبدیل شده است. نشانی که باشگاه تاتنهام در سال ۱۹۲۱ بر روی پیراهن خود مورد استفاده قرار می داد، نشان یک خروس در داخل یک سپر بود، اما این نشان در اواخر دهه ۱۹۶۰ به یک خروس که روی یک توپ نشسته است تغییر یافت. در فاصله بین سال های ۱۹۵۶ تا۲۰۰۶ ، اسپرز از نماد یک سپرکه بر روی یک عنصر متمرکز شده و دو دست آن را احاطه کرده اند استفاده کرد که بیانگر تعدادی از نشانه ها و انجمن های محلی بود. نشان قلعه بیانگر قلعه بروس است که در۴۰۰ متری از زمین قرار دارد و نشان درختان بیان گر هفت خواهر است. بازوها شعار لاتین ( آئودره است فاچره ) به معنی (حتما جرات انجام این کار را دارد) را نشان می دهد. در سال ۱۹۸۳ ، برای جلوگیری از کالاهای تجاری غیر مجاز و استفاده از قانون کپی رایت ، نشان باشگاه با اضافه کردن دو شیر قرمز در طرفین و به شکل محافظ تغییر یافت.

کیت این نماد برای سه فصل ۱۹۹۶-۹۹ به این شکل طراحی شده بود. در سال ۲۰۰۶، به منظور ایجاد یک تركیب جدید و مدرن سازی تصویر و نماد باشگاه، نشان قبلی جایگزین یک طراحی حرفه ای شد. نماد بازسازی شده، تصویر یک خروس زیبا و ظریف است که روی یک توپ فوتبال قدیمی ایستاده است. این باشگاه ادعا كرد كه نام باشگاه را در این نماد حذف کرده اند و فقط از لوگوی این باشگاه استفاده می کنند. در نوامبر سال ۲۰۱۳ ، تاتنهام باشگاه غیر لیگ برتری فلیت اپرز را به دلیل تشابه بسیار زیادی که نماد این باشگاه با نماد تیم تاتنهام داشت را مجبور کرد تا نشان خود را تغییر دهد.
طرفداران تیم تاتنهام اسپرز
تاتنهام یکی از تیم های انگلیسی است که طرفداران بی شماری دارد. هواداران این تیم عمدتا در شمال وحومه لندن سکونت دارند. آمار حضور تماشاگران در مسابقات خانگی این تیم در طی سال ها با نوسان همراه بوده و در بین سال های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۲ ، تاتنهام ۵ بار، رکورد بالاترین میانگین حضور تماشاگران در انگلیس را داشته است. در فصل ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ و در مسابقات لیگ برتر، تاتنهام نهمین تیم و در کل بازی های لیگ برتر یازدهمین تیمی بود که تعداد طرفداران اش در بازی بالاتر از حد میانگین بود. زمانی که در فصل ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸، تاتنهام از ورزشگاه ومبلی برای بازی های خانگی خود استفاده می کرد، دومین تیم لیگ برتر بود که بالاترین میزان تماشاگر را داشت. از طرفداران قدیمی و تاریخی این باشگاه می توان به چهره معروف ای. جی آیر فیلسوف مشهور انگلیسی اشاره نمود. بسیاری از باشگاه های جهان دارای کانون هواداران رسمی هستند. یک کانون هواداران مستقل و مورد اعتماد طرفداران تاتنهام اسپرز نیز وجود دارد که به طور رسمی توسط این باشگاه و به عنوان نماینده هواداران اسپرز شناخته می شوند. از نظر تاریخی ، این باشگاه متعلق به تعداد زیادی از یهودیانی بود که در شرق و شمال لندن ساکن بودند و حدود یک سوم از هواداران این تیم در دهه ۱۹۳۰ یهودی بودند. با توجه به حمایت یهودیان از این تیم، هر سه رئیس این باشگاه از سال ۱۹۸۴ از طرفداران قدیمی این تیم و تاجران یهودی بودند.

رنگ لباس تاتنهام اسپرز
اولین کیت لباس تاتنهام درسال ۱۸۸۳ ثبت شده است که این کیت شامل پیراهن آبی تیره با حرف H بر روی سینه سمت چپ و تیغ های سفید دیده می شود. درسال ۱۸۸۴ یا ۱۸۸۵ ، این باشگاه پس از این که کیت تیم بلکبرن را در فینال جام حذفی ۱۸۸۴ را مشاهده نمود، کیت خود را به فرم “چهار گوش” و شبیه به کیت بلکبرن روورس تغییر داد. در سال ۱۸۸۸، بعد از این که به پارک نورثامبرلند نقل مکان کردند، رنگ پیراهن این تیم برای فصل ۱۸۸۹ – ۱۸۹۰به آبی تیره تغییر کرد. در سال ۱۸۹۰ کیت آن ها دوباره به پیراهن قرمز و شورت آبی تغییر یافت و برای مدتی تیم به ” قرمزهای تاتنهام” معروف شد. پنج سال بعد در سال ۱۸۹۵ ، سالی که این تیم به یک باشگاه حرفه ای تبدیل شد، کیت راه راه شکلاتی و طلایی را جایگزین کیت قبلی کردند. در فصل ۱۸۹۸-۹۹ و سال پایانی حضور این تیم در پارک نورثامبرلند ، این باشگاه رنگ پیراهن های سفید و شورت های آبی خود را تغییر داد و دقیقا رنگی را برگزید که تیم پرستون نورث اند انتخاب کرده بود. از آن زمان تاکنون سفید و آبی تیره به عنوان رنگ های اصلی لباس این باشگاه ثابت باقی مانده و به خاطر رنگ سفید پیراهن های این باشگاه لقب “زنبق های سفید” را به خود گرفته است. در سال ۱۹۲۱ ، پس از کسب قهرمانی جام حذفی، نشان توپ به روی پیراهن اضافه شد. در سال ۱۹۳۹ برای اولین بار از اعداد در پشت پیراهن بازیکنان استفاده کردند. در سال ۱۹۹۱ ، تاتنهام اولین باشگاهی بود که شورت های بلند را به تن کرد و این مسئله ، نوآوری در پوشش لباس تیم ها به شمار می آمد زیرا تا آن زمان، تمام بازیکنان از شورت های بالای زانو استفاده می کردند. در روز های اول، کیت این تیم توسط فروشنده های محلی تولید می شد. اچ آر بروکز اولین تولید کننده لباس های اسپرز است که در خیابان سون سیسترز واقع شده بود. در دهه ۱۹۲۰ شرکت بوکتا لباس های این باشگاه را تولید کرد و از اواسط دهه ۱۹۳۰ به بعد ، شرکت اومبر به مدت چهل سال تأمین کننده کیت این باشگاه بود تا این که در سال ۱۹۷۷ با امضاء قراردادی با شرکت آدمیرال ، این مسئولیت به آمیرال سپرده شد.

اگر چه از سال ۱۹۵۹ لباس هایی شبیه به لباس بازیکنان توسط شرکت اومبرو بدون علامت تجاری تولید و به طرفداران فوتبال فروخته شده بود ، اما بعد از عقد قرار داد با شرکت آدمیرال، این شرکت نیز شروع به تولید و فروش پیراهن هایی با کیفیت تر و شبیه به لباس اصلی این باشگاه نمود. شرکت آدمیرال رنگ های ساده نوار های قبلی را به پیراهن هایی با طراحی دقیق تر تغییر داد که این تغییرات شامل : ایجاد لوگوی شرکت سازنده، نوار های دور بازو و نوار های روی لبه های پیراهن بود. در تابستان ۱۹۸۰ شرکت لو کوک اسپورتیف جایگزین شرکت آدمیرال شد. در سال ۱۹۸۵ ، اسپرز با شرکت هومل مشارکت تجاری کرد واین شرکت مسئولیت تهیه نوار های روی لباس را بر عهده گرفت. با این حال، تلاش های تاتنهام برای گسترش نام تجاری این باشگاه ناکام ماند و در سال ۱۹۹۱، این باشگاه دوباره با شرکت امبرو قرار داد امضاء کرد. پس از آن در سال های مختلف قرارداد هایی را با با برند های معروفی مانند: پونی در سال ۱۹۹۵ ، آدیداس در ۱۹۹۹ ، کاپا در ۲۰۰۲ بستند و یک قرار داد ۵ ساله با پوما در سال ۲۰۰۶ امضاء نمودند. در مارچ ۲۰۱۱ و در طی یک قرارداد ۵ ساله با برند آندر آرمور برای دوخت و تهیه لباس های این باشگاه از آغاز فصل ۲۰۱۲ – ۲۰۱۳ ، از کیت سوم این باشگاه نیز در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد. پیراهن های این باشگاه دارای فناوری هستند که می توانند ضربان قلب و درجه حرارت بازیکنان را تحت نظر داشته باشند و داده های بیومتریک ( اندازه گیری و ثبت ویژگی های فردی، از قبیل اثر انگشت و چشم ها و … جهت تشخیص هویت ) را به کادر مربیگری ارسال کنند. در جون سال ۲۰۱۷ اعلام شد که برند نایک تهیه کننده کیت فصل ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸ باشگاه تاتنهام خواهد بود و این کیت در ۳۰ جون ۲۰۱۸ رونمایی شد. کیت جدید نمادی از مهمیز اسب که در سپر محصور شده است می باشد. این نماد بر اساس ادای احترام به فصل ۱۹۶۰-۱۹۶۱ ، جایی که این باشگاه برای اولین بار بعد از جنگ موفق شد همزمان قهرمان لیگ دسته یک فوتبال و جام حذفی شود، طراحی شده است. در اکتبر سال ۲۰۱۸ ، نایک با قراردادی ۱۵ ساله توافق کرد که با قراردادی به ارزش ۳۰ میلیون پوند در سال با این باشگاه برای تهیه وسایل خود تا سال ۲۰۳۳ همکاری نماید.

باشگاه آرسنال رقیب سنتی تیم تاتنهام اسپرز
امروزه اغلب هواداران آرسنال و تاتنهام از اقشار متوسط اجتماعی در شهر لندن محسوب می شوند. نفرت بین این دو تیم و هواداران اشان به یک سرنوشت مشترک باز می گردد.

از ۱۹۱۹ تا ۱۹۷۱ و هم چنین از ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۴ جدال هایی بین این دو باشگاه اتفاق افتاده که تبدیل به بخشی از لحظات کلیدی تاریخ عظیم فوتبال انگلیس شده است. ۱۴ سال پس از جدایی سول کمپل از تاتنهام و پیوستن به آرسنال، هنوز هم هواداران تاتنهام خشمگین هستند و در وایت هارت لین آوازی می خوانند با این مضمون که «چند گرفتی و رفتی؟ این رقابت یکی از معدود دربی های دنیا است که رقابت دو تیم بیش از بقیه، جنبه ای صرفا ورزشی دارد. اولین دیدار دو تیم در سال ۱۸۸۷ برگزار شد اما آن چه آن ها را به رقبای جدی هم بدل کرد و “دربی شمال لندن” را شکل داد، کوچ توپچی ها از ورزشگاه قدیمی اشان، مانور گراوند، به هایبری در سال ۱۹۱۳ بود؛ ورزشگاهی که تنها ۴ مایل با ورزشگاه خانگی تاتنهام فاصله داشت و این دو تیم را به رقبای اصلی هم تبدیل کرد.
در زمان جنگ جهانی دوم رقابت دو تیم به اوج رسید؛ زمانی که آرسنالی ها مجبور شدند به دلیل بمباران ورزشگاه هایبوری، بازی های خانگی اشان را در وایت هارت لین برگزار کنند؛ اتفاقی که اصلا به مذاق تاتنهامی ها خوش نیامد. در سال های اخیر هم رقابت دو تیم برای رسیدن به چمپیونز لیگ، شعله های این دشمنی را بر افروخته تر کرده است و درگیری طرفداران دو تیم به شدت زیاد تر شده است. دشمنی در این دو تیم به حدی زیاد است که بازیکنان ترجیح می دهند که در فصل نقل و انتقالات به تیم های مقابل انتقال پیدا نکنند و در صورتی که این اتفاق رخ دهد تا سال های حواشی آن گریبان گیر اشان خواهد بود.
تغییرات ورزشگاه تاتنهام اسپرز
در اکتبرسال ۲۰۰۸ ، باشگاه تاتنهام طرح فوری را مبنی بر ساخت یک استادیوم جدید در شمال استادیوم وایت هارت لین- استادیومی که تا آن زمان در آن بازی می کردند- ارائه کرد. این طرح به گونه ای بود که نیمه جنوبی زمین ورزشگاه جدید با بخش شمالی استادیوم وایت هارت لین هم هم پوشانی داشته باشد.این پیشنهاد به پروژه توسعه نورثامبرلند تبدیل شده بود. این باشگاه در اکتبر ۲۰۰۹ یک طرح برنامه ریزی شده را ارائه کرد، اما این طرح با واکنش های جدی رو به رو شد و مجریان آن مجبور به اصلاح طرح پیشین شدند. این طرح جدید در سپتامبر ۲۰۱۰ توسط شورای هارینگی ارسال و تصویب شد و توافق نامه این پروژه توسعه نورثامبرلند در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۱ امضا شد.

با وجود تاخیر ۵ ساله و ایجاد چالش های بسیار برای احداث ورزشگاه جدید در قسمت شمالی ورزشگاه وایت هارت لین، در سال ۲۰۱۵ ساخت این استادیوم آغاز شد و در تاریخ ۱۷ دسامبر سال ۲۰۱۵ برنامه طرح جدید ساخت از سوی شورای هارینگی مورد تایید قرار گرفت. ساخت و ساز این ورزشگاه درسال ۲۰۱۶ آغاز شد. طبق برنامه، استادیوم جدید در طول فصل ۲۰۱۸-۱۹ با نام استادیوم تاتنهام هات اسپرز به بهره برداری رسید. در طی زمانی که ورزشگاه جدید در حال احداث بود ، تمام بازی های خانگی تاتنهام در فصل ۲۰۱۷ – ۱۸ و هم چنین ۵ بازی در سال ۲۰۱۸- ۱۹ در ورزشگاه ویمبلی لندن برگزار شد. پس از برگزاری دو رویداد آزمایشی موفقیت آمیز، تاتنهام به طور رسمی در ۳ آوریل ۲۰۱۹ با یک بازی در لیگ برتر، مقابل کریستال پالاس قرار گرفت که اسپرز با نتیجه ۲ بر ۰ به پیروزی رسید و این ورزشگاه رسماً افتتاح شد. جالب است بدانید تیم تاتنهام به خاطر ساخت این استادیوم جدید و زیبا در حدود پنج سالی که این پروژه زمان برد و هدایت آن ها را مائوریسیو پوچتینو بر عهده داشت، بازیکن بزرگ و یا گران قیمتی خریداری نکرد تا این ورزشگاه به خاطر خرج های گزافی که داشت، زودتر به سرانجام برسد. ولی با همه محدودیت های مالی، پوچ آرژانتینی این تیم را حتی تا فینال لیگ قهرمانان اروپا هدایت کرد که برای اولین بار این رکورد تاریخی بزرگ در کارنامه اسپرز رقم بخورد و این باشگاه به افتخاری بزرگ دست پیدا کند.

پیش بینی بازی های ورزشی در بتکارت

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
خروج از نسخه موبایل