نماد سایت سایت شرط بندی بتکارت

فراتر از یک باشگاه؛ تاریخچه تیم بارسلونا

barcelona history

حتی پیش از ابداع تیکی تاکا توسط بارسلونا و نوازش چشمان هواداران این ورزش در زمین بازی، این باشگاه به خاطر سبک فوتبال زیبایش شناخته می شد. به نظر می رسد این سبک همیشه برای آبی و اناری ها نتیجه بخش بوده است. بارسلونا در طی سالیان حیات خود ۲۳ بار در لالیگا قهرمان شده است، ۲۷ بار در کوپا دل ری به مقام نخست رسیده، ۵ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و ۴ عنوان قهرمانی نیز در جام برندگان جام کسب کرده است. به عنوان یکی از ثروتمندترین و محبوب ترین باشگاه های فوتبال دنیا، بارسلونا در تملک هواداران و دوستداران خود می باشد و منابع مالی خود را نیز توسط آن ها تامین می کند. بارسلونا از زمان آغاز به کار خود در عرصه ورزش و فوتبال، همیشه یکی از سمبل های اصلی کاتالونیا و فرهنگ این منطقه بوده است؛ مساله ای که در شعار اصلی این باشگاه نیز مشهود است: “فراتر از یک باشگاه”.

پیش‌بینی ورزشی در سایت بتکارت

شعار باشگاه بارسلونا – فراتر از یک باشگاه

تاریخچه تیم بارسلونا

در سال ۱۸۹۹، خوان گامپر تصمیم گرفت یک باشگاه فوتبال تاسیس کند و پس از اینکه ۱۱ فرد علاقمند دیگر نیز به آگهی او درروزنامه پاسخ مثبت دادند، رویای او به واقعیت تبدیل شد و باشگاه بارسلونا متولد شد.

باشگاه تازه متولد شده سفر طولانی خود را موفق آغاز کرد؛ پس از شکست مقابل بیسکایا در فینال کوپا دل ری در سال ۱۹۰۲، این تیم توانست تا سال ۱۹۲۸ در ۸ دوره این رقابت ها  عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهد (در این دوران آن ها در رقابت های منطقه ای ایالت کاتالونیا نیز موفق ظاهر شدند). یک سال بعد و قبل از ورود به دوران افت خود، آن ها موفق به کسب اولین قهرمانی در رقابت های لالیگا شدند. افت بارسلونا به دلیل مسائل و درگیری های سیاسی در کشور اسپانیا بود که در نهایت به جنگ داخلی این کشور و آغاز حکومت ژنرال فرانکو انجامید.

با دیپورت شدن گامپر از اسپانیا به دلایل سیاسی، دوران حضور مرد اول بارسلونا در این باشگاه نیز به پایان رسید و چند سال بعد نیز وی خودکشی کرد. جوزپ سانیول به عنوان مدیر جدید بارسلونا برگزیده شد. او یکی از سیاست مداران چپ کشور بود که در سال ۱۹۳۸ توسط رژیم فرانکو محاکمه و اعدام شد.

در حالیکه از نظر سیاسی، زندگی در دوران فرانکو دشوار می نمود (باشگاه مجبور شد نام خود را به “باشگاه فوتبال بارسلونا” تغییر دهد که کمتر شبیه اسامی کاتالان بود؛ و همچنین رنگ های ایالت کاتالونیا نیز از لوگوی باشگاه حذف شد)، بارسلونا در دو دهه بعدی، دوران موفقیت آمیزی را تجربه کرد. بین سال های ۱۹۴۲ تا ۱۹۵۷، ۵ قهرمانی لالیگا و ۵ قهرمانی در کوپا دل ری برای این تیم به دست آمد. پس از نقل مکان کردن به ورزشگاه تازه تاسیس نیوکمپ، مسئولان باشگاه تصمیم گرفتند که تغییری در کادر مربیگری تیم ایجاد کنند؛ آن ها، هلنینو هررا را به عنوان سرمربی جدید بارسلونا منصوب کردند. تحت هدایت هلنینو هررا و با درخشش لوییس سوارز (برنده توپ طلا) به عنوان رهبر گروه، بارسلونا موفق شد در طول ۳ فصل به دو عنوان قهرمانی پیاپی در لالیگا و یک قهرمانی در کوپا دل ری دست یابد.

علیرغم تاریخ سازی بارسلونا با شکست دادن رئال مادرید در جام باشگاه های اروپا به عنوان اولین تیم، دهه ۱۹۶۰ یادآور دوران ناامید کننده ای برای هواداران باشگاه بارسلونا به شمار می رود. در این دوران و با درخشش آلفردو دی استفانو در ترکیب رئال مادرید که اوج دوران بازیگری خود را تجربه می کرد، مادریدی ها تیم بسیار قدرتمندی بودند و بارسلونا در این دهه تنها موفق شد دو عنوان قهرمانی در رقابت های کوپا دل ری کسب کند و به نظر می رسید تا سالیان زیادی همین روال پا برجا خواهد ماند.

در سال ۱۹۷۳، یوهان کرایوف هلندی به بارسلونا پیوست که یکی از دلایل اصلی قهرمانی این تیم در لالیگای ۱۹۷۴ بود؛ یعنی اولین قهرمانی کاتالان ها پس از ۱۰ سال!

انتظار برای قهرمانی بعدی تیم در لالیگا نیز بیش از ۱۰ سال طول کشید؛ یعنی تا زمانی که تری ونبلز سکان هدایت آن ها را بر عهده گرفت و توانست به همراه این تیم در لالیگا به مقام قهرمانی دست یابد. از این دوران نمی توان تنها به دوران تاریک باشگاه تعبیر کرد، زیرا این تیم توانست در رقابت های کوپا دل ری به چند عنوان قهرمانی دست یابد. ۴ قهرمانی کوپا دل ری بارسلونا و دو قهرمانی در جام برندگان جام اروپا در همین دوره به دست آمد.

تاریخچه تیم بارسلونا – تمام لوگوهای باشگاه بارسلونا

تاثیرگذاری یوهان کرایوف

در سال ۱۹۷۹ یوهان کرایوف تصمیم گرفت یک آکادمی فوتبالی در این باشگاه تاسیس کند؛ یک آکادمی با همان کارکردی که در آژاکس تاسیس شد و به کسب قهرمانی های زیادی برای این باشگاه هلندی منجر شد. پیشنهاد کرایوف از سوی مدیران باشگاه پذیرفته شد و یک ساختمان قدیمی در حومه شهر به محل مدیریت این آکادمی که “لاماسیا” نامگذاری شد، تبدیل گردید. در سال های بعد لاماسیا به عنوان ارزشمندترین آکادمی فوتبال در جهان شناخته شد که دلیل اصلی آن وجود شاخه ها و سلسله مراتب بالا به پایین بود که بازیکنان از این مراحل عبور کرده و به ستارگان فوتبال دنیا تبدیل می شدند. از جمله نام های بزرگی که از این آکادمی به فوتبال جهان معرفی شدند می توان به پپ گواردیولا، سسک فابرگاس، جرارد پیکه و لیونل مسی اشاره کرد.

سال ۱۹۸۸ نیز به عنوان سال بازگشت کرایوف به بارسلونا برای دوستداران این باشگاه از اهمیت زیادی برخوردار است؛ اما این بار در قامت مربی. او خیلی زود تیم رویایی خود را تشکیل داد که در آن از محصولات آکادمی باشگاه نظیر پپ گواردیولا تا ستارگان خارجی همانند هریستو استوییچکوف، مایکل لادروپ و روماریو حضور داشتند. شاید مهمتر از همه، سیستم و فلسفه فوتبالی بود که کرایوف با خود به بارسلونا آورد و بعدها به سیستم تیکی تاکا معروف شد. بارسلونا تحت هدایت کرایوف به عناوین و افتخارات زیادی رسید که می توان به ۴ عنوان قهرمانی پیاپی در لالیگا، دو قهرمانی در کوپا دل ری، یک عنوان قهرمانی در جام برندگان جام و اولین قهرمانی این تیم در جام باشگاه های اروپا اشاره کرد.

در کنار تمامی این دستاوردها، کرایوف پای دیگر ستارگان هلندی را نیز به باشگاه بارسلونا باز کرد. حضور حلقه ستارگان هلندی نظیر رونالد کومان، پاتریک کلایورت و جیووانی فن برونکهورست در دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰، تاثیر زیادی بر عملکرد این باشگاه داشته است. این تاثیر حتی با جدایی این بازیکنان از باشگاه نیز از بین نرفت. پس از جدایی کرایوف از باشگاه در سال ۱۹۹۶، لوییس فن خال به عنوان سرمربی منصوب شد که توانست روند موفقیت آمیز باشگاه را ادامه دهد. فن خال موفق شد تا پیش از پایان قرن بیستم، دو عنوان قهرمانی در لالیگا، دو قهرمانی در کوپا دل ری و یک قهرمانی در جام برندگان جام اروپا را به ویترین افتخارات آبی و اناری ها اضافه کند.

تاریخچه تیم بارسلونا – آکادمی باشگاه بارسلونا

عصری جدید در حکمرانی

از دست دادن لوئیز فیگو، یکی از قهرمانان بارسلونا تا آن روز و پیوستن این بازیکن به رئال مادرید در سال ۲۰۰۰ یکی از نقاط تاریک مدیریت بارسلونا محسوب می شود. در اوایل دهه ۲۰۰۰ تغییرات زیادی در مدیریت و نیمکت باشگاه به وجود آمد؛ اما تاثیر زیادی در روند عملکرد و نتیجه گیری باشگاه حاصل نشد تا اینکه در سال ۲۰۰۵، یک هلندی دیگر بر روی نیمکت بارسلونا نشست؛ فرانک رایکارد. رایکارد نیز همانند دو هلندی موفق پیش از خود، به جمع آوری ستارگان روی آورد و در این راه از سیستم ترکیب بازیکنان گرانقیمت خارجی مانند رونالدینیو، با اسپانیایی های خوش آتیه ای همانند کارلس پویول، ژاوی و آندرس اینیستا استفاده کرد. بارسلونا تحت هدایت رایکارد به دو قهرمانی در لالیگا و یک قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا دست یافت.

در سال ۲۰۰۸ پپ گواردیولا که سرمربیگیری تیم دوم بارسلونا را بر عهده داشت، بر روی نیمکت تیم اصلی نشست. او که خود یکی از محصولات لاماسیا محسوب می شد، بیش از هر فرد دیگری به اهمیت آکادمی و بازیکنان پرورش یافته در مکتب بارسلونا واقف بود. سبک بازی او بر شیوه ای متمرکز بود که اکنون به نام “تیکی تاکا” از آن یاد می شود، سبکی مرکب از پاس های کوتاه و سریع سیستم کرایوف و نیز مالکیت و حفظ توپ به هر قیمت ممکن! به علاوه، در سبک مدنظر پپ به جای سیستم مبتنی بر چینش بازیکنان، به تاکتیک کنترل منطقه ای توجه بیشتری می شد. دیری نپایید که تیکی تاکا به یک انقلاب مفهومی بدل گشت که بارسلونا بیشترین بهره را از آن می گرفت.

در طی ۴ فصل حضور گواردیولا بر روی نیمکت بارسلونا، این تیم به بهترین باشگاه  فوتبال جهان از نظر مالکیت توپ در بازی تبدیل شد. بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ و با حضور ستاره فوتبال جهان و محصول لاماسیا یعنی لیونل مسی، بارسلونا تمامی حریفان را از پیش روی برمی داشت و توانست در این مدت به ۳ عنوان قهرمانی در لالیگا، دو قهرمانی در کوپا دل ری و دو قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا دست یابد. حتی پس از رفتن گواردیولا نیز بارسلونا این فرمول پیروزی بخش را رها نکرد؛ در سال های پس از آن نیز باشگاه موفق شد ۶ قهرمانی دیگر در لالیگا، ۴ کوپا دل ری و یک قهرمانی دیگر در لیگ قهرمانان را نیز به کلکسیون افتخارات خود اضافه کند.

تیتو ویلانوای فقید، جراردو مارتینو، لوئیز انریکه و ارنستو والورده مربیانی هستند که پس از گواردیولا بر روی نیمکت آبی و اناری ها نشسته و این موفقیت ها را ادامه داده اند.

تاریخچه تیم بارسلونا – سه گانه تاریخی باشگاه بارسلونا

پیش‌بینی ورزشی در سایت بتکارت

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
خروج از نسخه موبایل