صفحه اصلی / عمومی / زندگینامه فرانچسکو توتی ؛ پسر طلایی پایتخت ایتالیا

زندگینامه فرانچسکو توتی ؛ پسر طلایی پایتخت ایتالیا

ad banner

کمتر کسی است که وقتی نام تیم رم را بر زبان می‌آورد، توتی اسطوره این تیم، در ذهنش تداعی نشود. در این مطلب به زندگینامه فرانچسکو توتی خواهیم پرداخت.

پیش بینی بازی های ورزشی در بتکارت

زندگینامه فرانچسکو توتی ؛ از کودکی و رویای بازی در تیم رم تا تبدیل شدن به اسطوره‌ای بزرگ

فرانچسکو توتی در ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۷۶ در شهر رم ایتالیا به‌دنیا آمد. او فوتبالیست حرفه‌ای سابق تیم ملی ایتالیا و تیم رم بود و در دو پست هافبک هجومی و مهاجم برای تیم بازی می‌کرد. از او اغلب با نام‌های پسر طلایی، هشتمین پادشاه روم، کودک بزرگ، کاپیتان و گلادیاتور در رسانه‌های ورزشی ایتالیا یاد می‌شود.

زندگینامه فرانچسکو توتی
توتی تمام دوران بازی خود را در تیم رم گذراند و تیم رم توانست با بازی او یک قهرمانی در سری‌آ، دو عنوان کوپا ایتالیا و دو عنوان سوپرکاپ ایتالیا را کسب کند. او دومین گل‌زن برتر تاریخ لیگ ایتالیا با ۲۵۰گل است. در نوامبر سال۲۰۱۴، توتی رکورد خود را به‌عنوان مسن‌ترین گل‌زن تاریخ لیگ قهرمانان اروپا، با سن ۳۸ سال و ۵۹ روز ثبت نمود. تیم ملی ایتالیا در سال ۲۰۰۶ با توتی به قهرمانی جام‌جهانی دست یافت و در رقابت‌های یورو۲۰۰۰ فینالیست این دوره از رقابت‌ها شد. تیم ملی ایتالیا با حضور فرانچسکو توتی توانست در جام جهانی ۲۰۰۲ و رقابت‌های یورو ۲۰۰۴ خود را مطرح نماید. وی در کارنامه فوتبالی خود یازده بار جایزه اسکار دلکلاسیو، پنج جایزه بهترین فوتبالیست ایتالیایی سری‌آ، دو جایزه بهترین فوتبالیست سری‌آ، دو جایزه بهترین گل سال سری‌آ، یک جایزه کسب بالاترین امتیاز در سری‌آ، یک جایزه جوان‌ترین فوتبالیست سری آ، را ثبت نموده است. در سال ۲۰۰۷ کفش طلای اروپا و در سال ۲۰۱۰ جایزه پای طلا را از آن خود کرد. در سال ۲۰۰۴ در لیست برترین فوتبالیست های جهان در فیفا قرار گرفت و در جشن‌های صد ساله فیفا از طرف پله بازیکن محبوب فوتبال مورد قدردانی قرار گرفت. در سال ۲۰۱۱، توتی توسط فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال به‌عنوان محبوب‌ترین فوتبالیست اروپا شناخته شد. در سال ۲۰۱۵، فوتبال فرانس او را به‌عنوان یکی از ده بهترین فوتبالیست جهان که بالای ۳۶ سال سن دارد، معرفی نمود.

زندگی خصوصی فرانچسکو توتی از کودکی، سال‌های ۱۹۷۶-۱۹۹۷

پدر توتی لورنزو و مادرش فیورلا توتی، هردو ایتالیایی بودند. توتی در جوانی، جوزپه جیانینی، کاپیتان سابق رم را به عنوان سمبل و الگوی خود قرار داده بود و دائما با افراد بزرگ‌تر از خودش فوتبال بازی می‌کرد.

998d3065d6bc15167ae35c871a7801cf 1
وی در ۸ سالگی با بازی در تیم فورتیتودئو- تیم فوتبال جوانان- فوتبال را آغاز کرد و بعد از آن به تیم اسمیت تراستور و لودجیانی پیوست. پس از این‌که به پیشاهنگی علاقه پیدا کرد، مادرش پیشنهاد عالی تیم میلان را رد کرد تا بتواند او را در زادگاهش یعنی رم نگه دارد. اگرچه در ابتدا باشگاه جوانان تیم رم با تیم جوانان لاتزیو به توافق رسیده بودند تا توتی را به این تیم بفروشد، اما یکی از مربیان تیم جوانان رم به نام گیلدو جیانینی، والدین او را ترغیب کرد که اجازه دهند او را در سال ۱۹۸۹ به تیم جوانان رم بپیوندد. در سال ۲۰۰۳ فرانچسکو توتی با ایلاری بلاسی، یکی از مجریان سرشناس شبکه‌های ایتالیایی زبان، آشنا شد. ایلاری بلاسی، سابقا هنرپیشه تئاتر بود و از سال ۲۰۰۷ در شبکه تلویزیونی ایتالیا به عنوان مجری ایفای نقش می‌کرد. آن‌ها در ۱۹ جون ۲۰۰۵ در باسیلیکا سانتا ماریا در آراکوئلی ازدواج کردند و مراسم عروسی‌شان از تلویزیون پخش شد و درآمد حاصل از آن به خیریه اهدا گردید. فرزند اول آن‌ها کریستین، در ۶ نوامبر ۲۰۰۵ و فرزند دومشان، دختری به نام شانل، در ۱۳ می۲۰۰۷ به‌دنیا آمد. این زوج اغلب با نام مستعار”بکهام ایتالیایی” خوانده می‌شوند و زندگی خصوصی آن‌ها غالباً در مجلات و روزنامه‌های ایتالیایی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. در ۱۰ مارچ ۲۰۱۶، ایلاری سومین فرزند خود، ایزابل را به‌دنیا آورد.

5424f85e5c2318de0460ad2818cdd7be
توتی یک مسیحی کاتولیک است. برادر توتی، ریکاردو مسئولیت اداره آکادمی فرانچسکو توتی، مدرسه آموزش فوتبال و مدرسه فوتبال توتی، اردوگاه فوتبال برای کودکان ناتوان را بر عهده دارد. توتی هم‌چنین صاحب یک تیم مسابقه موتور سیکلت به نام توتی تاپ اسپرت است. توتی قصد داشت پس از رقابت‌های جام‌جهانی۲۰۰۶ از فوتبال بین‌المللی خداحافظی نماید، اما نتوانست آن را عملی کند و بعد از یک سال تصمیم خود را به مرحله اجرا درآورد. وی در تاریخ ۲۰ جولای۲۰۰۷ از بازی‌های ملی خداحافظی کرد.

دوران فوتبال حرفه‌ای، سال‌های ۱۹۹۲-۱۹۹۷

بعد از سه سال حضور در تیم جوانان، توتی برای اولین بار در سن ۱۶ سالگی به تیم بزرگسالان رم در سری‌آ پیوست و این زمانی اتفاق افتاد که مربی این تیم، وویادین بوشکوف از حضور او در تیم رم استفاده کرد و توتی اولین بازی خود را در مقابل تیم برشا در ۲۸ مارچ ۱۹۹۳ انجام داد و با نتیجه ۲-۰ این تیم را مغلوب کرد. در فصل بعد، بوشکوف مربی تیم رم جای خود را به کارلو ماتزونه داد و توتی توانست در این تیم به‌طور منظم به‌عنوان مهاجم دوم بازی خود را به معرض نمایش بگذارد و اولین گل خود را در ۴ سپتامبر ۱۹۹۴ در تساوی ۱-۱ مقابل تیم فوجا به ثمر برساند. تا سال ۱۹۹۵، توتی به مرد اول باشگاه رم تبدیل شد و در سه فصل بعدی توانست۱۶ گل به‌ثمر برساند، این در حالی بودکه او توانست چندین موقعیت گل دیگر را نیز ایجاد کند، به‌همین دلیل استعداد وی مورد تمجید مازونه مربی تیم رم قرار گرفت. در سال ۱۹۹۶ در مسابقات قهرمانی زیر ۲۱سال اروپا که در اسپانیا برگزار شد، با تیم ایتالیا قهرمان شد. در سال ۱۹۹۷، تیم زیر ۲۳سال ایتالیا با حضور توتی در رقابت‌های بازی‌های مدیترانه‌ای شرکت نمود و مدال طلا را کسب کرد.

e456f5038ff9077bc95c866a4695a8a3

سال‎‌های ۱۹۹۷-۱۹۹۹

دوران مربی‌گری زدنک زمن مربی ایتالیا-چک تبار تیم رم، با دوره‌ای از بلوغ جسمی و روحی فرانچسکو توتی همزمان شده بود. وی ثابت کرد که از نقطه نظر فنی و تاکتیکی، می‌تواند در جناح چپ ایفای نقش کند، زیرا پست جدید به او فرصت بیشتری می‌داد تا در موقعیت تک‌به‌تک به‌عنوان مدافع بازی کند و برای زدن شوت‌های محکم و قوی نیز به مرکز میدان برود. توتی از نظر فیزیکی، بسیار قدرتمند‌تر از قبل شده بود و با پوشیدن پیراهن شماره ۱۰ این تیم، مسئولیت بیشتری به وی سپرده شد. توتی اولین فصل حضور خود در تیم رم را با مربی‌گری زدنک زمن خوب شروع کرد. در طول فصل لیگ، رقم گل‌های زده توتی دو برابر شد و این برای اولین بار بود که در فوتبال حرفه‌ای وی اتفاق می‌افتاد. توتی در برابر تیم ناپولی گلی را به ثمر رساند و باعث پیروزی ۲-۰ این تیم در ۲۲ فوریه ۱۹۹۸ شد. توتی ۱۳ گل در سری‌آ به‌ثمر رساند و باعث شد تا این تیم در رده چهارم لیگ قرار گیرد. هر چند که وی برای حضور در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، از طرف سرمربی تیم ملی ایتالیا، سزاره مالدینی به تیم دعوت نشد، ولی عملکرد فوق العاده، خلاقیت و گل‌زنی‌های وی در تمام فصل‌های پیشین سری‌آ، سبب شد تا در سال ۱۹۹۷ جایزه گوئرین دورو (جایزه ای که از سال ۱۹۷۶ از طرف یک مجله ورزشی ایتالیایی به نام گوئرین اسپورتیو به فوتبالیست برگزیده اعطا می‌شود) را از آن خود کند. فصل بعد، او به‌عنوان سمبل باشگاه و به‌عنوان هدایت کننده تیم، به رسمیت شناخته شد و در ۳۱ اکتبر ۱۹۹۸، توتی کاپیتان رسمی تیم رم شد.

e352c50cfaa05747245461194881d5b7
او به جوان‌ترین کاپیتان باشگاه سری‌آ تبدیل شد و توانست در سن ۲۲ سالگی، بازوبند کاپیتانی را از آلدایر دریافت کند. در ۲۹ نوامبر ۱۹۹۸، توتی در یک تساوی ۳-۳ مقابل رقیب خود لاتزیو، گل تساوی را برای اولین بار در دربی رم به ثمر رساند. در مدت زمان دو سالی‌که زمن به‌عنوان مربی تیم رم ایفای نقش می‌نمود، در مجموع ۳۰ گل وارد دروازه کرد و ۲۶ پاس گل را به‌ثمر رساند. او با عملکرد بی‌نظیر خود در فصل ۱۹۹۸-۱۹۹۹ به‌عنوان فوتبالیست جوان سال سری‌آ انتخاب شد.

سال‌های ۱۹۹۹-۲۰۰۴

در ماه جون سال ۱۹۹۹، فرانچسکو سنسی به عنوان رئیس این باشگاه، با هدف کسب مقام قهرمانی لیگ، زدنک زمن را از سمت مربی‌گری این تیم برکنار کرد و فابیو کاپلو را به عنوان جایگزین وی منصوب نمود. او در این سال در کنار باتیستوتا و مونتلا مثلث هجومی خطرناکی را تشکیل دادند و این ترکیب در نهایت به قهرمانی تیم رم در سری‌آ انجامید و توتی به‌عنوان بازیکن سال فوتبال ایتالیا در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ انتخاب شد. او هم‌چنین در فینال رقابت‌های یورو ۲۰۰۰ به‌عنوان مرد با اخلاق مسابقه شناخته شد. توتی در اولین بازی خود که در ۱ اکتبر ۲۰۰۰ برگزار شد، توانست تیم بولونیا را با نتیجه ۲ بر ۰ شکست دهد و به پیروزی دست یابد. در ۱۰ دسامبر، گل پیروزی مسابقه را در مقابل تیم اودینزه به ثمر رساند و با کسب پیروزی ۲ بر ۱، به پنجمین برد خانگی فصل خود دست یافتند. این گل‌زنی‌ها ادامه داشت به‌طوری‌که در نیمه اول فصل لیگ رم در صدر جدول قرار گرفت. توتی همواره نقش به‌سزایی را در حفظ صد‌رنشینی جدول بازی می‌کرد. وی در رقابت‌های یورو ۲۰۰۰ حضور پیدا کرد و در بازی برابر رومانی و بلژیک موفق به گل‌زنی شد. تیم ایتالیا در بازی فینال برابر فرانسه قرار گرفت و از این تیم شکست خورد.

f90dbbefcc28f7ae6578da9b8a4d554f
در ۱۷ جون۲۰۰۱، در ورزشگاه استادیو المپیکو، رم با نتیجه ۳ بر ۱ پارما را شکست داد و سه مهاجم اصلی خود یعنی توتی، وینچنزو مونتلا و گابریل باتیستوتا هر کدام یک گل برای تیم خود به‌ثمر رساندند و رم برای سومین بار در تاریخ خود قهرمان سری‌آ شد. توتی فصل را با ۱۳ گل به پایان رساند، این نتیجه با رکورد گل‌زنی شخصی وی در یک فصل سری‌آ برابری می‌کرد. در ۱۹ آگوست۲۰۰۱، توتی اولین سوپرکاپ ایتالیایی خود را به‌دست آورد و در کسب پیروزی ۳-۰ مقابل فیورنتینا کمک شایانی به این تیم کرد. در سال ۲۰۰۰، او برای اولین بار در زندگی ورزشی خود برنده جایزه فوتبالیست برتر لیگ سری‌آ و نامزد دریافت جایزه بالون دور (توپ طلا) در چهاردهمین دوره برگزاری این مراسم شد. توتی به دلیل عملکرد عالی و رهبری بی‌نقص تیم رم، به‌عنوان قهرمان در میان هواداران رم شناخته می‌شد. در طول فصل‌های بعدی، توتی به عنوان مهاجم و یا مهاجم کاذب در ترکیب۲-۵-۳ و در کنار باتیستوتا و آنتونیو کاسانو قرار گرفته بود و در پست بازیکن آزاد بازی می‌کرد. اولین هتریک او در سری‌آ با کسب نتیجه ۳ بر ۲ مقابل برشا در ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۲ به‌دست آمد. در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا توتی تنها با یک گل توانست تیم رئال مادرید را در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو در ۳۰ اکتبر ۲۰۰۲ شکست دهد. بعد از ۳۵ سال این اولین باری بود که یک تیم ایتالیایی توانسته بود در مادرید برنده یک مسابقه شود. در فصل ۲۰۰۳، تیم رم در گروه مسابقات لیگ قهرمانان در رده سوم و در رده هشتم سری‌‌آ به کار خود پایان داد.
در سال ۲۰۰۳، توتی دومین جایزه خود را به عنوان فوتبالیست سال سری‌آ بدست آورد. در فصل۲۰۰۳-۲۰۰۴، توتی توانست نقش کلیدی و مهمی را برای به‌دست آوردن نایب قهرمانی در مسابقات اسکودتو برای تیم رم بازی کند. در طول فصل لیگ، او توانست ۲۰ گل به‌ثمر برساند و بهترین میانگین امتیاز در سری‌آ را از آن خود کند‌.

ebecdeb6b23916eff2b19be94c770c45

سال‌های ۲۰۰۴-۲۰۰۹

در سال۲۰۰۴ و در رقابت‌های یورو ۲۰۰۴ توتی در تیم ملی ایتالیا از سوی کمیته داوران از انجام بازی تا مرحله نیمه نهایی به دلیل پرتاب تف بر صورت کریستین پولسن مدافع دانمارک محروم شد. البته در این تصاویر حرکت قبلی بازیکنان سانسور شده بود و فیلم آن توسط تلویزیون دانمارک در اختیار یوفا قرار گرفت. رم در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۵ شاهد خروج تعدادی از بازیکنان و چندین تغییر مدیریتی در تیم خود بود. توتی با ثبت ۱۲ گل در سر‌ی‌آ و ۱۵ گل در تمامی رقابت‌ها، فرم سابق خود را حفظ کرد. صدمین گل او در سری‌آ از روی یک ضربه آزاد و کسب تساوی ۳-۳ مقابل انترناسیونال، در ۳ اکتبر ۲۰۰۴ به‌ثمر رسید. در ۱۹ دسامبر، وی پس از زدن ۱۰۷مین گل لیگ حرفه‌ای خود در برابر پارما، رکورد قبلی روبرتو پروزو را شکست و به‌ بهترین گل‌زن برتر رم در سری‌آ تبدیل شد. تیم رم توانست با کمک توتی به فینال سال ۲۰۰۵ کوپا ایتالیا برسد. البته در این مسابقه نتیجه را ۳-۰ به اینتر واگذار کرد. سرمربی جدید رم برای فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۶، لوچانو اسپالتی، توتی را در پست جدید و به‌عنوان مهاجم در نوک حمله قرار داد. وی در پست جدید هم‌چنان به گل‌زنی ادامه داد و در ۲۴ بازی لیگ، ۱۵ گل به‌ثمر رساند.
در ۱۹ فوریه ۲۰۰۶ و در بازی مقابل امپولی، ریچارد وانیگلی خطایی روی وی انجام داد که منجر به شکستگی و پارگی رباط پای چپ او شد. چیزی نمانده بود که توتی به دلیل مصدومیت شدید جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان را از دست بدهد ولی وی سرانجام با کمک پزشکان به این تورنومنت بزرگ رسید. در بازی برابر استرالیا او توانست تک گل بازی را در آخرین دقیقه بازی از روی نقطه پنالتی وارد دروازه کند. در بازی برابر تیم اوکراین، با پاس گل زیبا به زامبروتا نتیجه ۳ بر ۰ را رقم زد.وی در بازی برابر آلمان در نیمه نهایی نیز حضور پیدا کرد. در بازی فینال از ابتدا به میدان رفت ولی در دقیقه ۶۱ جای خود را به هم باشگاهی خود یعنی دانیله ده‌روسی داد و وی همراه تیم جام طلایی را بالای سر برد. وی در تمامی بازی‌ها برای تیم ملی کشورش به میدان رفت و نقش مهمی در قهرمانی کشورش در جام جهانی ۲۰۰۶ داشت.

0e23b6546848832fa254846dd3de74b8
در فینال مسابقات کوپا ایتالیا که در ۱۱ می ۲۰۰۶ برگزار شد، به عنوان بازیکن تعویضی به مصاف اینتر رفت و ۳-۱ از این تیم شکست خوردند. فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۷ او ۲۶ گل در سری‌آ و شش گل دیگر در لیگ قهرمانان اروپا (سه بار در مرحله گروهی و یک بار در دور شانزدهم مقابل لیون) به‌ثمر رساند. در رقابت‌های کوپا ایتالیا در ۵۰ بازی، ۱۵ پاس گل داد. رم در فینال کوپا ایتالیا مقابل قهرمان لیگ یعنی اینتر با پیروزی ۷ بر ۴ به پیروزی رسید (توتی گل اول را بعد از ۵۰ ثانیه به ثمر رساند). توتی فصل را به عنوان بهترین گل‌زن سری‌آ با ۲۶ گل به پایان رساند و در ۱۷ ژوئن نیز جایزه کفش طلایی اروپا را از آن خود کرد.
در ۱۹ آگوست ۲۰۰۷، توتی در کسب پیروزی ۱-۰ رم مقابل اینتر نقش ویژه‌ای داشت. در مسابقات سوپر جام ایتالیا با گرفتن یک پنالتی از تیم حریف و تبدیل آن به گل توسط دانیل ده‌روسی سبب شد تا این تیم قهرمان سوپر جام شود. وی در ۱۶ ژانویه ۲۰۰۸، ۲۰۰مین گل خود برای رم را با پیروزی ۴-۰ مقابل تورینو، در کوپا ایتالیا به ثمر رساند. او برای پنجمین بار در تاریخ ۲۸ ژانویه، عنوان فوتبالیست سال در سری‌آ ایتالیا را از آن خود کرد. در ۲۴ فوریه، در بازی مقابل فیورنتینا به ۳۸۶مین بازی در سری‌آ با رم رسید. در ۹ مارچ، در۵۰۰مین حضور خود برای رم، در برابر ناپولی قرار گرفت. گل دوم این مسابقه را از روی ضربه پنالتی به‌ثمر رساند و ۲-۰ این تیم را شکست داد. در ۱۹ آپریل، توتی با تیم رم به مصاف لیورنو رفت و این مسابقه با نتیجه ۱-۱ مساوی پایان یافت. وی که از ناحیه زانوی راست دچار آسیب دیدگی شده بود به عمل جراحی نیاز پیدا کرد و به مدت چهار ماه از میادین ورزشی دور ماند. رم نهمین کوپا ایتالیا خود را با پیروزی ۲-۱ مقابل اینتر در ۲۴ ماه می به‌دست آورد. اگرچه توتی بازی نکرد، اما هنوز هم به عنوان کاپیتان تیم اجازه داشت تا جام را بلند کند. با این برد، توتی با پنج عنوان و ده مدال نایب قهرمانی، به کاپیتان برتر تاریخ باشگاه تبدیل شد. در فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۸ وی موفق به دریافت توپ نقره‌ای از سوی اتحادیه خبرگزاری استمپا اسپورتیوا شد.

e3580b816aa3b2cd3d0a50575a97e164

سال‌های ۲۰۰۹-۲۰۱۴

در فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۹ اسپالتی بعد از ۴ سال از سمت خود استعفا داد و کلودیو رانیری جانشین وی شد. در این فصل توتی توانست دو بار هتریک کند. یک‌بار در بازی در برابر تیم خنت و با نتیجه ۷-۱ این تیم را شکست دادند و بار دیگر تیم ام اف کا کوشیتسه را مغلوب کردند. توتی در این سال یک قرارداد پنج ساله با تیم رم بست و اعلام کرد که بعد از پنج سال آینده به سمت مدیریت این تیم در خواهد آمد. باشگاه رم حقوق سالانه وی را ۸.۹ میلیون یورو ثبت کرده است و اعلام کرد که برای چهار سال آتی مبلغ ۸.۶ میلیون یورو برای وی در نظر گرفته است.
در فصل ۲۰۱۱–۲۰۱۲، تیم رم با مربی جدید خود لوئیز انریکه آغاز به‌کار کرد. توتی در ۱ اکتبر ۲۰۱۱ در نیمه دوم بازی برابر آتالانتا مصدوم شد که این مصدومیت او را تا ۲۰ نوامبر از تمرین دور نگه داشت. در فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۳ بار دیگر زدنک زمن به سمت مربی‌گری این تیم انتخاب شد. در دوم سپتامبر، تیم رم توانست با دو پاس گل توتی، تیم اینتر را بانتیجه ۳-۱ شکست دهد. در سال ۲۰۱۳ به دلیل عملکرد ضعیف زمن، وی از این تیم برکنار و آئورلیو آندره آزولی جانشین او شد. در ۳ مارچ ۲۰۱۳، توتی ۲۲۵مین گل خود را در برابر تیم جنوا به ثبت رساند. در سال ۲۰۱۴ توانست جایزه برترین فوتبالیست بالای سی سال در سری‌آ را از آن خود کند. او هم‌چنین در سال ۲۰۱۴ جایزه بهترین بازیکن از نقطه نظر اخلاقی و رفتاری را به خود اختصاص داد. این جایزه از سوی یک مجله در شهر میلان به وی تعلق گرفت.

5a910bdc5a776d7842f59f542cf920d9

خداحافظی با دنیای فوتبال، سال‌های ۲۰۱۵- تاکنون

در فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۶ توتی سیصدمین گل خود را در بازی برابر تیم ساسولو به‌ثمر رساند. در سال۲۰۱۷ توتی جایزه رییس یوفا را کسب کرد و به عنوان بهترین ورزشکار سال انتخاب شد. وی در همان سال جایزه گاتزتادلااسپورت را به‌دست آورد. در سال ۲۰۱۸ موفق شد جایزه ورزشی لائورس را از آن خود کند. هم‌چنین جایزه تالار مشاهیر ایتالیا نیز در این سال به وی اهدا شد. لازم به ذکر است او در ۲۸ می ۲۰۱۷ در بازی مقابل جنوا از دنیای فوتبال خداحافظی کرد و مراسم خداحافظی وی در ورزشگاه المپیک رم برگزار شد. بعد از آن وی در سمت مدیر فنی باشگاه رم برگزیده شد که پس از حدود یک و نیم فصل به دلیل اختلافات با مدیران اصلی این باشگاه در مصاحبه‌ای جنجالی که تمامی رسانه‌های جهان آن را پوشش می‌دادند از سمت خود استعفا و حقایق زیادی را در خصوص مدیران جدید باشگاه فاش کرد.

2a27fce4440b58645f9958bac5bbd0e9

پیش بینی بازی های ورزشی در بتکارت

bomb 5
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

درباره تیم محتوای بتکارت

آواتار تیم محتوای بتکارت

این مطالب را نیز ببینید!

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام

معرفی بهترین کانال‌های پروکسی تلگرام + فهرست تمام کانال ها

تلگرام یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی است. که در کشورهای مختلف طرفداران زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *