نماد سایت سایت شرط بندی بتکارت

زندگینامه آندری شفچنکو ؛ شواگل فوتبال اوکراین

dfwe

آندری مایکولایوویچ شفچنکو در ۲۹ سپنامبر۱۹۷۶ در اوکراین به‌دنیا آمد. پدرش میکولا و مادرش لیوبوف نام دارند. آندری، در یک خانواده نظامی متولد شد. در سال ۱۹۷۹ آنها به یک شهرک تازه ساز در اوبولون، حومه شهر کیف مهاجرت کردند. در این مطل با زندگینامه آندری شفچنکو آشنا خواهیم شد.

زندگینامه آندری شفچنکو ؛ از علاقه به فوتبال در دوران کودکی تا رسیدن به سرمربیگری تیم ملی اوکراین

وی در شهر کیف به مدرسه رفت و در سال ۱۹۸۶ در مدرسه فوتبال ثبت نام و زیر نظر اولکساندر شاپاکوف شروع به یادگیری فوتبال کرد. به‌دلیل بروز حادثه چرنوبیل، او و تمام هم گروهی‌هایش به‌طورموقت مجبور به ترک شهر شدند. شفچنکو، در تیم‌هایی چون دیناموکیف، میلان، چلسی و تیم ملی اوکراین به‌عنوان مهاجم بازی می‌کرد.
او در ۸ جولای ۲۰۱۲ از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. وی از فوریه تا جولای ۲۰۱۶ به عنوان دستیار مربی تیم ملی اوکراین، میخایلو فومنکو انتخاب و در ۱۵ جولای ۲۰۱۶ به سمت سرمربی تیم ملی برگزیده شد.

عرصه باشگاهی

دیناموکیف

در سال ۱۹۸۶، شفچنکو در تست دریبل آزمون ورودی دانشکده ورزشی کیف پذیرفته نشد. اما بازی او زمانی که در مسابقات جوانان شرکت نمود، مورد بررسی مربی پیشکسوت تیم دینامو کیف قرار گرفت. به همین دلیل به این باشگاه دعوت شد. چهار سال بعد، شفچنکو با تیم زیر ۱۴ سال دیناموکیف در یان راش (در حال حاضر سوپر جام ولز) حضور پیدا کرد. او به‌عنوان بهترین گلزن این مسابقات شناخته شد. او فوتبال حرفه‌ای را در سن ۱۶ سالگی آغاز نمود. در فصل ۱۹۹۲-۱۹۹۳ در لیگ دسته یک اوکراین شرکت کرد ولی گلی به‌ثمر نرساند.در فصل ۱۹۹۳-۹۴ توانست ۱۲ گل وارد دروازه کند. او اولین گل خود را در برابر تیم کریستال چورتکیف به‌ثمر رساند و اولین هتریکش را در برابر آرتینا اوچاکیف در ۲۱ نوامبر ۱۹۹۳ به انجام رساند.
در ۱۸ سالگی با تیم دیناموکیف به مصاف شاختار دونتسک رفت و در لیگ برتر حضور یافت. در ۵ نوامبر۱۹۹۴، دومین بازی خود را بری تیم دوم دینامو کیف در رقابت‌های جام ملی مقابل اسکالا استری انجام داد و در همان فصل توانست عنوان قهرمانی را به دست آورد و جام را بالای سر خود ببرد. در فصل بعد، او به‌همراه تیم دوم دیناموکیف، برای دومین بار قهرمانی لیگ را به دست آورد و توانست در ۲۰ مسابقه، ۶ گل به‌ثمر برساند.
در فصل ۱۹۹۷-۹۸ او به‌همراه تیم دیناموکیف در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا راه یافت و توانست در برابر بارسلونا هتریک کند و ۴-۰ پیروز میدان شوند. او در ۲۳ بازی لیگ قهرمانان اروپا ۱۹ گل وارد دروازه کرد و یک بار دیگر در مقابل رئال مادرید هتریک کرد. او در ۵ فصلی که در دیناموکیف بازی کرد، توانست قهرمانی در لیگ داخلی را به‌دست آورد.

آ.ث.میلان

در سال ۱۹۹۹ شفچنکو با ۲۵میلیون دلار به تیم ایتالیایی آ.ث.میلان پیوست. او اولین گل خود برای تیم میلان را در تاریخ ۲۸آگوست ۱۹۹۹ در برابر تیم لچه به‌ثمر رساند و ۲-۲ این بازی پایان یافت. شفچنکو در کنار بازیکنانی چون پلاتینی، جان چارلز، گونار نوردال، ایستیوان نایرس، فرنس هایزر توانست قهرمانی سری‌آ را برای میلان به ارمغان بیاورد. او در ۳۲ بازی توانست ۲۴ گل به‌ثمر برساند.
او در فصل ۲۰۰۰-۲۰۰۱ با بدنی آماده به‌میدان رفت و توانست در ۳۴ بازی ۲۴ گل برای تیمش وارد دروازه کند. او در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در همان فصل در ۱۴ بازی ۹ گل به‌ثمر رساند.
در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۴ او برای دومین بار صدر‌نشین جدول گلزنان سری‌آ شد. میلان به‌همراه شفچنکو توانست بعد از ۵ سال اسکودتو را از آن خود کند. او گل قهرمانی در برابر پورتو و در رقابت‌های سوپر جام اروپا در این فصل را وارد دروازه کرد. در آگوست ۲۰۰۴، گل قهرمانی سوپر جام ایتالیا را در مقابل لاتزیو به‌ثمر رساند. او در سال ۲۰۰۴ موفق شد با ۱۷۵ امتیاز، جایزه توپ طلا را از آن خود کند.


در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۵ به دلیل شکستگی استخوان گونه، چندین بازی را از دست داد و تنها توانست ۱۷ گل به‌ثمر برساند.
او در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۰۵ تاریخ سازی کرد. در ۲۳ نوامبر و در مرحله گروهی، شفچنکو در تیم میلان توانست در برابر تیم فنرباغچه ۴ بار گلزنی کند و این بازی ۴-۰ به پایان رسید. در فینال این رقابت‌ها، میلان در برابر لیورپول قرار گرفت ولی با بیرون زدن ضربه پنالتی شفچنکو این بازی به سود لیورپول پایان یافت و لیورپول قهرمان شد.
در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۶ او آخرین گل خود را برای میلان در برابر تیم لیون فرانسه در مرحله یک چهارم نهایی به‌ثمر رساند و ۳-۱ این تیم را شکست داد. در این فصل او همچنان در صدر جدول گلزنان باقی ماند و توانست در ۱۲ بازی ۹ بار گلزنی کند.

چلسی

در تابستان ۲۰۰۵، گزارش‌هایی مبنی بر اینکه رومن آبراموویچ، مالک چلسی، مبلغ ۷۳ میلیون یورو و هرنان کرسپو مهاجم را در ازای شفچنکو به میلان پیشنهاد داده است منتشر شد. میلان از پیشنهاد پولی صرف‌نظر کرد اما کرسپو را به‌صورت قرضی از این تیم گرفت. در ۲۸ می ۲۰۰۶، شفچنکو با مبلغ ۳۰.۸میلیون پوند چلسی قرارداد امضاء کرد و پیراهن شماره ۷ این تیم را بر تن کرد. او اولین بار برای این تیم در ۱۳ آگوست ۲۰۰۶ در یک بازی خیریه مقابل لیورپول به میدان رفت و یک گل به‌ثمر رساند‌.او اولین گل خود در لیگ برترجزیره را در برابر تیم میدلزبرو وارد دروازه کرد اما ۲-۱ مغلوب این تیم شد. او در طول این فصل به‌طور پراکنده گلزنی کرد. چلسی در برابر پورتو و والنسیا در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا به تساوی رسید و برای رسیدن به مرحله نیمه نهایی جام حذفی تاتنهام را شکست داد.
وی ۵۷مین گل حرفه‌ای خود را در رقابت های اروپایی به‌ثمر رساند. شفچنکو نیمی از فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۷ را به‌دلیل آسیب دیدگی وعمل جراحی از دست داد. او نتوانست در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا برابر لیورپول و فینال جام حذفی برابر منچستر یونایتد به‌میدان برود. با این وجود، وی در بازی آخر لیگ در سال ۲۰۰۷ مقابل آرسنال گلزنی کرد و این دیدار با نتیجه ۳-۱ به سود چلسی به پایان رسید.


در فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۸، شفچنکو با بدنی آماده‌تر از همیشه به‌میدان رفت و اولین گل این فصل خود را در برابر تیم ساندرلند وارد دروازه کرد و این بازی ۲-۱ به سود چلسی خاتمه یافت.او آخرین گل فصل خود را در مقابل تیم بولتون وندررز وارد دروازه کرد و این بازی ۱-۱ مساوی شد. وی این فصل را با ۱۷ بازی و ۵ گل به پایان رساند.

بازیکن قرضی به میلان

شفچنکو در بسیاری از مواقع به دلیل تصمیم‌ گیری‌های فیلیپه اسکولاری، سرمربی جدید این تیم در ترکیب اصلی تیم قرار نمی‌گرفت. آدریانو گالیانی، معاون رئیس تیم میلان، پیشنهاد بازگشت وی را به سن سیرو داد و شفچنکو در فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۹ به‌صورت قرضی به تیم میلان بازگشت.
شفچنکو پس از بازگشت مجدد به تیم میلان، نتوانست مانند قبل موفق عمل کند. او در ۲۶ بازی تنها ۲ گل به‌ثمر رساند. در نهایت تصمیم بر این شد که او را به چلسی بازگردانند و این جریان با پیوستن کارلو آنجلوتی مربی تیم میلان به تیم چلسی همزمان شد.

بازگشت دوباره به دیناموکیف

۲۸ آگوست ۲۰۰۹، قراردادی دوساله با تیم سابقش دیناموکیف به امضاء رساند. او در اولین بازی خود در این تیم در ۳۱ آگوست ۲۰۰۹، به‌مصاف متالوره دونتسک رفت و با یک گل از روی نقطه پنالتی توانست بازی را به نتیجه ۳-۱ برساند و پیروز میدان شود. در ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۹، شفچنکو به همراه دیناموکیف در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا شرکت نمود و اولین بازی خود را در برابر تیم کازان انجام داد. در اکتبر ۲۰۰۹ او به عنوان بهترین بازیکن لیگ برتر اوکراین انتخاب شد. در ۴ نوامبر ۲۰۰۹، او در چهارمین مسابقه لیگ قهرمانان اروپا به‌همراه تیم دینامو به مصاف اینترمیلان رفت و یک گل در این دیدار به‌ثمر رساند. این پانزدهمین گلی بود که او در تمام دوران بازی حرفه‌ای خود به اینترمیلان زده بود. در ۲۵ آگوست ۲۰۱۰ و در مرحله انتخابی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۰-۲۰۱۱، دیناموکیف با شفنچکو به‌مصاف تیم آژاکس رفت و با یک پنالتی این تیم را مغلوب کرد.
در ۲۸ جولای ۲۰۱۲ او به‌خاطر مسائل سیاسی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

عرصه بین‌المللی

شفچنکو ۱۱۱بار برای تیم ملی اوکراین به میدان رفت و توانست ۴۸ گل به‌ثمر برساند. او اولین بار در سال ۱۹۹۵ در تیم ملی اوکراین حضور یافت و در سال ۱۹۹۶ در یک بازی دوستانه برابر تیم ملی ترکیه بازی کرد و اولین گلش را در عرصه ملی به‌ثمر رساند. در مرحله انتخابی جام جهانی ۱۹۹۸، شفچنکو در مرحله گروهی سه گل به‌ثمر رساند و در جایگاه دوم گروه G قرار گرفت.
در مرحله انتخابی رقابت‌های یورو ۲۰۰۰، تیم ملی اوکراین عملکرد چشمگیری از خود نشان داد. او در این رقابت‌ها توانست ۴ گل برای تیمش وارد دروازه حریفان کند.
در مارچ ۲۰۰۰، والری لوبانوفسکی مدیر تیم دیناموکیف با این هدف که بتواند تیم ملی اوکراین را به فینال رقابت‌های جام جهانی ۲۰۰۲ برساند، به‌عنوان مربی تیم ملی اوکراین انتخاب شد. شفچنکو در مرحله انتخابی این مسابقات، ۱۰ گل به‌ثمر رساند ولی در مرحله پلی آف مغلوب تیم آلمان شد و از دور مسابقات کنار رفت.
در دور انتخابی رقابت‌های یورو ۲۰۰۴، در مجموع ۳ گل به‌ثمر رساند ولی در مرحله پلی آف از تیم‌های اسپانیا و یونان شکست خورد و در گروه خود سوم شد.
در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶، ۶ گل به‌ثمر رساند و تیم ملی اوکراین را برای اولین بار به این رقابت مهم رساند.

جام جهانی ۲۰۰۶

در ۱۹ جون ۲۰۰۶، تیم اوکراین به‌مصاف عربستان سعودی رفت و در این دیدار اوکراین ۴-۰ پیروز میدان شد. در ۲۳ جون ۲۰۰۶ تیم اوکراین در برابر تیم تونس قرار گرفت و در این بازی شفچنکو تک گل این بازی را از روی نقطه پنالتی وارد دروازه کرد. در دور شانزدهم این رقابت‌ها، تیم اوکراین به‌مصاف سوئیس رفت و توانست در ضربات پنالتی ۳-۰ این تیم را شکست دهد. اوکراین به‌مرحله یک چهارم نهایی راه یافت و به مصاف تیم ایتالیا رفت و ۳-۰ از این تیم شکست خورد و از گردونه رقابت‌ها حذف شد.
در می ۲۰۱۲ وی برای بازی‌های یورو ۲۰۱۲ به تیم ملی دعوت شد و درگروه D رقابت‌ها قرار گرفتند. در بازی اول شفچنکو موفق شد با زدن دو ضربه سر زیبا دروازه تیم ملی سوئد را باز کرده و این بازی با نتیجه ۲-۱ به سود اوکراین به پایان رسید.
در بازی آخر این تیم در این رقابت‌ها و در مقابل انگلستان، ضربه مارکو دویچ با تلاش جان تری از روی خط دروازه برگشت داده شد که با اعتراض اوکراین همراه شد. آنها بر این باور بودند که توپ از خط دروازه عبور کرده ولی داور این گل را نپذیرفت. صحنه‌های آهسته و دوربین‌های تلویزیونی همگی بر ادعای بازیکنان اوکراین مهر تایید گذاشته و معلوم شد که توپ از خط گذشته ولی ضربه مارکو در شرایط آفساید به توپ زده شده بود. در نهایت انگلستان موفق شد که با تک گل وین رونی این تیم را شکست دهد.
پس از این شکست و حذف اوکراین، شفچنکو بازنشستگی خود را از تیم ملی اعلام کرد. او به عنوان جوان‌ترین و مسن‌ترین گلزن تاریخ فوتبال اوکراین با ۴۸ گل زده در ۱۱۱ بازی می‌باشد.

عرصه مربیگری:

اوکراین

از ۱۵ فوریه تا ۱۵ جولای ۲۰۱۶ شفچنکو در تیم ملی اوکراین به‌عنوان دستیار فعالیت نمود. در ۱۵ جولای وی به‌عنوان سرمربی تیم ملی کشورش انتخاب شد. او که ۳۹ سال داشت جایگزین میخایلو فومنکویی شد که در دوره حضور ۴ ساله‌اش باعث عدم صعود این تیم به رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ شد. او قراردادی ۲ ساله با بند تمدید امضا نمود. وی مدافع ایتالیایی سابق و دستیار تیم میلان در زمان حضورش در این تیم یعنی مائورو تاسوتی را به‌عنوان دستیار خود در تیم ملی اوکراین انتخاب و معرفی نمود. او همچنین آندرا مالدریا طراح سیستم جوانان باشگاه میلان و رائول ریانکو مربی سابق دینامو را به‌عنوان همکار و دستیاران خود به کادر تیم ملی اضافه نمود. در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹ وی موفق شد با شکست خانگی ۲-۱ قهرمان دوره گذشته رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ یعنی پرتغال ،جواز حضور در رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ را به‌دست آورد.

زندگی شخصی و ازدواج:

آندری و کریستین پازیک، مدل آمریکایی در سال ۲۰۰۲ در مراسمی که توسط برند معروف جورجیو آرمانی برگزار شده بود آشنا شدند و در ۱۴ جولای ۲۰۰۴ در یک مهمانی خصوصی در واشنگتن ازدواج کردند. این زوج چهار پسر به‌نام‌های جردن، کریستین، الکساندر و رایدر گابریل دارند. او دوست صمیمی طراح مد جورجیو آرمانی می باشد و دو شعبه از این برند را در شهر کیف افتتاح کرده است.

در جون ۲۰۰۲ او به عنوان سفیر مهربانی برای خیریه کودکان انتخاب شد. شفچنکو همچنین دارای یک بنیاد خیریه حمایت از کودکان بی‌سرپرست است.

از دیگر علایق وی می‌توان به ورزش گلف اشاره کرد تا جایی که او در مسابقات گلف حرفه‌ای جام برتر خارکوف، در سپتامبر ۲۰۱۳ شرکت نمود.

پیش بینی بازی های ورزشی در بتکارت

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
خروج از نسخه موبایل