نماد سایت سایت شرط بندی بتکارت

تاریخچه تیم چلسی ؛شیرهای شهر لندن

تیم چلسی

در حالی که تیم چلسی در بیشتر دوران حیات خود، تیمی با ثبات بوده است، بیشتر دوست داران فوتبال این تیم را به خاطر افتخاراتی که در قرن جدید به دست آورده می شناسند که البته با در نظر گرفتن این نکته که اکثر افتخارات تاریخ این باشگاه در سال های اخیر به دست آمده، این مساله چندان عجیب نیست. در مجموع چلسی ۶ بار در رقابت های لیگ قهرمان شده، ۷ بار جام حذفی را برده و ۵ بار نیز لیگ کاپ انگلستان را فتح کرده است. آن ها در اروپا نیز طعم موفقیت را چشیده اند. چلسی تنها باشگاه بریتانیایی محسوب می شود که هر ۳ جام اروپایی را فتح کرده است: جام برندگان جام، لیگ اروپا و لیگ قهرمانان اروپا.

تاریخچه تیم چلسی

باشگاه چلسی در سال ۱۹۰۵ توسط  یک تاجر انگلیسی به نام گاس میرز تاسیس شد. گاس میرز پیش از پایه ریزی این باشگاه، ورزشگاه چند منظوره استمفورد بریج را با هدف تبدیل آن به یک ورزشگاه فوتبال خریداری کرده بود. ایده اولیه او، اجاره آن به یک باشگاه دیگر بود، اما زمانی که قرارداد وی با باشگاه فولام به حالت تعلیق در آمد، ایده تاسیس یک باشگاه جدید به ذهن او خطور کرد.

تاریخچه لوگو باشگاه چلسی

بزرگ ترین تیم پایتخت

چلسی خیلی زود هواداران خود را پیدا کرد و خود را به عنوان بزرگ ترین باشگاه پایتخت مطرح کرد. در اواخر دهه ۱۹۱۰چلسی به اولین باشگاه بریتانیایی تبدیل شد که در هر بازی خانگی به طور متوسط پذیرای بیش از ۴۰ هزار تماشاگر بود.

تعداد بالای تماشاگران باعث شد تا “بازنشستگان”، یکی از القاب باشگاه چلسی، به یکی از ثروتمندترین باشگاه های کشور تبدیل شده و آن ها را قادر سازد برای به خدمت گرفتن بازیکنان مشهور، پول های زیادی پرداخت کنند. چلسی همچنین اولین تیمی بود که در رقابت های لیگ از بازیکنی غیر بریتانیایی استفاده کرد. این بازیکن، نیلز میدلبو از کشور دانمارک بود در سال ۱۹۱۳ به چلسی ملحق شد.

به هر حال، ۵ دهه ابتدایی عمر باشگاه، چندان موفقیت آمیز نبود. این تیم به طور دائم در دسته های اول و دوم لیگ در حال رفت و آمد بود. با این وجود چلسی موفق شد در دومین دهه حیات خود برای اولین بار به دیدار فینال جام حذفی راه یابد.

اولین قهرمانی در رقابت های لیگ

اولین قهرمانی این تیم در سال ۱۹۵۵، همه را شوکه کرد، مخصوصا با در نظر گرفتن این مساله که چلسی چند فصل قبل از آن را در نیمه دوم جدول به پایان رسانده بود. اما حتی این موفقیت غیر منتظره نیز باعث نشد خوش شانسی به این باشگاه روی کند و چلسی خیلی زود دوباره به همان تیم متوسط همیشگی تبدیل شد.

در اواسط دهه ۶۰ و با حضور افراد معروفی در ورزشگاه استمفوردبریج، چلسی به اوج دوران محبوبیت خود رسید. برای اولین بار در تاریخ باشگاه بود که این تیم به عنوان یکی از رقیبان اصلی در لیگ محسوب می شد. پس از کسب اولین قهرمانی باشگاه در رقابت های لیگ کاپ در سال ۱۹۶۵، آن ها دو قهرمانی دیگر را نیز برای اولین بار تجربه کردند: ابتدا قهرمانی در جام حذفی در سال ۱۹۷۰ بود و یک سال بعد نیز قهرمانی در جام برندگان جام اروپا برای آبی های لندن به دست آمد.

بدهی ها و مالکیت جدید

زمان بعدها نشان داد که این ها آخرین افتخارات تیم چلسی تا سال های زیادی خواهند بود. با مشکلات اقتصادی ناشی از توسعه ورزشگاه استمفورد بریج و نیز رواج افراطی گری و هولیگانیسم در میان هواداران باشگاه، چلسی خود را در شرایط متزلزلی یافت.

در طی دو دهه بعد از آن، نتایج درون زمین چلسی چندان از اهمیت بالایی برخوردار نبود زیرا مسئولان باشگاه به دنبال فرار از ورشکستگی بودند. پس از فروش مالکیت باشگاه با مبلغ نمادین 1 پوند به مالک جدید یعنی کِن بِیتس در سال ۱۹۸۲، دوران مالکیت خانواده میرز نیز به پایان رسید.

بازگشت مجدد به کانون توجهات

از زمان انتصاب رود گولیت به عنوان مربی – بازیکن در باشگاه در سال ۱۹۹۶، تیم چلسی دوباره به کانون توجهات بازگشت. با هدایت این هلندی معروف و نیز به کار گیری زوج ایتالیایی جانفرانکو زولا و جانلوکا ویالی در خط حمله، چلسی دوباره به یکی از هیجان انگیزترین باشگاه های انگلیسی تبدیل شد. در حالی که در این دوران نیز آن ها توفیقی در کسب قهرمانی در رقابت های لیگ نیافتند، توانستند در رقابت های حذفی به عناوینی دست یابند؛ قهرمانی در جام حذفی در سال های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۰ و کسب قهرمانی لیگ کاپ در سال ۱۹۹۸. آن ها همچنین موفق شدند در سال ۱۹۹۸ در رقابت های جام برندگان جام اروپا برای دومین بار به مقام قهرمانی دست یابند. آن ها در دیدار نهایی موفق شدند با نتیجه ۱ بر ۰ اشتوتگارت از آلمان را مغلوب کنند.

در این دوران بیشتر بازیکنان این تیم از کشورهای دیگر بودند. در یکی از دیدارهای باکسینگ دی در سال ۱۹۹۹، رکورد جدیدی در فوتبال انگلستان به ثبت رسید. در این دیدار چلسی مقابل ساوتهمپتون از ۱۱ بازیکن خارجی در ترکیب خود استفاده کرده بود. هیچ بازیکن بریتانیایی در ترکیب اولیه تیم به چشم نمی خورد. بازیکنان چلسی در این دیدار به این ترتیب بودند: اد دی گوی (هلند)، آلبرت فرر (اسپانیا)، فرانک لبوف (فرانسه)، امرسون تومه (برزیل) دن پترسکیو (رومانی)، سلستین بابایارو (نیجریه)، گاس پویت (اروگوئه)، دیدیه دشام (فرانسه)، روبرتو دی متئو (ایتالیا)، گابریله آمبروستی (ایتالیا) و توره آندره فلو (نروژ).

میلیاردر روسی مالک جدید باشگاه شد

در سال ۲۰۰۳، سرنوشت چلسی برای همیشه تغییر کرد و باشگاه به رومن آبراموویچ، میلیاردر روسی فروخته شد. مالک جدید خیلی زود ثبات مالی را به باشگاه بازگرداند، بدهی ها را پرداخت کرد و برای به خدمت گرفتن ستارگان دنیای فوتبال، مبالغ زیادی را هزینه کرد که در تاریخ این باشگاه برای آن زمان بی سابقه بود. با این وجود، از زمان مربیگری ژوزه مورینیو بود که همه قطعات پازل موفقیت این تیم در کنار یکدیگر قرار گرفت. چلسی تحت هدایت این مربی پرتغالی توانست دو سال پیاپی در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ به مقام قهرمانی لیگ برتر انگلستان دست یابد.  آن ها همچنین در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ به مقام قهرمانی در رقابت های لیگ کاپ دست یافتند و در سال ۲۰۰۷ نیز جام حذفی را فتح کردند.

حتی پس از قطع همکاری مورینیو با این باشگاه که به خاطر اختلافات با رومن آبراموویچ اتفاق افتاده بود، چلسی همچنان یکی از تیم های قدرتمند در لیگ برتر محسوب می شد و توانست در ۶ سال بعد از آن، یک قهرمانی دیگر در رقابت های لیگ، دو جام حذفی، یک قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و یک لیگ اروپا کسب کند. چلسی تا پیش از این هرگز موفق به کسب قهرمانی در رقابت های لیگ قهرمانان (یا جام باشگاه های اروپا) و یا حتی جام یوفا (یا لیگ اروپا) نشده بود.

مورینیو مجددا در سال ۲۰۱۳ به چلسی بازگشت و موفق شد یک بار دیگر در رقابت های لیگ به مقام قهرمانی دست یابد؛ این پنجمین قهرمانی آبی ها لندن در لیگ بود. آن ها همچنین یک بار دیگر نیز موفق به فتح لیگ کاپ شدند. در ادامه و پس از کسب نتایج ضعیف، مورینو در سال ۲۰۱۵ از سمت خود برکنار شد. چلسی با آنتونیو کونته ایتالیایی یک بار دیگر نیز موفق شد لیگ برتر انگلستان را فتح کند. اما این مربی هم به دنبال کسب نتایج ضعیف، در پایان دومین سال حضور خود از نیمکت چلسی اخراج شد.

مائوریتسیو ساری، ایتالیایی دیگری بود که به عنوان جانشین انتخاب شد. دوران یک ساله حضور این مربی در باشگاه با قرار گرفتن در رده سوم جدول لیگ و قهرمانی در لیگ اروپا خاتمه یافت. آن ها همچنین در دیدار نهایی جام حذفی در ضربات پنالتی جام را به منچسترسیتی واگذار کردند. در دیدار نهایی لیگ اروپا، این تیم موفق شد در دیداری برتر با پیروزی ۴-۱ مقابل آرسنال، دیگر فینالیست انگلیسی این رقابت ها، جام را به خانه ببرد.

پیش بینی بازی های ورزشی در بتکارت

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
خروج از نسخه موبایل